با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » تکنیک های نوشتن مقدمه محتوا
فوت و فن نوشتن مقدمه محتوا
تکنیک های نوشتن مقدمه محتوا

تکنیک های نوشتن مقدمه محتوا

یک محتوا با ساختار استاندارد می‌تواند تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطبان خود داشته باشد. مطلبی که در آن اصول نوشتن مقدمه محتوا رعایت شده، بدنه اصلی محتوا جالب و ترغیب کننده است و پایان بندی خوبی هم دارد، به خوبی اثر خود را بر روی مخاطب می‌گذارد. به همین دلیل است که ساختار مناسب در تولید محتوا می‌تواند ارزش آن را چندین برابر کند.

اولین بخش در یک محتوا، مقدمه آن است. مقدمه نقش مهمی در جذب مخاطب به محتوای ارائه شده ایفا می‌کند؛ چرا که همان چند خط نخستین مطلب، اگر جالب باشند کاری می‌کنند که مخاطب تا انتها آن را بخواند. اما اگر مقدمه محتوا نتواند تاثیرگذاری لازم را ایجاد کند، احتمالاً مخاطب از خواندن بقیه محتوا نیز صرف نظر می‌کند.

با توجه به این دلایل، لازم است که برای ایجاد یک محتوای خوب تمام نکات مربوط به ساختار آن را رعایت کنیم. در این بین باید توجه ویژه‌ای به اصول نگارش مقدمه محتوا داشت. در ادامه این مطلب ضمن بررسی ساختار محتوا، به توضیح درباره تکنیک های نوشتن مقدمه محتوا می‌پردازیم.

ساختار محتوا

چگونگی ساختار محتوا تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد؛ مثلاً سلیقه مخاطب، سبک نگارش محتوا نویس، موضوع محتوا و… اما به طور کلی اصول و قواعدی برای ساختار یک محتوای خواندنی و استاندارد وجود دارند که رعایت آن‌ها شکل مطلوبی به محتوا می‌بخشد.

ساختار محتوا باید به گونه‌ای باشد که بخش‌های مختلف آن به هم مرتبط باشند. یک محتوای خوب در ابتدا خواننده را به خود جذب می‌کند؛ سپس با ارائه اطلاعاتی مرتبط به هم می‌کوشد تا به سؤال‌هایی که در ذهن مخاطب وجود دارند پاسخ بدهد. در نهایت هم با یک پایان بندی مناسب، پایان می‌یابد.

پیشنهاد می‌شود در ساختار یک محتوا به این نکات توجه شود:

  • ابتدا سوالاتی برای مخاطب مطرح شود. این کار می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم انجام پذیرد.
  • سوالاتی که در ابتدای مطلب مطرح می‌شوند، باید ذهن مخاطب را درگیر کرده و کنجکاوی او را تحریک کنند.
  • در کنار مطرح کردن پرسش یا مساله برای مخاطب، باید توضیحاتی تکمیلی در کنار آن ارائه بشود. این توضیحات تکمیلی باید با مواردی مثل اهمیت پرسش مطرح شده، لزوم یافتن پاسخ برای آن مساله یا مزیت‌های پاسخ به سؤال مرتبط باشد.
  • پس از مطرح کردن پرسش‌ها و ارائه توضیحات مقدماتی درباره آن نوبت به ارائه پاسخ و توضیح درباره آن می‌رسد.
  • اطلاعاتی که در رابطه با پاسخ‌های یک مسئله به مخاطب ارائه می‌شوند باید جزییات ضروری را در بر بگیرند.
  • پاسخ‌ها و اطلاعاتی که در محتوا ارائه می‌شوند، باید در عین پیوستگی و یکپارچگی، در چندین بخش تقسیم شده باشند. به عبارت دیگر محتوا باید از بخش‌های کوچکتری تشکیل شده باشد که همگی حول محور پاسخ به پرسش مطرح شده سازمان یافته‌اند.
  • پس از ارائه پاسخ و توضیحات جانبی آن، محتوا باید با یک پایان بندی به پایان برسد.
  • بخش پایانی محتوا باید در بر گیرنده یک جمع بندی کلی و مناسب از آن باشد؛ یعنی باید در رابطه با پرسشی که مطرح شده بود به نتیجه گیری دست پیدا کرد.

خلاقیت در محتوا و نگارش آن به شیوه‌ای که با سلیقه مخاطب هماهنگ باشد تأثیر چشمگیری بر جذب مخاطب به آن محتوا دارد. با این حال رعایت این اصول کلی و ترکیب آن‌ها با خلاقیت، اثرگذاری آن را بیشتر می‌کند.

توجه به این نکات در طراحی ساختار محتوا به آن نظم و ترتیب می‌دهد. علاوه بر آن، این ساختار، به محتوا انسجام لازم را می‌بخشد؛ به این ترتیب مخاطب در مسیری یکپارچه از پرسش مطرح شده به نتیجه گیری می‌رسد.

نوشتن مقدمه محتوا، کاری مهم، دشوار و ظریف!

آغاز کردن یک محتوا و نوشتن مقدمه، کاری دشوار است. بسیاری اوقات ممکن است ذهن ما پر از ایده‌های فراوانی درباره یک موضوع خاص باشد؛ اما نتوانیم آن‌ها را به روی کاغذ بیاوریم، به خاطر آن که نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم!

همین دشواری در شروع کردن محتوا و نوشتن مقدمه برای آن باعث می‌شود که نوشتن محتوا را به تأخیر بیندازیم. آن قدر که دیگر انگیزه‌ای برای نوشتن محتوا باقی نمانده و یا حتی ایده‌های بکر و خلاقانه ما نیز ارزش خود را از دست بدهند.

نوشتن مقدمه محتوا کاری دشوار و ظریف است؛ اما با تسلط بر تکنیک‌ها و فوت و فن نوشتن مقدمه محتوا می‌توان آن را به بهترین شکل انجام داد. ضمن آن که هر چه بیشتر محتوا بنویسید و تجربه بیشتری کسب کنید، این کار هم برایتان آسان‌تر می‌شود.

پیش از آن که به توضیح درباره نکات نوشتن مقدمه محتوا بپردازیم، به این پرسش پاسخ می‌دهیم: چرا نوشتن مقدمه محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد؟

اهمیت نوشتن مقدمه محتوا

برای همه ما، برخورد اول با شخص یا چیزی، بیشترین تأثیر را بر روی قضاوت و زاویه دیدمان دارد. اگر اولین برخورد ما با احساس‌های مثبت و خوشایند همراه باشد، به آن موضوع یا شخص علاقمند می‌شویم. برعکس، اگر اولین برخورد به تجربه‌ای ناخوشایند تبدیل شود، احتمالاً دیگر به آن موضوع یا شخص جذب نخواهیم شد.

این درباره محتواها هم صدق می‌کند. اگر یک محتوا در ابتدا برای ما جالب باشد به آن جذب می‌شویم. مثلاً اگر چند خط ابتدایی یک مقاله ما را کنجکاو کند، به خواندن بقیه آن محتوا ترغیب می‌شویم. یا در محتواهای ویدیویی، اگر چند ثانیه ابتدایی بتواند احساس خوشایندی را به ما منتقل کند، بقیه آن را هم تماشا می‌کنیم.

با این اوصاف، مشخص است که نوشتن مقدمه خوب برای محتوا چقدر اهمیت دارد. یک محتوا با مقدمه خوب و جذاب، مخاطبان شما را تا آخرین لحظه نگه می‌دارد. اما یک مقدمه بد می‌تواند تمام زحمات شما را به باد بدهد؛ حتی اگر در ادامه آن محتوا نکات کاربردی و جالبی گفته باشید.

نوشتن مقدمه محتوا، علاوه بر تأثیر مهمی که در جذب مخاطب دارد، کار را برای محتوا نویس هم راحت‌تر می‌کند. اگر بتوانید محتوای خود را به خوبی شروع کرده و مقدمه‌ای خوب برای آن بنویسید آن گاه قادر خواهید بود تا مطلب را روان‌تر ادامه بدهید. توشن یک مقدمه خوب برای محتوا، به خود محتوا نویس هم احساس خوشایندی می‌دهد و روی روحیه او تأثیر مثبتی می‌گذارد.

فوت و فن نوشتن مقدمه محتوا

تکنیک‌های نوشتن مقدمه محتوا

شروع یک مطلب و نوشتن مقدمه محتوا همان قدر که دشوار است، اهمیت هم دارد. با این حال تکنیک‌ها و فوت و فن‌هایی وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌تواند نوشتن مقدمه را آسان تر کرد. این تکنیک ها به تاثیرگذاری و جذابیت بیشتر مقدمه نیز کمک می کنند.

در ادامه مهم ترین تکنیک ها و فوت و فن های نوشتن مقدمه را بررسی می کنیم:

اولین پاراگراف مقدمه، مهم ترین پاراگراف است

مهم ترین بخش مقدمه یک محتوا که باید توجه زیادی به آن داشت، اولین پارگراف آن است. اولین پاراگراف مقاله، همان چیزی است که در نگاه اول توجه مخاطب را به خود جذب می کند. این همان قسمت از مقدمه است که اگر برای مخاطب خوشایند باشد، بقیه مطلب را هم می خواند و اگر جالب نباشد، مخاطب از خواندن ادامه مطلب منصرف می شود.

مهم ترین کار در نوشت مقدمه محتوا، توجه به اولین پاراگراف آن است. پاراگراف نخست محتوا باید برای مخاطب کاملا جذاب و گیرا باشد؛ این پاراگراف باید توجه مخاطب را جلب کرده، سوالاتی در ذهن او ایجاد کرده و او را برای خواندن پارگراف های بعدی تا انتهای محتوا ترغیب کند.

یک محتوا نویس موفق می تواند مهارت و هنر نویسندگی خود را در اولین پارگراف مقاله به نمایش بگذارد. یک نکته مهم در این رابطه آن است که پاراگراف نخستین مطلب، باید به شیوه ای خلاقانه نوشته بشود. یک مقدمه کلیشه ای و تکراری می تواند بر روی نظر مخاطب تاثیری کاملا منفی بگذارد.

در مقدمه پرسش محوری مربوط به موضوع محتوا باید مطرح بشود

یک نکته مهمی که باید در نوشتن مقدمه محتوا مورد توجه قرار گیرد، مطرح کردن پرسش اساسی و زیربنایی محتواست. پرسشی که در واقع بدنه محتوا، پاسخی برای آن است. مطرح کردن پرسش در مقدمه می تواند مخاطب را قانع کند که چرا این محتوا را می خواند.

با طرح پرسش در مقدمه، کنجکاوی مخاطب را بر می انگیزیم. علاوه بر آن، مطرح کردن پرسش به مخاطب نشان می دهد که موضوع اصلی محتوا چیست و او قرار است در ادامه با چه مفاهیمی روبرو بشود. یک شیوه مناسب برای نوشت مقدمه محتوا این است: در نخستین پارگراف موضوع کلی مقاله مشخص شود؛ در پاراگراف بعدی سوالات مربوط مطرح بشوند.

مقدمه نباید طولانی باشد

مقدمه، بخشی است که به مخاطب نشان می دهد که موضوع چیست و قرار است در محتوا به چه مواردی پرداخته بشود. توضیحات بیش از حد و طولانی کردن مقدمه مخاطب را خسته و بی انگیزه می کند و ممکن است او را از خواندن بقیه مطلب منصرف کند.

بنابراین در نوشتن مقدمه محتوا باید از توضیحات اضافی پرهیز کرد و صاف و مستقیم به سراغ موضوع اصلی رفت. خوانندگان مطلب حوصله زیادی برای پرداخت به جزییات و حواشی ندارند و می خواهند مستقیم به پاسخ مورد نیازشان برسند.

در مقدمه می توان از مسائل روزمره یا دغدغه های مشترک سخن گفت

یکی از شیوه های بسیار جذاب برای نوشتن مقدمه محتوا آن است که سخن خود را با بیان مسائل روزمره یا تجربه های شخصی شروع کنیم. این کار باعث می شود تا مخاطب احساس نزدیکی و صمیمت بیشتری داشته باشد.

از سوی دیگر، با بیان تجربه های شخصی یا اتفاقاتی که دغدغه روزمره اکثر مردم هستند، می توان احساس همدردی مخاطب را هم بر انگیخت. به این ترتیب ما می توانیم احساسات مخاطب را با خود همراه کرده و سپس آن ها را به سمت بدنه اصلی محتوا هدایت کنیم.

نوشتن تیتر و اندیشیدن درباره آن

یکی از روش هایی که می تواند نوشتن مقدمه محتوا را برای محتوا نویس آسان تر کند، عنوان نویسی است. یعنی محتوا نویس ابتدا تیتر را می نویسد و سپس به ابعاد و جنبه های مختلف آن می اندیشد. با این کار ایده های بیشتری به ذهن او می رسد و می تواند راحت تر محتوایش را آغاز کند.

آخرین پارگراف مقدمه اهمیت زیادی دارد

همان طور که اولین پاراگراف مقدمه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، آخرین پاراگراف هم باید مورد توجه قرار بگیرد. این پاراگراف هم باید مانند نخستین پاراگراف به شیوه ای خلاقانه و ترغیب کننده نوشته بشود.

در آخرین پاراگراف مقدمه می توانیم سوالات جانبی را مطرح کنیم؛ سوالات جانبی، پرسش هایی هستند که به پرسش اساسی و زیربنایی محتوا مربوط بوده و جنبه های مختلف آن را در بر می گیرند. به احتمال زیاد، این پرسش ها، پرسش های ذهنی مخاطب هم هستند.

هم چنین می توان در آخرین پاراگراف مقدمه از این گفت که ادامه مطلب، شامل چه مواردی می شود. در آخرین پاراگراف می توان نگاهی اجمالی به بقیه مطلب انداخت. با این کار مخاطب با مسیری که در پیش رویش قرار گرفته آشنا می شود.

نتیجه گیری

نخستین بخش از محتوا که مخاطب با آن روبرو می شود، مقدمه آن است. چند پاراگراف ابتدایی مطلب، می تواند به مخاطب انگیزه خواندن بقیه آن را هم بدهد. به همین دلیل نوشتن یک مقدمه خوب برای محتوا، برای هر محتوا نویسی ضرورت دارد.

یک محتوا نویس حرفه ای، به خوبی با اصول نوشتن مقدمه محتوا آشناست و از این نکات در نگارش محتواهای خود بهره می برد. از جمله مهم ترین نکات برای نوشتن مقدمه محتوا می توان به توجه به پاراگراف نخست، شروع محتوا با بیان تجربه های شخصی و مسائل روزمره و مطرح کردن پرسش اشاره کرد.

2 thoughts on “تکنیک های نوشتن مقدمه محتوا”

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *