با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش سئو » آموزش کامل گوگل سرچ کنسول
آموزش کامل گوگل سرچ کنسول
آموزش کامل گوگل سرچ کنسول

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول

اگر در دنیای وب‌سایت و سئو در حال فعالیت باشید، به‌خوبی می‌دانید که ابزارهای کاربردی دررسیدن به نتیجه بهتر اهمیت بالایی را دارند. ابزارهای بسیاری در دنیای سئو وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان سئوی سایت را بهبود بخشید و آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دارد. یکی از این ابزارها که به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزار سئو نیز شناخته می‌شود، ابزار گوگل سرچ کنسول نام دارد. ابزاری بسیار کاربردی که قابلیت‌های فراوانی را برای بررسی وضعیت سایت فراهم می‌آورد.

از آنجایی که این ابزار گستردگی بسیاری دارد و قابلیت‌ها و افزونه‌های آن متعدد هستند، ممکن است برای شروع با کار آن به مشکل برخورد کنید. از همین رو لازم است تا با داشتن یک پیش‌زمینه به سراغ کار با این ابزار مهم بروید. در این مقاله و در ادامه به دنبال آن هستیم که آموزش گوگل سرچ کنسول را برای شما به همراه داشته باشیم. از چیستی و مزایای این ابزار شروع کردیم و آشنایی مختصری را با آن ارائه کردیم. در ادامه به چگونگی و مراحل استفاده از آن پرداختیم. در انتها نیز سعی کردیم تا از مفاهیم، ابزارها و افزونه‌ای قابل استفاده در گوگل سرچ کنسول نکاتی را برای شما عنوان کنیم. نکاتی که امید است با خواندن آن‌ها بتوانید آموزش کاملی را برای خود فراهم کرده و درنهایت نیز استفاده و بهره کافی را از آن‌ها ببرید.

گوگل سرچ کنسول؛ ابزاری کاربردی برای بهبود وضعیت سایت

اگر وب‌سایتی داشته باشید و به دنبال بهبود وضعیت آن باشید، به‌طور حتم تا به حال نام گوگل سرچ کنسول را شنیده‌اید. ابزاری کاربردی که تا سال 2015 با نام google webmaster tools شناخته می‌شد. این ابزار از تاریخ 20 می 2015 با نام گوگل سرچ کنسول کار خود را ادامه داد. ابزاری که توانایی آن را دارد که ایندکس و نمای بهینه شده یک سایت را به شما نشان دهد و دررسیدن به سئوی بهتر سایت راهگشای خوبی باشد. در این ابزار، قابلیت و افزونه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند تمامی بخش‌ها و راه‌های رسیدن به سئوی بهتر را به‌سادگی برای مدیران یک سایت فراهم کند.

قابلیت‌هایی کامل و جامع که امکان استفاده به‌صورت رایگان را دارند. این قابلیت‌ها بر اساس نیاز و سئوی گوگل ساخته شده‌اند تا شرایطی کاملاً حرفه‌ای و دقیق را برای داشتن یک سایت کامل به وجود آورند. البته باید توجه داشته باشید که این امکانات برای هرکسی قابلیت دسترسی را ندارد. موضوعی که در ادامه درباره آن نکات بیشتری را بیان خواهیم کرد و به گفت‌وگو خواهیم نشست.

مزایای استفاده از ابزار کاربردی گوگل سرچ کنسول

پیش از استفاده از هر ابزاری لازم است تا درباره آن و دلایل و مزایای استفاده از آن اطلاعاتی را داشته باشید. اطلاعاتی که کمک کند تا به بهترین شکل ممکن بتوان از آن ابزار استفاده کرد. در این بخش نیز با بیان مزایا و دلایل استفاده از گوگل سرچ کنسول، به شما کمک خواهیم کرد تا برای آموزش گوگل سرچ کنسول دلایل کاملی را داشته باشید. برخی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از این ابزار عبارت است از:

  1. سرعت بالا و نتیجه دهی سریع
  2. امکان گزارش‌گیری در هر لحظه
  3. دریافت آمار دقیق و به روز با توجه به نیاز
  4. بررسی پارامترهای اصلی مربوط به سئوی سایت
  5. سادگی آموزش و استفاده از گوگل سرچ کنسول
  6. امکان استفاده به‌صورت آنلاین و کاملاً در دسترس
  7. بررسی گزارش‌های کامل و جامع گوگل از یک سایت
  8. امنیت بالا و داشتن حریم شخصی کاملاً حفاظت شده
  9. امکان مشاهده کلمات کلیدی جست‌وجو شده در گوگل
  10. استفاده از تمامی امکانات به‌صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه

گام‌های اصلی استفاده از گوگل سرچ کنسول

برای آن که بتوانید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید، لازم است تا درباره قدم‌های استفاده از این ابزار اطلاعاتی را داشته باشید. استفاده از این ابزار نیز مانند تمام ابزارهای دیگر، نیازمند پیش‌زمینه‌هایی مشخص است. پیش‌زمینه‌هایی که به شما کمک کند تا استفاده بهتری را از آن داشته باشید و مرحله به مرحله با آن آشنا شوید. پس از آشنایی نیز بتوانید به‌سادگی هرچه تمام، از آن استفاده کنید. در ادامه آموزش گوگل سرچ کنسول، قرار است تا برای شما از شش مرحله اصلی استفاده و بهره‌برداری از آن نکاتی را بیان کنیم.

اولین قدم، ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

برای آن که بتوانید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید، در اولین قدم لازم است تا به سراغ ثبت کردن سایت خود در بستر این ابزار بروید. برای این کار پس از وارد شدن به گوگل سرچ کنسول، لازم است تا بر روی گزینه add a property کلیک کنید. در این بخش برای شما صفحه‎ای باز می‌شود که امکان وارد کردن آدرس سایت خود را در آن خواهید داشت. لازم است تا URL صفحه اصلی سایت خود را در این قسمت وارد کرده و بر روی دکمه ADD کلیک کنید.

پس از انجام این کار، نیاز است تا تائید دسترسی شما به سایت انجام شود. در این مرحله چندین راهکار مختلف وجود دارد که با توجه به شرایط خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه به این 6 راه‌حل اشاره خواهیم کرد. البته باید بدانید که ترتیب اولویت معرفی راه‌حل‌ها بر اساس سادگی و استفاده بیشتر مخاطبان صورت گرفته است. این راهکارها عبارت است از:

  1. دانلود فایل HTML:

اصلی‌ترین و ساده‌ترین راه استفاده تائید دسترسی شما به سایت استفاده از دانلود فایل است. برای این کار تنها لازم است تا فایل HTML را از سایت دانلود کنید. پس از دانلود، با قرار دادن فایل خود در پوشه PUBLIC_HTML، آن را وارد کنترل پنل هاست خود کنید. حال برای آن که بارگذاری فایل به‌صورت کامل انجام شود، بر روی گزینه FILE MANAGER کلیک کرده و درنهایت نیز با کلیک بر روی دکمه UPLOAD، فایل را در پنل خود بارگذاری کنید. سپس و در آخر، برای استفاده از فایل لازم است تا به گوگل سرچ کنسول بازگشته و با کلیک بر روی دکمه VERIFY تمامی مراحل قبلی خود را تکمیل کنید. با استفاده از این روش، می‌توانید تائید دسترسی خود به سایت را انجام داده و از ابزار گوگل سرچ کنسول سایت خود بهره و استفاده ببرید.

دانلود فایل html برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

  1. استفاده از تگ HTML:

دیگر راه‌حلی که می‌تواند به عنوان یک گزینه برای تائید دسترسی گرفتن سایت انتخاب خوبی باشد، استفاده از تگ HTML است. برای استفاده از این راهکار لازم است تا نسبت به کد نویسی HTML آشنایی داشته باشید. در واقع این راهکار، با ایجاد تغییر بر روی کد HTML انجام می‌شود و HTML_TAG تغییر می‌کند.

برای انجام این راهکار، در ابتدا لینک موجود در SHARED BOX را انتخاب کرده و بر روی آن کلیک کنید. حال و برای ویرایش لازم است تا در ویرایشگر موردنظر خود، صفحه اصلی سایت را باز کنید. پس از آن لینک کپی شده را در قسمت HEAD سایت قرار داده و به دنبال ذخیره تغییرات ایجاد شده باشید. ذخیره تغییرات را نیز با استفاده از ورود به صفحه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول باید انجام دهید. با باز کردن این صفحه و کلیک بر روی دکمه VERIFY، تغییرات شما ذخیره می‌شود و می‌توانید از تائید دسترسی سایت خود استفاده کنید.

  1. استفاده از حساب کاربری گوگل آنالیتیکس

اگر پیش از این در گوگل آنالیتیکس ثبت‌نام کرده‌اید و در آن حساب کاربری دارید، می‌توانید برای تائید دسترسی گوگل سرچ کنسول خود نیز از آن بهره ببرید. برای این کار تنها لازم است تا پس از ورود به گوگل سرچ کنسول، بر روی گوگل آنالیتیکس کلیک کنید. درنهایت نیز با کلیک بر روی دکمه VERIFY می‌توانید به نتیجه نهایی برای تائید دسترسی خود برسید.

  1. با استفاده از حساب Google Tag Manager

استفاده از این راهکار برای گرفتن تائید دسترسی شما به سایت نیازمند داشتن شرایطی است. در صورتی که در Google Tag Manager حساب کاربری دارید، ممکن است بتوانید از این راهکار برای خود استفاده کنید. البته علاوه بر داشتن حساب کاربری، لازم است که حساب کاربری شما سطح دسترسی مدیریتی داشته باشد. به این ترتیب امکان استفاده از این راهکار را دارید. برای این کار پس از ورود به صفحه اصلی گوگل سرچ کنسول، بر روی گزینه Google Tag Manager کلیک کرده و درنهایت با فشردن دکمه VERIFY به نتیجه دلخواه خود دست پیدا خواهید کرد.

  1. استفاده از Domain name provider

پنجمین روش، راهکاری ساده است که برای استفاده از آن نیاز به دسترسی خاصی ندارید. برای استفاده از Domain name provider برای گرفتن تائید دسترسی خود به سایت، لازم است تا در صفحه اول گوگل سرچ کنسول، گزینه Domain name provider را انتخاب کنید. حال برای شما متنی ارائه می‌شود که با انتخاب آن و سپس کپی کردن متن، می‌توانید تائید دسترسی خود را دریافت کنید.

برای استفاده از متن ارائه شده، وارد کنترل پنل هاست خود شوید و یک رکورد TEXT تعریف کنید. حال متن کپی شده را در DNS configuration پیست کنید. بعد از این مراحل لازم است تا به صفحه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول رفته و بر روی دکمه VERIFY کلیک کنید.

  1. استفاده از DNS record

برای اینکه بتوانید از این روش برای تائید دسترسی خود استفاده کنید، لازم است تا به هاستینگ خود یک گزینه DNS record اضافه کنید. برای این کار لازم است تا از سی پنل یا دایرکت ادمین استفاده کنید. برای استفاده از هریک از این راه‌حل‌ها لازم است در ابتدا وارد کنترل پنل هاست خود شوید. پس از ورود همانند روش قبلی از متن text record خود کپی کرده و آن را بر DNS configuration اضافه کنید. درنهایت نیز مانند تمامی مراحل قبلی، وارد صفحه اصلی گوگل سرچ کنسول شده و بر روی دکمه verify کلیک کنید.

راهکاری برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

این روش را می‌توان یکی از به روز رسانی‌های جدید گوگل سرچ کنسول دانست که به آخرین نسخه آن اضافه شده است. راه‌حلی که برای باکس doman مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید به یاد داشته باشید که این روش ممکن است در مقایسه با دیگر روش‌های قبلی کمی در تائید شدن زمان بیشتری ببرد. این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که شما با استفاده از این روش، همه دامنه‌ها و پروتکل‌های دیگر موجود در سایت خود را نیز به شکل همزمان اضافه می‌کنید.

حال که با تمامی 6 راهکار بیان شده برای تائید شدن مالکیت سایت آشنا شدید، باید بدانید که پس از انتخاب یکی از این روش‌ها و گرفتن تأییدیه مالکیت سایت، امکان استفاده از تمامی قابلیت‌ها و امکانات گوگل سرچ کنسول را دارید. هرچند که در ادامه به برخی از مراحل فرعی برای استفاده بهتر از این امکانات نیز اشاره خواهیم کرد.

دومین قدم؛ انتخاب دامنه ترجیحی (preferred domain)

برای آن که استفاده از گوگل سرچ کنسول را به شکل بهتری پیش ببرید، بهتر است تا در ابتدای کار با گوگل سرچ کنسول، دامنه خود را مشخص کنید. با انتخاب بین دو گزینه دامنه گوگل ترجیح خود برای دامنه سایت را مشخص می‌کنید. استفاده از WWW یا non-www برای سایت شما می‌تواند به عنوان دامنه ترجیح داده شود. البته گفتنی است که انتخاب هریک از این دو مورد تأثیری بر روی سوئی سایت شما نداشته و تنها در شکل نمایش آدرس سایت شما متفاوت خواهد بود. البته گزینه دیگری نیز برای انتخاب نوع دامنه وجود دارد. آن هم انتخاب گزینه “هیچ دامنه‌ای ارجحیت ندارد” است. باید توجه داشته باشید که با انتخاب این گزینه ممکن است سایت شما با دو آدرس مختلف شناخته شده و صفحات سایتتان به عنوان رفرنس‌های کاملاً جداگانه در نظر گرفته شود. از همین رو بهتر است تا جایی که ممکن است، از این گزینه برای انتخاب دامنه خود، استفاده نکنید.

سومین قدم؛ مشخص کردن کشور هدف

زمانی که در حال استفاده از سرویس‌های گوگل هستید، گوگل به‌خوبی توانایی این را دارد که کشور هدف شما را شناسایی کند. گوگل برای این کار، از داده‌ها و اطلاعات بسیاری می‌تواند بهره ببرد. داده‌هایی که کشور هدف محتوای آماده شده شما را مشخص می‌سازد. داده‌هایی مانند نوع و زبان محتوای آماده شده شما، موقعیت مکانی سرور سایتتان، آدرس ثبت شده در وب‌سایت و ccTLD بخشی از این موارد هستند. از همین رو بهتر است تا پیش از تشخیص گوگل، خود به تکمیل کردن اطلاعاتتان اقدام کنید.

از همین رو برای مرحله بعدی آموزش گوگل سرچ کنسول، به سراغ چگونگی مشخص کردن کشور هدف، از داخل ابزار آن رفته‌ایم. برای این کار ابتدا بر روی قسمت SEARCH TRAFFIC کلیک کرده و به بخش INTERNATIONAL TARGETING می‌رویم. در این بخش با دو تب روبه‌رو هستید. بر روی قسمت COUNTRY کلیک کرده و بر روی باکس کنار TARGET USERS IN کلیک می‌کنید. حال از منوی کشویی موجود در این قسمت، لازم است تا کشور موردنظر خود را انتخاب کنید. درنهایت نیز با فشردن دکمه سیو، تمام تنظیمات انجام شده را ذخیره کنید تا بتوانید از آن‌ها استفاده و بهره لازم را ببرید.

انتخاب کشور هدف برای استفاده از گوگل سرچ کنسول

چهارمین قدم؛ متصل کردن گوگل سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس

اگر حساب گوگل آنالیتیکس دارید، استفاده و متصل کردن این حساب شما به حساب گوگل سرچ کنسول می‌تواند به شما کمک بسیاری کند. برای این کار لازم است تا با ورود به حساب گوگل آنالیتیکس خود، بر روی گزینه ادمین موجود در قسمت پایین و سمت چپ صفحه کلیک کنید. در این بخش صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که با انتخاب گزینه اول به نام PROPERTY SETTING، صفحه جدیدی برای شما گشوده می‌شود. حال در صفحه جدید با بخش‌های مختلفی روبه‌رو هستید. برای متصل کردن گوگل آنالیتیکس خود به گوگل سرچ کنسول، لازم است تا به پایین صفحه رفته و در قسمت SEARCH CONSOLE بر روی تنها گزینه، یعنی ADJUST SEARCH CONSOLE کلیک کنید. حال با کلیک بر روی گزینه ADD، به مرحله بعدی بروید.

در آخرین مرحله نیز به پایین‌ترین قسمت از صفحه سایت بروید. در کنار آدرس وب‌سایت نوشته شده شما، باکشی برای تیک زدن وجود دارد. با انتخاب این گزینه و درنهایت فشردن گزینه SAVE می‌توانید تمامی تنظیمات صورت گرفته را در وب‌سایت خود ذخیره کنید. به همین سادگی توانستید حساب گوگل سرچ کنسول خود را به گوگل آنالتیکس تان متصل کنید.

اکنون اطلاعات بسیاری را مانند تعداد دفعات نمایش سایت‌ها، کلیک بر روی محتوا، نرخ کلیک به نمایش و جایگاه تبلیغ بر اساس کشور را مشاهده خواهید کرد. در کنار آن تمامی صفحات مقصد برای هریک از این کلیک‌ها و داده‌های مربوط به کلیدواژه و کلمات کلیدی را نیز به‌سادگی مشاهده خواهید کرد.

پنجمین قدم؛ بررسی مسائل امنیتی گوگل سرچ کنسول

اگر می‌خواهید که سایتی کاملاً امن داشته باشید که به‌راحتی دچار مشکل نشود، بهتر است تا پس از انجام تمامی مراحل ذکر شده، به سراغ بررسی میزان امنیت سایت خود بروید. با اینکه این کار ضروری به نظر نمی‌رسد اما انجام آن به شما کمک می‌کند تا سایتی ایمن‌تر داشته باشید و مورد حمله سایبری قرار نگیرید. به این ترتیب سئوی سایت شما نیز ایمن خواهد بود و از هرگونه مشکل و دردسر برای آن جلوگیری خواهد شد.

به این منظور لازم است تا بر روی گزینه SECURITY ISSUES کلیک کنید. حال با خواندن پاسخ گوگل، میزان امنیت سایت خود را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید بر اساس آن اقدامات مناسب را برای ایجاد امنیت بیشتر و مناسب سایت خود انجام دهید.

ششمین قدم؛ استفاده از سایت مپ در گوگل سرچ کنسول

داشتن گوگل مپ یکی از آن امکاناتی است که می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود در سئو برسید. البته گفتنی است که استفاده از این قابلیت بیشتر برای سایت‌های بزرگ و تجاری اهمیت دارد. با این حال، اگر می‌خواهید که برای سایت خود یک سایت مپ طراحی کنید، در این بخش از آموزش گوگل سرچ کنسول قرار است تا به آن بپردازیم.

در اولین قدم برای استفاده و ایجاد سایت مپ، لازم است تا پلاگین YOAST را در پلاگین ورد پرس خود اضافه کنید. برای این کار، به افزونه YOAST رفته و در قسمت SEO بر روی گزینه سایت مپ XML کلیک کنید. در این بخش لازم است تا این گزینه را از حالت OFF بر روی حالت ON قرار دهید. حال با کلیک کردن بر روی قسمت SEE THE XML SITEMAP می‌توانید وارد سایت مپ خود بشوید.

استفاده از گوگل مپ در گوگل سرچ کنسول

البته در صورتی که سایت مپ دارید، از راهکاری دیگر نیز می‌توانید به مشاهده سایت مپ خود بپردازید. با استفاده از وارد کردن آدرس سایت خود به شکل yoursite.com/sitemap.xml  می‌توانید سایت مپ طراحی شده خود را به‌سادگی مشاهده کنید.

مفاهیم و اسامی استفاده شده گوگل سرچ کنسول

در حین آموزش کامل گوگل سرچ کنسول، لازم است تا نسبت به ادبیات استفاده شده در آن نیز اطلاعاتی را داشته باشید. در این روند، از برخی عبارات استفاده بسیاری می‌شود و آن‌ها را بارها و بارها در حین استفاده از قابلیت‌های مختلف آن مشاهده خواهید کرد. در این بخش به بیان 5 مورد از اصلی‌ترین عبارات به کار رفته در گوگل سرچ کنسول خواهیم پرداخت تا بتوانید در یادگیری گوگل سرچ کنسول سریع‌تر و موفق‌تر عمل کنید.

  1. Clicks: پس از جست‌وجوی یک کلمه کلیدی، تعداد دفعاتی که بر روی یکی از صفحات سایت شما، کلیک صورت گرفته است با این نماد نمایش داده می‌شود.
  2. Impressions: با جست‌وجو کردن یک عبارات، تعدادی صفحه در صفحه جست‌وجو برای شما نمایش داده می‌شود. تعداد دفعاتی که سایت شما در صفحات جست‌وجو قرار می‌گیرد را با این عبارات نشان می‌دهند. عددی که معمولاً از تعداد کلیک‌های سایت شما بیشتر است.
  3. Click-Through Rate (CTR): CTR یا همان نرخ کلیک در واقع تقسیم تعداد دفعات کلیک بر روی لینک سایت نسبت به تعداد دفعات نمایش در صفحه جست‌وجو است. در واقع این عبارت را می‌توان تقسیم مورد یک به مورد دو دانست!
  4. Average Position: این عبارت که با نام میانگین رتبه نیز شناخته می‌شود، بیانگر رتبه سایت برای کلمه یا کلمات کلیدی مشخص شده است. این عدد به‌صورت میانگین برای سایت بیان می‌شود.
  5. Query: یک کوئری، در واقع عباراتی است که کاربران برای جست‌وجو کردن سایت‌های مرتبط در گوگل به کار می‌برند.

آموزش برطرف کردن خطاهای سایت در سرچ کنسول

از دیگر توانایی‌ها و قابلیت‌های برطرف کردن مشکلات و خطاهای موجود در یک سایت است. شما با استفاده از گوگل سرچ کنسول، می‌توانید مشکلات سایت خود را به‌سادگی برطرف کرده و سئوی سایتتان را بهبود دهید. انواع گزارش‌گیری‌های مختلف گوگل سرچ کنسول به این منظور به این ابزار اضافه شده است تا با تشخیص خودکار مشکل فنی در سایت، به دنبال رفع خطا و مشکل باشد.

با استفاده از این قابلیت گوگل سرچ کنسول، خطاهای فنی موجود در سایت شما به مرور برطرف شده و جایگاه سایت در لیست نتایج جست‌وجو بالاتر می‌رود. درنهایت این کار موجب افزایش ورودی به سایت شده و شناسایی و رفع مشکلات سئو به‌سادگی هرچه تمام‌تر انجام می‌شود.

برطرف کردن خطاهای سایت با استفاده گوگل سرچ کنسول

استفاده از گزارش INDEX COVERAGE

قابلیت INDEX COVERAGE از آن دسته قابلیت‌هایی است که امکان گزارش‌گیری و رفع خطا را برای سایت شما فراهم می‌سازد. استفاده از این ابزار برای زمانی است که گوگل به‌راحتی صفحات شما را پیدا نکرده و آن را به ایندکس خود اضافه نمی‌کند. در این شرایط لازم است تا برخی از مشکلات موجود را حل کنید تا صفحات شما به ایندکس گوگل اضافه شوند.

البته لازم به ذکر است که این گزارش در نسخه قبلی گوگل سرچ کنسول وجود نداشته و به عنوان یک قابلیت جدید در آخرین نسخه از گوگل سرچ کنسول مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از گرفتن گزارش INDEX COVRAGE چهار بخش برای شما نمایش داده می‌شود. چهار تب و بخش نمایش داده شده با نام‌های خطا (ERROR)، معتبر و دارای اخطار (VALID WITH WARNINGS)، معتبر (VALID) و مستثنا شده (EXCLUDED) هستند. بخش‌هایی که هریک با عددی مشخص شده‌اند.

در تب خطا ممکن است با تعداد خطاهای بسیاری روبه‌رو شوید. خطاهایی که هریک به معنای متفاوتی هستند. کمی در این تب پایین‌تر بروید، صفحات دارای خطا را نیز مشاهده خواهید کرد. به این ترتیب و با مشاهده صفحات دارای خطا، به‌راحتی می‌توانید خطاها را شناسایی کرده و مشکلات به وجود آمده برای صفحات را برطرف نمایید.

در تب دوم و تب وارنینگ، هشدارهای نارنجی رنجی وجود دارد که با مشکل جدی روبه‌رو نیستند اما ممکن است که سئوی صفحه را با برخی مشکلات روبه‌رو سازند. از همین رو بهتر است به آن‌ها توجه کرده و پیش از بروز مشکل، آن‌ها را برطرف کرد.

در تب معتبر، می‌توانید صفحات ایندکس شده را مشاهده کنید. در این بخش، افزایش یا کاهش ناگهانی تعداد صفحات ایندکس شده را نیز مشاهده خواهید کرد که به این ترتیب دررسیدن به سئوی سایت بهتر می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

در تب استثنا نیز با صفحات حذف شده مواجه خواهید شد که معمولاً تعداد بیشتری نسبت به دیگر تب‌ها دارند. با کلیک بر روی این بخش، می‌توانید دلایل حذف کردن هر صفحه را از ایندکس گوگل بیایبد. به این وسیله به‌راحتی می‌توانید نسبت به سئو شدن دیگر صفحات خود اقدام کرده و سئوی سایت خود را با توجه به این اطلاعات بهبود بخشید.

گزارش‌گیری با استفاده از  Overview Report

یکی دیگر از انواع قابلیت‌های گزارش‌گیری  در گوگل سرچ کنسول، گزارش‌گیری اجمالی است. در این بخش می‌توانید از وضعیت کلی موجود بر روی سایت خود آگاه شوید و بر اساس آن برای برنامه‌ریزی سایت خود اقدام کنید. البته علاوه بر وضعیت سایت، در این بخش تعداد کلیک‌های دریافتی در نتایج جست‌وجوی گوگل را نیز مشاهده خواهید کرد. برطرف کردن بسیاری از مشکلات درون سئوی سایت با کنار هم قرار دادن گزارش‌گیری‌های مختلف قابل انجام خواهد بود. گزارش‌گیری‌های دیگری که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

استفاده از Performance Report برای بهبود سئوی سایت

Performance Report یا گزارش عملکرد را قابلیت گزارش‌گیری دیگری در گوگل سرچ کنسول است که اطلاعات بیشتری را در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهد. بدر این شکل از گزارش‌گیری تعداد کلی کلیک‌ها در کنار روند تغییرات میزان کلیک موجود بر هر قسمتی از سایت در طول روز و بازه‌های زمانی مختلف نمایش داده می‌شود. نمودار کلی کلیک برای صفحات و بسیاری از اطلاعات دیگر را در این بخش می‌توان به شکلی دسته‌بندی‌شده و کاملاً مرتب مشاهده کرد.

ابزارها و قابلیت‌های استفاده از گوگل سرچ کنسول

برای استفاده از این نوع گزارش‌گیری قابلیت مشخص کردن زمان، صفحه و لینک صفحه، دستگاه و کشور وجود دارد. در واقع شما می‌توانید هریک از اطلاعات مورد نیاز خود را به شکلی مجزا و جداگانه گزارش‌گیری کنید. این موضوع کمک می‌کند تا قابلیت مقایسه کردن اطلاعات برای شما راحت‌تر بوده و بتوانید نتیجه بهتری را برای سئوی سایت خود رقم بزنید. موضوعی که در ادامه یادگیری گوگل سرچ کنسول می‌تواند برای شما کارایی بسیاری را داشته باشد.

فیلتر کردن داده‌ها با استفاده از گوگل سرچ کنسول

با استفاده از گوگل سرچ کنسول تا به اینجا متوجه شدید که گزارش‌گیری از سایت برای شما به‌راحتی فراهم شده است. برای اینکه بتوانید گزارش‌گیری ساده‌تری را داشته باشید، انواع مختلف گزارش‌گیری شرایطی را فراهم کرده است تا بتوانید فیلترهای مختلفی را بر روی اطلاعات و داده‌های موردنظر خود قرار دهید. در کنار تمامی انواع مدل گزارش‌گیری، فیلترهایی نیز وجود دارند که می‌توانند به شما دررسیدن به نتیجه دقیق‌تر و مطلوب‌‎تر کمک کنند. در ادامه به بیان دو فیلتر اصلی پرداخته و در کنار معرفی کامل و جزئی این دو فیلتر، باقی فیلترها را نیز به‌صورت مختصر معرفی خواهیم کرد. این فیلترها برای مجزا کردن داده‌های مورد نیاز عبارت است از:

  1. Search type:

شما می‌توانید داده‌های خود را بر اساس نوع داده‌های مورد نیاز خود فیلتر کنید. عکس، ویدئو، وب و اخبار این چهار مدل از انواع سرچ هستند که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای فیلتر کردن خود انتخاب کنید. البته گفتنی است که بیشترین جست‌وجوی گوگل، وب است. البته برخی از سایت‌ها توسط تصاویر، ویدئو یا اخبار خود مورد جست‌وجو قرار می‌گیرند. از همین رو لازم است تا در حین جست‌وجو کردن در ابزار گوگل سرچ کنسول، نوع جست‌وجوی خود را مشخص کنید.

  1. Date range:

در قابلیت جدید گوگل سرچ کنسول، امکان بررسی گزارش‌ها در طی بازه‌های زمانی مختلف وجود دارد. در گوگل سرچ کنسول، اطلاعات و آمار تا 16 ماه ذخیره می‌شود. از همین رو می‌توانید اطلاعات خود را در بازه‌های زمانی مختلف تا همان 16 ماه پیش به دست آورید. به این ترتیب می‌توانید اطلاعات سایت خود را در این بازه‌های زمانی با یکدیگر مقایسه کنید.

  1. دیگر فیلترهای موجود:

علاوه بر این دو مدل فیلتر اصلی که در بخش اصلی فیلترها آن‌ها را مشاهده می‌کنید، فیلترهای دیگری نیز در این ابزار وجود دارد. فیلترهایی مانند کلیدواژه، کشور، صفحه، دستگاه و ظاهر جست‌وجو برخی از این موارد هستند. برای استفاده از این بخش، لازم است تا بر روی قسمت NEW کلیک کرده و با مشاهده هریک از این پنج بخش می‌توانید از آن فیلترها استفاده کنید.

فیلترهای قابل استفاده از گوگل سرچ کنسول

موبایل فرندلی بودن براساس گوگل سرچ کنسول

یکی دیگر از موضوعاتی که با استفاده از گوگل سرچ کنسول می‌توانید از آن بهره ببرید، چک کردن کاربردپذیری موبایل است. موضوعی که برای بسیاری از سایت‌ها کاربردی الزامی بوده و اهمیت بالایی دارد. این اهمیت ازآن‌جهت است که این روزها چیزی در حدود 70 تا 80 درصد کاربران آنلاین با استفاده از موبایل خود وارد سایت‌ها می‌شوند. از همین رو داشتن یک سایت کاربردپذیر برای موبایل یا به اصطلاح MOBILE FRIENDLY از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای چک کردن اینکه سایت شما تا چه میزان از این ویژگی برخوردار است، می‌توانید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. برای مشاهده این موضوع می‌توانید در قسمت MOBILE USABILITY کلیک کرده و با مشاهده نمودار و جزئیات آن، به بررسی وضعیت سایت خود در این زمینه بپردازید. در این بخش گزارش یاد شده، صفحات دارای خطای برای موبایل، نمایش داده خواهند شد. در واقع بر اساس استانداردهای گوگل، هریک از صفحات سایت مورد بررسی قرار گرفته مشکل صفحه و شماره آن نیز مشخص خواهد شد.

تغییرات ایجاد شده در آپدیت جدید گوگل سرچ کنسول

پس از رونمایی از آپدیت جدید گوگل سرچ کنسول در سال 2018، تغییراتی بر روی آن صورت گرفته بود. تغییراتی که نسبت به نسخه قبلی رشد و پیشرفت این ابزار را می‌رساندند و سبب افزایش میزان کیفیت کار انجام شده با آن بودند. بیان این تغییرات برای آموزش گوگل سرچ کنسول به افرادی که با نسخه قبلی آن کار کرده بودند، می‌تواند سبب شود تا نسبت به نسخه جدید نیز آگاهی و اطلاعاتی را داشته باشند و کیفیت کار خود را با آن بهبود ببخشند.

در واقع اصلی‌ترین تغییر در گوگل سرچ کنسول 2018 اضافه شدن بخش index coverage report به جای وبمستر قدیمی است. بخشی که مشکلات خطاهای قدیمی را رفع کرده و با بهبود وضعیت و دقیق‌تر شدن خطاها، شرایطی را فراهم کرده است تا بتوان خطا را بهتر و با سرعت بیشتری رفع کرد. بخشی از این آپدیت عبارت است از:

  1. حذف خطای crawl anormaly و نمایش خطاها با دلیل کامل
  2. ارائه پیغام warning در صورت وجود داشتن مشکل در فایل txt
  3. دقیق‌تر شدن خطای 404 به‌منظور برطرف شدن مشکل.

بازه‌های زمانی مورد بررسی قرار دادن اطلاعات گوگل سرچ کنسول

استفاده از گوگل سرچ کنسول در هر بازه زمانی ممکن است و شما می‌توانید در فواصل یک‌روزه نیز آمار و گزارش‌هایی را از این ابزار تهیه کنید. اما در صورتی که به دنبال آموزش کامل گوگل سرچ کنسول هستید و می‌خواهید شکل حرفه‌ای استفاده از این ابزار را بدانید، لازم است نکاتی را برای شما یادآور شویم.

استفاده از گوگل سرچ کنسول به‌منظور بررسی سئو، می‌تواند به‌صورت ماهیانه صورت گیرد. این راهکار برای سایت‌هایی با بازدید متوسط و کم انتخاب خوب و مناسبی است و می‌تواند به شما در بهبود سئو و شروع روند کار کمک کننده باشد. اما گفتنی است که برای سایت‌هایی که بازدید بیشتری را دارند، بهتر است این گزارش‌گیری در بازه‌های زمانی کمتر مانند ده روزه یا هفته‌ای صورت گیرد. به این ترتیب می‌توان رشد و روند سئو را بهتر مشاهده کرد. البته باید بدانید که این موضوع قانون دقیقی ندارد و کاملاً به میزان نیاز شما و سایتتان برای بهبود سئو بستگی دارد.

حذف خطاهای سایت با استفاده از گوگل سرچ کنسول

مخاطبان و کاربران استفاده کننده از گوگل سرچ کنسول

زمانی که درباره یک ابزار صحبت می‌کنیم، لازم است تا مخاطبان آن را نیز مشخص سازیم. یادگیری گوگل سرچ کنسول برای تمامی افرادی که به دنبال کار در فضای دیجیتال هستند و می‌خواهند که تجربه کاری بهتری را داشته باشند، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. انتخابی که با استفاده از آن، به روز و آپدیت بوده و می‌توان به نتایج مطلوب و درخوری در بازار دیجیتال رسید.

با این حال، برخی از افراد هستند که به عنوان استفاده‌کنندگان اصلی این ابزار شناخته می‌شوند و ابزار برای استفاده آن‌ها ساخته شده است. افرادی که استفاده از گوگل سرچ کنسول برای آن‌ها ضروری بوده و لازم است تا برای حضور در بازار کاری خود از این ابزار بهره ببرند. این افراد عبارت‌اند از:

  1. متخصصان سئو: به عنوان یک متخصص در حوزه سئو، آموزش کامل گوگل سرچ کنسول یکی از اصلی‌ترین وظایف شما خواهد بود. متخصصین این زمینه برای آن که بتوانند رشد و توسعه خوبی را برای خود رقم بزنند، لازم است تا کار با این ابزار را به‌خوبی یاد داشته باشند.
  2. بازاریاب دیجیتال: اگر بازاریاب دیجیتال هستید و می‌خواهید که محصولات خود را از طریق سایتتان بفروشید، استفاده از ابزار سئو مانند گوگل سرچ کنسول برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است.
  3. مدیران سایت: اگر به عنوان یک مدیر سایت به دنبال بیشتر دیده شدن سایت خود هستید و می‌خواهید که تجربه بهتری را برای کاربران سایت خود فراهم آورید، با استفاده از گوگل سرچ کنسول می‌توانید به نتیجه دلخواه خود دست یابید.
  4. صاحبان مشاغل: کارآفرینان و افرادی که کسب‌وکار خود را دارند، به‌منظور بهبود وضعیت سایت خود می‌توانند استفاده گوگل سرچ کنسول را در برنامه خود داشته باشند. به این ترتیب می‌توانند توانایی کنترل و تحلیل داده‌ها و اطلاعات سایت را داشته و بر بهبود وضعیت سئوی سایت خود نظارت کنند.
  5. توسعه‌دهندگان وب: به عنوان یک توسعه‌دهنده وب برای بهبود کدنویسی و برطرف کردن مشکلات و خطاهای به وجود آمده در سایت، لازم است تا آشنایی کاملی را با گوگل سرچ کنسول داشته باشید.

جمع‌بندی پایانی مقاله

اگر مقاله را تا به اینجا همراه ما بوده باشید، اکنون اطلاعات دقیق و کاملی را در ارتباط با گوگل سرچ کنسول دارید. در این مقاله سعی کردیم تا از صفر تا صد نکات لازم برای آشنایی با گوگل سرچ کنسول را بیان کرده و به ساده‌ترین شکل ممکن استفاده از این ابزار را آموزش دهیم. آموزشی کامل و جامع که به شما کمک کند در هر موقعیتی برای استفاده از این ابزار بتوانید به نتیجه مطلوب خود برسید. امید است با خواندن نکات بیان شده در این مقاله، بتوانید از نصب تا کار با تمامی قابلیت‌های جزئی آن را فرا گرفته و بتوانید از آن بهره و استفاده کافی و لازم را ببرید.

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *