با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
راهنمای جامع تولید محتوا
تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟

در این مقاله همه چیز درباره تولید محتوا از استراتژی تا آنالیز محتوا را آموزش داده ایم و شما را با تولید بهترین نوع محتوا آشنا خواهیم کرد.

راستش را بخواهید خود من هم در جایگاه نویسنده این متن، مستاصل مانده‌ام که چطور از اهمیت و موقعیت تولید محتوا باکیفیت بگویم.

اهمیتی که روز به روز بیشتر می‌شود. و همچنین در سال میلادی پیش روی به اولویت بسیاری از کسب و کارها و سایت‌های اینترنتی بدل می‌گردد. می‌دانید چرا؟

اجازه بدهید از کمی قبل‌تر برایتان بگویم، زمانی که دنیای صنعت، حاکم بر فعالیت‌های بشری بود و همگان مجبور بودند، با توجه به نیازهای صاحبان سرمایه، کار کنند، درس بخوانند و زندگی کنند. و به طور کل این امکان برایشان فراهم نبود تا به طبقه‌ای بالاتر و قشری مرفه‌تر بپیوندند؛ اما دنیای جدیدی که ما در آن زندگی می‌کنیم، بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید.

تکیه بر دانش، اهمیت به کشف اطلاعات، بهره‌گیری از آن به صورت به روز و همچنین در اختیار داشتن دنیای ارتباطات و ویژگی‌های بی‌پایان اینترنت، این امکان را به ما داده است تا رشد کنیم و کسب و کارمان را توسعه دهیم.

برای این امر راه‌های بسیاری وجود دارد؛ اما یکی از اصلی‌ترین یا نه بهتر است بگوییم اصلی‌ترین راه موفقیت، توجه به نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان است. شما قطعا می‌دانید مهمترین راه‌های برقراری این ارتباط در تولید محتوای باکیفیت است. آن وقت است که مخاطب، صاحبان کسب و کار را بهتر میشناسد و اعتماد بیشتری نسبت به آنها کسب می‌کند.

اگر شما هم می‌خواهید از مسیر سفارش تولید محتوا یا به وسیله کسب مهارت انجام آن پای در راه برقراری ارتباط با مخاطبانتان بگذارید، ادامه متن را با دقت بیشتری بخوانید زیرا آن چیزی که قرار است گفته شود، می‌تواند تغییرات بسیاری در نحوه نگرشتان ایجاد نماید.

اما قبل از هر چیزی به این سوال باید پاسخ دهیم: تولید محتوا چیست؟ تولید محتوا، فرآیند تولید ایده‌های موضوعی محسوب می‌شود که برای خریداران شما جذاب است. می‌توانید محتوایی نوشتاری یا تصویری پیرامون آن ایده‌ها ایجاد نمایید. همچنین از آن اطلاعات، محتواهایی به صورت وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک یا سایر قالب‌ها، تولید کنید.

تعریف تولید محتوا

در این ویدیو برای تعریف تولید محتوا داستان کوتاهی روایت می شود، توصیه می کنم با دقت گوش کنید:

۱. چرا باید تولید محتوا را جدی بگیرید؟

محتوا بخش بزرگی از زندگی روزمره شما است. اجتناب از آن دشوار بوده؛ اما چرا به دنبال آن هستید؟ محتوا ما را آگاه می‌کند، به سؤالاتمان پاسخ می‌دهد، سرگرممان می‌کند، باعث می‌شود لبخند بزنیم، در تصمیم گیری راهنماییمان می‌کند و….

محتوا به شما کمک می‌کند، مشتری‌ها را به سمت خود جذب کنید تا مخاطبان درگیرتان شوند و لذت ببرند. همچنین می‌توانید بازدید کنندگان جدیدی به سایت خود بیاورید. درنهایت، درآمدی برای شرکتتان داشته باشید. بهتر است بگویم اگر شما محتوایی تولید نکنید، از قافله عقب خواهید ماند.

باید به طور صریح به یک سوال پاسخ دهید. مخاطب می‌خواهید یا خیر؟

را باید تولید محتوا را جدی بگیرید؟

اگر می‌خواهید پس دیگر حرفی نمی‌ماند، دست به کار شوید و خود را برای تولید یک محتوای باکیفیت قوی کنید. نمی‌دانم یا شاید هم خیلی مهم نباشد که بدانم هدف شما از جذب مخاطب چیست، این که می‌خواهید خدمات و کالای خود را تبلیغ کنید یا اندیشه خود را نشر دهید، فرقی ندارد. در هر صورت شما باید مخاطب را به سایت خود کشانده و کاری کنید تا با اکراه آن را ترک کند، آن وقت است که هدف شما محقق خواهد شد.

این دقیقا همان کاری است که بزرگترین کسب و کارهای دنیا برایش نقشه کشیده‌اند و همواره در مسیرش حرکت می‌کنند. اگر می‌خواهید از غافله عقب نمانید، وقت آن رسیده با قدمی استوار سال جدید را آغاز کنید و محتوا باکیفیت بیشتری به نسبت رقبای خود داشته باشید.

تولید محتوا، عمل نهایی بازاریابی است. هنگام تولید محتوا، اطلاعات رایگان و مفیدی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید، می‌توانید مشتریان بالقوه را به سمت خود جذب کرده و مشتریان موجود را از طریق تعامل با کیفیت، حفظ کنید.

شما همچنین ROI اصلی برای شرکتتان ایجاد می‌نمایید؛ زیرا این آمار، بازاریابی محتوا را نشان می‌دهد که:

  • بازاریابی محتوا منجر به X3 بازاریابی سنتی می‌شود و ۶۲٪ هزینه کمتری را به همراه دارد.
  • SMB هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می‌نمایند، ۱۲۶٪ فالور بیشتری آنها را دنبال می‌کند نسبت به آنهایی که از بازاریابی محتوا استفاده نمی‌کنند.
  • ۶۱٪ از خریدهای آنلاین، نتیجه مستقیم مشتری است که یک وبلاگ را می‌خواند.
  • شرکت‌هایی که بیش از ۱۶ پست وبلاگ در هر ماه منتشر می‌کنند، ۳٫۵ برابر ترافیک بیشتری نسبت به شرکت‌هایی که چهار (یا کمتر) پست در هر ماه ارسال کرده‌اند، دارند.

محتوا برابر با رشد تجارتتان است. بنابراین بیایید با استراتژی محتوا شروع کنید.

۲. برنامه ریزی و استراتژی محتوا

شما شروع به ساختن خانه بدون طرح، مجسمه‌ای بدون طرح یا شرکتی بدون بیانیه مأموریت، نمی‌کنید. بنابراین بدون ایجاد برنامه، نباید به تولید محتوا بپردازید. در غیر این صورت امکان دارد از هدف خود منحرف شوید.

یک استراتژی محتوا شامل همه چیز است، از نام تجاری و لحن گرفته تا اینکه چگونه محتوای خود را تبلیغ کرده و در نهایت مورد استفاده مجدد قرار بگیرد.

بیایید قدم به قدم به نحوه ایجاد برنامه محتوا خود بپردازیم.

برنامه ریزی و استراتژی محتوا

 انتخاب اهداف محتوا

برای تولید محتوا باید مشابه یک کمپین بازاریابی سنتی، استراتژی محتوا شما در جهت اهداف بازاریابیتان باشد (که باید از اهداف شرکت شما محسوب شود). تا زمانی که اهدافتان SMART باشند، می‌تواند به جذب بازدید کننده بیشتر به سایتتان تا تولید بیشتر منجر شود؛ نمونه‌ای از این نوع هدف، افزایش ترافیک ارگانیک به وبلاگ در سه ماهه بعدی به اندازه ۲۵٪ است.

پس از مشخص کردن این موضوع، هر یک از مطالب ایجاد شده، باید با هدفتان مطابقت داشته و در کسب نتیجه دلخواهتان، مشارکت داشته باشد. درمجموع، بهتر است از اهداف خود شروع کنید سپس محتوایتان را تولید نمایید.

پرسونای خریدار (Buyer Persona)

ساختن یک استراتژی محتوا، بیشتر از آن است که تنها به این فکر کنید که می‌خواهید چه نوع محتوایی ایجاد نمایید. ابتدا باید بدانید با چه کسی صحبت می‌کنید، چگونه می‌خواهید با آنها حرف بزنید و کجا آنها را پیدا خواهید کرد. نکته کلیدی در ابتدا یک تولید محتوا موفقیت آمیز، این است که هر خواننده‌ای احساس کند که به طور مستقیم و شخصی با آنها صحبت می‌کنید.

تنها راه برای انجام این کار، صمیمی بودن با بازدید کنندگان و مشتریان است. شما باید آنها را مانند دوست قدیمی خود بشناسید. باید از موانع، نقاط درد، چالش‌ها و ترس های آن‌ها آگاه باشید. به همین ترتیب، می‌توانید بهترین نتیجه ممکن، راه حل رؤیایی و بزرگترین خیالات آنها را درک کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که شما در حال بازاریابی با انسانهایی هستید که می‌خواهند احساس ارتباط داشته باشند. در حالت ایده آل، می دانید و می‌توانید مستقیماً با هر فردی که از وبسایت شما بازدید می‌کند، صحبت نمایید اما نمی‌توانید این کار را عملی کنید. به نظرتان راه حل چیست؟ باید یک پرسونای خریدار ایجاد کنید.

در تولید محتوا آنچه اهمیت دارد این است که پرسونای خریدار شما، شخصی است که می‌خواهید با محتوایتان به آن برسید. این شخصیت نیمه داستانی به عنوان نماینده مخاطب هدفتان، یعنی افرادی که به احتمال زیاد از پیامتان سود می‌برند و مشتری می‌شوند، خدمت می‌کند.

ایجاد یک شخصیت خریدار نیاز به کمی تحقیق، برخی از حدس‌ها و ترفندها دارد. اما نتیجه نهایی، یک تصویر واضح از شخصی است که می‌خواهید به بازار عرضه کنید و کسی که با خوشحالی محتوای شما را استفاده کند.

تکیه کردن به سفر خریدار (Buyer’s Journey)

اگر تا به حال سردرد داشته‌اید، اولین کاری که احتمالاً انجام داده‌اید تلاش برای کشف علت آن بوده است. شاید شما دچار کمبود آب بدن یا کمبود کافئین شده‌اید یا شاید بیمار بوده‌اید. بعد از تشخیص مشکل، به سمت راه حل‌ها حرکت خواهید کرد، مثلاً مقداری آب بنوشید، یک اسپرسو بگیرید یا یک دارو مصرف کنید.

سرانجام شما بین راه حل‌ها تصمیم می‌گیرید: اویان (یک مارک معروف آب معدنی) یا شیر آب؟ استارباکس یا قهوه Peet؟ Aleve یا Tylenol؟ امیدوارم سردرد شما فروکش کند و بتوانید روز خود را طی کنید.

این نمایشی از سفر خریدار در تولید محتوا است. هر یک از چشم اندازهای شما، مسیری را برای رسیدن به راه حل دنبال می‌کند، آن مسیر شامل مراحل آگاهی، توجه و تصمیم گیری است. اما هر یک از چشم اندازهایتان در بخش‌های مجزا از این سفر قرار می‌گیرد. بنابراین مهم است که از مطالبتان برای جذابیت در هر مرحله استفاده کنید.

با تولید محتوا برای هر مرحله از سفر خریدار، شما مطمئن می‌شوید که هیچ بازدید کننده‌ای شکاف‌ها را نمی‌بیند؛ و هر شخصی که به وبسایتتان می‌آید، این احساس را دارد که اطلاعات مرتبط و مفیدی را دریافت می‌کند.

نقش مخاطب

بهتر است یک فرمت برای محتوای خود انتخاب کنید تا متناسب با هر مرحله از سفر خریدار باشد. یک بازدید کننده جدید در مرحله آگاهی، نمایشی زنده از محصول شما را نمی‌خواهد؛ اما آنها یک چک لیست سریع یا پست وبلاگ را که به آنها کمک کند تا مشکلشان را بهتر بشناسند، می‌خوانند.

در مرحله تصمیم گیری، نیاز به دانستن همه راه حل‌های ممکن نیست، آن‌ها به مشاوره یا نمایشی نیاز دارند که نشان می‌دهد محصول شما راه حل مناسبی برای آنها است. سعی کنید همیشه مخاطب خود را در این مرحله قرار دهید. در اینجا راهنمای بهترین قالب‌های محتوا برای هر مرحله از سفر خریدار وجود دارد:

  • آگاهی: Whitepaper، ارسال بلاگ، چک لیست، فهرست برنامه‌ها، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیکی، بازی، مسابقه
  • ملاحظات: پادکست، وبینار، کاربرگ، ماتریس مقایسه، الگو
  • تصمیم گیری: نسخه نمایشی، آزمایش رایگان، راهنما محصول، مشاوره، کوپن

ممیزی کردن محتوا

این که آیا شما برای مدتی بدون هیچ جهت مشخصی محتوا تولید کرده یا اینکه یک استراتژی را دنبال کرده‌اید،؟ هر بخش بازاریابی می‌تواند از یک ممیزی محتوا بهره مند شود. فقط به این دلیل که شما با یک استراتژی کاملاً مشخص شروع نکردید، به این معنی نیست که محتوای شما قبلاً در یک متن قرار نگرفته باشد.

ممیزی محتوا در تولید محتوا صرفاً کارهایی را که قبلاً انجام داده‌اید، موجود می‌کند سپس آن را مرتب کرده تا بتوانید در برنامه محتوا جدیدتان، مورد استفاده قرار دهید. این روند ممکن است شامل نوشتن مجدد مقاله شود یا امکان دارد شکاف‌هایی را که باید پر از محتوا باشند که برای پرسونای شما و مرحله سفر مخاطبانتان جذاب است را نشان دهد. در اینجا نحوه انجام ممیزی محتوا آورده شده است:

  1. تمام مطالب خود را در صفحه گسترده‌ای جمع کنید.
  2. ستون‌هایی را برای کلمات کلیدی مورد نظر، پرسونای خریدار، مرحله سفر خریدار، قالب و موضوع اصلی ایجاد نمایید سپس این موارد را برای هر قطعه محتوا پر کنید.
  3. ستون‌ها را برای اندازه گیری های کلیدی خود، مانند نمایش صفحه، اشتراک گذاری‌ها، درگیری مخاطبان و غیره اضافه کنید.
  4. سرانجام هر پست (با استفاده از نکات برجسته یا ستون دیگر) را توسط آن دسته از مواردی که به خوبی انجام می‌دهند یا نیاز به پیشرفت دارند، باید بازنویسی کنید یا می‌توانید با یک پست دیگر ادغام نمایید.

در حالی که ممکن است یک ممیزی محتوا، خسته کننده به نظر برسد؛ اما تمام کارهای دستی ارزش افزایش ترافیک و هدایت را دارند. به علاوه، می‌توانید یک طرح تأیید شده را پیش ببرید.

انتخاب فرمت مناسب

آن پرسونای خریدار را که ایجاد کردید به خاطر دارید؟ شما برای آنها محتوا تولید می‌کنید. این بدان معنا است که شما باید مطالب را در قالبی تهیه نمایید که بتواند به راحتی و با لذت از چشم انداز شما استفاده شود.

فرمی که انتخاب می‌کنید، ممکن است یک پست وبلاگ، ویدئو، نمایش به صورت اسلاید، گرافیک، کتاب الکترونیکی، whitepaper، پادکست یا مواردی باشد که ذهن خلاقتان می‌تواند آنها را تصور کند. تا زمانی که به پرسونای شما خدمت کنند، از نظرتان خوب خواهد بود.

همچنین لازم نیست برای هر قطعه از محتوایی که تولید می‌کنید، به یک قالب بچسبید؛ اما باید بتوانید محتوا – به هر شکلی که باشد – را بر روی یک کادر ثابت تولید کنید. منظور من این است که یک سری پادکست‌ها می‌توانند یک تاکتیک عالی در بازاریابی باشند اما اگر منابع خود را حفظ کنید (صبر کنید) و به آن بچسبید، ممکن است برای وبلاگتان مسیر بهتری باشد. هنگام انتخاب قالب محتوای خود از این سؤالات به عنوان راهنما استفاده کنید:

  • سفر این خریدار برای چه مرحله‌ای است؟
  • استفاده این محتوا برای مخاطبان شما چقدر آسان است؟
  • پرسونای شما کجا وقت خود را بصورت آنلاین می‌گذراند؟
  • چه قالبی را می‌توانید بطور مداوم ایجاد کنید؟
  • آیا می‌توانید این محتوا را در سطح باکیفیت که رقابتی است تولید کنید؟

پروموت کردن محتوا

چه فایده‌ای دارد، اگر کسی نبیند که این همه محتوای عالی ایجاد می‌کنید؟ در دنیای واقعی، هر زمان که یک پست جدید منتشر می‌کردید، گروه زیادی از مردم به سایت شما مراجعه می‌کردند. در واقعیت – به ویژه هنگامی که تازه کار را شروع کرده‌اید- لازم است افراد را به استفاده از مطالبتان و حتی ارسال آنها در فضای آنلاین خودشان جلب کنید.

از این رو، در تولید محتوا، تبلیغ محتوا به همان اندازه که محتوایی را تولید می‌کنید برای استراتژی شما مهم است. برنامه تبلیغاتیتان باید توسط پرسونای شما هدایت شود؛ وقتشان را آنلاین می‌گذرانند؟ در چه ساعات روز از یک بستر خاص استفاده می‌کنند؟ چند بار می‌خواهند محتوای شما را ببینند؟ چگونه دوست دارند محتوایی را استفاده کنند؟ ارتقاء محتوا به میزان متوسط متفاوت است و برای هر کدام قوانین خاصی وجود دارد.

پروموت کردن محتوا

شبکه‌های اجتماعی

در حالی که رسانه‌های اجتماعی، ابزاری برای ایجاد روابط هستند، می‌توان از آنها برای تبلیغ محتوا نیز استفاده کرد. همه چیز به یافتن تعادل مناسب بین خود تبلیغ، به اشتراک گذاری اطلاعات مفید و سرگرمی بستگی دارد. فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و Snapchat همه رسانه‌های خوبی برای تولید و به اشتراک گذاری مطالب مرتبط هستند. نکته کلیدی در تغییر آن محتوا برای متناسب سازی با هر پلتفرم است.

محتوای شبکه‌های اجتماعی

ایمیل مارکتینگ

ایمیل یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به مخاطبان است، به خصوص در تبلیغ محتوا؛ به دلیل این که هرکسی در لیست ایمیلتان باشد، شنیدن مطالب شما را انتخاب کرده و همچنین شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که پیام‌هایتان را دریافت می‌کنند.

با این وجود، بهتر است با ارسال محتوا مرتبط به لیست‌های تقسیم شده، نرخ بازده خود را بهبود بخشید؛ به این معنی که مخاطبانتان، مشتاق خواندن همه چیزهایی هستند که شما با راه‌های مختلفی برای آنها ارسال می‌کنید.

پروموت کردن به روش تبیلغات کلیکی

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) به شما کمک می‌کند تا مطالب خود را در مقابل مخاطبان جدید از طریق تبلیغات هدفمند و پولی دریافت کنید. این تبلیغات می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو یا وب سایت‌های دیگر اجرا شوند.

هنگامی که پرسونای خریدار خود را تعیین می‌کنید، می‌خواهید مسیر پولی را طی نمایید تا در جهت هدف قرار دادن افراد بی علاقه، هدر نرود. وقتی مخاطبان خود را پایین بیاورید، ارتقاء هزینه می‌تواند یک ROI عالی به بار آورد.

هم نشری محتوا (Syndication)

تبلیغ محتوای شما از طریق کانال‌های معتبر شخص ثالث، راهی عالی برای ایجاد مخاطب است. هم نشری محتوا، می‌تواند مخاطب بیشتری برای شما فراهم کند که در غیر این صورت تنها با تلاش خودتان نمی‌توانید به آن مخاطبان دست یابید.

تکرار محتوا

هنگامی که محتوا را مجدداً مورد استفاده قرار می‌دهید، دوباره از چیزی استفاده می‌کنید که مدت زمان زیادی را صرف تولید و تبدیل آن در قالب‌های مختلف کرده‌اید تا بتوانید استفاده بیشتری از آن داشته باشید.

به عنوان بازیافت به آن نگاه کنید. شما می‌خواهید برای تولید محتوا خود در مقابل مخاطبانتان زمان کمتری را صرف نمایید. به عنوان مثال، آن پست وبلاگ که شما در مورد آمار بازاریابی نوشتید نیز می‌تواند به عنوان یک اینفوگرافیک عالی یا حتی یک ویدیو مورد استفاده قرار بگیرد. اگر چیزی را با یک قالب ایجاد کرده‌اید، سعی کنید با تمام روش‌های دیگری که می‌توانید آن اطلاعات را به همان اندازه مؤثر نمایید، استفاده کنید.

۳. انواع محتوا را بشناسید

اول از همه باید بدانید مخاطب شما کیست و چه نوع محتوایی را جذاب می‌داند و برای مطالعه آن زمان می‌گذارد. این کار می‌تواند به شما کمک کند در میان چندین نوع محتوا، کدام یک را انتخاب کرده و به مخاطبان ارائه دهید. برخی از محبوب‌ترین انواع محتوا عبارتند از:

انواع محتوا را بشناسید

  • وبلاگ

مطالب وبلاگ‌ها به راحتی قابل هضم و فریبنده هستند و برای این تولید می‌شوند که مخاطبان را از آنچه در کسب و کارتان می‌گذرد، آگاه کنند. اگر رستوران دارید ممکن است بخواهید چندین مطلب کوتاه در وبلاگ خود منتشر کنید. این مطالب می‌توانند در مورد هر چیزی از جمله منو، نحوه طبخ غذاها، تفاوت با سایر رقبا و حتی سابقهٔ کاری رستورانتان باشد. تولید محتوا باکیفیت می‌تواند باعث جذب مخاطب شده و افراد بیشتری را به رستوران شما دعوت کند از همین رو چگونگی تولید محتوای باکیفیت برای کسب و کارتان را به یک اولویت تبدیل کنید.

نکته مهم دیگر در مورد ثبت محتوا در وبلاگ این است که نباید آن را به صورت طولانی تهیه کنید زیرا از حوصله مخاطب خارج بوده و جذابیتی برای او نخواهد داشت. بهترین مطالب در حوزه وبلاگ چیزی حدود ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ کلمه هستند.

  • محتوای دسته بندی شده

اگر یک وب سایت در مورد تجارت الکترونیک دارید باید به فکر دسته بندی مطالب خود باشید. در وب سایت خود نمی‌توانید از همهٔ کلمات دنیای واقعی استفاده کنید یعنی در واقع استفادهٔ شما از کلمات بستگی به این دارد که بخواهید محصولات خود را چگونه معرفی کنید. قانون کلی این است که حداکثر تا ۲۰۰ کلمه در هر دسته بندی محتوای بهره بگیرید.

  • نوشته‌های طولانی

نوشته‌های طولانی معمولاً برای آموزش و اطلاع رسانی به کار می‌روند. در مورد چگونگی بیان این آموزش‌ها فکر کرده و از ایده‌های مناسب استفاده کنید. برای این نوع محتوا هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد کلمات وجود ندارد زیرا این مطالب باید آموزنده باشند و تمام اطلاعاتی که مورد نیاز کاربر است را به او ارائه دهند.

  • پست مهمان

نمی‌دانم باور می‌کنید یا نه اما بهتر است بدانید بسیاری از شرکت‌ها از پست مهمان در سایت خود استفاده می‌کنند. با اینکار آن‌ها می‌توانند امکان دسترسی به سایت خود و تعامل با خوانندگان خود را افزایش دهند. البته باید همیشه به تعداد کلمات توجه داشته باشید چون تعداد کلمات می‌تواند شما را در نوع نگارش محدود سازد.

انواع محتوا را بشناسید

احساس می‌کنید هنگام خواندن متن یک وبلاگ، مهم‌ترین اصل چیست؟

  • طنز:دوست دارم پست‌هایی را بخوانم که باعث خندهٔ من شود.
  • تصاویر: خواندن متن‌هایی که در میان نوشته‌های آن تصاویر قرار گرفته‌اند، آسانتر است.
  • اینفوگرافیک: اگر تمام اطلاعات در قالب در یک اینوگرافیک قرار گیرد می‌تواند اهمیت مطالب را برجسته کند.
  • مقالات حقوقی و حرفه‌ای: مقالات آموزشی باید به لحاظ لحن و واقعیات ارائه شده در آن، حرفه‌ای باشند.
  • تنوع: در صورتی که در وبلاگ از طنز مناسبی استفاده شود، من از طنز در وبلاگ لذت می‌برم اما این بسیار اهمیت دارد که برای مقالات از لحن جدی استفاده شود.

۴. فرآیند تولید محتوای با کیفیت

شاید شما اطلاعات منحصر به فردی در مورد کسب و کارتان داشته باشید اما آیا می‌دانید چگونه آن را ارائه دهید؟ آیا با انواع نگارش آشنا هستید؟ دسته‌بندی متون را چطور، می‌شناسید؟ اگر تاکنون با مواردی از این دست برخورد نکرده‌اید و نمی‌دانید چگونه به واسطه تولید محتوای با کیفیت مخاطب را جذب خود کنید، بهتر است در ابتدا با اصول تولید محتوا آشنا شده و بعد در این مسیر قدم بگذارید. در واقع شما باید تکلیف را با خودتان روشن کنید که چه محتوایی می‌خواهید، برای چه مخاطبانی می‌نویسید و در چه فضایی منتشر می‌کنید. در این صورت می‌توانید تصمیمات درستی هنگام تولید محتوای خود بگیرید.

ما بازاریابان مشغول کار هستیم. وقتمان را برای سیستم‌های ناکارآمد هدر نمی‌دهیم. به همین دلیل برای هر کاری که قصد انجام آن را داریم، فرآیندی ایجاد می‌نماییم. ما در تولید محتوا، سیستمی را ابداع می‌کنیم، آن را تا زمانی که کار کند، بیرون می‌کشیم؛ سپس سیستم ایجاد شده را بارها و بارها تکرار می‌کنیم تا نتیجه مورد نظرمان را بدست آوریم.

در مورد هر کمپین بازاریابی که تاکنون ایجاد کرده‌اید، فکر کنید مانند وبینار، پاسخگوی autos، بررسی‌ها. هر کدام از آنها یک فرایند داشتند. تولید محتوا هیچ تفاوتی ندارد. این مراحل را برای تولید محتوا، حذف کارهای حدس زده و ایجاد فضای ذهنی خلاقانه دنبال کنید.

تولید محتوای با کیفیت

  1. سرچ سئو

ایجاد پرسونای خریدار، به احتمال زیاد به شما ایده‌هایی می‌دهد تا بدانید درباره چه موضوعاتی بنویسید و بفهمید مخاطبانتان چه سؤالاتی دارند که این یک شروع عالی محسوب می‌شود. حال باید اطمینان حاصل کنید که آیا این ایده‌ها می‌توانند در مقیاس بزرگتر برای مخاطبان بیشتر اعمال شوند. مطمئناً نوشتن یک پست وبلاگ برای یک فرد مجزا بسیار عالی خواهد بود اما این به نوعی هدر دادن انرژی است.

تحقیقات سئو در تولید محتوا – تحقیقات کلمات کلیدی a.k.a – حجم جستجوی یک عبارت خاص از کلمات کلیدی را به شما نشان می‌دهد و آیا ارزش ایجاد سرمایه گذاری در ایجاد بخشی از مطالب پیرامون آن را دارد یا خیر.

یک راه خوب برای تحقیق در مورد کلید واژه‌ها، نوشتن سؤالاتی است که احتمال دارد پرسونای خریدار شما بر اساس آن موانع و اهداف باشد. سپس در مورد کلمات کلیدی مرتبط با سؤال‌ها تحقیق کنید تا ببینید افراد به اندازه کافی، آن‌ها را جستجو می‌کنند یا نه.

یک قانون کوچک این است که کلمات کلیدی قابل دسترس را هدفتان قرار دهید، به این معنی که حجم جستجوی ماهانه (MSV) داشته باشید و کلمات کلیدی مشکلی که در دامنه قلمرو محتوا شما قرار می‌گیرند را شناسایی کنید. اگر وبلاگ نویسی را به تازگی شروع کرده‌اید، هدف قرار دادن کلمات کلیدی رقابتی برای شما مناسب نیست.

چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟

قبل از اینکه جلوتر برویم، بهتر است یک توضیح سریع و نامناسب سئو را حذف کنیم:

یکی از عوامل مهمی که به شما کمک می‌کند در موتورهای جستجوگر (سئو) رتبه یابید، قدرت دامنه است. شما با تعداد سایت‌های خارجی که به محتوای شما پیوند دارند، اختیارات دامنه را به دست می‌آورید. برای این که این اتفاق بیفتد، باید یک کتابخانه بسیار بزرگ از محتوا داشته باشید که به اندازه کافی با استناد به آن باشد.

این بدان معنا است که هر چه مدت زمان نوشتن مطالب با کیفیت بالا، طولانی‌تر باشد، قدرت دامنه شما بالاتر است و رتبه بندی آن برای کلمات کلیدی بسیار رقابتی که باعث می‌شود شما را در صفحه اول Google قرار دهد، آسان‌تر است.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

اگر هنوز کاملاً در آن حضور ندارید، بهترین کار برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی با حجم کم و با حداقل مشکل در کلمات کلیدی (<50) است (ما در حال صحبت کردن ۲۰۰-۱۰۰۰ MSV هستیم). این بهترین موقعیت برای شما محسوب می‌شود تا بتوانید رتبه بندی بهتری برای کلمات کلیدی داشته باشید و مطالبتان را به افراد بیشتری ارائه دهید. در اینجا درس سئو به پایان رسید. به برنامه نویسی برنامه ریزی شده‌مان برمی گردیم.

چند روش برای انجام تحقیقات کلمات کلیدیتان وجود دارد:

  • از ابزارهای تحقیق در مورد کلید واژه‌ها، مانند SEMRush یا Moz Keyword Explorer استفاده کنید.
  • کلمه کلیدی خود را در یک موتور جستجو تایپ کنید و آنچه را که نشان می‌دهد، یادداشت کنید.
  • بخش جستجوهای مرتبط را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) بررسی کنید.
  1. ایده

حالا که کلمات کلیدی را برای هدفتان تعیین کرده‌اید، وقت آن است که در تولید محتوا، ایده‌های محتوا را مانند طوفان مغزی ایجاد کنید. تحقیقات HubSpot نشان می‌دهد که بهترین راه برای سازماندهی محتوا، استفاده از مدل خوشه‌ای (topic clusters) است، به این معنی که شما یک صفحه ستونی بلند و کامل را بر اساس یک کلمه کلیدی ایجاد می‌کنید سپس محتوایی که تولید کرده‌اید را به این زیر موضوع‌ها پیوند می‌دهید.

مدل خوشه‌ای طوفان مغزی را بسیار ساده‌تر می‌کند، زیرا اکنون شما ساختار مشخصی را دنبال می‌کنید. شما می‌توانید از کلید واژه اصلی خود برای ایجاد یک بخش ستونی (pillar piece) استفاده کنید تا آن موضوع را به صورت عمیق پوشش دهد. سپس می‌توانید مطالب کوتاه‌تری را تولید کنید -اینفوگرافیک ها، پست‌های وبلاگ، قالب‌ها- که به مخاطبان شما کمک می‌کند تا عمیق‌تر با موضوع ارتباط برقرار کنند و کلمات کلیدی بلندتری را هدفشان قرار دهند.

در تولید محتوا اگر به دنبال ایده‌های خود هستید، بهتر است از کتابهایی که خوانده‌اید، مطالعات مربوط به صنعتتان، سایت‌های رقیب خود یا جستجوی مرتبط با SERP ها، کمک بگیرید. هنگامی که همه ایده‌های خود را روی کاغذ آوردید، می‌توانید تقویم سرمقاله خود را توسعه دهید و شروع به انجام کار کنید.

  1. نوشتن

آیا می‌خواهید در وبلاگ تجاری خود جوک بنویسید؟ درست مثل اینکه نباید در یک متن بانشاط و خنده‌دار از اصطلاحات تجاری و تخصصی استفاده کنید در یک متن تجاری نیز نباید از جوک استفاده کنید. می‌توانید سبک تولید محتوا خود را براساس محتواهای رقبای خود و مقالات مختلفی که توانسته‌اند باعث جذب مخاطب شوند، شکل دهید. سعی کنید چندین نوبت مطالب خود را مورد بررسی قرار داده تا اگر اشتباهی در آن وجود داشت، رفع کنید، از همین رو همیشه قبل از کمیت، کیفیت را در محتوای خود مدنظر داشته باشید.

افرادی که لحن تولید محتوای شما را مشخص می‌کنند، مخاطبانتان هستند و شما نیز باید تا جای ممکن به خواسته‌های آنها توجه داشته باشید. اینکار شما به آنها کمک می‌کند که تصمیم بگیرند برای خواندن مطالبتان به سایت و وبلاگتان بازگردند یا خیر. بیاموزید که چه چیزی می‌تواند باعث از دست دادن مخاطب شود و بهترین راه برای جذب مخاطب چیست؟ از مخاطبان خود بپرسید چه می‌خواهند و سپس سعی کنید خواسته‌های آنها را برآورده کنید.

فرآیند تولید محتوای با کیفیت

ما در اینجا در مورد روند نوشتن صحبت خواهیم کرد؛ زیرا این کاری است که من انجام می‌دهم. قدرت تولید محتوای خاص شما، ممکن است فیلم، گرافیک یا پادکست باشد. هرچه که هست، روند تولید آن ازدستورالعمل های مشابهی پیروی می‌کند:

  • برای پرسونای خود بنویسید. برای ساختن اثری که طنین انداز باشد، از صدای آنها، حسن‌هایشان و حتی شوخ طبعی آنها استفاده کنید.
  • از عناوین، توضیحات متا و سایر تیزرها برای مجبور کردن مخاطبان خود در خواندن مطالبتان استفاده کنید. فایده مطالب خود را درست در عنوانتان قرار دهید تا آنها بدانند که چرا باید آن را بخوانند.
  • چیزی منحصر به فرد ایجاد کنید. اطلاعات ساده‌ای که از قبل موجود است را استفاده نکنید. برای تأکید بر نکات خود، از یک سبک منحصر به فرد استفاده کرده یا به تحقیقات جدید استناد نمایید.
  • به یک ایده بچسبید و از مطالب خود برای تقویت آن استفاده کنید. خواننده خود را با توضیح چندین مضامین نیمه مرتبط در یک مطلب، سردرگم نکنید.
  • صادقانه بنویسید. سعی نکنید مخاطب خود را با نثر فصیح یا لغات گسترده تحت تأثیر قرار دهید.
  • مختصر و واضح بنویسید. شما می‌خواهید مخاطبتان با شما ارتباط برقرار کند تا به محتوایتان ارزش ببخشد. نیازی به استفاده از استعاره‌های گیج کننده نیست.
  1. ویرایش

نحوه ویرایش کار خودتان (یا دیگران) یک روند بسیار ذهنی است. ممکن است بخواهید همان لحظه ویرایش کنید یا چند روز صبر نمایید و محتوایتان را بدون چشمان خسته مرور کنید. شما احتمال دارد اهمیت زیادی به دستور زبان دهید یا یک قطعه محاوره‌ای را به عنوان هدفتان انتخاب کنید.

در هر صورت، در تولید محتوا بعضی از موارد وجود دارد که شما باید به آنها هنگام ویرایش توجه نمایید از جمله بیانی فعال، زبانی واضح، جملات کوتاه و فضای سفید. بهتر است از یک همکار یا مدیر نیز برای بررسی محتواهایتان کمک بگیرید.

  1. آپلود کردن

اکنون که محتوا شما آماده است، باید آن را در جایی قرار دهید که افراد بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم افزاری است که میزبان آن محتوای دیجیتالی بوده و به شما این امکان را می‌دهد که آن را در وب سایت خود (یا هر جای دیگری در وب) نمایش دهید.

فایده CMS این است که تمام محتوای شما را به هم متصل کرده و آن را در یک مکان ذخیره می‌کند. بنابراین می‌توانید به راحتی با استفاده از لینکی آنها را به صفحه وبلاگتان یا ایمیلتان ارتباط دهید. همچنین می‌توانید نتایج کلیه مطالبی را که برای یک کمپین خاص ایجاد کرده‌اید (که می‌تواند به ممیزی محتوا کمک کند) تجزیه و تحلیل کنید. CMS شما را از داشتن سیستم بازاریابی محتوای منفصل، حفظ می‌کند.

  1. انتشار

انتشار مطالب به سادگی با کلیک کردن روی یک دکمه است. بنابراین چرا یک بخش را در آن می‌گنجانید؟ زیرا همیشه اینطور نیست. می‌توانید مطالب خود را بلافاصله پس از بارگذاری منتشر کنید یا با انتظار برای رسیدن زمان مطلوب، تأثیر آن را به حداکثر برسانید.

اگر تازه کار را شروع کرده‌اید، کلیک بلافاصله برای انتشار محتوا، احتمالاً مخاطبان شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. اما اگر یک برنامه انتشار منظم، مانند ارسال یک پست جدید در هر چهارشنبه را دارید و مخاطبان شما انتظار انتشار پست در روز چهارشنبه را داشته باشد، حتماً آن را مشاهده می‌کنند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، انتشار مطابق روندها یا رویدادهای حساس به زمان است. به عنوان مثال، اگر درباره تعطیلات ملی یا رویدادهای جاری محتوا تولید می‌کنید، بهتر است آن محتوا را در زمان‌های مشخصی منتشر کنید. CMS به شما این امکان را می‌دهد تا پست‌ها را برای زمان‌های مشخصی برنامه ریزی کنید سپس فراموش نمایید چراکه به صورت خودکار، محتوا را منتشر می‌کند.

تولید محتوا در هر موضوعی راه خاص خود را دارد

راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با استفاده آن مخاطب بیشتری به سمت سایت خود جلب کنید. یکی از آن راه‌ها اضافه کردن یک ویدئو به سایت است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب داشته باشد. وبلاگ‌های ویدئویی، نوارهای اطلاعاتی و حتی پادکست‌ها می‌تواند ارزش افزودهٔ بیشتری به اطلاعات شما داده و بیشتر از آنچه که افراد می‌خواهند اطلاعات در اختیارشان قرار دهند.

همچنین می‌توانید برای بهتر کردن محتوای خود، تصاویر، عنوان و هرآنچه که برای یک متن لازم است را اضافه کنید. پس از آماده شدن متن، برای اطمینان از اینکه محتوا استاندارهای لازم را دارد، یکبار دیگر آن را بخوانید.

آخرین چیزی که برای بهتر کردن محتوا نیاز دارید، ویرایش خوب است. قبل از اینکه محتوای خود را در سایت منتشر کنید متن را از نظر اشکالات گرامری و املائی بررسی کنید تا هیچ گونه ایرادی نداشته باشد. حتی می‌توانید از فرد دیگری بخواهید که کار شما را نقد کند و مواردی که ممکن است به چشم شما نیاید را به شما تذکر دهد. به یاد داشته باشید که محتوا باید روان، سلیس، آموزنده و دارای نکات جذاب باشد. همچنین توجه کنید که یک متن طولانی و پر اشکال، باعث می‌شود که مخاطب نتواند منظورتان را متوجه شود و از زمانی که در ساییتان گذاشته است، دلسرد گردد.

ابزارهای تولید محتوا 

۵. ابزارهای تولید محتوا 

در حالی که CMS به شما در مدیریت محتوایتان کمک می‌کند، نمی‌تواند در تولید آن نقشی داشه باشد. در اینجا ابزارهای تولید محتوا مفیدی را معرفی خواهیم کرد. این موارد به ویژه در صورتی مفید است که نتوانید از کسی برای تولید محتوا کمک بگیرید و مجبور باشید به تنهایی آن را انجام دهید. از GIF گرفته تا اینفوگرافیک، این ابزارهای تولید محتوا به شما کمک می‌کنند، بدون توجه به اینکه چه نوع محتوایی را تولید می‌کنید مانند یک فرد حرفه‌ای در تولید محتوا به نظر برسید.

  • نرم افزار Canva در ایجاد طرح‌هایی زیبا برای هر پلتفرم، از تبلیغات اجتماعی گرفته تا فیس بوک، پوشش تصاویر تا اینفوگرافیک ها به شما کمک کند. این نرم افزار دارای قالب‌های زیبایی شناختی است که می‌توانید با استفاده از آن رنگ‌ها، تصاویر و متن‌ها را به صورت رایگان تنظیم کنید.
  • نرم افزار Giphy، گیف ها را جایگزین ایموجی ها می‌کند به همین دلیل یک روش قابل قبول برای ارائه محتوا محسوب می‌شود. Giphy به شما این امکان را می‌دهد میلیون‌ها GIF از قبل ایجاد شده را در پایگاه داده خود، جستجو کنید یا حتی خودتان یک گیف جدید بسازید.
  • Vidyard یک سیستم عامل میزبانی ویدیو بوده که برای بازاریابان ساخته شده است. این نرم افزار به شما این امکان را می‌دهد تا ویدیو خود را با اضافه کردن دکمه‌های لایه، متن یا دکمه‌های CTA، تست اسپلیت، رونویسی و ویژگی‌های سئو سفارشی کنید.
  • SurveyMonkey یک پلتفرم ایجاد نظرسنجی است. چرا احتمال دارد که به چنین چیزی احتیاج داشته باشید؟ زیرا یک بازاریاب خوب می‌داند که بازخورد مشتری برای یک کمپین بازاریابی کارآمد، بسیار مهم است.
  • MakeMyPersona یک ابزار بسیار خوب خود HubSpot است که به شما در روند ایجاد پرسونای خریدار کمک می‌کند. می‌توانید یک سندی را به عنوان مرجع در کل فرآیند تولید محتوا، تولید کنید.
  • Anchor ابزار پادکست برای مبتدیان است. این برنامه رایگان بوده و به شما امکان می‌دهد تا قسمت‌های نامحدود را ضبط و ذخیره کنید و می‌توانید به راحتی در هر پلتفرمی آن را بارگذاری نمایید.

این لیست، یک لیست جامع از ابزارهای تولید محتوا است که تک تک آنها بسیار کاربردی و مفید هستند.

۶. سئو محتوا چیست و چه تاثیری بر تولید محتوا دارد؟

این روزها تعاریف متعددی در مورد سئو گفته می‌شود اما پاسخ به سوال “سئو محتوا چیست” بسیار ساده تر از آن چیزی است که این مدام با آن برخورد می‌کنیم. تولید محتوای سئو شده به این معنا است که نویسنده بتواند جذابیت کافی را در متن خود ایجاد کرده، اطلاعات دقیق و درست ارائه دهد، متن را از جایی کپی نکند، به کلمات کلیدی و مورد توجه مخاطب توجه داشته باشد و تلاش کند محتوایی ارائه دهد که موتورهای جست و جو آن را ارزشمند بدانند.

نویسنده باید بدانید زمانی که دارد می‌نویسد و محتوا تولید می‌کند، ایده‌های نزدیک به موضوع نگارشش چیست؟ مخاطب چه چیزی را سرچ می‌کند و چه اطلاعاتی را می‌خواهد. در این حالت است که رتبه سایت در موتورهای جست و جو بالا می‌رود و نویسنده به واسطه کلمات کلیدی که در ذهن مخاطبان گوناگون شکل می‌گیرد، محتوای خود را باکیفیت بالاتری ارائه می‌دهد.

البته باید توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و همچنین قرار دادن کلمات بی‌ربط در یک محتوا می‌تواند به ضرر شما تمام شده و محتوایتان از دید گوگل بی‌کیفیت ارزشگذاری شود. پس در درجه اول گام‌های خود را در مسیر ارائه یک محتوای اصیل و باکیفیت بردارید تا ارزش آن چند برابر شود.

سئو چیست و چه تاثیری بر تولید محتوا دارد؟

۷. توصیه گوگل برای سئو کردن محتوا

بازنگری در محتوا، یکی از مهمترین و اصلی ترین توصیه گوگل در آپدیت جدید ۲۰۱۹ به حساب می آید. با این روند در آپدیت بعدی گوگل شما ممکن است بتوانید تاثیراتی را در رتبه بندی سایتتان مشاهده کنید. البته باید به این نکته نیز تاکید داشته باشیم که این امر قطعی نیست و ممکن است آپدیت گوگل که هر چند ماه یک بار اتفاق می افتد، تغییراتی در جایگاه سایتتان ایجاد نکند.

لازم است به شما بگوییم که موتورهای جست و جو نمی توانند همچون یک انسان درک درستی از محتوای تولیدی شما داشته باشند و امکان دارد تغییرات در روند محتوایی شما، آنچنان هم به چشم موتورهای جست و جو نیاید اما نکته مهمی که می تواند برایتان ارزشمند باشد و موتورهای جست و جو را ترغیب کند تا بهتر از گذشته شما را بشناسند، لینک دهی سایت ها به سایت شما است. در واقع گوگل و سایر موتورهای جست و جو به دنبال سیگنال هایی هستند که درک بهتری از میران ارزشمندی محتوای شما به دست آورند و باید بدانید لینک دهی یکی از مهمترین این سیگنال ها است.

توجه به بازنگری محتوا و همچنین لینک دهی سایر سایت ها به سایت شما، می تواند سبب شود سئو سایتتان در آپدیت های جدید گوگل، شرایطی به مراتب بهتر از گذشته به دست آورد.

راز آپدیت هسته اصلی گوگل 2019: تولید محتوای با کیفیت را جدی بگیرید!| الو کانتنت

۸. پژوهش را یک اصل کلیدی در تولید محتوا بدانید

ممکن است در حوزه کاری خود متخصص باشید و هر چیزی را در مورد حوزهٔ فعالیت خود بدانید، اما این بدان معنا نیست که می‌توانید همه این تخصص و مهارت را در یک متن بیان کنید. اگر می‌خواهید در یک زمینهٔ تجاری کاملاً متفاوت اما مرتبط با حوزه کاری خود بنویسید، باید قبل از تولید محتوا تحقیقات لازم را انجام دهید. این تحقیق باید شامل موارد زیر باشد:

  1. درک:

درک کامل از یک موضوع می‌تواند نکته‌ای کلیدی برای تولید محتوا باکیفیت محسوب شود. تحقیقات آنلاین در نشریات و منابع قابل اطمینان باعث می‌شود که بتوانید شناخت خوبی از مطلبی که می‌خواهید بنویسید، پیدا کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از این منابع برای ارجاعات و بک لینک‌های بعدی اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید.

  1. هدف

هدفتان از تولید محتوا چیست؟ آیا می‌خواهید چیزی را بفروشید؟ آیا می‌خواهید به گروهی از مردم در مورد یک موضوع خاص اطلاع رسانی کنید؟ هرگز پیش از پاسخ به این سوالات، نوشتن را شروع نکنید.

  1. لحن

قبل از آن که تولید محتوا را آغاز کنید، بهتر است بدانید که از چه نوع لحنی باید استفاده کنید. تولید محتوا شما باید به گونه‌ای باشد که بتواند به افراد کمک کند که با خواندن محتوایتان به اهداف خود برسند، از طرف دیگر لحن محتوایتان باید متناسب با نوع محتوایی باشد که می‌نویسید.

  1. مخاطبانتان مهم هستند

این فقط موضوع تولید محتوا نیست که اهمیت دارد، افرادی که می‌خواهند محتوای شما را بخوانند نیز دارای اهمیت بسیاری هستند. مردان و زنان سبک‌های خواندن و شخصیت‌های متفاوتی دارند بنابراین باید در هنگام تولید محتوا این موارد را در نظر بگیرید.

۹. ایجاد برنامه محتوا

محتوا در همه جا وجود دارد اما کسب موفقیت به توانایی شما در تطبیق آن با شبکه‌ای که در آن محتوا را منتشر می‌کنید، بستگی دارد. یک محتوا برای تمامی شبکه‌های اجتماعی –با پلتفرم‌های متفاوت- مناسب نیست. محتوا شبکه‌های اجتماعی با محتوا وبلاگ متفاوت است و هردو آنها، متفاوت از محتوای وب سایت هستند. بنابراین شما باید بدانید که چگونه محتوایتان را با مخاطبانتان همسو کنید.

اکنون برای به اشتراک گذاشتن محتوایتان در پلتفرم‌های مختلف، می‌خواهیم به بعضی از دستورالعمل‌ها اشاره کنیم.

محتوای شبکه‌های اجتماعی

ایجاد محتوا برای شبکه‌های اجتماعی در تولید محتوا یک هنر است. همچنین با دارا بودن ۲٫۶ میلیارد کاربر که در این پلتفرم‌ها در سراسر جهان وجود دارد، بسیار ارزشمند هستند. به علاوه، کسی که شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کند، شما را دوست دارد و به آنچه می گویید، علاقه دارد. بنابراین مخاطبان مشتاقی دارید که آماده هستند تا با محتوایتان درگیر شوند. در اینجا چند نکته سریع برای ایجاد محتوا در برخی شبکه‌های اجتماعی محبوب ارائه شده است.

  • فیسبوک: می‌توان برای ایجاد اجتماعات کوچک از طریق گروه‌هایی در فیس بوک یا اشتراک گذاری در میان مخاطبان زیاد از صفحات فیسبوک استفاده کرد. هنگامی که صحبت از به اشتراک گذاری محتوا می‌شود، سؤالات و فیلم‌ها، بیشترین درگیری را برای کاربر ایجاد می‌کند.
  • اینستاگرام: برای به اشتراک گذاشتن تصاویر با کیفیت بالا و فیلم‌های کوتاه با زیرنویس، بهترین گزینه است. هشتگ ها تا زمانی که به حساب و برندتان مربوط باشند، در این پلتفرم به خوبی کار می‌کنند. استوری اینستاگرام روش جدیدی برای تعامل با طرفدارانتان از نظرسنجی سریع گرفته تا پاسخ به سؤالات، لایو و… شامل می‌شود.
  • یوتیوب: ۱٫۳ میلیارد کاربر دارد. برخی از موفق‌ترین مطالب موجود در این پلتفرم، نحوه راهنمایی، vlog ها، بررسی محصولات و فیلم‌های آموزشی است.
  • توییتر: بهترین شیوه‌های استفاده از توییتر، شامل پیام‌های کوتاه، تصاویر پشتیبان، هشتگ های مربوطه و توییت کردن مجدد است. مطمئناً پاسخ مخاطبانتان، روشی عالی برای دیده شدن پست‌هایتان محسوب می‌شود.

محتوای وب سایت

محتوای وبسایت باید روی سه چیز متمرکز باشد: پرسونای شما، کلمات کلیدی مورد نظر و راه حل‌هایتان. برخلاف محتوای وبلاگ، به کپی در وب سایتتان نیاز دارید تا بازدید کنندگان را به روشی منسجم و طبیعی به آنچه می‌خواهند، برسانید. بهتر است به محتوای وب سایت، همانند نقشه‌ای برای محصولتان نگاه کنید.

مراقب باشید که بازدید کنندگان را از طریق فیدهای شبکه‌های اجتماعی و سایر عناصر منحرف کننده، از وب سایتتان دور نکنید. پس از جذب مشتری باید تمام تلاش خود را برای نگه داشتن آنها انجام دهید و این عملکرد اصلی محتوای وب سایت شما محسوب می‌شود.

محتوای وبلاگ

هدف از محتوای وبلاگ، حمایت از مشاغل با جذب افراد غریبه و واجد شرایط است. محتوای وبلاگ یک منبع رایگان محسوب می‌شود که اغلب به طور مستقیم با فروش گره خورده است اما قدرت یک وبلاگی که درست کار می‌کند را دست کم نگیرید تا در نهایت بتوانید درآمد کسب و کار خود را ایجاد کنید. در تولید محتوا تحقیقات نشان می‌دهد شرکت‌هایی که بیشتر در وبلاگشان فعالیت می‌کنند نسبت به شرکت‌هایی که فعالیت کمتری دارند، ترافیک بیشتری به دست می‌آورند.

۱۰. آنالیز محتوا

آخرین و مسلماً مهمترین مرحله در تولید محتوا، آنالیز محتوای شما است. بدون استفاده از داده، نمی‌توانید بدانید که چه چیزی کار می‌کند یا چگونه باید آن را بهبود ببخشید.

چندین داده (data) وجود دارد که می‌توانید هنگام آنالیز محتوایتان آنها را بررسی کنید، بنابراین بهتر است از اهدافتان به عنوان راهنما برای تنظیم پارامترهای مختلف استفاده کنید. هر آنچه را که می‌خواهید با محتوای خود به دست آورید، می‌تواند به شما در انتخاب معیارها کمک کند. (به یاد دارید که هدف اصلی که در مورد آن صحبت کردیم چیست؟)

آنچه شما تحلیل می‌کنید، کاملاً مربوط به شما است اما در اینجا چند روش برای بررسی آنالیز محتوا ارائه می‌شود:

  • بازدیدهای صفحه (Page Views): تعداد کاربرانی که از محتوای شما بازدید می‌کنند.
  • ترافیک ارگانیک: میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو بدست می‌آید.
  • Bounce Rate: درصد بازدید کننده‌هایی که پس از بازدید از یک صفحه، سایت شما را ترک می‌کنند.
  • Conversion Rates: درصد بازدید کنندگانی که با CTA درگیر هستند.
  • نرخ تعامل: تعداد افرادی که از طریق لایک، اشتراک گذاری، کامنت یا روش‌های دیگر با محتوای شما تعامل دارند.
  • رشد مخاطبان: مخاطبان جدید یا کاربرانی که از طریق یک محتوا، شما را دنبال می‌کنند.

۱۱. به یاد داشته باشید! تولید محتوا نامناسب می‌تواند شما را احمق جلوه دهد

کمی با خود صادق باشید اگر توان تولید یک محتوای اصیل و باکیفیت را ندارید آن را به فرد دیگری بسپارید و با سفارش تولید محتوا نیاز سایتتان را تامین کنید؛ زیرا تولید محتوای نامناسب و ارائه آن در سایت، شما را یک احمق جلوه می دهد و شما برای همیشه مخاطبانتان را از دست می‌دهید. پس ننوشتن بهتر از بد نوشتن است. در بسیاری از موارد، استخدام یک کپی رایتر حرفه‌ای یا یک خواننده با دقت برای بررسی نوشته‌تان، بهترین ایده است. این افراد برای سرگرمی خود به دنبال اشکالات متنی هستند. شرط می‌بندم دارید فکر می‌کنید که چطور خرج کردن پول برای چنین مواردی می‌تواند برایتان ارزش به ارمغان بیاورد.

۱۲. ترندهای تولید محتوا

بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۰ با تغییرات زیادی مواجه‌اند. آینده روشنی در دنیای محتوا در حال شکل گیری است. تولید محتوا بهتر می‌شود؛ زیرا در استراتژی محتوا، تحقیق، تولید و انتشار آن روز به روز باهوش‌تر می‌شویم. بازاریابی محتوا به طور تمام و کمال یک ایده بازاریابی آزمایشی نیست؛ بلکه یک استراتژی اثبات شده است که می‌تواند راهگشای هر برندی باشد.

بازاریابی محتوا شاخه ای از بازاریابی درونگراست که با تولید محتوا و اشتراک گذاری آن، منجر به حفظ مشتریان سابق و بدست آوردن مشتریان جدید می شود.

حالا با این توصیفات، چه تغییر و تحولی در تولید محتوا در سال ۲۰۲۰ به وجود خواهد آمد؟ پیش بینی‌های سایت searchenginejournal را در ادامه بخوانید.

  1. نسل بعدی محتواهای تصویری

پلتفرم‌های بصری به سمت بیشترترند شدن در سال ۲۰۲۱ پیش خواهند رفت. از سرگرمی گرفته تا ارتباطات، مردم درگیر تصاویر پویا و تعاملی هستند.

در میان نسل‌های جدید، رسانه‌های اجتماعی تصویری حاکم هستند. بر طبق تحقیقات PEW، اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ چت محبوب‌ترین پلتفرم‌هایی هستند که نوجوانان از آن استفاده می‌کنند. برای بزرگسالان، یوتیوب پر کاربردترین پلتفرم است؛ حتی از فیسبوک هم بالاتر! برای همین است که محتوای تصویری در سال ۲۰۲۰ علاقمندی بیشتری ایجاد می‌کند.

 در سال ۲۰۲۱، مطمئنن خواهیم دید که بیشتر کسب و کارها از تصاویر پویا و انیمیشنی که به طور اختصاصی برای برند خود می‌سازند، در محتواهای خود استفاده می‌کنند.

محتوای ویدیویی

  1. محتوای ویدیویی و داستان سرایی تصویری

در سال ۲۰۱۹، ویدیو یک ایده منحصر بفرد و بزرگ به شمار می‌آمد.

با محبوبیت یوتیوب و تصاویر پویا، تعجب برانگیز نخواهد بود که افزایش محتوای ویدیویی و داستان سرایی تصویری در سال ۲۰۲۱ ادامه دار باشد.

برای مثال، در سال ۲۰۱۸، ۸۵ درصد از مخاطبان اینترنت در آمریکا، به طور ماهیانه در هر دستگاهی (چه گوشی موبایل یا دسکتاپ کامپیوتر) محتوای ویدیویی تماشا کرده‌اند. همچنین ۵۶ درصد از افراد ۲۵ تا ۳۴ سال و ۵۴ درصد از افراد ۳۵ تا ۴۴ سال، محتواهای ویدیویی بیشتری را برای حمایت از برخی برندها می‌بینند. بعلاوه، ویدیو نوعی از محتوا است که ۶۲ درصد از مصرف کنندگان به طور کامل از آن را استفاده می‌کنند. این بدان معنی است که ذهن مخاطبین درگیری بیشتری با محتوای ویدیویی پیدا می‌کنند.

این چه معنی برای بازاریابان دارد؟ از آنجا که عادت مخاطبین، تماشای محتوای ویدیویی است، ما یا باید در این جهت گام برداریم یا در افق محو شویم!

البته، آنچه محتوای ویدیویی را متمایز می‌کند، کیفیت داستان سرایی است؛ شما باید بتوانید از طریق هر رسانه‌ای همچون فیلم، مخاطبان را درگیر کنید.

اگر بتوانید داستان‌های فوق العاده ای را بگویید، نیمی از راه را رفته‌اید!

  1. E-A-T را ارتقاء دهید

در آگوست ۲۰۱۹، گوگل در بلاگ خود درباره آپدیت هسته اصلی و کم و کیف آن، مقاله‌ای را منتشر کرد.

در آگوست 2019، گوگل در بلاگ خود درباره آپدیت هسته اصلی و کم و کیف آن، مقاله‌ای را منتشر کرد.

در این مقاله، توصیه گوگل به وبمستران این است:

خواندن و فهمیدن دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت سرچ و E-A-T (Expertise: تخصص، Authoritativeness: مسئولیت پذیری، Trustworthiness: قابل اعتماد بودن).

این واقعیت که گوگل به طور خاص به این منبع اشاره می‌کند و E-A-T را مجزا کرده است، یک نکته بزرگ و مهم است. ما همه نیازمندیم که بر اثبات تخصص، اعتبار و اعتماد در محتوایمان تمرکز کنیم.

چگونه شما می‌توانید E-A-T خود را ثابت کنید؟

  • با بدست آوردن لینک‌ها یا منشن ها از دیگر وب سایت‌های معتبر
  • با تهیه اطلاعات E-A-T در سایت خودتان، که شامل یک بیو (درباره ما) سایت و صفحه نویسنده است.
  • برای داده‌ها و اطلاعات در محتوا، به منابع معتبر لینک دهید.
  • به طور منظم سایت و محتوای متنی را با اطلاعات مرتبط، دقیق و جدید به روز کنید.
  1. تولید محتوای هدفمندتر و بهتر از گذشته

در ادامه ترندهای سال ۲۰۱۹، نیاز به محتوای درجه یک و هدفمند در سال ۲۰۲۰ همچنان وجود دارد.

بسیاری از بازاریابان و مدیران، اهمیت محتوا با کیفیت بالا را درک کرده‌اند:

  • براساس گزارش B2B موسسه کانتنت مارکتینگ، ۹۰ درصد از موفق‌ترین بازاریابان محتوا، نیازهای اطلاعاتی مخاطبان خود را به پیام‌های تبلیغاتی خود الویت می‌دهند.
  • در حوزه بازاریابی محتوا، هزینه‌های زیادی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ برای تولید محتوا شده است.

بازاریابان به این درک رسیده‌اند که برای کسب موفقیت در نتایج جست و جو و جذب خواننده، باید مطالب با کیفیت‌تری تولید کنند. در واقع باید بگوییم رتبه بندی در شرایط رقابتی، زمانی سخت می‌شود که همه بهترین عملکرد خود را داشته باشند و به اصطلاح کارت آس خود را رو کنند.

در این بخش مواردی که در سال ۲۰۲۰ بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کنند را معرفی خواهیم کرد:

  • درک بهتری از آنچه مخاطب هدف از نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی معین به آن نیاز دارد.
  • بهتر نوشتن متناسب با مخاطبان، متناسب با لحن و سبک برند.
  • تحقیق بهتر، از جمله آمارهای موجود و اطلاعات بیشتر از منابع معتبر.
  • بررسی عمیق‌تر و کسب نتایج بیشتر در مورد موضوعات.
  • تصاویر بهتر، مانند اینفوگرافیک و تصاویر وبلاگ سفارشی.

 جالب است بدانید هر چقدر رتبه بندی گوگل جدی‌تر گرفته شود، و رسیدن به رتبه‌های برتر سخت‌تر گردد، افرادی بیشتری به سمت تولید محتوای باکیفیت سوق پیدا می‌کنند.

تولید محتوا در 2020

  1. محتوای فوق هدفمند، مشتری اول

اولویت بندی نیازهای اطلاعاتی مشتری، در ابتدای پیام‌های فروش یکی از عوامل تعیین کننده برای بازاریاب‌های موفق در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ بود، همانطور که پیش از این از گزارش B2B CMI 2019 مشاهده کردیم. در واقع ۹۰٪ از موفق‌ترین‌های این عرصه گفتند که به این امر توجه می‌کنند.

آن‌ها متوجه شده‌اند که اعتماد سازی به مخاطبان با ارائه راهنمایی، کمک، اطلاعات یا ایجاد سرگرمی بدون دریافت هزینه شروع می‌شود.

علاوه بر این، بهترین محتوا که به نیازهای کاربر در رسیدن به هدف تضمین می‌کند، به گونه‌ای تولید می‌شود که در گوگل رتبه ۱ را به دست می‌آورد. این روند در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه پیدا می‌کند؛ زیرا همچنان جوابگو نیاز مشتریان است.

چگونه می‌فهمید مخاطب شما به چه چیزی در محتوای شما نیازمند است؟

  • پژوهش
  • سؤال پرسیدن. تعامل با جامعه. کشف و شناخت مخاطبان.
  • هنگامی که آنها را از نزدیک شناختید، می‌توانید محتوایی ایجاد کنید که در سطح عمیق‌تری با آنها ارتباط برقرار سازد. به طور خلاصه، این مطالب فوق هدفمند هستند.

این نوع محتوا در حال حاضر اولویت دارد و این همان چیزی است که ما باید برای آینده مورد توجه قرار دهیم.

آینده محتوا در اینجاست

بیشتر بازاریابان محتوا همیشه کیفیت را در اولویت قرار داده‌اند و نیازهای اطلاعاتی مشتری از طریق پیام‌های فروش در اختیارشان گذاشته‌اند؛ اما ما روی ساخت اعتماد و اقتدار با اصالت تمرکز داریم، نه ترفندهای فروش.

مهم‌تر از آن، رسانه‌های تصویری در سال ۲۰۲1 در شرایط جالب و جدیدی قرار می‌گیرند. پس بهتر است در این سال، دنبال بازاریاب‌های نوآور باشید تا مرزهای ایجاد محتوا را تحت فشار قرار دهند.

در واقع بهتر است به دنبال محتوای فوق هدفمند، تعهد بیشتر به رویکرد مشتری اول و به طور کلی محتوای بهتر برای در اختیار گرفتن کنترل مخاطبان باشید.

توصیه های این مقاله را جدی بگیرید، تولید محتوا مهمترین اصل بیزینس شماست.

52 thoughts on “تولید محتوا چیست؟”

  1. سلام وقت بخیر خسته نباشید ممنونم بابت جمع‌آوری این مطالب فوق‌العاده ارزشمند.تولید محتوا مهارت پردرامد و پر تقاضاییه. اونطور که من تو بیزینس اینسایدر و دانشگاه کسب‌وکار دیدم کارفرمایان زیادی به متخصص تولید محتوا نیاز دارن این روزها

  2. واقعا ارزش و اهمیت تولید محتوا الان خیلی زیاد شده. مرسی از توضیح جامع و کاملتون خیلی مفید بود این مطلب و جزو بهترنیا هستید و فقط در سایت ترندز تک تونستم مطلب مفیدی شبیه شما پیدا کنم که برای تولید محتوا چیزهای مفیدی معرفی کردن

  3. سلام روز بخیر.
    من هم دوست دارم یاد بگیرم،ولی هیچ زمینه ای از این کار ندارم.گفتید از نوشتن باید شروع کرد.
    میشه بیشتر راهنمایی کنید.

  4. محدثه هاشمی

    سلام ممنون از مقاله جامع و خوبتون.
    لحظه های که برای یک تیم باربری و همچنین یک مجموعه مهندسی تولید محتوای متنی می‌کردم مقالاتتون خیلی بهم کمک کرد ممنونم از شما.

  5. فاطمه کریمی

    سلام روز بخیر. من در حال حاضر سایتم تو کلمات کلیدی مد نظرم اول هست و الان چند وقتی نمیتوم دیگه تولید محتوا کنم. چکار کنم که سایتم پایین نیاد؟ چه راهکاری داریدشما؟

    1. امین مهدوی

      سلام هر چند وقت یکبار محتوا رو آپدیت کنید و سعی کنید لینک های خارجی به سایت بزنید

  6. سلام اوقاتتون نیک، تقریبا یک ماهی میشه برای یک شرکت تبلیغاتی، تولید محتوا میکنم و قلم نویسندگیم تقرییا بد نبوده احساس میکنم جای پیشرفت دارم، لطفا اگر وقت داشتید پاسخ بدید که برای ارتقای کاری چکارهایی میتونم انجام بدم سپاس گزارم‌.

  7. سلام ممنونم بابت اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتی امیدوارم در روز های آینده با مطالب بهتری از سوی شما مواجه باشم. خلاصه نهایت استفاده را بردم.

  8. فرهاد کاشانی

    به نظرم بازم جای کار داشت تا بیشتر توضیح می دادید. تولید محتوا حوزه بسیار بزرگیه

  9. پارسا داوودی

    من میخوام از تولید محتوا پول در بیارم ولی نمیدونم از کجا باید شروع کنم. لطفا راهنماییم کنید

    1. بستگی داره به مهارت شماست ولی در کل با تولید محتوا میتونید بین ۴ تا ۱۵ میلیون در ماه درآمد داشته باشید

  10. امین زارع پور

    خسته نباشید و خداقوت. مطلب و توضیحات ارائه شده خیلی ساده و روان آموزش داده شده بود و برای افرادی که در رابطه با این حوزه هیچ اطلاعاتی ندارند شروع خوبی خواهد بود.بابت وقتی که برای آماده کردن این مقاله صرف کردید ممنونم.
    موفق باشید.

  11. با سلام
    من احتیاج به نرم افزاری دارم که محتوای متنی را طبقه بندی و مرتب سازی کند، یعنی مثلا بتوان متن های شبیه به هم را در یک دسته قرار داد یا متن های تکراری را مشخص کرد. آیا همچین نرم افزاری وجود دارد؟

  12. سلام وقتتون بخیر
    من به علت کمبود وقت نتونستم کامل مطالب سایت شما رو بخونم و به جواب سوالاتم برسم
    من در زمینه موشن گرافی کار میکنم ولی نیاز به یک گوینده و مقداری متن توضیحات برای سفارشاتم دارم
    آیا شما میتونید این نیاز من رو برطرف کنید ؟ اگر جواب مثبته ، چگونه ؟
    منتظر جوابتون هستم

  13. Pingback: گرایشها و موقعیتهای شغلی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی (کد 1101) - مدرسان شریف

    1. برای تولید محتوای متنی باید در ابتدا به دنبال پیدا کردن کلمات کلیدی باشید که با ابزار Ahref و moz و … امکان پذیر است. و بعد از آن شروع به نگارش کنید

    1. در واقع تولید محتوا بر روی سئو تاثیرگذاره و با تولید محتوای با کیفیت شما در جایگاه های گوگل ارتقا پیدا می کنید

  14. محمد ایمانی

    به نظر شما چند درصد از محتوا را باید با کلمه کلیدی در کرد؟ کلا در تولید محتوا استفاده از کلمه کلیدی چه تاثیری در رتبه سایت در گوگل دارد؟

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *