با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل
ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل
ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل

ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل

امروزه گوگل به جزیی جدانشدنی از زندگی ما انسان ها تبدیل شده است. هر کس هر سوالی در هر زمینه ای داشته باشد، ابتدا پاسخ آن را در نتایج جستجوی گوگل می یابد. استفاده از گوگل آن قدر در زندگی ما ریشه دوانده که دیگر بسیاری اوقات به جای عبارت هایی مثل جستجو یا سرچ کردن، «گوگل کردن» را به کار می بریم.

همه ما که با اینترنت سر و کار داشته ایم در طول روز چندین بار از گوگل و امکاناتش استفاده می کنیم. یک محتوا نویس حرفه ای برای آن که بتواند کار خود را بهتر انجام بدهد، لازم است ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل را بلد باشد. این ترفندها و تکنیک ها به محتوا نویس در پیدا کردن مطالب مناسب تر کمک شایانی می کنند.

چرا در محتوا نویسی به ترفندهای جست و جوی حرفه ای در گوگل نیاز داریم؟

به عنوان یک محتوا نویس حرفه ای، شما نیاز دارید تا دقیق ترین و معتبرترین مطالب را از بستر اینترنت پیدا کنید. گاهی ممکن است با سفارش هایی برخورد کنید که مربوط به حیطه ای تخصصی هستند. در چنین شرایطی لازم است که مطالب دقیق و معتبری را به عنوان منبع پیدا کنید که از صحتشان مطمئن هستید.

ترفندهای جست و جوی حرفه ای در گوگل به یک محتوا نویس کمک می کنند تا:

  • منابع معتبرتر و مناسب تری برای مطالب خود بیابد.
  • فرایند جست و جو را به شکلی سریع تر انجام بدهد.
  • کیفیت کار خود را افزایش بدهد.

با توجه به همه این موارد، اگر قصد دارید یک تولید کننده محتوای حرفه ای باشید، به یادگیری ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل نیاز خواهید داشت.

مهم ترین ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل

موتور جستجوی گوگل بدون تردید قدرتمندترین موتور جستجو در دنیاست. فکر نمی کنم انتخاب اول کسی برای جست و جوی مطالب مورد نظرش، موتوری جز موتور جستجوی گوگل باشد.

این موتور جستجو می تواند صفحات وب را با سرعتی باور نکردنی بررسی کرده و آن ها را طبقه بندی یا اصطلاحا Index کند. علاوه بر این، موتور جستجوی گوگل قدرت و انعطاف پذیری زیادی دارد؛ از همین رو کاربران هنگام جستجو گزینه های مختلفی در تنظیمات جستجو در اختیار دارند.

تکنیک ها و ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل بسیار پرشمارند. با این حال ما در این جا مهم ترین موارد را گردآوری کرده ایم که کاربردی تر هستند.

مهم ترین ترفندهای جست و جوی حرفه ای در گوگل

1- استفاده از علامت کوتیشن برای جستجوی دقیق

یکی از ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل که می تواند بسیار کاربردی باشد، استفاده از علامت کوتیشن است. علامت کوتیشن یا نقل قول که آن را به این صورت: “[عبارت جستجو]” به کار می بریم، می تواند به جست و جوی دقیق کمک کند.

اگر خواهان آن هستید تا به دقیقا به دنبال یک جمله یا عبارت مشخص بگردید (بدون هیچ کم و زیادی) از علامت کوتیشن در جستجوی خود استفاده نمایید. مثلا اگر من به دنبال جستجو درباره نوع خاصی از غذای مخصوص سگ باشم و بخواهم گوگل تنها نتیجه های مرتبط را نمایش دهد این گونه جستجو می کنم: “غذای خشک سگ”.

در چنین شرایطی گوگل تنها آن صفحاتی که عبارت داخل کوتیشن مارک یا علامت نقل قول دارد را به نمایش در می آورد. این ترفند برای زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که به دنبال یک نتیجه کاملا دقیق و خاص هستید و هیچ گونه نتایج مشابه یا مرتبط دیگری را نمی خواهید.

2- علامت ستاره به جای واژگانی که نمی دانیم

ممکن است برخی از واژگان عبارت جستجوی خود را درست به خاطر نیاورید. یا ممکن است جست و جوی شما حالتی از ابهام یا کلیت داشته باشد. در این شرایط می توانید به جای واژگانی که به یاد نمی آورید یا حالت کلی دارند، ستاره بگذارید.

به عنوان مثال اگر در کادر جستجو این عبارت را بنویسید: پشت صحنه سریال * به کارگردانی مهران مدیری؛ آن گاه گوگل تمام پشت صحنه های سریال های مهران مدیری را برای شما در نتایج جستجو لیست می کند.

علامت ستاره معمولا کاربردی برعکس علامت نقل قول یا کوتیشن مارک دارد. یعنی برای مواقعی که جستجوی شما دارای ابهام و کلیت بوده یا به صورت دقیق از جزییات آن مطمئن نیستید می تواند به کار برود.

3- جستجو در محتواهای یک سایت

یکی دیگر از ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل، جستجو در محتواهای یک سایت به خصوص است. گوگل این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم نتایج جستجو را محدود به یک سایت خاص کنیم. در بسیاری از مواقع جستجو با گوگل در داخل محتواهای یک سایت خاص از ابزار جستجوی درون ساخت خود آن سایت هم بهتر کار می کند.

برای آن که در محتواهای یک سایت به خصوص جستجو کنیم، باید ابتدا این عبارت را در کادر جستجو تایپ کنیم: site:example.com

سپس با یک فاصله می توان عبارت مورد نظر را نوشت. اگر هم عبارت یا کلیدواژه ای را در جلوی آدرس سایت ننویسیم آن گاه گوگل هر صفحه ای از آن سایت را که ایندکس کرده به نمایش در می آورد.

فرضا اگر بخواهیم در سایت الوکانتنت به دنبال مطالب مرتبط با اینستاگرام باشیم می توانیم این عبارت را در کادر جستجو بنویسیم:

site:alocontent.com اینستاگرام

4- جستجوی فایل های خاص

این مورد از ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل می تواند برای محتوا نویس ها و کسانی که کار تحقیقاتی می کنند بسیار کاربرد داشته باشد. برای آن که گوگل فایل های خاصی را در نتایج جستجو نشان می دهد، می توان از عبارت filetype استفاده کرد.

مثلا اگر من قصد دارم مقاله ای درباره تولید محتوا پیدا کنم و تنها به دنبال فایل های pdf هستم، می توانم این گونه سرچ کنم:

filetype:pdf  تولید محتوا

نکته آن است که بعد از عبارت filetype: بدون هیچ فاصله ای باید پسوند فایل مورد نظر را نوشت (مثلا pdf،  docx، ppt و…). سپس با یک فاصله می توان عبارت یا موضوع مورد نظر برای جستجو را تایپ کرد. در این صورت گوگل هر فایلی که با پسوند ثبت شده در رابطه با آن موضوع یافته باشد برای شما نشان می دهد.

5- مشاهده صفحات سایت ها حتی در صورت حذف شدنشان!

در بسیاری از مواقع ممکن است یک مطلب از روی یک سایت حذف بشود. این اتفاقی است که در سایت های خبری و خبرگزاری ها نظیر آن را زیاد داریم. یا آن که ممکن است سرور سایت به هر دلیلی دچار مشکل بشود و نتوان به مطالب آن دسترسی پیدا کرد.

راهکار این شرایط آن است که از صفحات ایندکس شده در گوگل کمک بگیریم. گوگل صفحات مربوط به نتایج را در حافظه ای نگهداری می کند؛ این ویژگی به ما کمک می کند تا به صفحاتی که حذف شده یا در دسترس نیستند دست بیابیم.

برای این کار کافی است پیش از آدرس سایت یا صفحه اینترنتی مورد نظر خود عبارت cache: را بنویسیم. مثلا بنویسیم cache:alocontent.com. با این کار قادر خواهید با تا آن صفحه یا سایت را به شیوه ای که در گوگل ایندکس شده ببینید.

6- در جستجو از کل به جز بروید

یکی دیگر از ترفندهای کاربردی جستجوی حرفه ای در گوگل آن است که در جستجوی خود از کل به جز برویم. به عبارت دیگر بهتر از هنگام جستجو ابتدا از کلیدواژه های ساده و عبارت های کلی استفاده کنیم؛ اگر به نتیجه مطلوب خود نرسیدیم، آن گاه رفته رفته جستجو را جزیی تر کرده و از کلمات کلیدی طولانی تر استفاده کنیم.

مثلا می توان عبارت «تولید محتوا» را در گوگل جستجو کرد. اگر نتایج مطلوب نبود و نیاز به نتایج جزیی تر داشتیم، عبارت «تولید محتوای اینستاگرام» را جستجو کنیم. برای این که از این هم فراتر برویم می توانیم عبارت جستجو را به این صورت تغییر بدهیم: «خدمات تولید محتوای اینستاگرام».

گاهی ممکن است نتایج مطلوب شما در همان عبارت های کلی و جستجو با کلیدواژه های ساده به نمایش در بیایند. با استفاده از این ترفند می توانید زودتر به این نتایج دست پیدا کنید.

7- جستجو در نتایج یک بازه زمانی خاص

این مورد یکی از خاص ترین و حرفه ای ترین ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل به شمار می آید. اگر می خواهید جستجوی خود را به صفحات ایندکس شده در یک بازه زمانی خاص محدود کنید، از این ترفند استفاده نمایید.

این ترفند این چنین است که پس از عبارت مورد نظر خود، تاریخ دو سال را نوشته و در بین آن ها دو نقطه «..» می گذارید. مثلا اگر من به دنبال بازی های جام جهانی بین سال های 1966 تا 1982 باشم و تنها نتایج همین بازه زمانی را بخواهم، این چنین جستجو می کنم:

Worldcup matches 1966..1982

ابزارهای موتور جستجوی گوگل

ابزارهای موتور جستجوی گوگل

بخشی از ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل را می توان به ابزارهای خاص موتور جستجوی گوگل اختصاص داد. موتور جستجوی گوگل امروزه بسیار هوشمند و قدرتمند شده؛ این موتور جستجو قابلیت آن را دارد که دقیق ترین نتایج را به نمایش گذاشته و ابزارهایی فراتر از یک موتور جستجوی عادی فراهم کند.

در ادامه کاربردی ترین ابزارهای موتور جستجوی گوگل را بررسی می کنیم:

1- ماشین حساب گوگل

می توانید موتور جستجوی گوگل را به یک ماشین حساب تبدیل کنید. برای این کار کافی است در کادر جستجو عبارت Calculator را بنویسید. به این ترتیب قادر خواهید بود از ماشین حساب گوگل استفاده کنید.

2- انجام محاسبات ریاضیاتی و هندسی

از جمله ویژگی هایی که به تازگی به موتور جستجوی گوگل اضافه شده، قابلیت انجام محاسبات ریاضیاتی و هندسی است. این ویژگی در کنار ماشین حساب گوگل می تواند بسیار کاربردی باشد. چرا که شما قادر هستید تا معادلات ریاضیاتی  مثلثاتی را در کادر جستجو تایپ کنید؛ سپس پاسخ آن را از گوگل بگیرید.

3- تبدیل واحدهای اندازه گیری و نرخ ارزها

این مورد یکی دیگر از ویژگی های بسیار کاربردی در جست و جوی حرفه ای در گوگل است. شما می توانید واحدهای اندازه گیری مختلف و نرخ ارزها را به هم تبدیل نمایید. مثلا اگر در کادر جستجو بنویسید: feet to meters گوگل ابزاری برای تبدیل فوت به متر برای شما ارائه می دهد. این در مورد هر دو واحد اندازه گیری رسمی وجود دارد.

ضمن آن که می توانید نرخ تبدیل ارزها را هم پیدا کنید. مثلا اگر عبارت usd to gbp را جستجو کنید گوگل به شما آخرین نرخ برابری میان دلار و پوند را نشان می دهد.

4- وضعیت آب و هوا با گوگل

برای آگاهی از آخرین وضعیت و پیش بینی آب و هوا هم می توانید از گوگل استفاده کنید. برای این کار کافی است عبارت weather یا forecast را در ترکیب با نام شهر مورد نظر خود وارد کنید. مثلا با وارد کردن عبارت Tehran forecast می توانید نمودارها و اطلاعات مربوط به آب و هوای تهران را ببینید.

5- تایمر گوگل

گوگل می تواند به یک کرنومتر هم تبدیل بشود. کافی است عبارت google timer را در کادر جستجو تایپ کنید تا کرنومتر گوگل در پیش روی شما قرار بگیرد. هنگامی که زمان تنظیم شده از سوی شما پایان می یابد، گوگل با زنگ به شما هشدار می دهد.

نتیجه گیری

گوگل سال هاست به عنوان بهترین موتور جستجوی اینترنتی مطرح است. با به کار گرفتن ترفندهای جست و جوی حرفه ای در گوگل می توانید استفاده بیشتری از این موتور جستجو داشته باشید. این ترفندها برای هر کسی کاربردی هستند؛ اما تولید کنندگان محتوا و محققان بیش از دیگران از این ترفندها بهره می برند.

با به کارگیری ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل می توان به نتایج دقیق و مشخص رسید؛ هم چنین سرعت انجام کار و یافتن نتایج مورد نظر نیز بالاتر می رود. در کنار ترفندهای مختلف جستجو در گوگل، این موتور جستجو ابزارهای کاربردی زیادی هم دارد.

5 thoughts on “ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل”

  1. سید حسین موسوی

    سلام وقت بخیر
    چگونه در جستجو به دنبال مواردی مشابه با عبارت مورد نظرمان بگردیم

    1. سید حسین موسوی

      مثلا یک عنوان با دو سه عبارت دارم که میخواهم موارد مشابه با آن را در گوگل پیدا کنم

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *