با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش سئو » چک لیست سئو در 2022
چک لیست سئو در 2022
چک لیست سئو در 2022

چک لیست سئو در 2022

استفاده از سئو در دنیای مدرن برای رسیدن به جایگاه بالاتر در سایت‌ها و مرورگرهای مختلف اهمیت بسیاری دارد. از همین رو داشتن اطلاعاتی دقیق در این باره می‌تواند کمک کننده باشد تا بتوان سئو را بهبود داد. چک لیست سئو هر ساله تغییراتی را مشاهده می‌کند. تغییراتی که به منظور به روز شدن صورت گرفته و به دنبال خود می‌تواند افزایش سرعت و روند رشد را در پی داشته باشد.

در این مقاله و در ادامه تصمیم داریم از مهم‌ترین موارد و موضوعات چک لیست در سئو نکاتی را عنوان کنیم. نکاتی که به شما کمک کند تا بتوانید با آگاهی کامل از چگونگی بهبود سئو، روند خود را تغییر داده و در نهایت به نتیجه مطلوب و خوبی دست یابید. امید است با همراهی در این مقاله و در نهایت استفاده از آن‌ها بتوانید به نتایج مقبولی دست یابید.

اصلی‌ترین چک لیست اولیه سئو

در اولین قدم از چک لیست برای سئوی یک سایت، به سراغ اصلی‌ترین و مهم‌ترین موارد سئو رفتیم. این موارد نکاتی هستند که به عنوان پایه و اساس چک لیست سئو شناخته می‌شوند. از همین رو پیش از توجه به هر موضوع دیگری، این سه نکته را به دقت در چک لیست خود، مورد توجه و ارزیابی قرار دهید.

اصلی‌ترین چک لیست اولیه سئو
اصلی‌ترین چک لیست اولیه سئو
  1. استفاده از سرچ کنسول

سرچ کنسول به عنوان یکی از اصلی‌ترین پایه‌های چک لیست در سئو می‌تواند ارزیابی‌های بسیاری را انجام دهد. این بخش از چک لیست سئو به عنوان یک ابزار رایگان شناخته می‌شود که آپشن‌های بسیاری را در دل خود دارد. آپشن‌هایی برای مدیریت و ارزیابی کاربران که می‌تواند برای بهبود سئو تاثیر بسیاری داشته باشد. با استفاده از این ابزار بهینه‌سازی سایت، ارتقا و افزایش سئو را در ابعاد مختلف و متفاوت در پی خواهد داشت.

  1. نصب پلاگین سئو برای وردپرس

استفاده از پلاگین برای بهبود تجربه کاربردی یک سایت می‌تواند موضوع مهمی باشد. اگر از قالب وردپرس برای سایت خود استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که نصب پلاگین‌های مختلف و افزونه‌های متفاوت می‌تواند قابلیت‌های بسیاری را برای شما به وجود آورد. قابلیت‌هایی که کارایی بسیاری داشته و می‌تواند در بهبود وضعیت سئو وردپرس در بلند مدت تاثیر به سزایی بگذارد. افزونه یوآست یکی از شناخته شده‎ ترین این موارد است که استفاده از آن می‌تواند نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.

  1. اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس به عنوان یک ابزار دیگر از ابزارهای سئو شناخته می‌شود که کارایی بسیاری را دارد. گوگل آنالیتیکس که به صورت رایگان برای استفاده در اختیار عموم قرار دارد و با استفاده از آن می‌توان گزارش‌های مختلفی را از سایت خود به دست آورد. گزارش‌های مختلف و متفاوتی از ورود کاربران و چگونگی برخورد کاربران با ابعاد مختلف سایت، نکاتی هستند که به صورت مفصل و کامل با این ابزار قابل دسترسی هستند. به این وسیله و با به‌کارگیری گوگل آنالیتیکس می‌توان سلیقه مخاطب خود را به دقت بررسی کرد و به نزدیک شدن محتوای ارائه شده به نیاز و سلیقه مخاطب کمک بسیاری کرد.

7 مورد از چک لیست سئو تکنیکال

دومین موضوع و موردی که به عنوان چک لیست سئو درباره آن قرار است مواردی را عنوان کنیم، چک لیست برای سئو تکنیکال است. چک لیست در سئوی تکنیکال موضوعی بسیار مهم است که در پس زمینه ساختار سایت و سئو قرار دارد. این چک لیست که پایه و اساس بخشی از سئو را تشکیل می‌دهد، از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از اصلی‌ترین موارد این چک لیست عبارت است از:

1. درست کردن نقشه سایت

با استفاده از نقشه سایت می‌تواند یک بستر مناسب را برای مرورگرهای مختلف ایجاد کرد. بستری که در آن URLهای یک وب سایت به شکلی دقیق و کامل در کنار هم قرار گرفته‌اند و می‌توانند برای سرچ و جست‌وجو دسترسی ساده‌تری را ایجاد کنند. در نهایت این بستر سبب می‌شود تا بهینه‌سازی سایت با سرعت بیشتری پیش رود. همچنین داشتن یک نقشه سایت دقیق سبب می‌شود تا ربات‌های مرورگرهایی مانند گوگل، دسترسی بهتری به سایت داشته و بتوانند به ایندکس شدن سایت کمک بیشتری کنند.

7 مورد از چک لیست سئو تکنیکال
7 مورد از چک لیست سئو تکنیکال

2. استفاده از HTTPS

استفاده از HTTPS ممکن است به عنوان عامل اصلی برای رتبه‌بندی سایت شناخته نشود اما عاملی است که می‌تواند در نتیجه آن تاثیر غیرمستقیم خود را داشته باشد. از همین رو توجه به این فاکتور و استفاده از آن می‌تواند احساس امنتی و اعتماد را برای کاربر به وجود آورده و به این ترتیب سبب افزایش بازدید و بهبود سئوی سایت بشود.

3. بهینه‌سازی فایل  Robots.txt

استفاده از فایل متنی Robots به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا فضای خزش در سایت شما را به خوبی پیدا کنند. قسمت‌های قابل قرارگیری در سایت برای موتورهای جست‌وجو مشخص شده و ابعاد دیگر سایت نیز به خوبی در دسترس این موتورهای جست‌وجوگر قرار می‌گیرد. از همین رو نتیجه استفاده از این فایل برای بهینه‌سازی سئو می‌تواند بسیار موثر باشد.

4. افزایش سرعت بارگذاری در سایت

سرعت بارگذاری در سایت، موضوعی است که در بسیاری از موارد می‌تواند مخاطبان سایت را افزایش دهد. از آنجایی که گاهی مشکلات اینترنتی سبب کاهش سرعت اینترنت می‌شود، داشتن یک سایت با سرعت بارگذاری بالا از اهمیت بسیاری برخوردار است. اهمیتی که بر روی تجربه کاربر نیز تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

5. ایجاد افزونه برای فشرده‌سازی تصاویر

یکی از مهم‌ترین موضوعات و مشکلاتی که در استفاده از تصاویر در بین متن و محتوا وجود دارد، بازگذاری ضعیف و سخت تصاویر است. برای بهبود این شرایط و افزایش روند سرعت بارگذاری لازم است تا تصاویر به صورت فشرده شده بر روی سایت قرار گیرند. از همین رو استفاده از افزونه‌های فشرده‌سازی تصاویر می‌توانند کارایی بالایی را در این بین داشته باشند.

6. توجه به کاربران موبایل (Mobile Friendly)

داشتن یک وب سایت موبایل فرندلی سبب می‌شود تا کاربران موبایل نیز استفاده و بازدید بسیاری را از محتوای شما داشته باشند. این موضوع که به عنوان یکی از اصلی‌ترین موارد چک لیست سئو شناخته می‌شود، روزبه‌روز با اهمیت بیشتری نیز روبه‌رو است. نتایج و آمارها نشان می‌دهد که استفاده کاربران به سمت افزایش استفاده از موبایل رفته است. از همین رو توجه به این موضوع مخاطبان بسیاری را به سمت استفاده از سایت شما خواهد کشاند.

7. استفاده از دامنه قابل دسترسی برای یک وب سایت

توجه به دامنه به کار رفته در سایت، به عنوان یکی از موارد جدید در چک لیست برای سئو مطرح می‌شود. دامنه هر سایت ممکن است به اشکال مختلفی قابل بررسی باشد. با این حال، این موضوع می‌تواند بر روی ایندکس شدن سایت شما تاثیر مستقیمی داشته و روند رشد و بهبود سئو را تحت تاثیر خود قرار دهد.

به‌کارگیری مهم‌ترین موارد در چک لیست سئو محتوا

به‌کارگیری مهم‌ترین موارد در چک لیست سئو محتوا

در چک لیست مطرح شده، یک بخش مهم و کاملا در معرض مشاهده، سئو محتوا است. سئوی محتوا بخشی است که تمامی مخاطبان آن را مشاهده کرده و به صورت مستقیم با آن در ارتباط هستند. از همین رو توجه داشتن به آن می‌تواند به عنوان خط مقدم این چک لیست شناخته شده و تاثیر به سزایی را در رشد سئوی یک سایت داشته باشد.

  1. تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین مواردی در چک لیست سئو هستند که همواره در این چک لیست وجود داشته‌اند. با تمام آپدیت‌های جدید بر روی این چک لیست، کلمات کلیدی هیچگاه اهمیت خود را از دست نداده‌اند. داشتن کلمات کلیدی مربوط و در اشکال مختلف، موضوعی مهمی برای بهبود سئوی یک سایت است. از کلمات کلیدی کوتاه، کلمات کلیدی بلند تا کلمات کلیدی LSI موارد مهمی هستند که در هر محتوایی لازم است به دقت تعریف شوند. درصد به‌کارگیری کلمات کلیدی نیز موضوعی است که در به روزرسانی‌های جدید این چک لیست مورد اهمیت و توجه قرار گرفته است. بهترین درصد ممکن برای استفاده از کلمات کلیدی در هر محتوا، چیزی در حدود 0.5 تا یک درصد از کل محتوای نوشته شده است. ضمن اینکه داشتن پراکندگی منظم در کلمات کلیدی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

  1. تکراری نبودن کلمات کلیدی

منحصربه‌فرد بودن و یونیک بودن کلمات کلیدی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که در انتخاب کلمه کلیدی اهمیت بالایی را دارد. این موضوع را می‌توان با استفاده از به روزترین ابزارهای رسیدن به کلمات کلیدی مناسب پیدا کرد. توجه داشته باشید که استفاده از کلمه کلیدی منحصربه‌فرد می‌تواند برای شما برندسازی مناسبی را در پی داشته و به نتیجه‌های بسیار جذابی در بهبود سئو برساند.

  1. داشتن مقدمه و جمع‌بندی جذاب

مقدمه یک محتوا، اولین چیزی است که از محتوا دیده می‌شود. استفاده از یک مقدمه کامل و جذاب، سبب می‌شود تا خواننده راغب به ادامه دادن محتوا و خواندن باقی آن باشد. از همین رو لازم است تا در ابتدای محتوا از یک مقدمه جذاب و در عین حال خلاصه استفاده کنید.

البته در انتهای محتوا نیز با داشتن یک جمع‌بندی کامل و خلاصه می‌توانید مخاطب خود را راغب به خواندن دوباره متن کنید. اشاره به نکات مهم متن در جمع‌بندی نهایی می‌تواند سبب خواندن دقیق‌تر و چندین‌باره متن نیز بشود.

  1. استفاده از یک محتوای یونیک و با کیفیت

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در چک لیست سئو محتوا از اهمیت برخوردار است، داشتن یک محتوای یونیک و منحصربه‌فرد است. محتوای تکراری از نکاتی است که می‌تواند بر روی مرورگرهایی چون گوگل تاثیر منفی گذاشته و سبب ایجاد مشکل در سئو شود. از همین رو بهتر است تا از ابزارهای سنجش محتوای یونیک در این باره بهره ببرید.

مهم‌ترین موارد در چک لیست سئوی محتوا

  1. افزودن عنوان در تگ H1 و قرار دادن زیر عنوان‌ها در تگ H2

یکی از موضوعاتی که می‌تواند در چک لیست برای سئوی محتوایی از اهمیت بالایی برخوردار باشد، توجه به عناوین و زیرعناوین است. داشتن عناوین جذاب و قرار دادن عنوان در تگ H1 و در ادامه قرار دادن زیر عنوان‌ها در تگ H2 سبب می‌شود تا سئو رشد بهتری را در ادامه داشته باشد.

3 مورد از چک لیست سئوی داخلی (On-Page SEO)

3 مورد از چک لیست سئوی داخلی (On-Page SEO)

از دیگر ابعاد سئو که برای خود چک لیستی متفاوت و مجزا را یدک می‌کشد، می‌توان به سئوی داخلی اشاره کرد. در سئو داخلی نیز چک لیست به بخش‌های متفاوتی تقسیم می‌شود. بخش‌هایی که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. استفاده از آدرس عنوان توضیحی

داشتن آدرس صفحه‌ای که محتوا را تا حدودی توضیح دهد به عنوان یکی از موضوعات مهم در چک لیست برای سئوی داخلی شناخته می‌شود. بهینه بودن این آدرس به همراه حضور توضیحاتی مختصر می‌تواند تاثیر خوبی بر جذب مخاطب داشته باشد.

  1. استفاده از یک عنوان صفحه جذاب

در سئوی داخلی یک پیج داشتن عنوان جذاب برای محتوا می‌توان از اهمیت بالایی برخوردار شود. از همین رو این موضوع را می‌توان به عنوان یکی از اولین موارد چک لیست برای سئو داخلی دانست. عنوانی که بتواند مخاطب را به سمت خود جذب کرده و او را وادار به خواندن محتوای ارائه شده، بکند.

  1. استفاده از متا تگ توضیحات

متا تگ توضیحات یکی از موضوعاتی است که با حضور خود می‌تواند تاثیر به سزایی را در روند رشد سئوی داخلی سایت بگذارد. پاراگراف کوتاهی که زیرعنوان و لینک صفحه در زیر موارد جست‌وجو نمایش داده شده و می‌تواند به کلیک کردن مخاطب بر روی محتوای ارائه شده کمک کند.

استفاده از چک لیست سئو خارجی (Off-Page SEO)

استفاده از چک لیست سئو خارجی (Off-Page SEO)

بخش دیگری از چک لیست سئو با نام چک لیست برای سئو خارجی شناخته می‌شود. بخشی که مرتبط با ارتباط برقرار کردن با دیگر سایت‌ها بوده و می‌تواند به جذب مخاطب دیگر سایت‌ها بینجامد. از همین رو این بخش را به عنوان سئوی آف پیچ نیز می‌شناسند. اصلی‌ترین موارد این چک لیست عبارت است از:

  1. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز می‌توان به عنوان یکی از مواد چک لیست برای سئو خارجی یاد کرد. این فعالیت می‌تواند در محیط‌های اینستاگرام، توییتر، لینکدین و مواردی از این قبیل، سبب افزایش بازدید و مخاطبان بیشتر برای سایت شما بشود.

  1. استفاده از بک لینک در سایت

استفاده از بک لینک و ارتباط برقرار کردن محتوای خود با محتواهای دیگر سایت‌ها می‌تواند سبب رشد و پیشرفت در سئوی سایت شما بشود. این روش، از قدیم در چک لیست سئو وجود داشته است. با این حال، در آپدیت‌های جدید سئو، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

ابعاد مختلف برای چک لیست سئو

جمع‌بندی پایانی مقاله

برای آن که بتوانید در دنیای سئو پیشرفت خوبی را برای خود به ارمغان آورید، لازم است تا درباره چک لیست سئو و مهم‌ترین نکات آپدیت شده در آن بیشتر بدانید. در این مقاله سعی کردیم تا درباره اصلی‌ترین موارد چک لیست سئو نکاتی را بیان کنیم. نکاتی که به شما کمک کند تا بتوانید نتایج بهتری را برای بهبود و رشد سئوی خود به دست آورید. امید است با استفاده از این موارد و به‌کارگیری آن‌ها، از سئوی محتوا و تکنیکال گرفته تا سئوی داخلی و خارجی نتایج خوب و قابل قبولی را به دست آورید.

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *