با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » چگونه بدنه اصلی محتوا را بنویسیم؟
چگونه بدنه اصلی محتوا را بنویسیم؟
چگونه بدنه اصلی محتوا را بنویسیم؟

چگونه بدنه اصلی محتوا را بنویسیم؟

آن چه که یک محتوا را جذاب و خواندنی می‌کند، پیوستگی در ساختار آن است. ساختار محتوا بخش‌هایی مانند مقدمه محتوا، بدنه اصلی، پایان بندی و نتیجه گیری را در بر می‌گیرد. در مطالب پیشین از مقدمه محتوا گفتیم و درباره آن توضیح دادیم. حال به این پرسش می‌رسیم که بدنه اصلی یک متن، چگونه باید باشد و چه ویژگی‌هایی را لازم دارد؟

همان طور که از نام این بخش هم مشخص است، بدنه اصلی متن در بر گیرنده اصلی‌ترین و هسته‌ای‌ترین پیام‌های محتوا است. مهم‌ترین اطلاعاتی که قرار است با انتشار محتوا به مخاطب خود منتقل کنیم، در بدنه اصلی محتوا قرار می‌گیرد. از همین رو، لازم است بدنه اصلی متن را به بهترین شکل بنویسیم تا اثرگذاری محتوا را بالاتر ببریم.

در ادامه به توضیح بیشتر درباره بدنه اصلی متن و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت. اما پیش از آن، ساختار محتوا و بخش‌های مختلف آن را مرور می‌کنیم.

بدنه اصلی متن؛ بخش مهم در ساختار محتوا

اولین بخش در ساختار یک متن، مقدمه آن است. مقدمه نخستین قسمت از محتواست که توجه مخاطبان را جلب می‌کند و اهمیت بسیار زیادی در این دارد که مخاطب خواندن محتوا را ادامه بدهد یا ندهد. همان طور که برخورد اول ما با یک شخص تأثیر بسیار زیادی در قضاوت ما از او دارد، درون مایه مقدمه محتوا نیز تأثیر زیادی در انگیزه مخاطب برای خواندن مطلب دارد.

مقدمه اهمیت بسیار زیادی داشته و خواننده را به سمت بدنه اصلی هدایت می‌کند. از همین رو می‌توان گفت بدنه اصلی متن، مهم‌ترین بخش محتواست. ما در بخش مقدمه محتوا سؤال‌هایی را برای مخاطب به وجود می‌آوریم؛ دغدغه لازم را در او ایجاد می‌کنیم و از این طریق، مخاطب به دنبال یافتن پاسخ پرسش و رفع دغدغه‌اش، بقیه مطلب را مطالعه می‌کند.

بدنه اصلی متن دقیقاً همان جایی است که ما باید به پرسش‌های مخاطب پاسخ بدهیم. تمام توضیحات لازم و راهکارهای مرتبط با پرسش‌های مطرح شده، در بدنه اصلی متن قرار می‌گیرند. در واقع، در مقدمه دغدغه لازم برای مخاطب به وجود می‌آید و در بدنه اصلی متن این دغدغه‌ها با راهکاریهای مناسب برطرف می‌شوند.

پس از آن که در بدنه اصلی متن به ارائه توضیحات لازم پرداختیم، نوبت به پایان بندی می‌رسد. پایان بندی جایی است که در آن تمام مطالب ارائه شده را خلاصه کرده و یک نتیجه گیری نهایی به عمل می‌آوریم. بدنه اصلی متن، بخشی است که مقدمه را به بخش پایان بندی و نتیجه گیری متصل می‌کند.

بدنه اصلی متن چگونه باید باشد؟

اکنون می دانیم که بدنه اصلی متن چیست و چه اهمیتی دارد. حال این سؤال مطرح می‌شود که بدنه اصلی متن باید چه ویژگی‌هایی را دارا باشد؟ چه نکاتی را باید در نوشتن بدنه اصلی متن رعایت کرد تا بیشترین اثرگذاری ممکن را بر روی مخاطب داشت؟

به طور کلی بدنه اصلی متن، هسته آن را تشکیل می‌دهد؛ یعنی مهم‌ترین پیام‌ها و نکاتی که قرار است به مخاطب منتقل شود، در بدنه اصلی متن قرار می‌گیرد.  از همین رو لازم است که محتوای بدنه اصلی متن به گونه‌ای تنظیم بشود که پیام‌ها به شیوه‌ای مرتبط با هم و منسجم در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

محتوا نویس در نگارش بدنه اصلی محتوا باید مرحله به مرحله مخاطب را همراهی کند. در نوشتن بدنه اصلی متن محتوا، این نکته بسیار مهم است که بتوانیم خود را به جای مخاطب بگذاریم و از دریچه دید او به متن نگاه کنیم. این نکته‌ای است که در نگارش هر گونه محتوایی کاربرد دارد.

یک محتوای مناسب و به خصوص بدنه اصلی آن، به گونه‌ای طراحی می‌شود که مخاطب بتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند. اما در کنار آن، باید اصول سئو نیز در آن رعایت شده باشد. ویژگی یک محتوا نویس حرفه‌ای آن است که متنش هم کاربر پسند است، هم گوگل پسند!

آن چه که در این میان نباید فراموش بشود برقراری تعادل بین این دو ویژگی است. گاهی ممکن است محتوایی بنویسیم که کاربران به خوبی آن را درک کرده و با آن ارتباط برقرار می‌کنند، اما نکات و اصول سئو در آن رعایت نشده است. از سوی دیگر در یک محتوا امکان دارد تمامی قواعد مربوط به سئو لحاظ شده باشد، اما برای مخاطبان روان و مطلوب نباشد.

در حین تولید محتوا و به خصوص بدنه اصلی متن آن، باید بین اصول سئو و روان و خوانا بودن متن تعادل را رعایت کرد. این اصل مهمی است که هر تولید کننده محتوایی باید مد نظر داشته باشد.

ویژگی‌های بدنه اصلی متن محتوا

با در نظر گرفتن یک سری ویژگی‌ها و نکات می‌توان محتوایی را خلق کرد که هر دو ویژگی لازم را داشته باشد: هم روان و خوانا باشد، هم برای گوگل بهینه سازی شده باشد. مهم‌ترین ویژگی‌های بدنه اصلی متن محتوا عبارتند از:

جملات و پاراگراف‌های کوتاه به کار ببرید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نگارش متن به آن توجه داشت، کوتاه بودن جمله‌ها و پاراگراف‌هاست. مردم نسبت به متن‌هایی که جمله‌ها و پاراگراف‌های کوتاه‌تری دارند، استقبال بیشتری نشان می‌دهند. به کار بردن جملات طولانی یا پاراگراف‌های طویل می‌تواند مخاطب را خسته کند.

پیشنهاد می‌شود جمله‌هایتان حداکثر بین 15 تا 20 کلمه باشد. ضمن آن که پاراگراف‌ها هم نهایتاً 4 خط باشند. مخاطب برای خواندن محتوایی که از بخش‌های کوتاه و مرتبط با هم تشکیل شده انگیزه بیشتری دارد. پس تا جایی که می‌توانید از جمله‌های کوتاه در پاراگراف‌های مختصر و مفید استفاده کنید.

خلاصه و رسا بنویسید

تا جایی که می‌توانید در ارائه مطالب خلاصه گویی کنید. سعی کنید مطالب و اطلاعات مهم را بدون حاشیه رفتن و اطلاعات اضافی به مخاطب ارائه کنید. این که در ذکر جزییات و مطالب دقیق باشید خیلی مهم است؛ اما این دقیق بودن نباید به ارائه توضیحات بیش از حد و افراطی تبدیل بشود.

بیشتر مخاطبانی که در اینترنت از مطالب بازدید می‌کنند، حوصله خواندن پست‌های طولانی ندارند؛ مخصوصاً که بسیاری از آن‌ها با گوشی موبایل خود به سایت‌ها سر می‌زنند. بنابراین در نوشتن محتوای خود تا حد امکان سعی کنید خلاصه گو و دقیق باشد.

با استفاده از هدینگ ها متن را به بخش‌های مجزا تقسیم کنید

هدینگ ها یا زیرعنوان ها به مخاطب نشان می‌دهند که در کجای متن به دنبال چه چیزی بگردد. استفاده از عنوان‌ها و هدینگ ها، مخصوصاً در محتواهای طولانی (بالای 3000 کلمه) کار مخاطب را برای خواندن بسیار آسان می‌کند.

استفاده از هدینگ ها از جمله نکاتی است که بر روی هر دو جنبه محتوا تأثیر مثبتی می‌گذارد؛ یعنی هم از لحاظ بهینه سازی برای گوگل مناسب است، هم خواندن متن را برای مخاطب راحت می‌کند. با استفاده از زیرعنوان ها می‌توان متن را به بخش‌های مجزای مرتبط تقسیم کرد.

معمولاً بهتر است به ازای هر 4 یا 5 پاراگراف یک زیرعنوان جدید به کار برود. البته این قانونی کلی نیست؛ چرا که زیرعنوان ها باید مشخص کننده بخش مجزایی از متن باشند و ممکن است یک بخش، طولانی‌تر از بخش دیگر بشود. معمولاً با استفاده از زیرعنوان ها از یک موضوع فرعی، به موضوع فرعی دیگری می‌رویم.

نکته مهم دیگر در رابطه با هدینگ ها استفاده از کلمات کلیدی است. تا حد امکان سعی کنید در هدینگ ها و زیرعنوان های متن خود از کلمات کلیدی، به ویژه کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. این کار در بهبود وضعیت سئو متن نقش چشمگیری دارد.

اگر می‌خواهید کاربران را عاشق متن خود کنید، لیستی از زیرعنوان های متن خود درست کنید؛ این لیست را در ابتدای متن قرار بدهید؛ سپس آن را به گونه‌ای طراحی کنید که بشود با کلیک بر روی زیرعنوان ها، به همان بخش از متن جابجا شد.

از نمودارها، تصاویر و ویدیو در محتوای خود استفاده کنید

این ویژگی نیز هم بر روی سئو و هم بر کاربرپسند بودن محتوای شما تأثیر مثبتی می‌گذارد. با به کار بردن عناصر تصویری و بصری در محتوای خود، آن را برای مخاطبان خود جذاب‌تر می‌کنید.

در این بین نمودارها و اینفوگرافیک ها می‌توانند برای مخاطبان بسیار جذاب باشند؛ چرا که مخاطب می‌تواند با یک نگاه به نمودار یا اینفوگرافیک در چند ثانیه به حجم بالایی از اطلاعات دست پیدا کند. به این ترتیب می‌توانیم مخاطب را به راحتی به پاسخی که به دنبالش است، برسانیم.

استفاده از تصاویر و ویدیو نیز نقش مهمی در بهبود کیفیت محتوا دارد. در سال‌های اخیر محبوبیت محتوای ویدیویی به شکل حیرت انگیزی بالاتر رفته است. بیشتر کاربران اینترنتی از محتوای ویدیویی بسیار استقبال می‌کنند. با قرار دادن ویدیوهای کوتاه در میان محتوای خود، مخاطب برای زمان بیشتری مشغول بازدید از محتوای شما خواهد بود.

لینک دهی و ارتباط با مطالب قبلی را فراموش نکنید

هر محتوا، به یک موضوع اختصاص دارد. هر متن، به یک پرسش مشخص پاسخ می‌دهد. بنابراین نمی‌توان در یک محتوا به تمامی جنبه‌های یک موضوع پرداخت و پاسخ همه سؤالات را داد. اگر می‌خواهید به سیر پرسش‌های مخاطبان خود پاسخ بدهید، مطالب اختصاصی دیگری ایجاد کنید؛ سپس به آن مطالب، لینک بدهید.

برقراری لینک بین مطالب مرتبط وبسایت، راهکاری هوشمندانه برای پوشش جامع یک موضوع است. شما می‌توانید حول محور یک موضوع چند محتوای اختصاصی تولید کنید؛ در هر یک از این محتواها به بررسی یک جنبه به خصوص از آن موضوع بپردازید؛ سپس این محتواهای جداگانه را به هم مرتبط نمایید.

این کار باعث می‌شود تا اعتبار سایت شما در نظر مخاطب بالاتر برود. هم چنین به پرسش و نیاز مخاطب، پاسخ بهتر و جامع‌تری داده خواهد شد. علاوه بر آن، با لینک کردن مطالب مرتبط به هم، کاربران را برای زمان بیشتری روی سایت خود نگه خواهید داشت.

لینک دهی از نظر سئو نیز یک مزیت به حساب می‌آید. این که صفحات یک سایت با لینک به هم مرتبط بشوند، برای الگوریتم‌های گوگل یک نقطه قوت به حساب می‌آید.

نتیجه گیری

یک محتوای دارای ساختار، از یک بخش مقدمه، یک بدنه اصلی و یک بخش پایان بندی تشکیل شده است. مقدمه، اهمیت زیادی دارد و کاربر را برای خواندن بقیه مطلب مشتاق می‌کند. اما بدنه اصلی متن، مهم‌ترین بخش محتواست که به رفع نیاز و پاسخگویی به کاربر اختصاص پیدا کرده است. از همین رو لازم است که به بهترین شکل طراحی و نوشته بشود.

بدنه اصلی متن باید هم کاربرپسند باشد، هم اصول بهینه سازی در آن رعایت شده باشد. رعایت تعادل بین این دو جنبه، یک ویژگی بسیار مهم است. از جمله ویژگی‌های مهم بدنه اصلی متن می‌توان به خلاصه گویی، استفاده از جملات و پاراگراف‌ها کوتاه، به کارگیری زیرعنوان ها و استفاده از المان‌های بصری اشاره کرد.

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *