با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش سئو » سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)؛ 8 تکنیک ممنوعه سئو
سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)؛ 8 تکنیک ممنوعه سئو

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)؛ 8 تکنیک ممنوعه سئو

سئو کلاه سیاه در حقیقت به روش‌ها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که می‌توانید بر اساس آن‌ها رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید. البته هدف این تکنیک‌ها، فریب ربات‌های گوگل و کسب جایگاه است که رفته‌رفته این موضوع توسط گوگل شناسایی شد. اصطلاح «سئو کلاه سیاه» در فیلم‌های غربی ایجاد شد تا «افراد بد» را از «بچه‌های خوب» که کلاه سفید بر سر داشتند، تشخیص دهند و اخیرا هکرهای رایانه‌ای، ایجادکنندگان ویروس و افرادی که تصمیم به انجام اقدامات رایانه‌ای دارند، از این شیوه برای افزایش رتبه استفاده می‌کنند.

بسیار مهم است که بدانید پیاده‌سازی تکنیک‌ها و استراتژی‌های سئو کلاه سیاه، می‌تواند سایت شما را از موتورهای جستجو منع کند. در حقیقت همه افرادی که در زمینه سئو فعالیت دارند، باید درک صحیحی از سئو کلاه سیاه و پیامدهای آن داشته باشند تا بتواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

سئو کلاه سیاه چیست؟

همان‌طور که گفته شد، انجام یکسری از اقدامات، منجر به افزایش رتبه و جایگاه سایت شما می‌شوند؛ البته این اقدامات برخلاف شرایط خدمات موتور جستجو هستند و می‌توانند منجر به ممنوعیت سایت از موتور جستجو و سایت‌های وابسته شوند. به بیان ساده‌تر، تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، تکنیک‌هایی به شمار می‌آیند که از طریق آن‌ها موتور جستجو گوگل فریب می‌خورد و سایت جایگاه بهتری به دست می‌آورد.

   تکنیک‌های سئو کلاه سیاه

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه

تکنیک‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، به عنوان تکنیک‌های سئو کلاه سیاه شناخته می‌شوند و اگر می‌خواهید سایت شما از طرف گوگل و دیگر موتورهای جستجو ممنوع نشود، نباید به‌هیچ‌وجه به سمت این تکنیک‌ها بروید.

کلمات کلیدی فرعی و بیش‌ازحد (Keyword Stuffing)

در گذشته استفاده از چند نوع کلمه کلیدی در متن، یک پوئن مثبت محسوب می‌شد، همچنین برای تولید محتوا از کلمات متنوعی استفاده می‌کردند که گاهی بی‌ربط بود؛ اما امروزه این موضوع یک امتیاز منفی به شمار می‌آید و هیچ ارزشی ندارد. از همین رو گوگل برای کاربران، میزان چگالی 1 تا 3 درصد را تعیین کرده است و اگر شما این قاعده را رعایت کنید، می‌توانید یک محتوا ارزشمند داشته باشیم. در غیر این صورت گوگل فکر می‌کند که شما تصمیم دارید تمام ترافیک را به سمت سایت خود بکشید و محتوای با ارزشی در اختیار ندارید؛ بنابراین سایت را جریمه می‌کند و شما را در لیست استفاده‌کنندگان از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه قرار می‌دهد.

پنهان کردن متن (Cloaking)

یکی از شیوه‌هایی که در گذشته توسط مدیران سایت یا مسئولین محتوا انجام می‌شد، پنهان کردن متن بود. در این تکنیک، فرد محتوایی را آماده می‌کرد، اما این محتوا برای کاربران قابل مشاهده نبود و تنها برای موتورهای جستجو به نمایش در می‌آمد. این شیوه که یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است، امروزه توسط موتورهای جستجو مشخص می‌شود و جریمه‌ای نیز دارد؛ ولی به هر حال هستند افرادی که همچنان قصد دارند با این تکنیک، گوگل را دور بزنند.

تغییر مسیرهای زیرکانه (Sneaky Redirects)

منظور از تغییر مسیر، فرستادن کاربر به یک نشانی دیگر است. برای مثال تصور کنید که شما بر روی لینک دانلود یک آهنگ کلیک می‌کنید، اما به‌جای دانلود آهنگ، به صفحه دیگری فرستاده می‌شوید. این موضوع یکی از راه‌هایی به شمار می‌آید که افراد را به هدف پلیدی که در سر دارند، می‌رساند.

یا برای مثال می‌توان به هدایت یک صفحه معتبر که تعداد زیادی بک لینک نیز دارد به یک صفحه بی‌ربط اشاره کرد. همان‌طور که میدانید، تغییر مسیر 301 یکی از شیوه‌هایی است که شما می‌توانید از طریق آن کاربران خود را به صفحه دیگر منتقل کنید، اما توجه داشته باشید که این شیوه برای زمانی خواهد بود که شما دامنه سایت خود را تغییر داده‌اید یا تصمیم داریم یک محتوای دو قسمتی را تغییر دهید. در نتیجه اگر فردی به‌صورت موذیانه و برای اهداف شوم به این کار بپردازد، از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کرده و با جریمه گوگل روبرو خواهد شد.

تولید یک محتوا با کیفیت پایین (Poor Quality Content)

یکی دیگر از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه که بسیاری از سایت‌ها انجام می‌دهند را می‌توان تولید یک محتوا با کیفیت پایین در نظر گرفت. دقت داشته باشید که محتوای بی‌کیفیت یا کپی، هیچ ارزشی ندارد و نمی‌تواند برای شما امتیاز مثبتی را به همراه داشته باشد. البته این شیوه در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، زیرا گوگل نمی‌توانست محتوای کپی و بی‌کیفیت را تشخیص دهد، اما امروزه بر اساس تغییراتی که اعمال شده است، این مشکل برطرف شده و اگر شما محتوای به‌اصطلاح دزدی را در سایت خود منتشر کنید، در حقیقت از سئو کلاه سیاه کمک گرفته‌اید که این موضوع با جریمه موتورهای جستجو روبرو خواهد شد.

بنابراین نوشتن محتوای اصلی و با کیفیت، بخش مهمی از سئو کلاه سفید است که باعث می‌شود سایت و محتوای شما از دیگر سایت‌ها متمایز شود. از طرفی چنین محتوایی، اعتماد مخاطب را جلب و بازدیدکنندگان سایت شما را به مشتری دائمی تبدیل می‌کند.

پیوند و لینک‌های پولی (Paid Links)

گوگل که یکی از موتورهای جستجو است، خریدوفروش لینک را ممنوع کرده و در وب‌سایتی که دارد، گفته: «هر لینکی که برای دست‌کاری رتبه صفحه و یا رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند به عنوان نقض قوانین گوگل در نظر گرفته شود». از دیگر موضوعاتی که گوگل آن را نیز غیرقانونی می‌داند، هرگونه مبادله برای خرید لینک است. برای مثال شرایطی را تصور کنید که برخی از افراد، در ازای دریافت لینک، محصولات سایت خود را برای وب‌سایت دیگر می‌فرستند. توجه داشته باشید که این کار خلاف قوانین است و می‌تواند باعث محدودیت سایت شما شود.

داده‌های ساخته شده (Structured Data)

یکی از شیوه‌هایی که می‌توان از طریق آن به موتورهای جستجو اطلاعات داد، استفاده از داده‌های ساخته شده است. این قابلیت باعث می‌شود که سایت و ایمیلی که در اختیار دارید، بهتر دیده شود. همچنین این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید اطلاعات مورد نظر را در قالب فیلم، مقاله، مجله، سریال و … در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید. دقت داشته باشید که استفاده از داده‌های ساختاری، به نفع سایت شما خواهد بود، اما اگر به‌صورت کلاه سفید استفاده شود.

بسیاری از افراد که در زمینه سئو کلاه سیاه فعالیت دارند، از این موضوع برای اهداف شیطانی خود استفاده می‌کنند. این افراد برای آنکه سایتشان دیده شود، اطلاعات نادرستی را به کاربران می‌دهند. برای مثال یکی از اقداماتی که انجام می‌شود، این است که کلاه‌سیاه‌ها یک سایت جعلی برای خود راه‌اندازی می‌کنند و از طریق آن به خودشان پنج ستاره امتیاز می‌دهند. در نتیجه کاربران با دیدن این امتیاز، تشویق می‌شوند تا سایت را دنبال کنند. توجه داشته باشید که این شیوه، ریسک بالایی را به همراه دارد، زیرا گوگل کاربران خود را تشویق می‌کند تا چنین تخلفی را گزارش کنند.

کامنت اسپم (Comment Spam)

کامنت اسپم که یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است، چیست و چه تاثیری دارد؟ به احتمال زیاد شما نیز با شرایطی مواجه شده‌اید که افرادی زیر پست شما کامنت گذاشته‌اند یا لینک سایت خود را در زیر محتوا شما قرار داده‌اند که هیچ ارتباطی با سایت شما نداشته‌اند. حتی گاهی اوقات خود شما نیز چنین کاری کرده‌اید و کامنت‌های بی‌ربطی را زیر پست درج کردید. باید گفت این کامنت را اسپم می‌نامند که بسیاری از افراد فکر می‌کنند تاثیر مثبتی بر سایت آن‌ها خواهد داشت.

اول از همه باید متذکر شد که سایت‌ها، لینک‌هایی که درج می‌شوند را nofollow می‌کنند. این بدان معناست که این بک لینک هیچ تاثیری بر سئو سایت شما نخواهد داشت و حتی گاهی اوقات باعث جریمه نیز می‌شود. از طرف دیگر، گاهی اوقات لینک‌های درج‌شده مخرب و اسپم هستند که این موضوع خود امتیازی منفی را به همراه خواهد داشت.

مزرعه پیوند (Link Farms)

مزرعه پیوند، در حقیقت یک سایت یا مجموعه سایت‌هایی است که به‌منظور ایجاد لینک ساخته‌شده‌اند. دقت داشته باشید که موتورهای جستجو بر اساس تعداد لینک‌هایی که در سایت خود استفاده می‌کنید، رتبه‌بندی را انجام می‌دهد. حال اگر شما از این تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده کنید، تعداد زیادی لینک را داخل سایت خود به کار خواهید برد که این موضوع می‌تواند باعث مشکل و جریمه سایت شما شود. باید متذکر شد که موتورهای گوگل به‌سرعت مزرعه پیوند را تشخیص می‌دهند؛ پس فکر دور زدن این موضوع را نکنید.

چرا باید از سئو کلاه سیاه خودداری کنیم؟

چرا باید از سئو کلاه سیاه خودداری کنیم؟

سئو کلاه سیاه یکی از اقدامات خلاف قانون به شمار می‌آید و به این معناست که اگر شما نیز در گروه خلاف‌کاران سئو کلاه سیاه عضو شوید، مجازات سنگینی در انتظارتان خواهد بود. دقت داشته باشید که جریمه شدن توسط موتورهای جستجو، عواقب سنگینی دارد. برای مثال باعث می‌شود که وب‌سایت شما در نتایج جستجو قرار نگیرد یا به‌طور کامل حذف شود.

امروزه با توجه به تغییراتی که ایجاد شده است، موتورهای جستجو در تشخیص تکنیک‌های سئو کلاه سیاه بهتر عمل می‌کنند و در واقع دیگر امکان دور زدن گوگل وجود ندارد. البته ممکن است شما از طریق این شیوه‌ها نتیجه شگفت‌انگیزی را به دست آورید، اما باید بدانید که چنین موضوعی کوتاه‌مدت خواهد بود و در ادامه مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. پس باور داشته باشید که تکنیک‌های سئو کلاه سیاه هیچ تاثیر مثبتی بر سایت شما نخواهند داشت و اگر به دنبال موفقیت هستید، باید از راه‌های اصولی اقدام کنید.

چطور از سئو منفی جلوگیری کنیم؟

با توجه به اینکه گوگل جریمه‌های سنگینی را برای تکنیک‌های سئو کلاه سیاه در نظر گرفته است، باید گفت که استفاده از این شیوه‌ها کار عاقلانه‌ای نیست و توصیه می‌شود از چنین موضوعی جلوگیری کنید. حال در ادامه راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن‌ها به چنین هدفی برسید را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

به فکر گول زدن گوگل نباشید: به شدت از فریب دادن و مخفی کردن یک موضوع از موتورهای جستجو گوگل خودداری کنید، زیرا گوگل به‌گونه‌ای تنظیم شده است که می‌تواند کوچک‌ترین موضوعات را متوجه شود. پس فکر نکنید که اگر از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کنید، گوگل متوجه نمی‌شود.

محتوای اصل و با کیفیت بنویسید: یک محتوا با تمام اصول آماده کنید. متن شما باید کاملا جدید و اورجینال باشد. همچنین در نگارش آن از کلمات کلیدی مرتبط کمک بگیرید. البته به میزان چگالی توجه داشته باشید.

داده ساختاری را بر اساس اصول اضافه کنید: اگر تصمیم به داده ساختاری دارید، باید پیش از آن قوانین را به‌طور کامل مطالعه کنید تا مطمئن شوید هر نشانه‌ای که اضافه می‌کنید، مناسب است و کاربران را گمراه نمی‌کند.

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *