با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره بازاریابی محتوا » بازاریابی محتوا – اپیزود ۵: ایده پردازی محتوا
بازاریابی محتوا - اپیزود ۵: ایده پردازی محتوا
بازاریابی محتوا – اپیزود ۵: ایده پردازی محتوا

بازاریابی محتوا – اپیزود ۵: ایده پردازی محتوا

ایده، بخش اصلی هر پروژه تولید محتوا است؛ هر چه ایده پردازی محتوا بهتر باشد، محتوا نیز جذاب‌تر است و مخاطبان نیز بیشتر محتوا را به اشتراک می‌گذارند.

اگر انرژی و زمان خود را برای یک ایده بد صرف کنید، هم منابع خود را به هدر داده‌اید و هم باعث کاهش مخاطبان خود شده‌اید. علاوه بر این، اگر کارفرمایتان متوجه شود منابع زیادی را برای ایده‌هایی که با شکست مواجه شده‌اند صرف کرده‌اید، استقلال و اعتبار خود را از دست خواهید داد و از همه بدتر ممکن است کار خود را نیز از دست بدهید.

شاید این عوامل باعث شود که از بیان ایده خود هراس داشته باشید؛ اما توجه داشته باشید که ایده خوب هیچ مشکلی به همراه نخواهد داشت. بلکه یک ایده پردازی محتوا خوب می‌تواند باعث جذب مشتری، افزایش ترافیک سایت و تبدیل مخاطب به مشتری شود.

اگر به دنبال ایده پردازی محتوا هستید، می‌توانید با مطالعه مطالب زیر ایده بهتری برای محتوای خود پیدا کنید:

  • ایده‌های تولید محتوا از کجا می‌آید؟
  • به روز بودن محتوا
  • الهام بخش کارهای خسته کننده
  • شناسایی درست ایده پردازی محتوا
  • هدف گذاری و ارزش گذاری پرسونا در ایده پردازی محتوا

ایده‌های تولید محتوا از کجا می‌آیند؟

ایده‌ها در اطراف ما هستند. گاهی اوقات نیاز است برای پیدا کرده آنها تمرکز کنیم و گاهی اوقات نیز باید برای پیدا کردن آن‌ها بیشتر تلاش کنیم. در ادامه راه‌هایی برای پیدا کردن ایده بیان می‌کنیم که به شما و تیم تان کمک می‌کند که ایده‌های بهتری برای محتوای خود پیدا کنید.

منبع ۱: فایل‌های از رده خارج شده

اگر قبلاً فایلی از ایده‌ها، تصاویر، رویکردها و فناوری‌هایی که الهام بخش شما بوده‌اند و علاقمند بودید که از آنها یاد بگیرید را تهیه کرده‌اید؛ ولی از آنها استفاده نکرده‌اید، حال وقت آن است که برای یافتن ایده به آنها مراجعه کنید. این فایل‌ها را نگهدارید تا هر زمان که نیاز به چیزی الهام بخش داشتید به آنها مراجعه کنید.

اگر فایل‌های از رده خارج شده‌تان کم هستند کمی به گذشته بازگردید؛ زیرا ایده‌های بزرگ بارها و بارها در طی زمان به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مرور ایده‌هایی که از آنها الهام می‌گرفته‌اید، می‌تواند یک راه عالی برای یافتن ایده قبل از یک جلسه ایده پردازی محتوا باشد.

یک فایل از رده خارج شده می‌تواند هر چیزی از جمله پوشهٔ ایمیل، برنامه‌ها یا فایل‌های فیزیکی باشد که می‌توانید هنوز هم آنها را مورد استفاده قرار دهید. همچنین می‌توانید برای یافتن ایده از میان فایل‌های از رده خارج شده از برنامه‌های کاربردی قدرتمندتر مانند Musepeak و Mural.ly استفاده کنید.

منبع ۲: ایده پردازی محتوا موفق

ایده پردازی محتوا موفق

روزانه ایده‌های زیادی به ذهن افراد مختلف خطور می‌کند، اما افراد کمی هستند که این ایده را به خوبی اجرا می‌کنند. اگر می‌خواهید موفق شوید و از تفکر گروهی اجتناب کنید، این راهنمایی‌ها را دنبال کنید و به یاد داشته باشید که فضای طوفان فکری فضایی مقدس است.

این بدان معنا است که اگر در اتاق جلسه هستید یا در حال ساخت یک بورد مشترک در Pinterest هستید، همه ایده‌هایی که تاکنون به ذهنتان رسیده ایده‌های خوبی است. اما اگر فردی قصد داشته باشد که ایده‌های خود را زیر سؤال ببرد و یا با استفاده از طوفان فکری مشکلات عملی را حل کند، با این کار تمام خلاقیت خود را از بین خواهد برد.

هم فکران

یک طوفان فکری خوب در مورد یک هدف مشترک می‌تواند دو یا چند مغز را به صورت آنلاین یا به صورت جلسات فیزیکی گرد هم آورد. می‌توانید افرادی را برای تیم ایده پردازی محتوا خود استخدام کنید و گروه‌های بزرگتر را به گروه‌های ۵ نفره یا بیشتر تقسیم کنید سپس هر چند وقت یک بار از آنها گزارش کاری دریافت کنید.

جلسات ایده پردازی محتوا برای افرادی که با پروژه آشنایی ندارد بسیار مفید است؛ زیرا استفاده از تیم ایده پردازی می‌تواند به آنها کمک کند تا در جلسه ایده پردازی محتوا با آمادگی بیشتری حضور پیدا کنند. همچنین در این جلسات اعضای تیم‌های دیگر نیز حضور دارند.

اگر در تیم ایده پردازی خود یک طراح داشته باشید می‌تواند در مورد تکنیک‌های بصری در محتوایتان به شما کمک کند؛ اما اگر طراح نداشته باشید ممکن است بعدها نیاز باشد که یکی از افراد تیمتان که متخصص این کار نیست، این کار را در آینده انجام دهد.

برخی از افراد ایده پردازان بسیار خوبی هستید و برخی دیگر در زمینه دیگری استعداد دارند. نگران تغییر گروه ایده پردازی خود برای برنامه ریزی ایده‌های مختلف نباشید؛ چون شما باید با استفاده از ترکیبی از ایده‌ها، ایده مناسب خود را پیدا کنید.

پارامترها

باید ابتدا چندین پارامتر را قبل از شروع ایده پردازی محتوا خود ارزیابی کنید (پارامترهایی مانند اینکه آیا مخاطبانتان ۱۰ نفر هستند یا ۱۰۰ نفر؟ و این که آیا پروژه‌تان ارزش ۵۰ ساعت وقت گذاشتن را دارد یا ارزش ۵۰۰ ساعت وقت گذاشتن را دارد؟)؛ اما مهم این است که گروه خود را خیلی محدود نکنید، زیرا “نبایدها” می‌تواند باعث کاهش خلاقیت فکری گروه شود. یک مدیر خوب این محدودیت را به خاطر دارد و تنها زمانی که افراد گروه از محدوده تعریف شده خارج می‌شوند به آنها تذکر می‌دهد. اما در عین حال مراقب است که با این تذکرات باعث از بین رفتن ایده‌های افراد گروه نشود.

نکاتی برای برگزاری یک جلسهٔ ایده پردازی محتوا خوب

با ما همراه باشید؛ تا شما را با برخی از نکات برگزاری یک جلسه ایده پردازی خوب آشنا کنیم:

خلاقیت ایجاد کنید: اگر افراد گروهتان خیلی آرام هستند، یک یا دو شبهه در میان آنها ایجاد کنید تا طوفان فکری در میان آنها به وجود آید.

 عرصه خلاقیت را باز نگه دارید: از آنجا که همهٔ ایده‌های خوب در این مرحله قرار دارند، این می‌تواند برای برگزار کننده جلسه مهم باشد که مکالماتی همچون “بله، و …” یا “خیر، اما…” با اعضای گروه داشته باشد. این کار باعث سنجش اعتبار هر ایده می‌شود و به یافتن راهی برای ترکیب ایده‌ها کمک می‌کند. برای مثال، اگر یکی از اعضای گروه پیشنهاد فروش عروسک میمون فضایی را می‌دهد، می گویید که “بله ایده میمون‌های فضایی ایده بسیار خلاقانه است، اما فکر می‌کنید که بهترین راه برای نمایش محصول چه باشد؟ “

یک جرقه برای ایده پردازی محتوا پیدا کنید: Vishal Verma از شرکت New Media Guru توصیه می‌کند که برای افزایش بازگشت سرمایه خود از طریق محتوا از فرمول‌های AIDA استفاده کنید. این بدان معنا است که به دنبال ایده‌هایی باشید که باعث جلب توجه، افزایش علاقه، میل به انجام فعالیت و فعالیت‌های الهام بخش می‌شود. تمرکز دوباره اعضای گروه روی این موضوع می‌تواند باعث از بین رفتن آشفتگی‌های فکری‌شان شود و همچنین باعث می‌شود که در تولید محتوا به سود بیشتری برسید.

همه چیز را ثبت کنید: همه ایده‌ها حتی کوچک‌ترین آنها را روی یک تخته یا جایی که همه اعضای گروه بتوانند از آن استفاده کنند، بنویسید. سپس از تمام ایده‌ها عکس بگیرید یا در جایی آنها را یادداشت کنید. این مهم است که همهٔ ایده‌های خود را در جایی ثبت کنید و برای ایده‌های بعدی از آنها کمک بگیرید؛ البته باید به یاد داشته باشید که باید بین ایده‌های اولیه و ثانویه‌تان تفاوت‌هایی نیز وجود داشته باشد. ابزارهایی که می‌توانید از آنها برای ثبت اطلاعات و ایده‌های خود استفاده کنید عبارتند از: bubble.us، MindMapper، Stormboard و برای سیستم عامل مک نیز می‌توانید از Scapple استفاده کنید.

راپ کارپنتر از Hitshop در مورد اینکه چگونه تیمش از این ایده‌ها در مراحل بعد استفاده می‌کنند، می‌گوید:

“اگر فکر می‌کنید ایده خوبی دارید، می‌توانید برای بسط ایده پردازی محتوا خود با استفاده از موضوعات غیر از موضوع مدنظر خود از Publicate استفاده کنید؛ برای این کار می‌توانید از موضوعاتی استفاده کنید که باعث بهبود رتبه سایتتان می‌شود و شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند.

در Publicate ما به هر قسمت از یادداشت‌های محتوایتان، مطالبی که از نظرمان محتوای شما را متفاوت می‌کند اضافه می‌کنیم. ما همچنین در محتوای خود به برخی از پست‌های شما لینک می‌دهیم و از محتوای شما نقل قول‌هایی در محتوای خود می‌آوریم. ما این کار را برای تولید محتوای خوب و منحصربفرد انجام نمی‌دهیم بلکه می‌خواهیم محتوای خود را به ۱۰ برابر بهتر از آنچه هست تبدیل کنیم.”

منبع ۳: تحقیقات رقابتی: یافتن آنچه که برای دیگران سود آور است

بدیهی است که شما باید محتوای رقبای خود را مطالعه کنید و در مورد این محتواها فکر کنید و به صورت مکرر روی آن‌ها کار کنید و کاستی آنها را پیدا کنید. اما راه‌هایی نیز وجود دارد که بتوانید حرکت رقبای خود را بدون اینکه متوجه شوند زیر نظر بگیرید.

یک نکته را قبل از اینکه در مورد چگونگی تحقیق در مورد رقبا صحبت کنیم را به یاد داشته باشید که شما احتمالاً دو نوع رقیب خواهید داشت که البته این می‌تواند برای بسیاری از کسب و کارها گیج کننده باشد مخصوصاً زمانی که سئو هم وارد بحث بازاریابی محتوا می‌شود.

همانطور که گفتیم شما دو نوع رقیب دارید یکی از این رقبا، رقبای سنتی هستند؛ برای مثال اگر در محلهٔ Capitol Hill سیاتل قهوه خانه دارید همهٔ کافه‌هایی که در آن خیابان قرار دارند جزو رقبای شما به حساب می‌آیند. رقبای دوم نیز رقبایی هستند که در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) دارید که به عنوان مثال با آنها در زمینهٔ “بهترین قهوه خانهٔ سیاتل” رقابت می‌کنید. اغلب بین این دو گروه از رقبا اشتراکاتی وجود دارد؛ اما شما نباید میدان رقابت با این گروه‌ها را ترک کنید؛ زیرا شما می‌توانید از رقابت و رقبای خود نکاتی زیادی یاد بگیرید. در اینجا باید تاکید کنیم که می‌توانید از ابزارهای گوناگون در این مسیر بهره بگیرید فقط توجه داشته باشید که از هر ابزاری استفاده می‌کنید، این را به یاد داشته باشید که می‌توانید از نمودار سئو برای شروع تجزیه و تحلیل خود ایده بگیرید.

چیزی که ما باید در تحقیقاتمان بدانیم این است که:

  • روند انجام این کار به چه صورت است؟
  • دلیل استفاده از لینک‌ها چیست؟
  • استفاده از کدامیک از کلمات کلیدی باعث افزایش ترافیک سایت می‌شود؟
  • چه کسانی ما را دنبال می‌کند و مخاطبان کدامیک از محتواهای سایتمان را به اشتراک می‌گذارند؟
  • برندهای موفق در مورد چه نوع محتوایی مطلب می‌نویسند؟

با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤالات را مورد بررسی قرار دهیم.

روند انجام این کار به چه صورت است؟

برای انجام این کار اطمینان حاصل کنید که ایده‌تان در مورد کلمات کلیدی مناسبی است، می‌توانید این کلمات را در Google Trends وارد کنید و اگر مناسب نبودند آنها را تغییر دهید. اگر متعجبید که چرا این راهنما به جای این که در مورد استراتژی محتوا باشد، در مورد بازاریابی محتواست، این تصویر پاسخ این سؤال شما را می‌دهد:

دلیل استفاده از لینک‌ها چیست؟

دلیل استفاده از لینک‌ها چیست؟

از Open Site Explorer استفاده کنید تا متوجه شوید که رقبایتان بیشتر از چه لینک‌هایی استفاده می‌کنند و این لینک‌ها از کجا می‌آیند. این کار باعث می‌شود با موضوع و نوع محتوایی که باعث جذب مخاطب می‌شود، آشنا شوید. همچنین می‌توانید از ابزارهای موجود در SEO استفاده کنید تا متوجه شوید که لینک‌های موجود در سایت‌های رقبایتان از کجا می‌آید.

استفاده از کدامیک از کلمات کلیدی باعث افزایش ترافیک سایت می‌شود؟

در Similar Web جستجو کنید تا بتوانید رقبای خود را پیدا کنید و متوجه شوید که از چه کلمات کلیدی استفاده می‌کنند و کدامیک از این کلمات باعث افزایش ترافیک سایت‌شان می‌شود. یا می‌توانید به طور مستقیم به سایت Ahrefs مراجعه کنید تا متوجه شوید که کدامیک از محتوای رقبایتان از بازدهی بیشتری برخوردار است.

ممکن است در این میان تنها چند ایده جذاب برای تولید محتوا پیدا کنید. برای مثال اگر کافه‌دار هستید و “دستورالعمل کیک کابلر هلو” یکی از کلمات کلیدی پر بازدید رقبایتان به حساب می‌آید، ممکن است با مشاهده این کلمات کلیدی تصمیم بگیرید که چندتا از دستورالعمل‌های خوشمزه خود را در سایتتان به اشتراک بگذارید.

شما همچنین می‌توانید از Simply Measured برای تجزیه و تحلیل بهترین پست‌های رقبای خود استفاده کنید.

چه کسانی ما را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و مخاطبان کدامیک از محتواهایمان را به اشتراک می‌گذارند؟

از ابزاری مانند Followerwonk برای تجزیه و تحلیل این که چه کسانی رقبایتان را در توییتر دنبال می‌کنند و آنها چه کسانی را دنبال می‌کنند، استفاده کنید. همچنین می‌توانید توییت‌های رقبای خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا بفهمید که مخاطبان آنها چه نظراتی دارند و کدام توییت‌های را پسندیده‌اند و اینکه در نظرات خود اغلب در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند.

اگر رقیب کافه‌دار شما افرادی را دنبال می‌کند که از طراحان فریلنسری در بایوس توییتر خود استفاده می‌کنند، شما می‌توانید برای جلب توجه این افراد با تعدادی از فریلنسرهای موفق در صفحه کافی شاپ خود مصاحبه کنید.

BuzzSumo ابزار بسیار خوبی است که می‌توانید متوجه شوید که چه نوع محتوایی در رسانه‌های اجتماعی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. البته Paddy Moogan دید عمیق‌تری نسبت به این مسئله به شما می‌دهد.

در فیس بوک می‌توانید صفحاتی که توسط دنبال کنندگان رقبای‌تان پسندیده شده است را در نوار جستجو تایپ کنید تا متوجه شوید که دنبال کنندگان رقبایتان ممکن است چه مطالبی را به اشتراک بگذارند. برای مثال اگر قهوه خانه‌تان در Capitol Hill قرار داشته باشد و متوجه شوید که طرفداران رقبایتان به Capitol Hill Block Party علاقه دارند، می‌توانید یه سری از پست‌های وبلاگ خود را به موضوع “ستاره‌های Capitol Hill Block Party قبل از گروه خودشان عضو کجا بوده‌اند؟” اختصاص دهید.

ابزارهای دیگری که می‌تواند در جمع آوری اطلاعات در مورد فعالیت‌های رقبای‌تان در رسانه‌های اجتماعی به شما کمک کند، RivalIQ و پلاگین Share Metric برای کروم است.

برندهای موفق در مورد چه نوع محتوایی مطلب تهیه می‌کنند؟

استفاده از ابزاهایی مانند Fresh Web Explorer و Google Alerts به شما کمک می‌کند که متوجه شوید سایر برندها از چه نوع محتوایی استفاده می‌کنند که این به شما یاری می‌رساند که بفهمید که چه نوع محتوایی باعث کسب درآمد رقبایتان می‌شود. این یک راه عالی برای یافتن فرصت‌های ارتباطی است و باعث شود که برندتان در میان مردم شناخته شود.

انجام تحقیقات رقابتی فراتر از سایت

به یاد داشته باشید که در هنگام تجزیه و تحلیل رقبای خود باید انواع محتوایی که رقبای‌تان در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند را مورد بررسی قرار دهید. همچنین می‌توانید تحقیقات رقابتی خود را از طریق ایمیل انجام دهید. حداقل کاری که می‌توانید بکنید این است که در همه سایت‌های رقبایتان که به مخاطبان خود ایمیل ارسال می‌کنند، عضو شوید تا ببینید که چه نوع ایمیل‌هایی که برای مخاطبان خود ارسال می‌کنند.

البته باید نکاتی نیز در نظر داشته باشید این نکات عبارتند از: تعداد خطوط متن ارسالی، طول متن ارسالی، لحن متن، زمان ارسال متن و شبیه سازی‌های موجود در متن، اما به یاد داشته باشید که هر چیزی که توجه شما را جلب کند، ارزش توجه کردن را دارد.

همچنین باید صفحات بازاریابی، اوراق سفید و توصیف محصولاتشان را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا ببینید که آنها در کدام مورد خوب عمل کرده و در کدام مورد خوب عمل نکرده‌اند. هرگز فراموش نکنید شما هرگز نمی‌دانید که یک ایده کجا و چه زمانی مؤثر واقع خواهد شد.

نکته‌ای درمورد ایده رقبایتان

اگر بیشتر ترافیک سایت رقیبتان به خاطر این است که دستورالعمل کیک کابلر هلو را در سایت خود قرار داده است، شما می‌توانید دستورالعمل بهترو بسیار ساده‌تر از کیک کابلر هلو در سایت خود بگذارید.

می‌توانید همیشه از این تاکتیک استفاده کنید و موفق شوید اما این را به یاد داشته باشید که تقلید همیشه شما را پشت رقیبتان قرار می‌دهد.

یکی از راه‌های بهتری که می‌توانید امپراطوری خود را از طریق بازاریابی محتوا ایجاد کنید، این است که از رقبای خود برای خلق ایده پردازی محتوا الهام بگیرید.

برای مثال اگر تصمیم دارید که در تهیه شیرینی دانمارکی به برندی پیشتار تبدیل شوید، برای اینکه به هدف خود برسید، باید بدانید که دستورالعمل شیرینیتان، کیفتان نیست که همیشه همراهتان باشد و از آن محافظت کنید پس باید تلاش کنید به گونه‌ای عمل نمایید که از سایر رقبای خود متمایز شوید و در زمینه کاری خود به موفقیت برسید و تا زمانی که صادقانه عمل کنید، مطمئن باشید با شکست مواجه نخواهید شد. اگر واقعاً نمی‌دانید که چه ایده‌ای می‌تواند باعث برندسازی شود، بخش بعدی می‌تواند به شما کمک کند.

تفکر مماسی

گاهی اوقات بهترین راه برای گرفتن ایده پردازی محتوا جدید این است که از کنار به آن نگاه کنید. این کاری است که بسیاری از هنرمندان انجام می‌دهند و آن را تفکر افقی، عرضی یا مماسی می‌نامند. مثلاً اگر از خودتان بپرسید که “چگونه می‌توانم یک مقاله در مورد طرز کار توالت بنویسم؟” برای اینکه از زاویه دیگری این موضوع را مورد بررسی قرار دهید، می‌توانید در ابتدا انواع توالت را بشناسید.

برای اینکه یک ایده پردازی محتوا جدید بگیرید، ابتدا باید یک گام بزرگ به عقب بردارید و به جایی که هنوز سوژه اصلی و کلمه کلیدی خود را دارید، برگردید. در اینجا تصمیم داریم مثالی در مورد لوازم لوله کشی بیان کنیم (زیرا اگر راه‌های جدید و خلاقانه‌ای برای استفاده از وسایل لوله کشی پیدا کنید، می‌توانید راه‌های جدید و خلاقانه‌ای برای هر کار دیگری نیز پیدا نمایید).

همانطور که گفتیم در تلاشیم برای فکر کردن به موضوع مورد نظر خود از جایی شروع کنیم که خیلی مرتبط به موضوع نباشد و بهترین راه برای انجام اینکار این است که رابطهٔ تنگاتنگ این موضوع را با موضوعات دیگر را مورد بررسی قرار دهیم. برای اینکار می‌توانید از نمودار حبابی استفاده کنید، حتی اگر به نظرتان این کار خنده دار است هم سعی کنید حتماً انجامش دهید (تصویر زیر با استفاده از Coggle تهیه شده است اما شما می‌توانید از خودکار و کاغذ استفاده کنید).

همانطور که گفتیم در تلاشیم برای فکر کردن به موضوع مورد نظر خود از جایی شروع کنیم که خیلی مرتبط به موضوع نباشد و بهترین راه برای انجام اینکار این است که رابطهٔ تنگاتنگ این موضوع را با موضوعات دیگر را مورد بررسی قرار دهیم. برای اینکار می‌توانید از نمودار حبابی استفاده کنید، حتی اگر به نظرتان این کار خنده دار است هم سعی کنید حتماً انجامش دهید (تصویر زیر با استفاده از Coggle تهیه شده است اما شما می‌توانید از خودکار و کاغذ استفاده کنید).

می‌توانید از ابزار دیگری نیز استفاده کنید، اما در ابتدا اجازه دهید که آنچه در اینجا آمده است را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. برای این کار استفاده از تانژانت “نصب” روش بسیار خوبی است اما احتمالاً قبلاً از این روش استفاده کرده‌اید. در اینجا، جذابیت از جایی شروع می‌شود که سخن از “تاریخچهٔ مواد” به میان می‌آید. برای مثال توالت‌هایی که از مواد گران قیمت ساخته می‌شوند بسیار گران هستند، و شما برای توضیح این گرانی در ابتدا می‌توانید موضوع خود را با چگونگی آغاز تجارت بین اسلام باستان و چین شروع کنید یا می‌توانید گزارش‌هایی از توالت‌هایی که تاکنون خریداری شده است را تهیه نمایید.

همچنین اگر می‌خواهید وسایل جانبی حمام بفروشید، می‌توانید مشتریان خود را با ایدهٔ “سنت‌های فرهنگی حمام” به خرید وسایل جانبی حمام علاقه مند کنید. جالب است بدانید که برخی از توالت‌های ژاپنی به دستگاه‌های ایجاد سرو صدا مجهز هستند تا عفت خانم‌ها حفظ شود و یا برخی از توالت‌های هندی به شیلنگ مجهز هستند. استفاده از مطالبی در مورد این توالت‌ها ممکن است منجر به تولید محتوای غیرمعمول و قابل به اشتراک گذاری شود و ممکن است در مراحل بعدی ایدهٔ بهتری در مورد فروش توالت در اختیارتان قرار دهد.

در مورد فروش وسایل جانبی حمام نیز با نگاهی به زوایای مختلف “سردوش” می‌توانید موضوعات زیادی برای بررسی پیدا کنید که برخی این موضوعات عبارتند از: آیا طبق نظر مشتریانتان شما سردوشی فوق العاده و زیست محیطی تولید کرده‌اید یا حتی به گونه‌ای هست که مشتریانتان بتوانند آن را نصب یا تعمیر کنند و هنگامی که شروع به صحبت در مورد دکور حمام می‌کنید (از سردوش گرفته تا سایر وسایل حمام) آیا می‌توانید با وجود رقبای سرسخت خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کنید.

با توجه به تفکر افقی، هرگز زمانی که به دنبال ایده‌ای برای محتوا خود هستید از کنار سایر ایده‌ها بی تفاوت رد نشوید. برای مثال اگر می‌شنوید که مجلس سنا هزینهٔ زیادی برای بازسازی یک حمام صرف می‌کند این شنیده خود را هدیه‌ای بدانید که از طرف خدایان محتوا دریافت کرده‌اید. بنابراین حس چسبندگی خود را فعال نگه دارید و از کنار چنین هدایایی بی تفاوت رد نشوید.

برای اینکه بفهمید که Distilled چگونه از تفکر افقی در ایده‌های خود استفاده می‌کرده، می‌توانید ارائهٔ Mark Johnstone که در مورد چگونگی خلق ایده‌های بهتر محتوایی، را مورد بررسی قرار دهید. موضوع ارائه او این بود که “ایده ترکیب جدیدی از عناصر غیر مرتبط است که می‌تواند باعث ایجاد ارزش شود ” و برای این موضوع ۳۲ اسلاید واقعاً جالب توجه تهیه کرده بود. هر اسلایدی که ارائه می‌داد موضوع هیجان انگیزتر می‌شد زیرا او به مرور در اسلایدها بینشی در مورد روش خود ارائه می‌داد.

به روز بودن محتوا

برخی از شرکت‌ها می‌توانند همهٔ استراتژی بازاریابی خود را براساس اخبار تهیه کنند (یعنی استراتژی خود را براساس آخرین اخباری که بطور مستقیم یا غیر مستقیم مورد توجه مردم قرار گرفته است تهیه می‌کنند)، اما اگر شما تازه شروع به کار کرده‌اید می‌توانید بین ایده‌های به موقع و ایده‌های همیشه سبز تعادل برقرار کنید تا محتوایتان برای مدت بیشتری تازگی داشته باشد.

یکی از راه‌های خلق ایده‌های به موقع این است که ببینید که چه زمانی محتوای شما تازگی خواهد داشت و برای اینکه بتوانید ایده‌های به موقع خلق کنید، می‌توانید از اتفاقاتی مانند تعطیلات، انتشار فیلم‌های بزرگ، تغییرات فصلی و نمایش جوایز موسیقی استفاده کنید. جالب است بدانید که ایده‌هایی در زمان تعطیلات در سایت خود منتشر کرده‌اید، در فصل مدرسه به فراموشی سپرده می‌شوند. تقویمی از رویدادهایی که در زمینهٔ فعالیت شما مهم است را تهیه کنید و آن را برای ایده‌های سال آیندهٔ خود نگه دارید.

الهام بخش کارهای خسته کننده یا دشوار

قبلاً در مورد وسایل لوله کشی صحبت کردیم. حال می‌خواهیم از شما بپرسیم کدام کار سخت‌تر است؟ بانکداری، سقف سازی یا خدمات هیدرولوژی. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که هر موضوعی خارج از بحث سرگرمی یا مد (یعنی هر چیزی که نام یک فرد مشهور درآن نباشد) می‌تواند موضوع سختی برای نوشتن باشد.

این گفته درست نیست زیرا اگر بتوانید کلید هر موضوعی را پیدا کنید، آنگاه هیچ موضوع واقعاً سختی وجود ندارد. به یاد داشته باشید که افراد زیادی وجود دارند که از نظر فکری شبیه شما هستند آنها در مورد همان موضوعاتی نگران و کنجکاو هستند که شما هستید. برخی از این موضوعات عبارتند از:

  • چگونه می‌توانیم از مزایای قانون جدید IRS IRA حداکثر سود را بدست آوریم؟
  • بهترین نوع اتصال دهنده‌ها برای چوب‌های سرو چیست؟
  • چه میزان فرسایشی، فرسایش بیش از حد است؟

این‌ها موضوعات کاملاً منطقی و جذابی برای مخاطبان واقعی هستند.

اگر فکر می‌کنید از موضوعات خسته کننده و متداولی در محتوای خود استفاده می‌کنید، می‌توانید از تفکر افقی استفاده کنید، به سراغ یکی از دوستان خود بروید و از او بپرسید چه چیزی زمینهٔ کاری تان را برای شما و مخاطبانتان جذاب و جالب می‌کند. سعی کنید فیلم‌هایی ببینید که مخاطبانتان می‌بینند و منابع خبری را بخوانید که آن‌ها می‌خوانند و به موسیقی گوش دهید که آنها دوست دارند تا با سلایق آنها بیشتر آشنا شوید. درمورد صنعت خود چیزهای جدیدی یاد بگیرید و ذهن خود را برای سوالاتی که در طول راه برایتان به وجود می‌آید فعال نگه دارید و سپس به سوالاتی در مورد ایدهٔ محتوایی جدیدتان است پاسخ دهید.

تشخیص درست ایده پردازی محتوا

حال که یک تختهٔ پر ایده، فایل‌های از رده خارج شده و یک دفتر پر از ایده دارید، وقت آن است که ایدهٔ خارق العادهٔ خود را از این میان پیدا کنید و ایده‌ای که بیشترین مخاطب را می‌تواند جذب کند را انتخاب نمایید. برای سادگی کار، می‌توانید این کار را به تنهایی یا با یک گروه کوچک انجام دهید. برای انتخاب ایده باید:

  1. هر ایده‌ای که می‌تواند برای مخاطب خسته کننده باشد را کنار بگذارید.
  2. هر ایده پردازی محتوا که با پارامترهای شما همخوانی ندارد کنار بگذارید (مثلاً اگر ایده‌ای به زمان یا هزینهٔ زیادی نیاز دارد آن را کنار بگذارید). اگر برخی از ایده‌ها را دوست دارید می‌توانید آنها را نگه دارید و آنها را دور نیندازید.
  3. یک لیست جداگانه از ایده‌هایی که باقی مانده تهیه کنید. نیازی نیست که بدانید چرا برخی از ایده‌ها را در این مرحله دوست دارید بعداً می‌توانید دوست داشتن خود را توجیه کنید. فعلاً فقط باید به خود اعتماد داشته باشید. این را به یاد داشته باشید که شما در حین مدیریت پروژهٔ خود به هیجان نیز نیاز دارید.
  4. اگر می‌خواهید ایدهٔ خود را بطور کامل در پروژهٔ خود عملی کنید بررسی کنید که ایا ایدهٔ تان برای یک قسمت از محتوا کاربردی است یا مجموعه‌ای از محتوا.
  5. به دنبال ایده‌هایی باشید که هم تاثیرگذار باشند و هم مرتبط. به گفتهٔ Honed SEO این کار باعث می‌شود که ایده‌هایتان به طور همزمان در دو سطح موفق عمل کنند.

اعمال این پارامتر به فهرست ایده‌های بالقوهٔ تان می‌تواند به شما کمک کند که یک یا دو ایده‌ای که نسبت به بقیه بهتر هستند را پیدا کنید. اگر نمی‌خواهید از این پارامترها استفاده کنید، می‌توانید به عقب برگردید و از آنچه که از آن به عنوان نقطهٔ شروع استفاده نکرده‌اید، استفاده کنید.

تشخیص درست ایده پردازی محتوا

هدف گذاری و ارزش گذاری پرسونا در ایده پردازی محتوا

اگر قبلاً تحقیق در مورد مخاطبان خود را به عنوان بخشی از استراتژی خود انجام نداده‌اید، می‌توانید در هر فازی از ایدهٔ خود قرار دارید این کار را انجام دهید. برخی از افراد دوست دارند از این اطلاعات استفاده کنند تا از ابتدا ایده‌هایشان را براساس شخصیت‌های مخاطبانشان شکل دهند. برخی نیز دوست دارند اول ایده‌های خود را اجرا کنند تا ببینند چقدر می‌توانند به اهداف خود برسند و سپس انتخاب‌های خود را با استفاده از اطلاعاتی که در مورد مخاطبان خود به دست آورده‌اند، محدود کنند.

برای اینکه بتوانید به هدف خود برسید می‌توانید از روش خود استفاده کنید و در عین حال حواستان به رقبایتان نیز باشد اما این را به یاد داشته باشید که در نهایت باید بتوانید به اطلاعات بیشتری در مورد شرکت و مشتریان خود دست یابید.

خلق پرسوناها

یک مجموعه شامل چندین نفر را گرد هم آورید و آنها را به عنوان کسانی که می‌توانند مشتری‌های هدف شما باشند مورد بررسی قرار دهید تا بفهمید که جذب مشتری به یک فرآیند عمیق نیاز دارد یا به یک طرح اساسی. می‌توانید در ابتدا برای شناخت مخاطبان خود با اطلاعات آماری شروع کنید و چند حدس در مورد نقاط ضعف و اهداف آنها بزنید اما برای اینکه بفهمید چقدر پژوهش‌های شما از نظر کیفی و کمی درست است می‌توانید یک شخصیت خلق کنید، برای اینکار می‌توانید راهنمای جامع مایک کینگ را در مورد شخصیت ها مطالعه کنید. یکی دیگر از مطالعات مفیدی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید مطالعهٔ دید Kyra Kuik و Harriet Cummings نسبت به تحقیق در مورد مخاطبان است.

اینکه آیا تصمیم به ایجاد شخصیتی دقیق یا یک شخصیت کلی می‌گیرید و به طور کلی هر کاری برای درک و شناخت مخاطب خود انجام دهید، می‌تواند برای برنامه ریزی و اجرای محتوایتان مفید باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چه ایده‌های دیگری می‌تواند باعث جذب مخاطب شود.

درک نیازهای مخاطبانتان

به یاد داشته باشید شما این اطلاعات را جمع آوری می‌کنید که با ذهنیت مخاطبان خود به عنوان بخشی از روند کاری خود آشنا شوید زیرا تنها دانستن اینکه مخاطبانتان به یک موضوع علاقه مند هستند، کافی نیست. شما باید بفهمید که آنها چه اطلاعاتی در مورد موضوع مورد علاقهٔ خود می‌خواهند (آیا آن‌ها می‌خواهند در این زمینه تحقیق کنند؟ خرید کنند؟ یا فروش مجدد داشته باشند؟) و از این طریق می‌توانید بازاریابی محتوای خود را تبدیل به ارزش کنید.

به یاد داشته باشید برای اینکه تحقیقاتتان کامل شود باید کانال‌های ارتباطی خود با مخاطبان خود مورد بررسی قرار دهید. نظرسنجی از مشتریان در مورد خدمات، تعاملات اجتماعی و پرسش و پاسخ نیز می‌توانند منابع خوبی برای جمع آوری اطلاعات باشند. همچنین باید بفهمید که مخاطبینتان می‌خواهند به چه چیزهایی دسترسی پیدا کنند و شما نیز می‌توانید چه اطلاعاتی در اختیار آنها قرار دهید.

وابستگی‌های تصادفی

زمانی که فهمیدید مخاطبانتان چه کسانی و به دنبال چه چیزهایی هستند، وقت آن است که یک گام دیگر بردارید و محتوایی که می‌تواند در برگیرندهٔ منافع آنها باشد را پیدا کنید. وابستگی‌های تصادفی یک راه عالی برای انجام این کار است. با توجه به تفکر افقی، باید در محتوای خود منافعی را پوشش دهید که می‌تواند به شما کمک کند که رابطهٔ قوی‌تری با مخاطبان خود ایجاد کنید.

ما این کار را کمی بالاتر با وارد کردن Capitol Hill Block Party به جدول ایده انجام دادیم. اما ممکن با کمی کاوش عمیق‌تر متوجه شوید که مردم قهوه خانه‌هایی را دوست دارند که در آن فعالیت‌هایی مانند یوگا انجام می‌شود. اگر چه ممکن است این امر تعداد کمی از افراد را در بگیرد (زیرا برخی افراد از قهوه خانه‌هایی که یوگا در آنها انجام می‌شود، متنفرند)، اما اگر می‌خواهید به منافع خاصی در این زمینه برسید، می‌توانید ارتباط عمیق‌تری با افرادی که عاشق یوگا در قهوه خانه هستند برقرار کنید. برای اینکه بیشتر با وابستگی‌های تصادفی آشنا شوید می‌توانید مقالهٔ Ian Lurie در مورد اینکه چگونه می توانید وابستگی های تصادفی را بیابید مطالعه کنید.

چه چیزی محتوا را ارزشمند می‌سازد

به عنوان یک بررسی در فرآیند ایده پردازی محتوا (یا هر زمانی که مشغول به کار هستید) ببینید که چه چیزی از نظر افراد، محتوا را ارزشمند می‌کند (تهیه شده از سخنرانی Rand):

چه چیزی محتوا را ارزشمند می‌سازد

اگر محتوایتان نتواند این معیارها را برآورده کند، در مورد آن بیشتر فکر کنید. در برخی موارد نیاز است محتوای خود را کمی اصلاح کنید. در برخی موارد نیز نیاز است که محتوای خود را بروزرسانی کنید. همهٔ اینها زمانی ارزش پیدا می‌کنند که بتوانید مخاطبان خود را جذب نمایید.

از محتوای فرسوده اجتناب کنید

نکتهٔ دیگری که باید برای ارزیابی محتوای خود مدنظر داشته باشید این است اینترنت بطور فزاینده‌ای مملو از اطلاعات است. باتوجه به آمار Worldometers، هر روز بیشتر از دو میلیون پست در وبلاگ‌ها منتشر می‌شود. این بدین معنی است که ایدهٔ شما در میدان رقابت بسیار سختی باید قرار گیرد.

ترجمهٔ عکس:  چگونه محتوا فرسوده می‌شود؟  محور افقی: احتمال نسبی افرایش مخاطب/ تحسین مخاطب یا بازدید مخاطب وجود دارد  محور عمودی: مقدار محتوایی که مخاطب در معرض آن قرار می‌گیرد  داخل نمودار: امروزه بیشتر مخاطبان ما در زمینهٔ بازاریابی محتوا در این منطقه قرار دارند.  داخل نمودار: زمانی که برای اولین بار این خط را با تیم خود پیمودیم، متوجه شدیم که بازاریابی محتوا چالش‌های بسیاری زیادی دارد.

از فرسودگی محتوا غافل نشوید، زیرا می‌توانید با حذف محتوای فرسوده، محتوای بهتری نسبت به قبل خلق کنید.

چه چیزی محتوا را عالی می‌کند و چرا برخی از محتواها با شکست مواجه می‌شوند؟

Dejan Marketing پژوهشی انجام داده است و در آن برخی از دلایلی که باعث می‌شود که مخاطب به جای اینکه همهٔ محتوا را بخواند، فقط برخی از قسمت‌های آن را می‌خواند را مورد بررسی قرار داده است:

ترجمهٔ عکس:  می‌خواهم سریعاً پاسخ سؤال خود را پیدا کنم: %۵۶  این متن خیلی طولانی است:%۴۷  علاقهٔ خود را برای خواندن ادامهٔ متن از دست داده‌ام:%۴۳  آرایش و فرمت متن ضعیف است:%۳۸  متن مشکل یا گیج کننده است: %۱۸  به این وب سایت اعتماد ندارم: %۱۸  سایر دلایل:%۷

برخی از این دلایل مانند بی حوصلگی، نسبت به سایر دلایل مبارزه با آن سخت‌تر است.

پس چه چیزی یک محتوا را عالی می‌سازد، طبق نظر Matthew Brown محتوایی عالی است که:

  • مرتبط و به روز بودن محتوا

در مورد چگونگی یک ویدئوی عالی مطلب ننویسید، در مورد این مطلب بنویسید که چگونه یک نامزد سیاسی می‌تواند ویدئوهای تبلیغاتی بهتری تولید کند، می‌توانید در محتوای خود به نامزد سیاسی پیشنهاد کنید که در ویدئوی تبلیغاتی خود به رویدادهای اخیر اشاره کند و مردم را امیدوار کند که می‌تواند آنها را حل کند.

  • متن طولانی

به جای اینکه یک خلاصهٔ سرسری از موضوعی که هر کسی در حد همین خلاصه از آن می‌داند تهیه کنید، می‌توانید عمیق‌تر به موضوعاتی همچون “چرا باید از پارادوکس فرمی استفاده کنیم” بپردازید.

  • محتوای تولید شده برای شخصیت خاصی تهیه شده باشد

محتوای بسیار مفیدی را برای بخش کوچکی از افراد جامعه تهیه کنید، آنگاه مطمئن باشید که می‌توانید با این کار طرفداران وفاداری را به خود جذب کنید. نگاهی به برگه ی تقلب Web Developer بیندازید و در مورد آن فکر کنید.

هر چه در منابع بیشتری سرمایه گذاری کنید، به احتمال زیاد بهتر می‌توانید محتوایی تهیه کنید که برای چندین سال تازه و با طراوت باشد. ما اینکار در راهنمای مبتدیان در زمینهٔ سئو انجام می‌دهیم و آن را طی دوره‌های مشخصی بروزرسانی می‌کنیم.

  • قابل تنظیم

به کاربران خود اجازه دهید که تجربیات خود را مورد بررسی قرار دهند. شاید متن آخرین چیزی باشد که برخی از مخاطبان شما می‌خواهند ببینند. بررسی کنید که چگونه William Boyd در مورد تجربیات کاربران در مورد The Vanishing Game تجدید نظر کرد.

  • شخصی

ما معمولاً چیزهایی را دوست داریم که به طور خاص به ما مربوط می‌شوند. برای مثال از IP آدرس‌هایی مانند The New York Times برای اینکه محتوای خود را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید، استفاده کنید؛ زیرا این IP ها بهترین و بدترین مکان برای رشد وب سایت تان هستند.

  • از قالب استاندارد تولید مقاله استفاده نکنید

۱۵۰۰ کلمه با چند تصویر پراکنده در سراسر متن و یک عنوان با شماره و محتوایی عاطفی، آیا می‌تواند باعث جذب مخاطب شود؟ میلیون‌ها محتوا وجود دارند که از همین قالب استفاده می‌کنند اما شما می‌توانید محتوایی با قالب بهتری تولید کنید.

در پایان

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که حتی بهترین ایده پردازی محتوا هم ممکن است همهٔ این ویژگی‌ها را نداشته باشد، اما این ویژگی‌ها می‌تواند باعث شود که ایده های تولید محتوا شما به شهرت برسد و محتوایتان توسط مخاطبانتان به اشتراک گذاشته شود.

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *