با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » تکنیک های تندنویسی در تولید محتوا
فوت و فن تندنویسی در تولید محتوا
تکنیک های تندنویسی در تولید محتوا

تکنیک های تندنویسی در تولید محتوا

تسلط بر تکنیک‌های تند نویسی در محتوا برای هر کسی می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد. اما این مهارت برای افرادی که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای به تولید محتوا بپردازند، یک ضرورت به شمار می‌آید. کسانی که بر تکنیک‌های تندنویسی در تولید محتوا تسلط دارند، چندین قدم نسبت به سایر تولید کنندگان محتوا جلو هستند.

ذهن آدمی از عضلاتش سریع‌تر عمل می‌کند. ما در ذهن خود مطالب مختلف را با سرعت بسیار زیادی مرور کرده و در مدت زمان کوتاهی به چیزهای مختلفی می‌اندیشیم. اگر چه سرعت تفکر ما بسیار بالاست، اما سرعت خواندن و نوشتن نسبت به سرعت تفکر بسیار کمتر است.

این تفاوت در سرعت به خاطر محدودیت‌هایی است که انسان و عضلاتش دارند. با این حال، می‌توان سرعت نوشتن و خواندن را تا حد بسیار زیادی ارتقا بخشید. برای بالا بردن سرعت خواندن تمرین‌ها و روش‌های بسیار متعددی وجود دارند. برای بالا بردن سرعت نوشتن هم تکنیک‌های تندنویسی در محتوا می‌توانند تأثیر چشمگیری داشته باشند.

خوشبختانه اجرا کردن این تکنیک‌ها به هیچ ویژگی ژنتیکی و استعداد خاصی نیاز ندارد. هر کسی می‌تواند بر این تکنیک‌ها مسلط بشود. تنها لازم است برای این کار زمان گذاشته و به اندازه کافی تمرین کند. برای کسانی که قصد دارند به صورت حرفه‌ای به تولید محتوا بپردازند، این تمرینات اهمیت چند برابری دارند.

پیش از توضیح درباره این تکنیک‌ها، به این سؤال پاسخ می‌دهیم: چرا باید تکنیک‌های تندنویسی در محتوا را یاد گرفت؟ این تکنیک‌ها چه مزیت‌هایی دارند؟

مزیت‌های تکنیک‌های تندنویسی در محتوا

استفاده از تکنیک‌های تندنویسی در محتوا مزیت‌های مستقیم و غیرمستقیم متعددی دارد. اولین تأثیر مثبت استفاده از این تکنیک‌ها، بالا بردن سرعت کار است. با رعایت و به کارگیری تکنیک‌های تندنویسی، می‌توان کارها را در زمانی بسیار کوتاه‌تر و به شیوه‌ای سریع‌تر به انجام رسانید.

مزیت دیگر تندنویسی و تکنیک‌های آن بالا بردن بازده و راندمان کار است. فرض کنید یک تولید کننده محتوای عادی در 5 ساعت می‌تواند 3 محتوا بنویسد. حال اگر این فرد تکنیک‌ها و مهارت‌های تندنویسی را فرا بگیرد، قادر خواهد بود در 5 ساعت، 5 محتوا بنویسد؛ یعنی تقریباً دو برابر.

این مزیت مهمی است که به افزایش کارایی و درآمد شخص منجر می‌شود. محتوا نویس از این طریق قادر است کار بیشتری را در همان مدت زمان یا حتی زمانی کمتر انجام بدهد.

مزیت دیگر لذت بردن از کار است. همه ما وقتی بتوانیم کارهای خود را در زمانی کوتاه‌تر و سریع‌تر به انجام برسانیم، لذت بیشتری می‌بریم. این موضوع درباره محتوا نویسی نیز صدق می‌کند. بنابراین اگر تکنیک‌های تند نویسی در محتوا را به کار بگیرید، از کار لذت بیشتری هم خواهید برد.

به طور خلاصه مهم‌ترین مزیت‌های این تکنیک‌ها به شرح زیر هستند:

  • افزایش سرعت انجام کارها
  • زودتر آماده شدن سفارش‌ها
  • ایجاد وقت آزاد بیشتر
  • بالا بردن بازده و راندمان کاری
  • لذت بخش کردن محتوا نویسی

ویژگی‌های افراد مسلط بر مهارت‌های تندنویسی

بسیاری از محتوا نویس ها می‌توانند در زمانی کوتاه، محتواهای بسیار با کیفیت و درجه یکی را آماده کنند. این افراد با تمرین و تلاش به این مرحله رسیده‌اند و یک سری مشخصه‌ها دارند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این دسته از افراد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

برخورداری از حافظه قوی: این افراد با داشتن یک حافظه قوی، می‌توان آن چه را که یک بار شنیده یا خوانده‌اند به راحتی به خاطر بسپارند. سپس آن چه به خاطر سپرده‌اند را به یاد آورده و در لحظه در محتواهای خود پیاده می‌کنند.

تمرکز زیاد: تمرکز یکی از اصلی‌ترین عوامل در بهبود سرعت عمل است. محتوا نویس هایی که سرعت بالایی دارند، قدرت تمرکز خوبی هم دارند. دقت بالای آن‌ها به کار سریع‌تر کمک می‌کند.

تمرین و تسلط در تکنیک‌های تندنویسی: یک ورزشکار برای حفظ فرم ورزشی خوب خود نیاز به تمرین دارد. یک نوازنده با تمرین مداوم می‌تواند به خوبی ساز بزند. یک محتوا نویسی سریع نیز با تمرین و به کارگیری تکنیک‌ها سرعت خود را بالا نگه می‌دارد.

هماهنگی عصب و عضله زیاد: این ویژگی بر اثر تمرین زیاد به دست می‌آید. هماهنگی بالای عصب و عضله باعث می‌شود تا عضلات افکار را سریع‌تر عملی کنند.

مهم‌ترین تکنیک‌های تندنویسی در تولید محتوا

حالا که از مزیت‌های مهارت‌های تندنویسی گفته‌ایم، نوبت به معرفی این تکنیک‌ها و مهارت‌ها می‌رسد. مواردی که در ادامه ذکر می‌شوند، کاربردی‌ترین تکنیک‌ها هستند. شما با هر سطحی از توانایی و مهارت در محتوا نویسی می‌توانید این تکنیک‌ها را به کار بگیرید.

تعیین ضرب العجل یا ددلاین برای نوشتن

یکی از کاربردی‌ترین تکنیک‌ها برای افزایش سرعت نوشتن، تعیین ددلاین یا ضرب العجل برای نوشتن محتوا است. حتماً شما هم این تجربه را داشته‌اید که برای کاری چندین هفته زمان بده؛ اما آن قدر سهل انگاری کرده و آن را به تأخیر انداخته‌اید که همه کارها جمع شده برای آخرین زمان باقی مانده (شب‌های امتحان بهترین نمونه است!).

این ویژگی در همه ما وجود دارد. راهکار رفع این مشکل آن است که برای کارهای خود ضرب العجل تعیین کنیم یعنی مشخص کنیم که یک کار را حداکثر تا چه زمانی به انجام برسانیم. برای اثرگذاری بهتر این تکنیک، می‌توانید برای انجام کامل کارها قبل از ددلاین، به خود جایزه کوچکی بدهید.

به عنوان یک محتوا نویس ممکن است سفارش‌های عمده و محتواهای بلند به پستتان بخورد. در چنین شرایطی می‌توانید آن پروژه را به چند بخش جزیی تر تبدیل کنید. سپس برای انجام هر بخش یک ضرب العجل تعیین کرده و به این ترتیب آن را انجام بدهید.

داشتن برنامه و روتین منظم

بهترین راه برایان که انجام یک کار را برای خود آسان کنید آن است که آن را به یک عادت تبدیل نمایید. وقتی به یک چیزی عادت کنید، به صورت خودکار و ناخودآگاه آن را انجام می‌دهید. این به معنی آن است که هم این کار برایتان آسان‌تر می‌شود و هم ترکش سخت‌تر خواهد بود.

برای آن که سرعت عمل خود در محتوا نویسی را بالا ببرید، یک برنامه و روتین منظم برای آن داشته باشید. مثلاً یک روتین پیشنهادی می‌تواند این باشد: پس از بیدار شدن صبحانه بخورید؛ لیست سفارش‌ها را چک کنید و بلافاصله به سراغ انجام کارها بروید.

انجام کارها به این صورت می‌تواند به یک رفتار دائمی تبدیل شود؛ جزیی از برنامه روزانه شما که همیشه به شما جهت می‌دهد. داشتن برنامه و روتین منظم هم سرعت شما را افزایش می‌دهد و هم باعث می‌شود بخشی از روز که به کار اختصاص داده‌اید، بالاترین بازده را داشته باشید.

طراحی ساختار محتوا

یکی دیگر از تکنیک‌های تندنویسی در محتوا که بسیار ارزشمند است، همین مورد است. پیش از شروع به نوشتن یک محتوا ابتدا ساختاری برای آن طراحی کنید. ساختار می‌تواند در بر گیرنده زیر عنوان‌ها و توضیحاتی کلی درباره آن‌ها باشد.

با طراحی ساختار متن قادر خواهید بود که یک نقشه ذهنی از محتوای خود داشته باشید. این نقشه ذهنی به تمرکز بهتر و سرعت بیشتر به شکل قابل توجهی کمک می‌کند.

نوشتن و سپس ویرایش و تکمیل آن

ممکن است هنگامی که یک محتوا را می‌نویسید، در ابتدا همه مطالب لازم را در ذهن نداشته باشید. این شرایط مخصوصاً زمانی به وجود می‌آید که موضوع محتوا برای شما ناآشنا و جدید باشد. در این شرایط، اشکال ندارد اگر کار خود را ناقص شروع کنید.

به عبارت دیگر لازم نیست حتماً آمادگی و آگاهی تمام و کمال را داشته باشید تا کار خود را شروع کنید. ابتدا هر چه قدر که می‌توانید درباره بخش‌های مختلف محتوا بنویسید. سپس به تکمیل اطلاعات خود بپردازید، متن را بررسی کنید و در نهایت آن را تکمیل نمایید. این تکنیک در تندنویسی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

لازم به ذکر است تکنیک مذکور توسط بسیاری از ژورنالیست‌ها و روزنامه نگاران اجرا می‌شود. این دسته از افراد باید مطالب خود را با بیشترین سرعت آماده کنند. به کارگیری این تکنیک از سوی آن‌ها نشان دهنده کاربردی بودن آن است.

استفاده از زمان سنج

این مورد را می‌توان جز طلایی‌ترین تکنیک‌های تندنویسی در محتوا به شمار آورد. هنگام نوشتن محتواها یک زمان سنج در کنار دست خود داشته باشید. با استفاده از زمان سنج میزان سرعت خود را اندازه بگیرید. مثلاً بسنجید که در 10 دقیقه چند کلمه می‌نویسید یا در یک ساعت چند صفحه را تکمیل می‌کنید.

سنجیدن و اندازه گیری زمان بهترین تمرین برای بالا بردن سرعت است. حتی می‌توانید این کار را به نوعی مسابقه با خود نیز تبدیل کنید. مثلاً یک محتوا را به 3 بخش تقسیم کنید. زمان نوشتن هر یک سوم را اندازه بگیرید و سعی کنید رکورد خود را هر مرتبه بهبود بدهید. حالا متوجه می‌شوید که چرا گفتیم تندنویسی می‌تواند کار را لذت بخش تر هم بکند!

با کلیدهای میانبر کار کنید

نرم افزارهای مختلف کلیدهای میانبری دارند که کار را برای کاربران آسان کرده‌اند. مثلاً برای کپی کردن یک متن و الصاق آن در جایی دیگر به جای کلیک‌های متوالی می‌توانید تنها از کلیدهای ترکیبی CTRL+C و CTRL+V استفاده کنید.

هم چنین اگر کلمه‌ای در متن شما پر تکرار است و نگارش سختی دارد، آن را کپی کرده و هر جا لازم است الصاق کنید. معمولاً این روش برای کلمه‌های کلیدی (کیوردهایی) که نگارش سختی دارند بسیار جواب می‌دهد.

نتیجه گیری

به کار بردن تکنیک‌های تندنویسی در تولید محتوا می‌تواند مزیت‌های بسیار مفیدی برای هر تولید کننده محتوا به ارمغان بیاورد. این تکنیک‌ها برای آن که به یک محتوا نویس حرفه‌ای تبدیل بشوید، لازم هستند. از جمله مزیت‌های مهم این تکنیک‌ها می‌توان به افزایش سرعت عمل، بالا بردن بازده و لذت بخش تر کردن کار اشاره کرد.

1 thought on “تکنیک های تندنویسی در تولید محتوا”

  1. واقعا سرعت من در نوشتن محتوا پایین هستش…
    با تمرین نکاتی که ذکر شد میشه سرعت تولید محتوا رو بیشتر کرد

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *