با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش سئو » چگونه پروژه سئو را مدیریت کنیم؟
چگونه پروژه سئو را مدیریت کنیم؟
چگونه پروژه سئو را مدیریت کنیم؟

چگونه پروژه سئو را مدیریت کنیم؟

امروزه به سبب شهرت و محبوبیتی که فعالیت‌های سایتی و اینترنتی پیدا کرده‌اند، مدیریت پروژه سئو به یک مسئله حائز اهمیت تبدیل شده تا افراد به وسیله آن بتوانند در زمینه فعالیت‌های آنلاین خود، موفقیت کسب کنند. در واقع اهمیت پروژه سئو به قدری افزایش یافته که پیش بینی می‌شود تا چند سال دیگر، این بازار به یکی از بازارهای میلیاردی تبدیل شود.

به گونه‌ای می‌توان گفت علت این همه‌شناسی که برای پروژه سئو و سایت‌های آنلاین به وجود آمده، به علت فضای رقابتی است که در بین سایت‌ها ایجاد شده است. از این رو افراد با برنامه‌ریزی و مدیریت، تلاش می‌کنند تا بتوانند سایت خود را در این عرصه به خوبی ثابت کنند و جزء برترین رتبه‌های SERP یا همان صفحه نتایج موتور جستجو، قرار دهند. این رتبه بندی‌ها نتایج فوق‌العاده‌ای را برای کسب و کار افراد همراه دارند و سبب می‌شوند اعتبار یک فعالیت رشد کند.

مسئله اینجاست که مدیریت و هدایت پروژه سئو، چندان کار ساده‌ای نیست و ممکن است دشواری‌هایی در آن وجود داشته باشد. به همین دلیل هر کسی قادر به اینکار نخواهد بود. لازم به ذکر است که همین مدیریت پروژه سئو، سبب مزایایی برای افراد می‌شود که آن‌ها را در روند پیشرفت بازدیدها و بازخوردها کمک می‌کند.

اما سوال اینجاست که مدیریت پروژه سئو چیست و چه نتایجی را به همراه دارد؟ برای دریافت پاسخ این سوال، به ادامه مطالب توجه کنید.

مدیریت پروژه سئو چیست؟
مدیریت پروژه سئو چیست؟

مدیریت پروژه سئو چیست؟

به برنامه‌ریزی و هماهنگی هر پروژه سئو، مدیریت سئو می‌گویند که هر کمپینی در این عرصه، وظایف مختلفی را داراست. از جمله این وظایف می‌توان به مواردی چون، تحقیق کلمات کلیدی، توزیع محتوا، ممیزی فنی، ممیزی محتوا، بهینه‌سازی روی صفحه، ساخت لینک، سئو برای محتوای ویدیویی و موارد گسترده دیگری اشاره کرد.

در باب این وظايف، یک سری مسائلی وجود دارند که باید رعایت شوند. مشکلی که برای بسیاری از افراد به سبب عدم آگاهی از نحوه مدیریت پروژه سئو به وجود می‌آید، مسئله عدم رعایت سلسله مراتب و ترتیب انجام وظایف است. چرا که هدف مدیریت پروژه سئو ایجاد نظم و هماهنگی است. هنگامی که این نظم توسط خود افراد با ساختارشکنی روبه‌رو شود، نتیجه درستی را به همراه نمی‌آورد. برای اینکه این اتفاق نیفتد، باید کارها را به دسته‌های وظایف اصلی و وظایف فرعی تقسیم کنید و نقاط مثبت را هم در نظر بگیرید. تنها در این شرایط است که ساختار درست حاصل می‌شود. اینکار همچون برنامه‌ریزی، شما را نسبت به اتفاقات احتمالی پیش رویتان آگاه می‌سازد. از این رو با اهداف پروژه آشنا می‌شوید و می‌توانید با تمرکز بیشتری به اجرای برنامه خود بپردازید.

وقتی حرف از برنامه‌ریزی و تقسیم وظایف می‌شود، می‌توانید از ابزار خاصی استفاده کنید که به شما در روند اجرای برنامه‌ها کمک کنند‌.

کمپین‌های سئو وجود دارند که می‌توانند برنامه ریزی‌ها را با دقت اصولی انجام دهند و سبب رشد و پیشرفت عملکرد شما شوند.

علت اهمیت مدیریت پروژه در سئو چیست؟

اجرای سئو، همانطور که انتظار می‌رود، پروسه طولانی دارد و همین پروسه طولانی ممکن است ماه‌ها به درازا بی‌انجامد. قطعا این مدت زمان برای اجرای پروژه سئو مسئله طبیعی و قابل توقعی است. در نتیجه مدیریت پروژه سئو پررنگ‌تر می‌شود. چرا که باید به گونه‌ای باشد که مخاطبان را در جریان امور قرار دهد و آنان را با مسیر حرکتی آشنا کند. این فرایند تعاملی با مخاطبان، بدون طرح پروژه سئو سخت و تا حدودی امکان‌ناپذیر است. اینجاست که نقش مدیر پروژه سئو مورد توجه قرار می‌گیرد.

چرا که این مدیر پروژه است که با تعیین اهداف پروژه، استراتژی مناسبی را طراحی می‌کند. در حقیقت این مدیران پروژه سئو هستند که وظایف ارائه شده را بررسی و نظارت می‌کنند و نیازهای پروژه را تعیین می‌کنند. با توجه به ویژگی‌های عملکردی که برای مدیر پروژه مطرح شد، مهارت‌ها و فاکتورهای عملکردی خاصی برای مدیران پروژه سئو تعریف می‌شود. البته این مسئله هم وجود دارد که پروژه‌های سئو هم باید ویژگی‌هایی را دارا باشند.

برای نمونه، این پروژه‌ها باید سازماندهی شده باشند! منظور از سازماندهی شده، این است که پروژه باید به وظایف فردی تقسیم شود، منابع کافی و مشخصی داشته باشد و نقاط مثبت آن شناسایی شود.

مدیر پروژه سئو در این بین، موظف است تا اهداف خود را مشخص کند و مخاطبان یا کاربران را از روند اجرا آگاه سازد. همچنین این مدیران موظف هستند تا با انعطاف‌پذیری، در صورت بروز مشکل برای مشتریان، جدول زمانی پروژه را تنظیم کنند.

نحوه ایجاد برنامه مدیریت پروژه سئو موفق
نحوه ایجاد برنامه مدیریت پروژه سئو موفق

نحوه ایجاد برنامه مدیریت پروژه سئو موفق

زمانی که بتوانید اصول اولیه مدیریت پروژه سئو را در تقسیم‌ بندی وظایف، به درستی اجرا کنید، می‌توانید به جزئیات بپردازید. در این جریان، مراحلی وجود دارد که این مراحل شامل مواردی است که در ادامه آورده شده است.

  1. تعیین اهداف با مخاطبان و مشتریان

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، مسئله مشخص کردن اهداف به صورت واضح، سبب می‌شود تا مشتریان بتوانند به روند اجرایی اعتماد کنند. در واقع این اهداف باید با مشورت مشتریان و نظر خواهی از آن‌ها انجام شوند. در این صورت می‌توانید درست با میل‌ آن‌ها شروع به اجرای اهداف کنید.

برای اجرای این مرحله، باید با اجرای اهداف واقع بینانه عمل کنید و با ساخت استراتژی‌ سئو به پیشبرد اهداف خود کمک کنید. این اهداف باید به دسته‌های اصلی و فرعی تقسیم شوند. این اهداف می‌توانند شامل مواردی چون افزایش ترافیک وبلاگ، به صورت ماه به ماه باشد. حتی می‌توانید شناسه‌های تاریخ‌داری را تعریف کنید! به عنوان نمونه، n تعداد بازدیدکنندگان سایت ارگانیک، تا تاریخ x باشد؛ و یا اینکه هر ماه n مقدار بک لینک جدید برای سایت خود بسازید.

در حقیقت با اینکار، برنامه‌ای را طراحی می‌کنید که به شما نتایج پیش بینی شده را نشان می‌دهد. در صورتی که مدیریت پروژه سئو را برای سایت مشتری انجام می‌دهید، باید پیشرفت در روند این نتایج را به شکلی واضح به مشتریان خود نشان دهید. نمایش این روند، با استفاده از الگوی Data Studio هم قابل اجراست. در این الگو، می‌توانید به جمع‌آوری داده‌های ترافیک، پرش و نرخ مکالمه در یک گزارش بپردازید.

  1. مشخص کردن نیاز‌ها برای دستیابی به اهداف

بعد از مشخص کردن اهداف، نوبت به مشخص کردن نیازها برای رسیدن به اهداف می‌رسد. یکی از این موارد، برقراری ارتباط با مشتری، جهت همکاری و ارائه نظرات است.

  1. مشخص کردن وظایف

وظایف همان مواردی هستند که در برنامه خود قرار می‌دهید تا یکی پس از دیگری به آن‌ها عمل کنید. این وظایف در دو نوع اصلی و فرعی، ویژگی‌های متفاوتی دارند و وظایف فرعی، همان قسمت‌های کوچک شده و جزئیاتی هستند که وظایف اصلی آن‌ها را می‌سازند. این وظایف شامل تحقیق دقیق کلمه کلیدی، تحقیق در مورد رقبا، بررسی تنوع کلمات کلیدی، کسب پیوند، بهبود لینک سازی داخلی، بررسی سئوی داخل صفحه مانند عناوین، برچسب‌ها و توضیحات، تست سرعت صفحه، به روز رسانی ابرداده‌ها و توضیحات موجود هستند.

  1. پیشرفت پروژه‌های خود را با زاویه دید خود تحلیل و بررسی کنید

وقتی از دید خود به قضیه نگاه می‌کنید، می‌توانید بهتر مسائل را تجزیه و تحلیل کنید و این تحلیلات را در عملکرد موفق خود مورد استفاده قرار دهید. در حقیقت همین کار باعث می‌شود تا کیفیت پروژه سئو در حال اجرا افزایش یابد. برای این تجزیه و تحلیلات، می‌توانید از نمودار، برای مشخص کردن تاریخ‌ها استفاده کنید.

  1. استفاده از ابزارهای ردیابی زمان پروژه برای صورتحساب کارآمدتر مشتریان

برای برقراری ارتباط درست و سالم با مشتریان، لازم است که همه مسائل را با آن‌ها شفاف کنید. با استفاده از ابزارهای مناسب جهت ردیابی زمان کار تیمی، می‌توانید صورت حساب دقیقی را به مشتریان خود ارائه دهید.

  1. برنامه‌ریزی بودجه

منظور از بودجه خود، بودجه‌ای است که مشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع باید با توجه به این بودجه، مقیاس پروژه و منابع مورد نیازتان را تعیین کنید. مسائل و کارهایی را که می‌خواهید انجام دهید، در رابطه با میزان بودجه و فعالیت خود، با شفافیت به مشتریان خود توضیح دهید و آن‌ها را نسبت به روند آگاه کنید. در این حالت می‌توانید شرایط را سازگار کنید. برای اینکه مدیریت پروژه سئو با مشکل و سختی مواجه نشود، همان ابتدای کار، میزان بودجه را تعیین کنید. در این حالت، کار تا حدودی آسان‌تر می‌شود.

  1. تخصیص درست منابع موجود تیم

سئو یک فرایند پیچیده است که باید توسط تیم انجام شود. برنامه‌ریزی منابع کار تیمی، سبب می‌شود تا فرایند، به شکلی سودمندانه اجرا شود.

  1. همکاری با مشتریان

از آنجایی که نظرات نهایی توسط مشتریان ارائه می‌شود، بهتر است که با مشتریان تعامل و مشارکت داشته باشید. در یک کار تیمی، مشکلات زمانی از بین می‌روند. اما در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید، آیا مشتریان در تمامی روندها دخالت داشته باشند، یا با محدودیت‌هایی که شما تعیین می‌کنید، اطلاعات را دریافت کنند.

علت ضرورت نرم افزار مدیریت پروژه سئو
علت ضرورت نرم افزار مدیریت پروژه سئو

علت ضرورت نرم افزار مدیریت پروژه سئو

نرم افزار مدیریت پروژه سئو، برای شفاف سازی مسیر و کمک به یک کار تیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه مدیریت پروژه سئو شامل فرایند پیچیده‌ای است، استفاده از این ابزارهای طراحی شده، کار را ساده‌تر می‌کند.

به وسیله این ابزار، می‌توانید اهداف واضحی را برای تیم خود تعیین کنید، وظایف را اولویت بندی کنید و کانال‌های ارتباطی بازی با مشتریان خود داشته باشید.

یک پروژه سئو با مدیریت خوب شانس دستیابی به اهداف سئوی شما را افزایش می‌دهد. اما این به معنای اتمام پروژه نیست. چرا که سئو همیشه در حال پیشرفت است، بنابراین باید به طور مداوم استراتژی‌های خود را اصلاح و آپدیت کنید.

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *