با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » مقالات جامع » راهنمای جامع تدوین استراتژی محتوا
تحول یک سایت با استراتژی محتوا!
راهنمای جامع تدوین استراتژی محتوا

راهنمای جامع تدوین استراتژی محتوا


۱۴ عنصر ضروری از یک استراتژی محتوای قوی

همه برندهای هوشمند می‌دانند که محتوا بخشی ضروری از هر استراتژی بازاریابی مدرن است. از وبلاگ‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی گرفته تا ویدئوهای یوتیوب و وایت‌پیپرها، مشتریان می‌خواهند تخصص‌های و ارزش‌های یک شرکت یا برند را ببینند.

درست مانند تمام طرح‌های کسب‌وکار، برای اطمینان از اینکه محتوایی که برای مخاطبان هدف خودتان ایجاد می‌کنید مناسب است یا نه و اینکه هر چند وقت یک بار باید محتوا تولید کنید، به یک طرح جامع نیاز دارید. در ادامه این مطلب، اساسی‌ترین عناصر یک استراتژی محتوایی قوی را می‌خوانید.

۱- سئوی قوی در محتوا ایجاد کنید

محتوایی ایجاد کنید که مخاطبان هدف شما بیشتر از هر چیزی آن را جستجو می‌کنند. از سؤالاتی که می‌خواهند جواب آنها را بدانند، از پرسش‌وپاسخ‌ها، بازدیدها و محتوای تولید شده توسط کاربر، برای یافتن کلمات کلیدی استفاده کنید. درست مانند راه‌حل‌ها و محصولات ارائه شده از سوی شما، کلمات کلیدی نیز بسیار مهم هستند. این رویکرد به شما اطمینان خواهد داد که محتوایتان با مخاطبان تعامل برقرار می‌کند. بنابراین اصول سئو را در محتوایتان رعایت کنید.

۲- مضمونی جامع برای محتوایتان داشته باشید

داشتن یک مضمون جامع برای حفظ تمام مخاطبان‌تان، بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند برای همه کانال‌های ارتباطی محتوا ایجاد کنید. این محتوا به مشتریان آموزش می‌دهد و شرکت شما را به عنوان شرکتی نشان می‌دهد که افکاری تأثیرگذار دارد. وقتی شما یک مضمون دارید، محتوایتان می‌تواند همیشه قابل‌استفاده و تر و تازه باشد و شامل پرسش و پاسخ با مشتریان، شرکا، وبلاگ‌ها، وبینارها، اینفوگرافیک‌ها و نظایر آنها باشد. همه اینها به خوبی به عنوان یک استراتژی یکپارچه با هم هماهنگ می‌شوند.

۳- لحن ثابت داشته باشید

هر قطعه از محتوا را در هر قالبی که تولید می‌کنید، آن را از نظر لحن بررسی کنید. معمولا هر برند لحن تعریف‌شده‌ای دارد که محتوایش را بر مبنای آن می‌نویسد. لحن نوشته‌هایتان بهتر است ثابت باشد. در این صورت هر کسی که بخواهد با محتوای شما ارتباط برقرار کند، سردرگم نخواهد شد و فهم آن برایش آسان خواهد بود. این لحن برای شرکت و برای فرهنگ شما بسیار اهمیت دارد.

مضمونی جامع برای محتوایتان داشته باشید

۴- اطلاعات و پاسخ‌های جامع به مخاطب ارائه دهید

هدف محتوا این است که از مخاطب بخواهید عملی را انجام دهد. به عنوان یک متخصص در رشته‌تان، تمام اطلاعات ضروری را در اختیار بازدیدکنندگان‌تان قرار دهید تا مجبور نشوند در جاهای دیگر تحقیق کنند. از زبانی که بازدیدکنندگان‌تان می‌فهمند استفاده کنید تا جزییات محتوا را به آسانی درک کنند. محتوایتان را طوری بنویسید که خوانندگان و بازدیدکنندگان‌تان پاسخ هر چه را که جستجو می‌کنند بیابند.

 ۵- محتوایتان باید به مخاطب کمک کند

تیمهای بازاریابی محتوا، اغلب عادت دارند بر ارائه اخبار جدید شرکت‌ها، ویژگی‌های محصولات آنها و یا یک تقویم محتوایی تمرکز کنند. نتیجه اینکه یک قطعه بازاریابی استاندارد دارند که آن را به عنوان بازاریابی محتوایی تبدیل کرده‌اند. اما بازاریابی محتوایی مؤثر یک قاعده ساده دارد: به مشتریان در مواجهه با چالش‌هایشان و تصمیم‌گیری‌های آنها برای خرید کمک کند. محتوایتان باید برای مخاطب مفید باشد.

۶- یک فراخوان به عمل (کال تو اکشن) واضح و ساده در محتوا بگنجانید

هر قطعه محتوا باید یک فراخوان به عمل واضح داشته باشد که از آن جمله می‌توان به خرید اشتراک خبرنامه، پاسخ به دعوت به رویداد یا خرید یک محصول اشاره کرد. اگر بیش از حد از خوانندگان‌تان بخواهید کاری انجام دهند، هیچ کاری نخواهند کرد. اگر هم چیزی از آنها نخواهید، فرصتی را که برای تشویق کاربران به انجام عمل دارید از دست خواهید داد. به این فکر کنید که دوست دارید خوانندگان‌تان چه کاری انجام دهند و محتوایتان را با آن فراخوان به عمل در ذهن‌تان طراحی کنید.

 ۷- محتوا را برای همه کانال‌های ارتباطی بهینه‌سازی کنید

هر قطعه محتوای جدیدی که ایجاد می‌کنید، باید طوری باشد که بیشترین امکان دسترسی به آن وجود داشته باشد. برای این کار باید کاری کنید محتوایتان در همه کانال‌های ارتباطی در دسترس باشد. علاوه بر آن، می‌توانید بعدا از این محتوای جدید دوباره در تقویم سالانه استفاده کنید، بنابراین نیازی نیست درباره آن موضوع خاص دوباره محتوا تولید کنید. به یاد داشته باشید بهترین محتوا، محتوایی است که تاریخ انقضا نداشته باشد.

۸- برای چالش‌های مشتری راه‌حل ارائه کنید

بسیاری از برندها محتوایشان را برای فهرستی از کلمات کلیدی یا رتبه‌بندی سایت‌شان می‌نویسند نه اینکه ارزش واقعی را به مخاطبان خود ارائه دهند. از خودتان بپرسید: «چالش‌هایی که مشتریان من هر روز با آنها مواجه می‌شوند چیست؟» و سپس محتواهایی تهیه کنید که راه‌حل‌های خاصی را برای آن چالش‌ها ارائه بدهد. این کار در مشتریان اعتماد ایجاد می‌کند و آنها شما را به جای یک فروشنده، به عنوان کسی در نظر خواهند  گرفت که در حرفه‌اش کمک فکری ارائه می‌دهد.

۹- نوع محتوا را آزمایش کنید

مخاطبان باید محتوای شما را بخواهند. محتواهای عالی را بررسی کنید و آزمایش کنید کدام نوع محتوا هم از نظر ترافیک طبیعی و هم از نظر کانال‌های پولی بیشتر طرفدار دارد و سعی کنید بیشتر محتواهایی از آن نوع تولید کنید. محتوای میکرواینفلوئنسرها همراه با داستان‌هایی از موفقیت مشتریان بسیار عالی کار می‌کند.

۱۰- ارزش‌های اصلی‌تان را به محتوا اضافه کنید

شاید شما ارزش‌های اصلی شرکت‌تان را به عموم مردم معرفی کرده باشید یا نکرده باشید. با این حال بسیار مهم است که در استراتژی محتوایتان همواره آنها را نمایش دهید. این کار به مخاطبان هدف شما کمک می‌کند تا بدانند چه چیزی برایتان اهمیت دارد و هدف‌تان از تولید این محتوا چیست. ارزش‌های اصلی برندتان را به محتوا بیفزایید.

ارزش‌های اصلی‌تان را به محتوا اضافه کنید

۱۱- برنامه‌ریزی چندبعدی

ایجاد یک تقویم محتوایی ضروری است، اما چطور تصمیم می‌گیرید چه چیزی باید بنویسید و چه زمانی باید آن را منتشر کنید؟ یکی از بهترین روش‌ها برای این کار، برنامه‌ریزی چندبعدی محتوا است. باید تمام زوایای اصلی کسب‌وکارتان، قالب زمان انتظار (مثلا نظرسنجی بیشتر از وبلاگ طول می‌کشد)، زمان‌بندی (اخبار محصول یا شرکت)، رویدادهای کنونی و نظایر آنها را بررسی کنید. سپس برای سال جاری برنامه‌ریزی کنید و هر دو هفته یک بار آن را تثبیت کنید.

۱۲- ویژگی‌های بصری عالی در محتوایتان ایجاد کنید

از آنجایی که این روزها زمان تمرکز افراد بر محتوا بسیار کوتاه است، باید ترکیبی از محتوا را با تصاویر و ویدئوهای جذاب در استراتژی محتوایی‌تان بگنجانید. البته ممکن است تهیه تصاویر مورد نیاز برای پشتیبانی از استراتژی محتوا، مشکل و پرهزینه باشد. اما این نگران‌کننده نیست، امروزه برندهای برتر با استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر در سراسر وب، در حال پیشرفت هستند و به مخاطبانی دسترسی دارند که محتواهای تأثیرگذار تولید می‌کنند.

۱۳- به سفر مشتری اهمیت بدهید

ایجاد محتوای قوی و ارزشمند به بازاریابانی نیاز دارد که نیازهای مشتری را از نظر سفر مشتری درک کنند. هنگام ایجاد محتوا، باید موضوعاتی را به اشتراک بگذارید که بر مراحل مختلف چرخه خرید (از آشنایی تا تصمیم‌گیری و در نهایت خرید) تمرکز داشته باشد تا به نتایج مطلوب برسید. محتوایتان در طی سفر مشتری باید او را همراهی کند و همه اطلاعات لازم را در اختیارش قرار دهد تا او را ترغیب به خرید کند.

۱۴- داستان‌سرایی تاثیرگذار را فراموش نکنید

داستان‌سرایی باید عنصر اصلی استراتژی محتوایی‌تان باشد. در زندگی امروز ما، سرعت حرف اول را می‌زند. بنابراین دستیابی به پاسخ سریع بسیار اهمیت دارد. اما در بازاریابی هنگامی که پای افزایش ارتباط و تعامل مشتری با برند، جذب مشتری یا فروش به میان می‌آید، هیچ چیز قوی‌تر از به کار بردن اصول اساسی داستان‌سرایی مؤثر نیست: سادگی، درام، طنز و پیوندهای انسانی. داستان برندتان می‌تواند بیشتر و سریع‌تر از هر چیز در موفقیت استراتژی محتوایی و جذب مخاطبین شما مؤثر باشد.

حالا که اصول استراتژی محتوایی را یاد گرفته‌اید، گام به گام آن را در تولید محتوا برای وب‌سایت‌تان پیاده کنید. اما به یاد داشته باشید برای داشتن عملکرد بهتر باید تمام مراحل را به اندازه کافی تمرین کنید.

الگوی استراتژی محتوا

نحوه ساخت استراتژی شما به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله به آنچه مشتریتان درخواست کرده، به اطلاعاتی که در مورد چالش های پیش رو بدست می آورید، همچنین صنعتی که در آن کار می کنید و میزان زمانی که شما می توانید به استراتژی اختصاص دهید.

الگوی استراتژی محتوا دارای تمام عناصر مورد نیاز برای شروع تحقیق و نوشتن یک استراتژی محتوا است. همچنین این ساختار به شما کمک می کند تا داستانی را با استراتژی مورد نظرتان بیان کنید.

به عنوان یک استراتژیست، این عالی است که بخش هایی را که نمی خواهید، حذف کنید و بخش هایی را که قصد گسترش آن را دارید، پیدا کنید. از آنجا که هر استراتژی برای یک موقعیت منحصر به فرد مورد استفاده قرار می گیرد، از آنچه می توانید، استفاده کنید و سپس قالب خود را بسازید. همچنین به دلیل اینکه ما با مشتری های فرضی کار می کنیم، نمودار ها و جداول زیادی، در مثال ها مورد استفاده قرار نمی گیرد. به یاد داشته باشید که داده ها می توانند در فروش امتیازات، کمک کننده باشند، پس فراموش نکنید که استراتژیتان را شرح دهید و در صورت لزوم آمار واقعی را درج نمایید.

الگوی استراتژی محتوا به بخش های زیر تقسیم می شود:

  • مقدمه: این بخش به شما ایده ای می دهد تا بدانید چه نوع تحقیقاتی را انجام خواهید داد، همچنین بفهمید که استراتژی تولید محتوا از کجا شروع می شود.
  • پیش گفتار: در این بخش با یک استراتژی اصلی شروع می کنید.
  • فصل ۱:محتوای سایت. استراتژی اصلی خود را در این بخش اعمال کنید.
  • فصل ۲: وبلاگ. آنچه شما باید بدانید تا یک وبلاگ را در استراتژی خود بگنجانید.
  • فصل ۳: محتوای خارج از سایت. چگونه استراتژی اصلی شما در بخش های خارج از سایت تاثیر می گذارد؟
  • فصل ۴: حکومت. ایجاد قوانین و مستنداتی که به موفقیت استراتژی شما کمک کند.
  • فصل ۵: گردش کار. مطمئن شوید که از افرادی مناسب، در موقعیتی مناسب برای اجرای موثر استراتژی خود، استفاده می کنید.
  • بخش آخر: از کجا شروع به عملی کردن استراتژی کنید و چگونه موفقیت آن را بسنجید.

مقدمه

در اینجا شما تمام تحقیقات خود را جمع آوری می کنید تا نقطه شروع استراتژی محتوایتان را مطرح نمایید. در این مرحله به کشف مشتری و بخشی از استراتژی می پردازید به صورتی که تمام فرضیات را بیان می کنید.

زمانی یک برند وجود داشت. این برند یا محتویاتی داشته که این داستان بر اساس آن ساخته شده است (در این صورت ما از این بخش برای توصیف و ارزیابی آن دارایی ها استفاده خواهیم کرد) یا اینکه این برند تازه ساخته شده یا به تازگی شروع به کار کرده است (در این صورت ما دارایی های دیگر را توصیف و ارزیابی خواهیم کرد، مارک هایی که یا مرتبط هستند یا می توانیم از آنها بیاموزیم.)

محتواها

برای تنظیم سناریو و اطمینان از اینکه شما و مشتریتان درک مشابهی دارید، موارد زیر را شرح دهید:

  • برند: در حال حاضر برند چگونه درک می شود؟ موضوع های ویژه با ارزش آن چیست؟ چه چیز هایی وجود دارد که با محتوای فعلی برند مطابقت ندارد.
  • اهداف: یک برند به چه جایگاهی می خواهد برسد؟ به این فکر کنید که چگونه محتوا می تواند هم سازنده و هم مخرب در جهت رسیدن به این اهداف کمک کند. به عنوان مثال، اگر این برند بخواهد وارد بازار چین شود و در سال آینده ۱۰ میلیون دلار بدست بیاورد، محتوا ( به زبان چینی) می تواند به ساخت برند ب ایجاد وابستگی کمک کند. محتواها نمی توانند ( به طور مستقیم) به ایجاد کانال های توزیع منجر شوند.
  • تنظیمات: آیا این برند تنها به صورت آنلاین فعالیت می کند یا مکان فیزیکی هم دارد؟ این امر چگونه بر فرصتها و اجرای محتوا تاثیر می گذارد؟ کانال هایی را که برند از آنها استفاده می کند و همچنین کانال هایی را که باید مورد استفاده قرار دهد، ارزیابی نمایید. اینجاست که شما مخاطبان فعلی و مخاطب هدف را توصیف می کنید.
  • رقبا: چه کسی این برند را به عنوان رقیب معرفی کرده است؟ چه کسی را خودتان رقیب می دانید؟ خلاصه ای از نقاط قدرت و ضعف آنها را ارائه دهید.

توجه داشته باشید از آنجا که بیقه استراتژی شما از اینجا ساخته می شود، ممکن است بخواهید قبل از سرمایه گذاری برای ادامه آن، مشتریتان این فرضیات اولیه را خریداری کند.

زمینه تحقیق

برای اینکه بفهمید مشتریتان از کجا شروع کرده است، تحقیقات شما می تواند موارد زیر را شامل شود:

  • شخصیت ها: مخاطب هدف کیست؟ نیازهای آنها چیست و چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در آنها می شود؟ اگر این موارد وجو نداشت، بهتر است برخی از آنها را ایجاد کنید.
  • مصاحبه با ذینفعان: این مصاحبه ها می تواند در مورد همه موارد از فرآیند های داخلی و رفع موانع تا سوالاتی که مشتریان دارند، اما از مطرح کردن آن می ترسند را در برگیرد. عمیق تر جستجو کنید و از خودتان بپرسید “چرا” تا به بهترین اطلاعات دست یابید.
  • لیست موجودی محتوا: این یک ارزیابی کمی از محتواهایی است که از قبل دارید. اکنون محتواها کجا وجود دارند؟ چه مدت است که آنجا هستند؟ جمع آوری داده ها در URL ها، ابر داده ها، پیوند ها، نویسنده، تاریخ آخرین به روز رسانی، کلمات کلیدی هدف و ….
  • بازبینی محتوا: از این ارزیابی کیفی به عنوان فرصتی برای ارزیابی هر آنچه در موجودی محتوا یافته اید ، استفاده کنید. آیا محتوا خوب است؟ آیا در دسترس و       On-brand است؟ آیا پاسخگوی نیاز مخاطبان است؟ چه چیزی بیشترین (و کمترین) ترافیک را کسب می کند؟ ضریب بازگشت یا Bounce rate و همچنین زمان در صفحه چگونه به نظر می رسد؟ آیا این محتواهای تقسیم شده اجتماعی، قوی هستند یا ضعیف؟ اگر این محتوا است که به منظور تبدیل استفاده می شود، آیا واقعا آن را تبدیل می کند؟ ببنید چه نوع ترند هایی در مورد محتوا وجود دارد که عملکردش خوب و ضعیف است.
  • آنالیز شکاف ها: اکنون جایی را که محتوا از دست رفته یا وجود ندارد، جستجو کنید. آیا انواع صفحه هایی وجود دارد که باید دارای محتوا باشند اما نیستند؟ آیا مباحثی وجود دارد که باید تحت پوشش قرار گیرد و اینگونه نیست؟
  • آنالیز رقابتی: اکنون به عقب برگردید و تا حد ممکن از موارد فوق، برای رقبای برند استفاده نمایید.

ابزارها

ابزارهای بسیار خوبی در دسترس هستند، بنابراین این لیست را فقط یک نقطه شروع در نظر بگیرید:

  • تحلیلی: Google Analytics و Moz Analytics می تواند به شما در تشخیص صفحات برتر کمک کنند، همچنین تلاشتان را در مکان هایی که بیشترین ترافیک در آنجا مشاهده می شود، متمرکز نماید.
  • لیست موجودی: Screaming Frog به شما کمک می کند لیستی از تمام URL ها را دانلود کنید.
  • حسابرسی: ابزار تحلیل محتوا و Open Site Explorer اقدامات مختلف موفقیت محتوا را نشان می دهند.
  • نظرسنجی: برای رسیدن به مخاطب عادی خود از Google Consumer استفاده کنید. در حالی که Qualaroo به شما این امکان را می دهد تا زمانی که بازدید کنندگان در سایت شما هستند با باز شدن پنجره ای، نظرسنجی نمایید.
  • نقشه های گرمایشی و پیمایشی: CrazyEgg به شما نشان می دهد که بازدید کنندگان روی چه مکان هایی کلیک می کنند و همچنین تا چه حد در صفحه پیمایش دارند.

مثال

برند X به عنوان یک سرویس ذخیره ساز که مورد احترام است، شروع به کار می کند. سرویسشما نسبت به سایر رقبا ایمن تر است و در نتیجه، مشتری فعلیتان بیشتر بنگاه های سرمایه گذاری سطح متوسطی به شمار می رود که امنیت را دوست دارند. به تازگی شما هیجان دارید تا حتی بیشتر در این تجارت سرمایه گذاری کنید، بنابراین در یک رابط کاربری فوق العاده با طراحی خوب سرمایه گذاری کرده اید.

اهداف

با ارتقاء رابط کاربری خود، متوجه شده اید که یک مخاطب ویژه از افراد وجود دارد و ممکن است توجهشان را به جزئیات جلب کنند، مانند توسعه دهندگان بازی. آنها به جدیدترین فن آوری های وب علاقه مند هستند و به زیبایی شناسی بسیار اهمیت می دهند. همچنین آنها از فضای ابری مناسبی استفاده می کنند، پس به شما احتیاج دارند و همینطور به اندازه کافی خونسرد هستند تا به عنوان سفیران برند فعالیت کنند.

محتوای موجود

هم اکنون محتوای شما هنوز در رده ایمن قرار دارد. هیچ چیز (فراتر از رابط کاربری شما) شخصیتی را که می خواهید برای آن شناخته شوید، نشان نمی دهد. شما از تصاویر زیادی استفاده می کنید که فاقد شخصیت است. در حالی که برند X در حال حاضر، وبلاگ دارد ، شما اکثراً آن را برای تبلیغ مطبوعات مورد استفاده قرار می دهید. چند مقاله ، به طور برجسته “۱۳ قدم تا مطمئن شوید که اطلاعات مشتریان شما ایمن است” ، در LinkedIn خوب عمل کرده اند ، اما این برند ها در Reddit ، Twitter و Google+ کشش جذب کمی دارند.

در حال حاضر ، صفحاتی که بیشترین میزان ترافیک را به خود اختصاص داده اند، home page, about page, privacy page هستند. این نشان می دهد که مخاطبان فعلی قبل از اینکه درگیر خدمات شما شوند ، اعتبار شرکت را بررسی می کنند. اکنون تعداد زیادی از این ترافیک ها، سایت شما را قبل از اینکه به صفحه مخاطب خود برسید، بیرون می اندازد. ما می خواهیم بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشیم و یا به سایتی  که جستجو کنندگان کارشان را در آن صفحه، به پایان برسانند، برسیم ( مشتریانی که آماده تبدیل به خریدار هستند) یا تعداد صفحاتی را که کاربران، قبل از ترک سایت شما بازدید می کنند، افزایش دهیم ( افرادی که آمادگی تبدیل شدن به خریدار را ندارند، ولی به مرور زمان می توانید اعتماد را در آنها ایجاد کنید).

شکاف های محتوا

شما مجموعه کاملی از سوالات پرتکرار برای بیزینس ها را دارید که هنگام شروع در حال استفاده از ابر (cloud ) هستند، اما اطلاعات بسیار کمی درباره مشاغل مهاجرتی بین ارائه دهندگان ابر (cloud providers ) دارید. همچنین ما فکر می کنیم که وجود یک کمپین قطره ای، می تواند در دسترسی بازدیدکنندگانی که می خواهند اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی بهره گیری از ابر، برای بهبود مشاغل خود داشته باشند، مفید واقع شود.

رقبا

شما در یک فیلد شلوغ هستید اما زمینه ای نیز وجود دارد که در آن بسیاری از بیزینس ها رویکرد معامله ای را برای روابط خود در پیش گرفته اند. برند Y یک سری از اینفوگرافیک های مخصوص قوی دارد، که نحوه عملکرد ابر را توضیح می دهد ، اما این ها در وبلاگ نویسان مادر(mommy bloggers  ) هدف قرار می گیرند. در همین حال، برند Z ، یک راهنمای ساده و مؤثر برای یافتن سطح فضای ذخیره سازی ابری مناسب در یک تجارت خاص را دارد. برند F از کپی بسیار کمی در سایت خود استفاده می کند، اما خبرنامه های ایمیل آنها بسیار جالب و خواندنی است.

ما نتوانستیم کسانی را که دقیقا مخاطبان هدف شما هستند را پیدا کنیم، این بدان معنی است که شما فرصت زیادی برای گسترش و ایجاد فضای مورد نظر خود دارید.

“بخش آخر”

اکنون محیطی را شناخته اید که استراتژی محتوا در آن ایجاد خواهد شد، حال وقت آن است که خود داستان را شروع کنید.

این بخش از استراتژی جایی است که شما مراحل را تعیین می کنید و می تواند به عنوان خلاصه اجرایی از استراتژی کلی مورد استفاده قرار گیرد.

پیش نویس همان جایی است که شما پایه و اساس را تعیین می کنید. این بخش باید شامل موارد زیر باشد:

  • استراتژی اصلی: استراتژی را به یک جمله ای که هم به یاد ماندنی باشد و هم کاربردی، تقسیم کنید. این استراتژی اصلی به عنوان قلب آنچه شرکت می خواهد انجام دهد، مد نظر قرار می گیرد و این جمله مبنایی است که ذینفعان می توانند هنگام سؤال به آن برگردند.
  • مضامین و پیام ها: مضامین و پیام های مرکزی که محتوا باید بیان کند را شرح دهید. لازم نیست آنها را از طریق کانالی که بعدا می آید، تجزیه کنید.
  • برنامه محتوا: طرح های گسترده ای ازبرنامه را که شامل کانال های مورد استفاده است، بکشید. همچنین در مورد نظریه های اصلی که شما ایجاد خواهید کرد یا درباره ساختن یک CMS جدید و ایجاد تغییرات بزرگی در گردش کار، اشاره نمایید.

مثال

استراتژی اصلی

برند X با فراهم کردن فضای ابری مورد نیاز و منابع مورد استفاده برای ساخت پروژه هایی که حتی از تصورات فراتر است ، توسعه دهندگان بازی و سایر سازنده ها را قدرت می بخشد.

تم ها

برای رسیدن به مخاطبان جدید و ادامه خدمت به مخاطبان موجود خود ، برند X باید روی تم های زیر تمرکز کند:

  • تکنولوژی: شروع کنید به کار با ابر و گسترش به مناطق دیگری که ممکن است استراتژی اصلی شما را تکمیل کنند، همچنین می توانید برای مخاطبان خود، اخبار و ابزارهایی را که می توانند در ساختن چیزهای شگفت انگیز از آنها استفاده کنند ، به ارمغان آورید. آنچه بیان شد بخشی از مقاله ای است که در مورد چگونگی کنترل شرایط با حافظه کمتر، مطرح شد.
  • خلاقیت: همه افراد گاهی اوقات به کمی الهام نیاز دارند. با پیدا کردن آنچه باعث الهام بخشیدن به آنها می شود و همچنین آنچه که احساس بی نیازی را در آنها القا می کند، می توانید به مخاطب خلاق خود دست یابید. همچنین شما می توانید با استفاده از ایجاد صفحه های خلق و خو (mood boards ) برای انواع ویژه ای از بازی های آنلاین، تا ساخت یک تعامل الهام گرفته از شیار دستگاه (slot-machine ) که از بازدید کنندگان می خواهد با انتخاب سه تصویر به طور تصادفی، به ساختن یک داستان بپردازند.
  • بیزینس (برای افراد خلاق): شخصی که خلاق و در بیزینس خود ماهر است را کمیاب می نامند. بهتر است به مشتریانتان در راه رسیدن به موفقیت با استفاده از منابعی که در دسترس متفکران خلاق است، کمک کنید.

همه مطالب تمام تم ها را پوشش نمی دهند. در واقع، این گونه نباید هم باشد، زیرا بعضی اوقات برای ایجاد بهترین کار ممکن، باید تخصص داشته باشید.

یادداشتی در مورد محتوا و خطر نوشته شده است. ایان لوری از شرکت Portent، Inc اغلب به چیزی بنام ۷۰/۲۰/۱۰ اشاره دارد. این تقسیم مطالب شما است که می خواهید ایمن باشند، به طور عادلانه مخاطره آمیز و بعضا بسیار ریسک پذیر باشید. شما به محتوای ۷۰٪ نیاز دارید – FAQ و قیمت گذاری شما نمونه ای از آن به حساب می آید – زیرا مشتریان شما به این اطلاعات نیاز دارند. ۲۰% مقالاتی که درباره خلاقیت است را بازدیدکنندگان به اشتراک می گذارند. این یک عمل ریسکی به حساب می آید و گاهی فراتر از مدل بیزینس شما است، اما باید دقت کنید که همیشه با استراتژی اصلی شما مرتبط باشد. ۱۰% از آن باید ریسک پذیر باشد ( مانند دستگاه حافظه تعاملی)، به قدری ریسکی که شما را بترساند. این قسمت طراحی شده تا شکست بخورد، اما در صورت موفقیت، بازپرداختش ارزش تمام تلاش های انجام شده را دارد.

برنامه محتوا

در این قسمت، ما به دنبال ادغام استراتژی اصلی در محتوای سایت ، وبلاگ و محتوای خارج از سایت خود هستیم. فصلی را در زیر آورده ایم که به آن اشاره دارد.

ما می خواهیم با دادن اطلاعاتی به شما درباره تهیه دستورالعمل های یک برند به صورت صوتی و سبک های راهنما، شروع به کار کنیم. علاوه بر این، ما چند مرحله برای ساده سازی جریان کار محتوای شما و همچنین ایجاد چرخه در محتوا را پیشنهاد می کنیم.

فصل اول: محتوای سایت

محتوای سایت یعنی محتوایی که در سایت شما وجود دارد و زندگی می کند. نمونه های آن عبارتند از: صفحه اصلی و صفحه قرار دادن متن، پیام های خطا، button text ، FAQs ؛ ویدیوها، تصاوی سفید، توضیحات محصول ، اطلاعات قیمت و اطلاعات تماس. در حالی که محتوای وبلاگ از نظر فنی نیز محتوا در فضای مجازی است، اما فرصتها و چالشهای منحصر به فردی را که ما به بلاگها اختصاص داده ایم، به صورت یک فصل جداگانه ارائه می دهد.

این فصل از استراتژی محتوا شانس شما است تا تمام تحقیقاتی را که در ابتدا به دنبال آن بوده اید، انجام دهید. این موارد را با استفاده از مشاهده محتواهایی که در سایت موجود است، انجام دهید و سپس توصیه هایی راجع به چگونگی بهبود محتوای سایت، مطرح کنید.

مثال

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، محتوای موجود در سایت شما، بی خطر است. حتی محتوای ۷۰٪ شما در مرز خسته کنندگی به حساب می آید. این واقعا بسیار عالی است که به جایگاه خوبی در این مرحله برسید. اکنون شما برای رفتن به مرحله بعد آماده هستید. در اینجا نحوه تغییر محتوا، برای مطابقت با ظاهر جدید ( استفاده از آن مراحل خلاقیت که بیان شد) آورده شده است:

  • تن: ما در فصل ۴ در مورد دستورالعمل های مربوط به برند ، صدا و سبک صحبت خواهیم کرد، اما بدانید که بهتر است تجدید نظر در محتوای موجود خود را با توجه به پیروی از آن دستورالعمل های جدید باید در اولویت قرار دهد.
  • تصاویر: خودتان را برای فرصت های عکاسی آماده کنید. در صورت امکان، فردی با سابقه در عکاسی را استخدام نمایید. بهترین شرط این است که تمام عکسهای بخش خود را با تصاویر سفارشی جایگزین کنید. این کار زمان بر است، اما ارزشش را دارد.
  • پیام های خطا: شما در حال بازگشت یک پیام خطای عمومی هنگام پایین آمدن بازدیدکنندگان یک صفحه هستید. این فرصت را از دست ندهید، تا کاری دلپذیر انجام دهید و مردم را به جای تشویق به گزاف گویی ، سرگرم کنید.
  • صفحه تماس: . در حال حاضر شما فقط یک آدرس ایمیل ناشناس دارید. می توانید با برقراری تماس با بازدید کنندگان و بررسی چگونگی آن، این موضوع را درنظر نگیرید. یک مورد استفاده مانند “داشتن مشکلات فنی” را پیشنهاد کنید؟ یا “آیا به یک سوال در مورد صدور صورتحساب پاسخ داده شده است؟” و سپس به آنها یک شخصیت خاص با یک نام و تصویری بدهید که بتواند با آنها صحبت کند. مخاطبان شما هنوز به اندازه کافی کوچک هستند و این تماس شخصی نمی تواند قابل دوام باشد. در حالی که بیش از سه نفر نباید در این مرحله ارائه شود، حواستان باشد آنها را از گزینه ها دور نکنید.
  • سوالات متداول(FAQs ): شروع به گسترش موارد بیزینسی نمایید که با این موارد به آنها می رسید. شما مشتریانی خواهید داشت که از نظر ابری تازه کار هستند ، اما زمان آن رسیده که در پشتیبانی، افراد دیگر را نیز اضافه کنید. به نیازهای مشتریان خود بیاندیشید. ممکن است شما به اطلاعات کافی در این زمینه دست پیدا کنید و بخواهید سوالات متداول را با استفاده از اطلاعات مربوط به تازه کارها یا افراد با سابقه کاری در ابر، تقسیم کنید، اما در حال حاضر توجه به این بخش زود است.
  • بازدیدکنندگان را در صفحه نگه دارید: حتی اگر درست نباشد، با گفتن این جمله به بازدید کنندگان، که طرح جدید شما بسیار تمیز است، این امکان را ایجاد می کند تا آنها بیشتر در صفحه شما بمانند. بهتر است وبلاگ خود را در قسمت اصلی (که اطلاعات بیشتری از آن در فصل بعد مطرح می شود) جستجو کنید تا بازدیدکنندگانی که هنوز می خواهند با آنها آشنا شوند ، بدانند کجا باید بروند.
  • انواع محتوای خود را گسترش دهید: برای انجام این کار از چند جا می توانید استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که تمام محتواهایی را ایجاد کنید که توان جذب مخاطبان جدید را داشته باشند، برای این کار می توانید از راهنمای سبک استفاده کنید.

فصل دوم: وبلاگ

به چیزی که از محتوای سایت موجود نیست، توجه کنید، بله وبلاگ. همه افراد هنگامی که به محتوا میاندیشند به آن می رسند و این به طور حتم جایی است که شما می توانید محتوای خود را به نمایش بگذارید. این وبلاگ همچنین مکان خوبی برای شروع جذب ۲۰% از بازدیدکنندگان شما است (و حتی در صورت جا به جایی ۱۰٪).

بسیاری از شرکت ها، وبلاگ های خود را به عنوان وسیله روابط عمومی مورد استفاده قرار می دهند، اما آیا می دانید که هیچ کس تمایلی به خواندن مطبوعات ندارد؟ اگر محتوای یک وبلاگ، پاسخ صحیح و مناسبی برای مشتری شما است (و مواقعی وجود دارد که نیست)، بهتر است همیشه نیازهای مخاطبان را در خاطر داشته باشید. شما تاکنون مضامین را شناسایی کرده اید، وبلاگ جایی است که می توانید آن تم ها را در دسته بندی ها گوناگون تغییر دهید به صورتی که آن تم در محتوا گم شود.

مثال

از ساخت وبلاگ شما، حدود دو سال است که می گذرد ، اما هیچ تقسیم اجتماعی دریافت نمی کنید (به غیر از حساب شخصی خود) و هرگز نظری نداشته اید. این بدان دلیل است که شما فقط از آن به عنوان یک مگافون استفاده کرده اید تا به دیگران بگویید شرکت شما چقدر شگفت انگیز است. مشکلی که وجود دارد این است که هیچ کس نمی خواهد صرفا در مورد یک شرکت بشنود. آنها می خواهند درباره خودشان بشنوند، درباره چیزهایی که به طور مستقیم بر زندگی آنها تأثیر گذار است. همچنین به دنبال ارائه مطالبی با راه حل های مناسب و الهام بخش و حتی چیزهای که آنها را حس کنند و بشنوند و تماشا کنند، هستند.

برای ساختن این تغییر، وقت آن است که دسته بندی های خود را دوباره انجام دهیم و همچنین از آن دسته از تم ها که قبلاً مشخص کرده ایم به عنوان نقطه شروع استفاده خواهیم کرد. دسته بندی های جدید شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • چه فناوری می تواند برای شما انجام دهد: این دسته راه حل های فناوری، خلاقیت را برجسته می کند. همچنین می تواند شامل مقاله ای در مورد سرمایه گذاری در صرفه جویی فضا از عنصر <تصویر> جدید باشد ، تعاملی که نشان می دهد، ایده ای جدید را می تواند برای شما انجام دهد (و به عنوان منبعی برای جامعه به طور کلی خدمت می کند) یا حتی یک بررسی جانبی از آخرین رایانه های لوحی را به عمل برساند. در حالی که وبلاگ قرار نیست مکانی برای فروش باشد ، در اینجا می توانید هرگونه پیشرفت جدید را با خدمات خود که باعث صرفه جویی در وقت و پول مشتریانتان می شود، برجسته نمایید.
  • ایده های الهام بخش: ارائه مطالب خلاقانه به صورت روزانه می تواند خسته کننده باشد. با برجسته کردن برخی از جالب ترین پروژه های جدید که سایر افراد در حال کار روی آن هستند ، مخاطبان خود را تغذیه کنید. نکته جالب این دسته این است که این افراد از همه رشته ها الهام می گیرند ، بنابراین شما می توانید منبع دور و گسترده ای داشته باشید. مثلا از یک خبرنامه مانند PSFK به عنوان منبع استفاده کنید.
  • مشاور بیزینس برای افراد خلاق: ما قبلاً ذکر کردیم که چگونه مطالب روزانه می تواند برای مخاطبان جدید شما، زننده باشد. بهتر است تا با استخدام یک کتابدار، همه این کارها را به درستی برایشان انجام دهید. با ایده های HR ، ترفندهای ساده حسابداری و هر چیز دیگری که باعث می شود این کار جالب و آسان به نظر برسد، به آنها کمک کنید. همچنین وقت خود را برای کاری که بیشتربه آن علاقه مند هستند، آزاد کنید.

شما یک مغازه دار کوچک هستید، بنابراین اگر می توانید یک پست وبلاگ مستحکم در هر هفته کسب کنید، می توانید شروع خوبی داشته باشید. همچنین دانستن اینکه  چه چیزی موفقیت آمیز است و چه چیزی سبب شکست می شود، می توانید موضوع را تغییر دهید و برنامه حود را تنظیم کنید. در این قسمت توجه به نوشته اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

برای ایجاد روابط هرچه دوستانه تر در ارسال وبلاگ خود در اینترنت و همچنین اطلاعاتی درباره ایجاد تقویم سرمقاله، دستورالعمل های خاصی را د در فصل ۴ خواهید یافت.

در فصل ۵ ، تبلیغاتی را پوشش می دهیم. در حال حاضر ، به یاد داشته باشید که محتوای وبلاگ به ندرت به تنهایی موفق شود ، به همین دلیل مدتی را برای تبلیغ بگذارید.

فصل سوم: محتوای خارج از سایت

محتوای خارج از سایت صرفاً هر محتوایی است که در سایت شما وجود ندارد. شامل بروشور ، خبرنامه های ایمیل ، پاکت نامه های پستی می شود. آمازون حتی از نوار بسته بندی خود به عنوان محلی برای درج مطالب استفاده می کند. قطعات غیر دیجیتالی اندازه گیری موفقیت بسیار دشوارتر است ، اما این بدان معنا نیست که می توانید فرصتی را برای قرار دادن مطالب خوب در مقابل مشتریان خود در لحظه مناسب از دست بدهید.

مثال

به عنوان یک شرکت دیجیتالی، شاید شما وجه التزام فیزیکی زیادی ندارید، اما فرصت های محتوایی وجود دارد که ممکن است آنها از دست می دهید. اینجا جایی است که ما فرصت ها را می بینیم:

  • فروشنده متریال: از موضوعاتی که برای فروش متریال خود مشخص کرده ایم استفاده کنید و به آنچه مخاطب شما پس از آن نمایشگاه تجاری از شما می خواهد که بخاطر بسپارید، فکر کنید. بهتر است روی جنبه فناوری متمرکز شوید و کدهای QR را مورد استفاده قرار دهید تا در یافتن منابع به آنها کمک کنید.
  • ویدیوها: فیلم می تواند گران باشد، اما لازم است امثال ویستیا را بگیرید و ببینید که با کمی تجهیزات و افراد موجود در دفتر خود می توانید چه کاری انجام دهید. بهتر است با کاوش در آن موضوعات محتوا، شخصیت خود را نشان دهید و ببینید چگونه می توانید آن مخاطب را به اطلاعاتی که نیازهای آنها را برآورده می کند، متصل کنید. همچنین طراح وبتان را به نمایش بگذارید، زیرا آن نشان می دهد که چگونه میز کارش به او در بروز خلاقیت کمک می کند. محتوای معتبر به دنبال ایجاد ارتباط بین برند و مخاطبان شما می رود. برای ایجاد آگاهی از برند ، از YouTube در بالای ویدیوهای خود استفاده کنید.
  • ایمیل های ایجاد شده: این بسیار عالی است که شما هنگام ثبت نام مشتری این موارد را در اختیار داشته باشید، اطلاعاتی که ارائه می کنید شروع خوبی است. شما می خواهید صدای جدید را در این ترکیب بگنجانید و همچنین از آنها به عنوان فرصتی استفاده کنید تا این مشتریان جدید را به یک منبع داخلی متصل نمایید تا به آنها در تنظیم یا مهاجرت فضای ذخیره خود کمک کنید.
  • کمپین های قطره ای: برای پرورش آن دسته از بازدیدکنندگان که آماده ی تبدیل به خریدار نیستند، مجموعه ای از کمپین های قطره ای آموزشی را تنظیم کنید. اولین مورد باید یک سری داستان باشد که در مورد چگونگی ایجاد خلاقیت های مختلف با مهاجرت به ابر، موجب صرفه جویی در هزینه ها شده است. دوم باید مواردی باشد که ابزارهای آنلاین را برجسته می کند و افراد خلاق می توانند از آنها برای بهبود تجارت خود استفاده کنند، از جمله همه چیز از بانکداری آنلاین تا ذخیره سازی ابری.

به دست آوردن محتوای خارج از سایت جدید و بهبود یافته به شما کمک می کند تا شناخت برند خود را گسترش دهید و فضای مناسبی را در دل مخاطب هدف خود بپرورانید.

فصل چهارم: حکومت

حکومت همه چیز در مورد قوانینی است که برای موفقیت در محتوا تعیین کرده اید. همه چیز از برند، صدا و رهنمودهای سبک گرفته تا زیرساختهایی که محتوای خود را ایجاد کرده و میزبان آن هستید. دولت برنامه ریزی تقویم سرمقاله و اندازه گیری موفقیت محتوای شما پس از انتشار را انجام می دهد. دولت همچنین شامل گردش کار می شود، اما این موضوع به اندازه کافی بزرگ است که ما آن را برای فصل ۵ ذخیره می کنیم.

مثال

تا به حال، شما با افراد مختلفی در سرتاسر شرکت به تولید محتوا در هر جایی که لازم داشه ان؛ پرداخته اید. این یک راه خوب برای پر کردن شکاف ها در هنگام شروع کار است ، اما یک راه عالی برای ایجاد تصویری با برند قوی نیست. با بزرگ شدن مجدد فعالیت خود ، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • دستور العمل های برند: از چه فونتی استفاده می کنید؟ عناوینتان چقدر بزرگ هستند؟ آیا انواع خاصی از تصاویر یا فیلم ها وجود دارند که با هویت جدید شما را ارتباط برقرار کنند؟ آیا چیزی وجود دارد که نمی خواهید در سایت مشاهده کنید؟ هر چیزی درست در هر صفحه قرار دارد؟

طراح شما شروع به کار با سایت جدید کرده است و می دانیم که دستورالعمل هایی وجود دارد که در طراحی مجدد باید آنها را رعایت کنید. اکنون زمان به رسمیت شناساندن چند مورد دیگر فرا رسیده است. این سند می تواند از کوچک شروع شود و همچنین باید یک سند زنده باشد تا بتواند به مرور زمان تغییر کند و همه به آن دسترسی داشته باشند. بهتر است با نگه داشتن یک Google Doc که همه افراد می توانند در آن مشارکت کنند، شروع کنید، سپس از مدیر محتوا خود بخواهید که اختلافات را حل کند و برخی از تصمیمات خود را به شما واگذار کند.

  • راهنمای سبک وصوت: تغییر صدای شما کار بزرگی است و انجام دادن آن به صورت درست، مدتی طول می کشد. شما از قبل می دانید که می خواهید چیزی سرگرم کننده تر و خلاق تر باشید. همچنین لازم است برخی از اعتبار قبلتان را حفظ نمایید، زیرا داده های افراد را اداره می کنید. این تعادل چالش برانگیز است و به دنبال آزمایش آن هستید. همچنین با ایجاد سایت هایی که بازدید کننده در آن، مخاطبان مورد نظر خود را میابد، یک واژه نامه بسازید.

برای تهیه دستورالعملهای مارک تجاری، از یک فرآیند مشابه استفاده کنید. اگر به مثال نیاز دارید ، دستورالعمل های MailChimp را بررسی کنید. سعی نمایید به یاد داشته باشید و اگر صدا کمی در کانالها متفاوت شد، سخت نگیرید.

  • نوشتن برای وب: به عنوان بخشی از دستورالعمل های بالا ، اطمینان حاصل کنید که مطالب شما به راحتی در حالت آنلاین خوانده می شود. مردم به دنبال متن آنلاینی هستند که به راحتی قابل اسکن باشد، بنابراین به روش های شکسته شدن متن با پاراگراف های کوتاه تر، بولت ها و تصاویر فکر کنید.
  • SEO را فراموش نکنید: بخشی از حکمرانی اطمینان می دهد که جزئیاتی مانند متا دیتا و برچسب های عناوین، مراقبت می شوند. همچنین ترکیب کلمات کلیدی باید توسط شخص با تجربه ای متنوع و واضح با کلمه نوشته شده، انجام شود که هر دو آنها می توانند کلمات کلیدی را به طور طبیعی در صفحه دریافت کنند و همچنین مترادف های متنوعی داشته باشند، همه اینها در حالی است که این مرحله کاملا طبیعی به نظر می رسند.
  • یک تقویم سرمقاله بسازید: شما می توانید با انتشار پست های وبلاگ و فشارهای جدید اجتماعی ، اولویت بندی کارهای محتوا را آغاز کنید و به فعالیت خود ادامه دهید. برای سازماندهی همه این موارد ، به تقویم ویراستاری نیاز دارید. در ادامه مثالی آورده شده است. این مدرک نیز باید متناسب با آنچه شما پیدا می کنید برای تیم شما، سازگار شود.
  • CMS خود را مرور کنید: این CMS اختصاصی که تقریباً یک دهه قبل ساخته شده بود، باعث ایجاد مسدود شدن جاده ای، نسبت به سایر موارد واحد در حال حاضر می شود. مهاجرت به چیزی مانند وردپرس را در نظر بگیرید. این باعث کاهش چشمگیر میزان زمانی می شود که تیم شما در CMS موجود، تمرین می کند و به عیب یابی می پردازد.

فصل پنجم: گردش کار

از نظر فنی، بخشی از حاکمیت را گردش کار توصیف می کند، اینکه چه کسی چه کاری را انجام می دهد و به چه ترتیبی باشد. بررسی گردش کار و بازده بالقوه را نشان می دهد. وقتی در حال تحقیق در مورد گردش کار هستید، کل روند را از ایده تا ارزیابی بعد از انتشار جستجو کنید. همچنین فراتر از تیم محتوا در مراحل دقت نمایید. ممکن است از اینکه چگونه بسیاری از محتواها قابل لمس هستند، تعجب کنید.

مصاحبه های با ذینفعان شما برای ورود به مشکلات و فرصت های گردش کار، ضروری است. همانطور که جدول زمانی و فرآیند تولید محتوا را ترسیم می کنید، موارد دیگری بپرسید.

مثال

گردش کار

در حال حاضر، تنها افرادی که بخشی از چرخه تولید محتوا را شامل می شود، تیم محتوا، هر کارشناس خبره (SME ) که آنها را شناسایی می کند و تیم حقوقی هستند. تنها استثناء در مرحله ایده پردازی است. این یک مجموعه بسیار معمول به حساب می آید، در واقع این بسیار جالب است که شما در مرحله ایده پردازی با سایر بخش ها، همکاری می کنید، اما این می تواند برای تیم محتوا بسیار خطرناک باشد.

به دنبال فرصت هایی باشید تا از اعضای تیم دیگر برای نوشتن برخی از مطالب خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک پست وبلاگ دارید که نیاز به تخصص فنی یک توسعه دهنده دارد، بهتر است یک توسعه دهنده منطقی تمام پست را بنویسد، نه فقط طرح کلی را مطرح نماید.

در مصاحبه با تیم محتوا خود، روش های زیادی وجود دارد که می تواند محتوا را به مراحل بررسی مجدد در قسمت ها مختلف ارسال کند. ممکن است این باعث ناکارآمدی و همچنین ناامیدی در تیم شود. توصیه می کنیم برای قسمت اصلی مطالب (و حتی پست های پیچیده تر وبلاگ) که در آن مخاطبان، درگیر در گفتگو از طریق این ایده و شناسایی مشکلات احتمالی می شوند ، اضافه کنید.

بعلاوه، بخش حقوقی شما بجای انجام بررسی کامل برای هر قسمت، باید ورق تقلبی از چیزهایی را ایجاد کند که نویسندگان می توانند یا نمی توانند مطرح کنند. این ها همه زمان اضافی در اختیار شما قرار خواهد داد. فعلاً با بررسی های موضوعی ادامه دهید، اما باید بتوانید به تدریج بررسی حقوقی را به کلی تکمیل کنید.

تبلیغ

بدون تبلیغ مناسب، محتوا خراب می شود. بسیاری از دارایی های محتوایی وجود دارد، که شما آنها را تبلیغ نمی کنید (بخش عمده ای از محتوای سایت شما به این دسته تعلق می گیرد)، اما هر چیزی که در بخش آگاهی از مارکت قرار گیرد، نیاز به یک برنامه تبلیغاتی در پشت آن دارد. در اینجا برخی از تاکتیک های دیگر برای به کار بستن به ارزش دارایی (مثلاً ۱۰٪ محتوا باید بیش از ۷۰٪ آن تبلیغ کسب کند) در اینجا آمده است:

  • رسانه های اجتماعی: این یک فرد بدون فکر است و هنگامی که فشار فیلم ها و ارسال های شما در کانال های اجتماعی روی آن زیاد است، انتظار پاسخ همه آنها را نداشته باشید. بیش از یک بار به محتوای خود توجه کنید، زیرا رسانه های اجتماعی (خصوصاً توییتر) ماندگاری بسیار کوتاهی دارند.
  • پرداخت اجتماعی: برای رسیدن به بهترین نتیجه اجتماعی، باید تبلیغات را اعمال کنید. این نه یک استراتژی اجتماعی است و نه یک PPC، بنابراین اگر می خواهید بودجه زیادی را برای تبلیغات اختصاص دهید، بهتر است بخواهید با یک متخصص مشورت کنید. در حال حاضر، کافی است بگوییم که شما باید بزرگترین سرمایه گذاری تبلیغاتی را در پشت دارایی که تخمین می زنید، ارزشمند بدانید. همچنین خدماتی مانند Outbrain را در نظر بگیرید.
  • PR (روابط عمومی): اگر می دانید تیم شما اقدام به تولید مقاله هایی قابل انتشار میکند، بهتر است برخی از PR را در پشت آنها قرار دهید.
  • خارج دسترس: به همین ترتیب، اگر محتوا شما چیزی است که می تواند یک شرکت تاثیر گذار آن را به اشتراک بگذارد (و محتوای شما باید ۲۰٪ و ۱۰٪ باشد)، به آن موسسه تبلیغاتی بروید تا به آنها اطلاع دهید.
  • Syndication : فرصت هایی را برای گرفتن برخی از پست های وبلاگ خود و ارسال مجدد آنها در سایت های شایسته با مخاطب گسترده تر یا متفاوت کشف کنید.

دستیابی به اطلاعات، سندیکا و روابط عمومی(PR )، همه تاکتیکی هایی هستند که به پیش بینی بیشتری نیاز دارند. بنابراین همانطور که تیم شما در حال ایده پردازی است، قبل از گذاشتن قلم روی کاغذ فکر کنید، که کدام بخشها می توانند ارزش آن نوع سرمایه گذاری را داشته باشند. همچنین یک تحقیق اضافی را در مورد اینکه چه کسی می تواند آن محتوا را به اشتراک بگذارد (و علایق خاص آنها)، انجام دهید.

اندازه گیری

اندازه گیری موفقیت محتوا یکی از بزرگترین چالش هایی است که بازاریابان با آن روبرو هستند. می توانید با بازاریابی آنلاین از مزایای آنالیز استفاده می کنید، اما آیا میزان گزاف گویی و بازدید از صفحه ها واقعاً چه اطلاعاتی راجع به محتوا به می دهد؟

ولی باید از یک جایی شروع کنید. در اینجا چند متریک را که ما استفاده می کنیم و قسمت های بالا و پایین هر یک را مطرح می نماییم:

  • Bounce rate: ضریب بازگشت یا Bounce rate اغلب در مورد معماری اطلاعات شما، بیشتر از کیفیت محتوا در یک صفحه می گوید. گفته می شود، ضریب پایین می تواند نشانگر این باشد که افراد به محتوای شما علاقه مند هستند. ضریب بالا می تواند نشانگر این باشد که بسیاری از افراد به آن بخش از محتوا علاقه مند بودند اما چیز دیگری در صفحه مشاهده نکرده اند. یا اینکه افرادی که آن را دیده اند آنچه را که انتظار داشتند از پست، دریافت نکرده اند.
  • Pageviews: بسیاری از بازدیدهای صفحه می تواند به معنای این باشد که شما مخاطبان صحیحی را که می خواهید درباره محصولات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند، آورده اید یا این بدان معنی است که مردم هنوز به دنبال اطلاعات بیشتری بودند که از محتوای اولیه بدست نیاوردند.
  • زمان در صفحه: اگر مطالب طولانی باشد، صرف زمان طولانی در صفحه عالی است. اگر اینگونه نباشد، می تواند نشان دهد که محتوا گیج کننده است و پردازش آن خیلی طول می کشد.
  • Social share: بسیاری از ارسال های اجتماعی یک امتیاز کل محسوب می شوند. اما روی آنها حساب نکنید و یک قطعه با ارسال های کم را نیز مورد قضاوت قرار ندهید. گاهی اوقات، این مسئله بیشتر در مورد نحوه تبلیغ از هر چیز دیگری اهمیت میابد.

هنگامی که با این اقدامات، عملکرد محتوا را ارزیابی می کنید، به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات صرف سرمایه گذاری در چیزی به خاطر خودش خوب است زیرا هرگز نمی دانید چه چیزی می تواند از آن (بازاریابی مهم) حاصل شود. این امر به ویژه در مورد محتوای ۱۰٪ شما صادق است.

در بقیه موارد، تیم تولید محتوا شما باید در انتخاب معیارها و ارزیابی آنچه نشان می دهد که یک مشکل است و چگونگی آموختن آنها از هر شکست، بتوانند برخورد خوبی داشته باشند.

بخش آخر

تبریک می گویم! شما با موفقیت یک استراتژی محتوا نوشتید. شما از نقطه شروع مشتری خود فهمیدید که چگونه محتوا می تواند به آنها در رسیدن به یک مبارزه خوب به اهدافشان کمک کند. از این بخش استفاده کنید تا ۲-۳ موردی را که مشتری باید بلافاصله روی آن عمل کند، پیشنهاد دهید. پس با استفاده از آن، به مشتریان، آرزوی سعادتمندی بدهید.

مثال

اینجاست که واقعاً داستان شما شروع می شود. اکنون که می فهمید محتوای شما در کجا قرار دارد، به کجا می خواهید برسید و چگونه می خواهید از هر کانال استفاده کنید تا تمام رویاهای خود به واقعیت تبدیل نمایید.

محتوا یک بازی طولانی به حساب می آید، بنابراین ممکن است از تلاشهایتان پاداش فوری مشاهده نکنید، اما چند کار وجود دارد که اکنون باید برای شروع در مسیر درست انجام دهید:

  • آن تقویم سرمقاله را تنظیم کنید: این به شما کمک می کند که با اولویت بندی در ابتدا چه محتوایی را ایجاد کنید. هنگامی که نقشه راه اختیار دارید، با همه چیز احساس راحتی بیشتری می کنید.
  • با تیم محتوای خود ملاقات کنید: شما آماده هستید که تنظیمات مربوط به گردش کار را کمرنگ کنید و یک جدول زمانی برای کسانی ایجاد نمایید که در هر پروژه چه میزان سودآوری داشته باشد. به نظر می رسد این کار کمی دلهره آور است، اما شما خودتان را برای موفقیت در این خط آماده می کنید.
  • اجتماعی شوید: در حالی که این یک استراتژی اجتماعی نیست، ما پیشنهاد می کنیم که برند X کشف کند که چه بسترهای اجتماعی، مخاطبان مورد نظرش را درگیر خود می کند و شروع به ایجاد محتوایی نمایی که ممکن است در آن کانال ها موفق باشید. به عنوان مثال ، Develteam یک سایت ویژه برای توسعه دهندگان بازی indie است. مقالاتی از قبیل “چه صفاتی را باید در هنگام ساخت تیم Dev Your جستجو کرد” و “چگونه توسعه دهندگان بازی Indie از فضای ابری کمی بیشترین بهره را می گیرند.”

همه کانالهای محتوای خود را در مسیر درست هدایت کنید، شما و مخاطبان جدیدتان باید در کنار هم پیش بروید. اگر در طول راه از مسیر دور شدید، دوباره به استراتژی اصلی برگردید تا دوباره تمرکز کنید و مسیر خود را پیدا نمایید.

انواع استراتژی محتوا چیست؟

شاید نام استراتژی محتوا به گوشتان خورده باشد اما به واقع این عنوان بیانگر چیست؟ آیا آنچه این روزها در مورد انواع استراتژی محتوا گفته می شود درست است یا تنها ادعاهایی بی‌پایه و اساس بوده که منتشر کنندگان آن اهدافی متفاوت را دنبای می‌کنند؟

باید بگوییم این روزها بر تعداد مدعیان کارشناسی استراتژی محتوا روز به روز افزوده می‌شود که می‌تواند گمراهی بسیاری از صاحبان کسب و کارها و سایت‌های اینترنتی را به دنبال داشته باشد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که کسب و کارتان با استراتژی محتوا گره خورده، بهتر است این متن را با دقت بخوانید و معنای اصلی استراتژی محتوا را درک کنید.

انواع استراتژی محتوا چیست

اگر بخواهید در مورد انواع استراتژی محتوا بدانید باید بگوییم استراتژی محتوا دارای بخش‌های مختلفی است که مهم‌ترین آن تولید محتوای باکیفیت است. در واقع تولید محتوای باکیفیت باعث می‌شود تا کسب و کار راه اندازی شده با موفقیت بیشتری روبه رو باشد و امکان رشد آن بیش از سایر کسب و کارها ارزیابی شود. مقاله سفید، پادکست، وبینار، ایمیل مارکتینگ و مطالعه موردی از دیگر انواع استراتژی محتوا هستند که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آنها خواهیم داد.

  • مقاله سفید

مقاله سفید یکی از انواع استراتژی محتوا است که در کسب و کارهای مختلف به صورت گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع مقاله سفید به گزارش‌های معتبری اطلاق می‌شود که قابلیت متقاعد کردن مخاطب را داشته و درخصوص موضوع مشخصی به صورت عمیق و کامل توضیحاتی را ارائه می‌دهد. مقاله سفید علاوه بر توضیح در خصوص یک مسئله، می‌تواند راه حل مناسبی را نیز ارائه داده و از سوی بازاریابان محتوا به عنوان راهی خاص و ویژه درنظر گرفته شود. درحال حاضر مقالات بسیاری وجود دارد که کاربر در ازای دانلود آنها باید آدرس ایمیل و دیگر اطلاعات خود را ارائه دهد که این مسئله باعث تولید لید شده و به عنوان یک راه حل خوب و ایده آل درنظر گرفته می‌شود.

موضوعاتی که در مقاله سفید مطرح می‌گردد حدود ۸۰ درصد جنبه آموزشی دارد و ۲۰ درصد باقی مانده در امر تبلیغات به کار گرفته می‌شود. در اصل، این محتواها براساس آموزش به کاربران تولید شده و بر پایه این مساله کارایی دارند. مقاله سفید از نظر اندازه، ظاهر و زمانی که برای تولید آنها لازم است با ایبوک و پست بلاگ تفاوت دارد و نویسنده یک مقاله سفید باید چندین هفته تا چندین ماه را برای این کار در نظر داشته باشد. در واقع هنگام نگارش مقالات سفید باید تحقیقات بیشتری صورت گرفته تا مطالب جدی‌تری ارائه شوند؛ این درحالی است که پست بلاگ‌ها و ایبوک‌ها این چنین نیستند و برای تولید محتوا آنها به سادگی می‌توان این کار را انجام داد.

طول مقاله و ساختار آن به همراه فرمتی که برای یک مقاله سفید درنظر گرفته می‌شود و همچنین استایل آن از جمله ویژگی‌هایی هستند که در نگارش یک مقاله سفید باید به آن توجه کافی داشت. ظاهر یک مقاله سفید باید حالت حرفه‌ای را نشان داده و متن نوشته به صورت روان پیش برود و ویرایش مناسبی درخصوص آن صورت گرفته باشد.

  • پادکست

صاحبان کسب و کارهای مختلف باید از روش‌های جذاب و فوق‌العاده‌ای استفاده کنند تا بتوانند در بین دیگر رقبای خود حرفی برای گفتن داشته و به موفقیت دست پیدا کنند. پادکست‌ها یکی دیگر از انواع استراتژی محتوا هستند که طی سال‌های گذشته توجه بیشتری نسبت به آنها شده است.

این روزها دامنه استفاده از پادکست در حال گسترش بوده و می‌توان گفت این نوع از محتوا می‌تواند جایگاه بالاتری را در بین صاحبان کسب و کارها برای خود پیدا کند. کاربران این امکان را در اختیار دارند که فایل‌های صوتی را دانلود کرده و با دقت به آنها گوش دهند. در پادکست‌ها اغلب فرد یا افرادی درحال صحبت درخصوص موضوع مشخصی هستند و می‌توان با گوش دادن به صحبت‌های آنها اطلاعات جامعی را در خصوص موضوع موردنظر خود به دست آورد.

پادکست‌ها به سادگی قابل تولید هستند و بخش عمده‌ای از هویت کسب و کار را به وجود می‌آورند. مخاطبان و کاربران فضای اینترنتی به راحتی می‌توانند از پادکست‌ها استفاده کرده و در مواقع مختلف به آنها گوش دهند.

نکته مهم در مورد پادکست این است که موتورهای جستجو نمی‌توانند پادکست‌ها را بخوانند اما برای اینکه از رتبه‌بندی بهتری برخوردار باشند می‌توان از ترفندهای مختلفی استفاده کرد که باعث می‌شود در صفحات جستجو دیده شوند. بهتر است درخصوص پادکست از عنوان مناسب و هدفمندی استفاده شود و متن به کار برده بیش از حد طولانی نباشد. تولید منظم پادکست نیز باعث می‌شود تا از سوی دیگر وب سایت‌ها لینک دریافت شود که این امر کمک می‌کند پادکست موردنظر در صفحه نمایش دیده شود.

  • وبینار

یکی از انواع استراتژی محتوا، سمینارهایی است که به صورت اینترنتی و آنلاین برگزار می‌شوند و تحت عنوان وبینار معرفی شده و به کاربران اجازه می‌دهند که در خانه و از طریق اینترنت در جلسات و سمینارهای مهم شرکت داشته باشند. در بازاریابی محتوا، تولید محتوایی که از ارزش و کیفیت بالایی برخوردار باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد که وبینار در این امر به عنوان یک گزینه مهم به شمار می‌رود. وبینارها نیز باعث می شوند تا تولید لید بیشتری صورت بگیرد که این موضوع در موفقیت یک کسب و کار اینترنتی نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت.

وبینار

میزان ارزشمند بودن و کیفیت محتوایی که تولید شده، می‌تواند میزان موفقیت وبینار را تعیین کند. صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و یا افرادی که در بازاریابی محتوا فعالیت دارند باید برنامه و مهارت واقعی را در وبینارها ارائه دهند تا کاربران بتوانند با استفاده از آن آشنایی بیشتری با موضوع موردنظر خود به دست بیاورند. یکی از دلایل مهم در مورد اهمیت برگزاری وبینار، نبود رقبای زیاد است که باعث می‌شود موفقیت بیشتری نیز به دست بیاید.

  • مطالعه موردی

مطالعه موردی یکی دیگر از انواع استراتژی محتوا، در واقع نوعی تعریف داستان کسب و کار است که می‌تواند نحوه برطرف کردن مشکلی را به وسیله محصولات و خدمات ارائه شده توسط کسب و کار مورد نظر، توضیح دهد. در این محتوا هیچ نیازی به تعریف داستان از سوی کسب و کار معرفی شده نیست و case study  اقدام به تعریف داستان کرده و در این داستان چگونگی حل مشکل از سوی محصولات و خدمات کسب و کار شما را عنوان خواهد کرد. در انواع استراتژی محتوا، این نوع محتوا بسیار منحصربه‌فرد بوده و تنها مشکلی که در خصوص آن می‌توان عنوان کرد مطرح کردن گزارش نتیجه است. این عمل در واقع باعث می شود تا محتوای تولید شده کمی خسته کننده به نظر برسد.

  • ایمیل مارکتینگ

در مورد یکی دیگر از انواع استراتژی محتوا می‌توان به ایمیل مارکتینگ اشاره کرد که طی ۱۰ سال گذشته توانسته توجه بسیاری را به خود جلب نماید و در بازاریابی محتوا به عنوان یکی از برترین گزینه‌ها به شمار برود. موفقیت ایمیل مارکتینگ به گونه‌ای است که صرف ۱ دلار هزینه موجب بازگشت ۴۰ دلار خواهد شد. دلیل این مسئله نیز بالا بودن نرخ همگرایی ایمیل در نشست‌های مختلف نسبت به دیگر روش‌ها است. در واقع می‌توان گفت ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین موفق شناخته می‌شود.

ایمیل مارکتینگ

در ایمیل مارکتینگ باید نوع محتوا انتخاب شده و در خصوص ایمیل‌هایی که حالت خبرنامه‌ای دارند از لینک استفاده شود. از سوی دیگر محتواهای تولید شده در ایمیل مارکتینگ باید باتوجه به اطلاعات مشترکین طبقه‌بندی شده و نتایج کمپین‌های ایمیل مارکتینگ نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد. توجه به این موارد و انجام آنها موجب می‌شود تا ایمیل مارکتینگ به صورت موفقیت‌آمیزی عمل کرده و در نتیجه کسب و کار موردنظر نیز به درآمد بالایی دست یابد.

4 thoughts on “راهنمای جامع تدوین استراتژی محتوا”

  1. سلام خدا قوت
    مقاله کامل بود و من بین چندین سایت که گشتم جواب سوالمو اینجا پیدا کردم 🙌💕👌

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *