با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش سئو » آموزش جامع لینک سازی داخلی
آموزش جامع لینک سازی داخلی
آموزش جامع لینک سازی داخلی

آموزش جامع لینک سازی داخلی

اگر در حال ساخت و استفاده از یک سایت باشید، حتماً نام لینک سازی داخلی را به‌عنوان یک مهارت برای بالا رفتن سئو سایت شنیده‌اید. مهارتی که می‌تواند سبب افزایش کیفیت کارایی سایت شما شده و مزایای بسیاری را به دنبال دارد. در ادامه صحبت قرار است از این موضوع به‌صورت جزئی‌تر سخن بگوییم. از چیستی لینک سازی به‌صورت داخلی تا انواع راهکارهای آن را ارزیابی کنیم. اهمیت این موضوع را موردبحث و بررسی قرار دهیم و اصول و قواعد مهم برای رسیدن به لینک سازی داخلی باکیفیت را شناسایی کنیم.

در صورتی که فکر می‌کنید نیاز به داشتن لینک سازی قوی و باکیفیتی دارید، در ادامه این مقاله همراه با ما باشید. با خواندن این مقاله و نکات بیان شده در آن می‌توانید به اطلاعات مفید و مطلوبی در این باره برسید. امید است در نهایت این اطلاعات بتواند به شما کمک کند تا کیفیت سایت خود را افزایش داده و نتیجه بهتری در جست‌وجوی گوگل از آن خود کند.

لینک سازی داخلی چیست؟

در اولین قدم برای رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در لینک سازی داخلی، لازم است تا از چیستی و تعریف این عبارت آگاه شویم. در واقع با داشتن تعریف دقیق‌تر و درست‌تری از لینک سازی به شکل داخلی می‌توان بهره و استفاده بهتری را از آن برد و به شکل دقیق‌تری آن را به ثمر رساند.

لینک سازی داخلی را می‌توان مسیری برای رسیدن به نتیجه مطلوب در سایت تعریف کرد. زمانی که در حال خواندن مطالب یک سایت هستید، ممکن است کلمات بسیاری را مشاهده کنید که با کلیک کردن بر روی آن وارد بخش دیگری از سایت می‌شوید. این همان لینک سازی به شکل داخلی بوده که پیوند خوبی را بین صفحات مرتبط سایت‌های مختلف برقرار می‌کند. در واقع هر لینکی از سایت که صفحه‌ای از سایت را به صفحه دیگری در همان سایت ارتباط دهد، لینک سازی داخلی خواهد بود. موضوعی که مزایا و روش‌های خاص خود را برای رسیدن به نتیجه مطلوب داشته که در ادامه به هریک از این موارد اشاره خواهیم کرد.

این مطلب را حتما بخوانید: سئو داخلی چیست؟

لینکسازی داخلی

اهمیت استفاده از لینک سازی برای سئو

زمانی که از هر مهارتی استفاده می‌شود، دلیل و اهمیت آن موردبررسی قرار می‌گیرد. در واقع اهمیت هر کار همان چیزی است که سبب استفاده بیشتر از آن می‌شود. از همین رو برای استفاده بهتر و درنهایت داشتن نتیجه بهتر، لازم است تا درباره اهمیت استفاده از آن راهکار اطلاعاتی را داشته باشیم. این موضوع در ارتباط با لینک سازی داخلی نیز کاملاً صادق است. اهمیتی که می‌تواند سبب رشد و شکل‌گیری بهتر سایت شود. در ادامه درباره اهمیت این موضوع به مواردی اشاره خواهیم کرد.

  • بهبود فرآیند ایندکس شدن سایت
  • قدرتمند کردن لندینگ صفحات سایت
  • بالا بردن ارزش صفحات داخلی سایت
  • کمک به ساختار سایت
  • افزایش شانس بازدید از مطالب قدیمی سایت
  • افزایش زمان حضور کاربران در سایت
  • شناساندن صفحات سایت به ربات‌های گوگل
  • ایجاد دسترسی صفحات مختلف برای کاربران سایت

مزایای استفاده از لینک سازی داخلی

در استفاده از هر راهکاری مزایایی وجود دارد که در کنار اهمیت استفاده از آن معنا پیدا می‌کند. استفاده از لینک سازی به‌صورت داخلی در سایت‌ها نیز مزایای خاص خود را دارد. یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از لینک سازی به شکل داخلی شناسایی ساختار سایت برای موتورهای جست‌وجوگر است. با استفاده از این شکل لینک سازی، موتورهای جست‌وجوگری مانند گوگل می‌توانند صفحات یک سایت را طبقه‌بندی کرده و به فهرست‌بندی سایت کمک ویژه‌ای کنند. این موضوع به همین شکل ادامه پیدا کرده و در ادامه به شناسایی دیگر صفحات سایت می‌انجامد. به این ترتیب بازدید کل سایت افزایش یافته و بالا می‌رود و در نهایت سایت به یکی از سایت‌های پربازدید تبدیل می‌شود.

علاوه بر این، لینک سازی سبب ایجاد نظم و ترتیب در یک سایت شده و رابط متنی مناسبی بین دو متن موجود در یک سایت ایجاد می‌کند. رابطی که می‌تواند به‌خوبی تخصص محتوایی یک سایت را به تصویر کشد و آن را به‌عنوان یک منبع معتبر به دیگر سایت‌ها و موتورهای جست‌وجوگر معرفی کند.

بیشتر بخوانید: سئو کلاه سفید چیست؟

اصول و قواعد برای انجام لینک سازی داخلی

برای آن که بتوانید لینک سازی باکیفیتی را انجام دهید، لازم است تا اصول و قواعد مشخصی را رعایت نمایید. اصول و قواعدی که به شما کمک کند تا لینک سازی بهتری در داخل سایت خود داشته باشید و مزایای استفاده از لینک سازی به شکل داخلی را برای سایت خود فراهم کنید. در ادامه با این اصول و قواعد در قالب 8 بخش آشنا خواهید شد تا به این وسیله بتوانید فواید استفاده از لینک سازی به شکل داخلی را برای خود کاربردی کنید.

  • داشتن استراتژی برای لینک سازی داخلی
  • انتخاب محتوای مرتبط برای لینک سازی داخلی
  • استفاده از کلمات کلیدی در صفحات اصلی برای لینک سازی
  • انتخاب انکر تکست مناسب برای لینک (استفاده از کلمات کلیدی در آن)
  • بولد و رنگی کردن کلمات مشخص شده
  • مدیریت تناسب تعداد لینک سازی
  • ایجاد تناسب بین متن اصلی و لینک داخلی
  • داشتن تراکم مناسب برای لینک‌های داخلی متن

آشنایی با انواع مختلف لینک‌های داخلی

به‌صورت کلی لینک‌های داخلی دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که هریک کارایی مختص خود را دارند. کارایی که در سایت‌های مختلف و برای کارکردهای متفاوت، مناسب هستند. در این میان قرار است به برخی از انواع اصلی از لینک‌های داخلی اشاره کرده و درباره هریک نکاتی را عنوان کنیم که در ادامه می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

  • لینک فالو یا دوفالو

با استفاده از لینک‌های داخلی فالو یا دوفالو می‌توان از یک صفحه، کاربر را به سمت صفحه مقصد هدایت کرد. استفاده از این لینک‌ها راهکاری است تا امتیاز هر صفحه سایت در گوگل افزایش پیدا کرده و به این ترتیب بیش از دیگران نمایش داده شود.

  • لینک نوفالو

لینک‌های نوفالو شباهت بسیاری به لینک‌های دوفالو دارند. این لینک‌ها نیز مبدأ و مقصد را دو صفحه از یک سایت قرار می‌دهند. با این تفاوت لینک‌های نوفالو در مبدأ و مقصد خود محتوای غیر مرتبطی دارند و دو موضوع کاملاً متفاوت را در سایت دنبال می‌کنند.

  • لینک اسپانسری

لینک‌های اسپانسری با دیگر لینک‌های قبلی بیان شده کمی متفاوت هستند. این لینک‌ها برای تبلیغات و حمایت استفاده می‌شوند و در ازای هزینه در سایت قرار می‌گیرند. این انواع لینک را می‌توان انواع جدیدی از لینک‌های داخلی دانست که در کنار دیگر لینک‌ها معرفی شده است.

  • لینک تولیدشده توسط کاربر

آخرین دسته از انواع لینک‌های داخلی، لینک‌های تولیدشده توسط کاربر هستند. لینک‌هایی که معمولاً با کامنت گذاشتن یک کاربر در سایت به وجود آمده و به این ترتیب سبب مشاهده سایت شما توسط دیگر کاربران می‌شود. این موضوع می‌تواند با استفاده از هشتک و کمپین شدت گرفته و بیشتر موردتوجه قرار بگیرد.

لینک فالو یا دوفالو

انواع روش برای لینک سازی داخلی در سایت

لینک سازی در داخل سایت می‌تواند به اشکال مختلفی صورت گیرد. اشکال مختلفی که هریک مزایای خاص خود را دارند و با استفاده از روشی خاص پیگیری می‌شوند. در ادامه قرار است تا 7 روش برای ساخت لینک داخلی برای سایت را موردبحث و بررسی قرار دهیم و درباره هریک نکاتی را بیان کنیم.

  • لینک سازی دستی داخلی (لینک سازی در داخل محتوا)

اولین راهکاری که برای استفاده از لینک سازی به‌صورت داخلی مورداستفاده قرار گرفت، لینک سازی دستی بود. در این راهکار لازم است تا لینک سازی در سایت توسط افراد و به شکلی کاملاً سنتی و دستی صورت گیرد. راهکاری که می‌تواند مزایای بسیاری را داشته باشد اما سرعت پایین آن باعث به وجود آمدن راهکارهای دیگر برای این موضوع شد.

  • لینک سازی اتوماتیک داخلی

در لینک سازی اتوماتیک با استفاده از سیستم وردپرس، کلماتی به‌عنوان کلمه کلیدی معرفی می‌شوند. در این شرایط هر زمان که از این کلمات در متن و محتوای سایت خود استفاده کنید، لینک سازی داخلی صورت گرفته و محتوا به سمت متن موردنظر ارجاع داده می‌شود.

  • لینک سازی در متن

رایج‌ترین شکل از لینک سازی به‌صورت داخلی، انواع لینک سازی در متن هستند که با استفاده از بولد کردن کلمات کلیدی و متن‌های اصلی صورت می‌گیرد. این روش، کاملاً شهرت داشته و روشی بسیار مناسب برای استفاده از مزایای لینک سازی محسوب می‌شود. با این حال بهتر است تا از دیگر روش‌های لینک سازی داخلی نیز در کنار این روش استفاده شود تا بهره‌وری بهتری از این کارکرد صورت پذیرد.

  • لینک سازی عکس‌های موجود

استفاده از لینک سازی در عکس‌ها از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند برای ساخت لینک داخلی در سایت کمک‌کننده باشد. در استفاده از عکس با گذاشتن تگ Alt برای آن لینک سازی عکس صورت می‌گیرد. به این ترتیب این تگ سبب می‌شود تا عکس و موضوع آن برای گوگل شناسایی‌شده و حتی در صورت باز نشدن عکس، متن آن برای مخاطب نمایش داده شود.

  • لینک سازی در صفحه اول سایت

در بدو ورود به هر سایتی، صفحه اول آن مشاهده خواهد شد. از همین رو مهم‌ترین صفحه هر سایت را می‌توان صفحه اول آن دانست. با لینک سازی در صفحه اول سایت و داشتن نظم و ترتیب در این صفحه می‌توان شرایط مناسبی را برای نگه‌داشتن مخاطب در سایت به وجود آورد.

  • لینک سازی در منوی سایت

داشتن یک منوی کامل در سایت خود جزئی از انواع سخت لینک داخلی برای آن محسوب می‌شود. منوی سایت می‌تواند شامل موارد بسیاری از قبیل مقالات سایت تا محصولات آن برای فروش باشد. یک لینک سازی کامل و جامع برای منوی سایت می‌تواند یکی از بهترین روش‌های لینک سازی سایت تلقی شود.

  • لینک سازی با استفاده از افزونه‌ها

افزونه‌ها یکی دیگر از انواع روش برای لینک سازی داخلی در یک سایت هستند که می‌توانند به رشد سایت کمک کنند. با استفاده از افزونه‌هایی مانند درباره ما، تماس با ما و محصولات و مواردی از این قبیل در یک سایت، ساخت لینک داخلی سایت شکلی مرتب و کاملاً مشخص به خود گرفته و به‌راحتی قابلیت دسترسی را برای مخاطب فراهم می‌آورد.

رایج‌ترین مشکلات استفاده از لینک سازی داخلی

رایج‌ترین مشکلات استفاده از لینک سازی داخلی

در برخی از موارد و در حین لینک سازی داخلی ممکن است مشکلاتی روی دهد. مشکلاتی که زحمات شما را برای لینک سازی هدر داده و سبب از بین رفتن مزایای استفاده از لینک سازی برای شما بشود. از همین رو دانستن این مشکلات و آگاهی نسبت به آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا از ایجاد این انواع خطا جلوگیری کرده و راهکاری مناسب برای به نتیجه رسیدن تلاش‌های خود برای ساخت لینک داخلی را به دست آورید. برخی از این خطاهای رایج و مشکلات اصلی در ساخت لینک‌های داخلی عبارت است از:

  • لینک سازی به‌صورت داخلی شکسته (لینک‌های بدون محتوا که در صورت کلیک بر روی آن با ارور 404 روبه‌رو خواهید شد.)
  • لینک داخلی به صفحات ریدایرکت شده (لینک‌هایی که فرد را به صفحات ریدایرکت شده ارجاع می‌دهند و موجب خراب کردن سابقه یک صفحه معتبر می‌شوند.)
  • لینک دهی زیاد به صفحات کم اهمیت (ساخت لینک داخلی لازم است به صفحاتی باشد که از اهمیت بالایی برخوردار هستند. استفاده از صفحات بی‌اهمیت یا کم اهمیت برای ارجاع لینک می‌تواند بازدید سایت را با مشکل روبه‌رو سازد.)
  • لینک سازی داخلی زیاد برای صفحات مهم (زمانی که ارجاع به یک صفحه بیش از اندازه نیاز باشد، موضوع و محتوای آن صفحه برای افراد خسته‌کننده تلقی می‌شود و می‌تواند نتیجه منفی و معکوس بر روی بازدید از صفحه مربوطه داشته باشد.)

در پایان

همان‌طور که تا به اینجا خواندید، لینک سازی داخلی در سایت یکی از آن مواردی است که می‌تواند موجب مزایای بسیاری برای سایت شود. مزایایی مانند بیشتر دیده شدن سایت و در دسترس بودن برای موتورهای جست‌وجوگر اصلی‌ترین این مزایا هستند که درباره علل و عوامل آن حرف زدیم. در این مقاله و آنچه گذشت، از موضوع لینک سازی چیست تا چگونگی انجام این موضوع را موردبحث و بررسی قرار دادیم. راهکارها و انواع روش مختلف برای لینک سازی تا انواع لینک‌های داخلی مواردی بودند که ارزیابی شدند و به نتیجه دلخواه رسیدند. امید است با خواندن مقاله تا به اینجا و همراهی ما توانسته باشید به نتیجه مناسبی برسید و اطلاعات خوب و مفیدی را در این باره به دست آورده باشید.

1 thought on “آموزش جامع لینک سازی داخلی”

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *