با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش سئو » متا تگ‌ های مهم سئو
متا تگ‌ های مهم سئو
متا تگ‌ های مهم سئو

متا تگ‌ های مهم سئو

اگر در زمینه سئو فعالیت داشته باشید، احتمالاً با اصطلاح متا تگ‌های سئو هم آشنایی دارید. متا تگ‌ها، از جمله موارد مهمی هستند که در سئو سایت باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم. هرچند که این تگ‌ها توسط مخاطب و در صفحه اصلی نمایش داده نمی‌شوند؛ اما برای خزنده‌های موتور جستجو اهمیت زیادی دارند.

در این مطلب قصد داریم لیست کاملی از مهمترین متا تگ‌های سئو را برای شما فراهم کنیم و در ضمن هر کدام از موارد، قوانین نوشتن آن‌ها را هم تعیین کنیم تا بتوانید سئو سایت خود را بهتر انجام دهید.

در ابتدا تعریفی از متا تگ‌ها را خدمت شما ارائه خواهیم داد.

تعریف متا تگ‌های سئو

متا تگ‌ها همان اطلاعاتی هستند که درباره صفحات وب نوشته شده‌اند و در سورس صفحه و یا در سند HTML ارائه خواهند شد. به اطلاعاتی که متا تگ‌ها ارائه می‌کنند، متا دیتا و یا فراداده نیز می‌گویند.

در واقع متا تگ‌های سئو را شما نمی‌توانید در محتوای صفحات سایت مشاهده کنید و تنها موتور جستجو می‌تواند آن‌ها را بررسی کند. هرچند شما هم اگر دوست داشته باشید متا تگ‌های یک صفحه را مشاهده کنید، باید سورس آن‌ را ببینید که برای این کار می‌توانید صفحه‌ای که مدنظر دارید را در مرورگرتان باز کنید، کلید ترکیبی ctrl+u را استفاده کنید و سورس به شما نمایش داده خواهد شد.

تعریف متا تگ‌های سئو
تعریف متا تگ‌های سئو

متا تگ‌های سئو به چه کاری می‌آیند؟

همانطور که گفتیم، این داده‌ها برای شما قابل مشاهده نیستند؛ اما آنچه می‌تواند از این داده‌ها استفاده کند، موتور جستجوی گوگل است. موتور جستجو، به کمک خزنده‌های خود، این اطلاعات را مورد بررسی قرار می‌دهد و از نتایجی که کسب می‌کند برای رتبه‌بندی صفحات سایت‌های مختلف استفاده می‌کند.

پس مهم است که آن‌ها را اصولی و مطابق با استاندارد‌های موتور جستجو بنویسید تا در نتایج آن رتبه خوبی را به دست‌آورید.

اگر این اطلاعات، متناسب با استاندارد‌های موتور جستجو نباشد، ممکن است سایت شما توسط خزنده‌ها نادیده گرفته شود.

ذکر این نکته ضروری است که گوگل، تنها بخشی از متا تگ‌های سئو را بررسی می‌کند. برخی از پارامتر‌های اضافه‌تر که در آن به کار می‌بریم برای جلب توجه سایر موتور‌های جستجو است.

در ادامه لیستی از مهمترین متا تگ‌های سئو را برای شما آورده‌ایم.

متا تگ‌های مهم سئو

  • Title
  • Description
  • Charset
  • Robots
  • Viewport
  • Refresh Redirect
  1. متا تگ Title یا همان متا تگ عنوان

شاید بتوانیم بگوییم یکی از مهمترین متا تگ‌های سئو، عنوان است. داده‌های موجود در عنوان، در صفحه‌ی نتایج جستجوی گوگل، نشان داده می‌شوند. پس باید متناسب با اصول و استاندارد‌ها نوشته شده باشد.

اما چرا می‌گوییم این متا تگ برای گوگل اهمیت زیادی دارد؟

همانطور که می‌دانیم موتور جستجوی گوگل، به راحتیِ کاربران اهمیت زیادی می‌دهد. این مسأله در ایجاد راحتی برای کاربران بسیار مهم است. یعنی وجود عنوان مناسب در صفحه نتایج جستجوی گوگل، می‌تواند به کاربر در تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا محتوای صفحه متناسب با نیاز او هست یا نه کمک زیادی کند. اگر شما عنوان مناسبی را انتخاب نکنید و این عنوان بیانگر موضوع محتوای شما نباشد، ممکن است توسط موتور جستجو نادیده گرفته شوید و برای سئو شما مشکلاتی ایجاد گردد.

چه نکاتی را باید در نوشتن متا تگ عنوان رعایت کنیم؟

  • اولین نکته‌ای که در نوشتن عنوان باید به آن توجه داشته باشید این است که هر صفحه، باید عنوان منحصربفرد خود را داشته باشد. هیچ گاه مجاز نیستید برای دو صفحه از یک عنوان و یا برای یک صفحه از چندین عنوان استفاده کنید! اگر از یک عنوان برای چند صفحه استفاده کنید، گوگل شما را بخاطر مسأله Duplicate Title جریمه خواهد کرد.
  • سعی کنید عنوانتان را جذاب و مختصر بنویسید! تعداد کارکتر‌های موجود در متا تگ عنوان نباید از ۶۰ عدد بیشتر شود. کاربران عناوینی را بیشتر می‌پسندند که کوتاه باشند ولی همه آنچه را که نیاز است دربر بگیرند.
  • از کلمه کلیدی در متا تگ عنوان استفاده کنید. حتماً یک بار باید کلمه کلیدی را در این متا تگ استفاده کنید و چه بهتر آن که با کلمه کلیدی نوشتن عنوانتان را آغاز کنید. اگر هم این امکان وجود ندارد که در شروع عنوان از کلمه کلیدی استفاده کنید، مشکلی نیست و بهتر است خوانایی متن برایتان اهمیت بیشتری داشته باشد.
  • عنوانی که می‌نویسید، باید کاملاً روان بوده و پیچیدگی در متن آن وجود نداشته باشد.
  • برای نوشتن عنوان کمی وقت بگذارید و بررسی کنید که کاربران چه چیز‌هایی را در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کنند. همان‌ها را به عنوان متا تگ Title استفاده کنید.
  • عنوانی که می‌نویسید باید مطابق با محتوای سایتتان باشد. به این معنا که شما نباید چیزی متفاوت از محتوای خود را بیان کنید؛ چرا که در این صورت کاربران پس از مراجعه به سایت شما و مشاهده محتوای متفاوت، از آن خارج خواهند شد و نرخ پرش سایتتان زیاد می‌شود که به ضرر سئو سایت خواهد بود.
متا تگ Title و Description
متا تگ Title و Description
  1. متا تگ توضیحات یا Description

یکی دیگر از مهمترین متا تگ‌های سئو، متای توضیحات است. متا تگ توضیحات، خلاصه‌ای از محتوایی است که در صفحه سایت شما قرار داده شده و در صفحه نتایج جستجوی گوگل و در بخش پایینی متا تگ عنوان، نمایش داده می‌شود. از بین متا تگ‌های سئو، این مورد هم برای گوگل اهمیت زیادی دارد و هم برای کاربران! گوگل از آن برای فهمیدن موضوع کلی محتوا و بررسی کلمات کلیدی استفاده می‌کند و کاربران هم با بررسی آن می‌توانند به هدف محتوا پی ببرند.

آیا وجود متا تگ توضیحات در سئو تاثیر دارد؟

گوگل بیان کرده است که وجود متا تگ توضیحات، به صورت مستقیم در رتبه‌بندی سایت تأثیر‌گذار نیست ولی برای نمایش در صفحه نتایج جستجو، وجود آن لازم است.

پس در نوشتن این مورد از متا تگ‌های سئو باید دقت زیادی داشته باشید و نکاتی که در ادامه می‌گوییم را کاملاً رعایت کنید.

چه نکاتی را باید در نوشتن متا تگ توضیحات رعایت کنیم؟

  • مشابه با تگ عنوان، این مورد هم باید برای هر صفحه منحصربفرد و متفاوت از سایر صفحات نوشته شود. اگر برای چندین صفحه از تگ توضیحاتِ تکراری استفاده کنید، موتور جستجو شما را جریمه خواهد کرد.
  • از طرفی نباید برای یک صفحه چندین متای توضیحات بنویسید! این کار موتور جستجو را گیج می‌کند.
  • در نوشتن تگ توضیحات، باید از کلمات کلیدی استفاده کنید. اگر بتوانید کلمه کلیدی را در آغاز متن توضیحات استفاده کنید برای شما بهتر است.
  • سعی کنید مطالب را خلاصه کنید اما توصیف کلی را کنار بگذارید و مواردی را در توضیحات ذکر کنید که مفیدند.
  • از طولانی نوشتن متای توضیحات خودداری کنید. تعداد کارکتر‌های این مورد از متا تگ‌های سئو، نباید بیش از ۱۶۰ عدد باشد. اگر متنی طولانی‌تر از این مقدار بنویسید، ممکن است در عرض مرورگر جای نگیرد و کاملاً نمایش داده نشود.
  1. متا تگ charset

استفاده این مورد از متا تگ‌های سئو برای آن است که شیوه نمایش متن در صفحات وب سایت را مشخص کند. اگر متن شما فارسی باشد که بهتر است از کد UTF-8 استفاده کنید و اگر متن سایت شما لاتین است باید از کد ISO-8859-1 استفاده کنید. این دو مورد از کد‌ها، رایج‌ترین نوع آن هستند که برای زبان فارسی و لاتین مناسبند.

متا تگ charset
متا تگ charset

چه نکاتی را باید در نوشتن متا تگ charset رعایت کنیم؟

  • مهمترین نکته‌ای که در استفاده این مورد از متا تگ‌های سئو وجود دارد این است که اگر از تگ‌های charset به درستی استفاده نکنید، مشکلی ایجاد خواهد شد! متون شما به درستی نشان داده نمی‌شوند و صفحات سایت شما خراب به نظر می‌رسند. این موضوع می‌تواند نرخ پرش سایت شما را زیادتر کند که به ضرر سئو سایتتان خواهد بود.
  • از تگ charset متناسب با کد‌های HTML خود به درستی و در تمام صفحات سایت استفاده کنید.
  1. متا تگ ربات یا Robots

وقتی شما از این دسته از متا تگ‌های سئو استفاده می‌کنید، به این معنی است که می‌خواهید نوع خزیدن خزنده‌ها در سورس صفحات سایت را تعیین کنید.

برای نوشتن این مورد از متا تگ‌های سئو، باید دانش کد‌نویسی را هم به صورت ابتدایی داشته باشید.

اگر در نوشتن این متا تگ اشتباه کنید، ممکن است نتایج سئو شما کاملاً برعکس جواب دهند و در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نشوید! شما با نوشتن این متا تگ، می‌توانید دستوراتی مثل ایندکس شدن یا نشدن صفحه، فالو و یا نوفالو بودن لینک‌ها را مشخص کنید. در ادامه توضیحاتی در این باره به شما ارائه خواهیم کرد.

متا تگ ربات یا Robots
متا تگ ربات یا Robots

چه نکاتی را باید در نوشتن متا تگ ربات رعایت کنیم؟

  • استفاده از عبارت index در متا تگ ربات، به ربات‌ها اینطور دستور می‌دهد که صفحه مذکور را ایندکس کنند و آن را در صفحه نتایج جستجو نشان دهند.
  • استفاده از عبارت noindex در این متا تگ، دقیقاً برعکس موردی است که قبل‌تر به آن اشاره کردیم! این تگ به ربات‌ها می‌گوید صفحه را ایندکس نکنند و در نتایج جستجو نمایش ندهند! پس قبل از نوشتن این بخش، مطمئن شوید که نمی‌خواهید این صفحه از سایتتان ایندکس شود وگرنه ترافیک ارگانیکتان را از دست خواهید داد!
  • اگر از عبارت follow در نوشتن این کد استفاده کنید، به ربات‌ها گفته‌اید که لینک‌های موجود در صفحه معتبر هستند و سایت‌های آن‌ها هم اعتبار مناسبی را دارند. در این صورت انتقال ارزش، از سایت مبدا به طرف سایت مقصد صورت خواهد گرفت.
  • اگر هم از عبارت nofollow در تگ ربات استفاده کنید، به خزنده‌ها دستور می‌دهید که به لینک‌های موجود در صفحه ارزشی را منتقل نکنند چرا که اعتبار ندارند و مورد تأیید شما نیستند.
  • اگر در سورس صفحات سایت خود از متا تگ ربات استفاده نکنید، خزنده‌ها به صورت خودکار دستور index follow را اجرا خواهند کرد.
  • دقت داشته باشید که از این مورد از متا تگ‌های سئو فقط زمانی باید استفاده کنید که قصد دارید نوع خزیدن ربات‌ها را تعیین کنید.
  • اگر قصد دارید صفحه خود را با استفاده از متا تگ ربات مسدود کنید، آن را در فایلی که txt نام دارد مسدود نکنید. با این کار ممکن است موتور جستجو به درستی نتواند متوجه ویژگی noindex شود و صفحه شما را اشتبا‌هاً ایندکس کند.
  1. متا تگ viewport

استفاده از این متا تگ در سئو بسیار مهم است. کاری که وجود این متا تگ در سورس صفحه انجام می‌دهد این است که برای گوگل محتوای قابل نمایش را مشخص می‌کند. با وجود این تگ، صفحه سایت شما برای همه انواع نمایشگر حتی موبایل مناسب خواهد بود و این همان موبایل فرندلی بودن سایت شما است که از نظر موتور جستجو اهمیت زیادی دارد.

البته ذکر این نکته ضروری است که برای ایجاد ویژگی موبایل فرندلی بودن سایت، تنها وجود این تگ کافی نخواهد بود و شما لازم دارید طراحی واکنش‌گرا یا همان Responsive را برای صفحات سایت خود استفاده کنید.

متا تگ viewport

  1. متا تگ Refresh Redirect

استفاده این مورد از متا تگ‌های سئو برای آن است که در مسیر وب تغییر ایجاد کنید. با استفاده از این تگ، می‌توانید به مرورگر این دستور را بدهید که بعد از مدت زمان مشخصی، کاربر را به صفحات دیگر هدایت کند. بهتر است برای اینکه کاربر نگرانی‌های امنیتی نداشته باشد از این تگ استفاده نکنید. اگر هم می‌خواهید آن را به کار ببرید، بهتر است از انواع ۳۰۱ و ۳۰۲ استفاده کنید.

متا تگ Refresh Redirect
متا تگ Refresh Redirect
  • نکته: این تگ، توسط همه انواع مرورگر پشتیبانی نخواهد شد.

کلام آخر…

استفاده از متا تگ‌های سئو امری ضروری است که باید مطابق با قوانین و استاندارد‌ها انجام شود. هرچند تعداد متا تگ‌های قابل استفاده در سئو سایت زیاد هستند؛ اما ما در این مطلب سعی کردیم برای شما مهمترین انواع متا تگ‌های سئو به همراه نکات استفاده از آن‌ها را توضیح دهیم.

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *