با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » آکادمی » چگونه تولید محتوای تخصصی کنیم؟
چگونه تولید محتوای تخصصی کنیم؟
چگونه تولید محتوای تخصصی کنیم؟

چگونه تولید محتوای تخصصی کنیم؟

امروزه اکثر کسب و کارها به دنبال تولید محتوای تخصصی هستند، اما دانستن این که تولید محتوای تخصصی چیست و افراد چگونه می‌توانند محتوای تخصصی باکیفیت تولید کنند، از ضروریاتی است که هر کسب و کاری به آن احتیاج دارد.

البته همواره افراد بسیار زیادی به دنبال یادگیری تولید محتوای تخصصی هستند، چرا که اگر بتوانند به خوبی این کار را انجام دهند، می‌توانند یک شغل مناسب برای خود داشته باشند. از جمله کارهایی که اگر کسی بخواهد تولید محتوای تخصصی انجام دهد، باید به آن توجه داشته باشد، تولید محتوای متنی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

محتوای تخصصی چیست؟

در اینجا با دو مفهوم روبه رو هستیم. اولین مفهوم تولید محتوای تخصصی به این منظور است که شخصی در یک حوزه، خبره بوده و شروع به تولید محتوای استاندارد و تخصصی درباره موضوعی می‌کند.

دومین منظور از تولید محتوای تخصصی به موضوع خاصی برمی گردد که می‌خواهید درباره آن به صورت تخصصی بپردازید و انجام تولید محتوا کنید. در اولی به شخصی که محتوا را تولید می‌کند و در دومی بیشتر به موضوع تخصصی توجه شده است. هر دوی این‌ها به تولید محتوای تخصصی منجر می‌شود.

چه زمانی از تولید محتوای تخصصی استفاده کنیم؟

همواره اکثر افراد دوست دارند که محصول یا خدمتی را که تولید می‌کنند به شکلی تخصصی ارائه دهند و حتی الامکان از عادی بودن آن جلوگیری کنند. به راستی اگر محصول شما جدید است و افراد از آن اطلاع ندارند، چگونه باید مخاطب جذب کنید؟ اگر محصول شما جدید و خاص بوده، بهتر است برای معرفی آن از یک محتوای تخصصی استفاده کنید.

اگر محصول شما تخصصی است و مخاطبان خاصی را شامل می‌شود، معرفی آن نیز به صورت عمومی کارایی نداشته و باید از محتوای تخصصی استفاده نمایید. در این راستا اگر خودتان دانش کافی برای تولید محتوای تخصصی را ندارید، بهتر است از تیمی کاربلد و حرفه‌ای برای تولید محتوای تخصصی محصول خود استفاده کنید.

چه زمانی از تولید محتوای تخصصی استفاده کنیم؟

برای داشتن یک محتوای با کیفیت، ابتدا لازم است هدف خود را تعیین کرده تا بتوانید با جذاب کردن محتوا، مخاطب را تشویق به خواندن ادامه مطلب نمایید. پس از انتخاب هدف خود، ایجاد محتوای اصلی، ارزشمند و مرتبط از جمله کارهایی است که باید در اولویت قرار دهید. اما چه چیزهایی کمکتان می‌کند تا یک محتوای منحصر به فرد داشته باشید؟

برای رسیدن به یک انتخاب عالی، مسیری را برای شما معرفی می‌کنیم تا با کنترل آن بتوانید گام به گام با آن پیش بروید و اطمینان حاصل کنید که مطالب تولیدی شما باکیفیت بوده و تخصص لازم را دارد. برای آگاهی از این مراحل، تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

  • استراتژی تولید محتوای تخصصی

تقریباً می‌شود گفت داشتن استراتژی مناسب در تولید محتوا، همه چیز است. در واقع این که شما کسب و کار کوچک یا بزرگی دارید، خیلی هم مهم نیست؛ آن چیزی که اهمیت دارد، دانستن این است که شما چه استراتژی محتوایی را دنبال می‌کنید. چه بسا بسیاری از وبلاگ نویسان با اهداف عالی شروع به کار می‌کنند، ولی پس از گذشت زمان، اشتیاق خود را از دست می‌دهند و مخاطبان آنها کم می‌شود.

می‌توانید با داشتن یک استراتژی پایدار در ذهن خود، در تمام طول مسیر، دنبال رسیدن به آن استراتژی باشید. این استراتژی باید در همه مواقع مورد استفاده قرار بگیرد و مختص شرایط خاصی نباشید.

  • کلمات کلیدی

در تولید محتوای متنی، کلمات کلیدی یا keyword از جمله موارد مهمی به حساب می‌آیند، که شما باید با توجه به موضوع متن، آن‌ها را پیدا کنید. برای این کار از سرچ گوگل نیز می‌توانید استفاده نمایید تا ببنید چه کلماتی را بیشتر در رابطه با موضوع متن شما، معرفی می‌کند.

  • داشتن عنوان جذاب برای تولید محتوای متنی

استفاده هوشمندانه از کلمات کلیدی و جذاب از مهمترین کارهایی است که هر محتوا نویسی باید به آن توجه کند. برخی از افراد به اشتباه از کلمات نامربوط با متن در عنوان خود استفاده می‌کنند که این کار می‌تواند بازدید آنها را پایین بیاورد. در عوض استفاده از کلمات مرتبط، علی الخصوص کلمات کلیدی، نشان دهنده موضوعی است که متن شما را در برمی گیرد. پس می‌توانید با داشتن یک عنوان مناسب، مخاطب را جذب محتوای خود کنید.

  • توجه به نیاز کاربر در تولید محتوای تخصصی

در تولید محتوای تخصصی، توجه به نیاز کاربر از جمله ضروریاتی است که هر محتوا نویس وب باید به آن توجه کند. چرا که مخاطبان شما کاربرانی هستند که زمان خود را صرف گشتن در وبسایت ها می‌کنند تا بتوانند به آنچه نیاز دارند، برسند. پس با توجه به نیاز آن‌ها می‌توانید محتوایی معتبر و تخصصی تولید کرده تا مخاطبان زیادی را جذب خود کند و منجر به افزایش بازدید صفحه شما شود.توجه به نیاز کاربر در تولید محتوای تخصصی

  • توجه به محتوای وبسایت های رقیب

برای نوشتن محتوای تخصصی لازم است تا به وبسایت های رقبای خود سر بزنید. توجه کنید که چه کم و کاستی‌هایی در محتوای آنها وجود دارد و سعی کنید با رعایت آنها در متن، مخاطب را به سمت محتوای خود جلب نمایید.

اگر در حوزه‌ای که می‌خواهید به تولید محتوا بپردازید، رقبایی وجود ندارد، یک امتیاز مثبت برای شما محسوب می‌شود، چرا که نیازی به تلاش زیاد، برای متمایز کردن محتوای خود از بقیه ندارید.

  • توجه به موضوع اصلی در تولید محتوای تخصصی

اکثر افراد برای نوشتن متن شان، تنها با چند تیتر و توضیحی کوتاه، آن را به پایان می‌رسانند. این روش نمی‌تواند مخاطب را به نیازش برساند و قانع کند، همین امر منجر به پایین آمدن تعداد بازدید کنندگان صفحه شما می‌شود.

در تمام مدت که به تولید محتوا می‌پردازید، باید همواره به موضوع اصلی توجه داشته باشید و مسائل فرعی را اصل قرار ندهید. بعضاً افرادی با توضیح زیاد مسائلی که اهمیت چندانی ندارد، نوشته خود را از چشمان مخاطب می‌اندازند.

دقت کنید که اگر به موضوعی تخصصی می‌پردازید، باید تمام اطلاعات و جزئیات مربوط به آن را به طور کامل مطرح کنید، تا بتوانید با تولید یک محتوای تخصصی باکیفیت، مخاطب را تشویق به خواندن ادامه مطلب نمایید.

  • متفاوت بنویسید

از جمله تکنیک‌هایی که می‌تواند به شما در تولید یک محتوای تخصصی کمک کند، نوشتن شیوه‌هایی متفاوت با بقیه محتواها است. به عنوان مثال اگر تمامی سایت‌ها درباره مزیت‌ها صحبت می‌کنند، بهتر است شما به جای نوشتن محتوای تکراری به مضرات آن موضوع بپردازید. داشتن بیانی صمیمی و استفاده از کلمات ساده، می‌تواند محتوای شما را دلنشین تر کند.

 

  • بررسی موضوع در چند مقاله

در برخی موارد به هنگام بررسی و تولید محتوا درباره موضوعی، به چند روش برای آن می‌رسید. نیازی نیست که تمامی روش‌ها را در یک مقاله بیاورید. یک مقاله طولانی باعث خستگی کاربر شده و حتی ممکن است منجر شود، محتوای شما را نصفه رها کند. پس بهتر است در چند مقاله به بررسی روش‌های مختلف برای تولید محتوای تخصصی خود بپردازید. البته به این نکته توجه کنید که ایده‌های شما باید با هم متفاوت باشند.

  • استفاده از بهترین مقالات تولیدی دیگر برای تولید محتوای تخصصی

استفاده از مقالات تخصصی که در دیگر وبسایت ها قرار می‌گیرد، تکنیک بسیار خوبی برای افزایش بازدید صفحه‌تان است. البته منظور در اینجا صرفاً کپی کردن نیست، بلکه استفاده از همان مقاله با شیوه و نگارشی متفاوت مد نظر است. این کار در نهایت باعث لینکدهی به سایت شما شود.

  • محتوای آموزشی تولید کنید

کاربران همواره به دنبال این هستند که بدانند چگونه شما به موضوعی که راجع به آن محتوا تولید کرده‌اید، دست یافته‌اید. تولید محتواهای آموزشی با استفاده از نظرات کاربران، می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

تولید محتواهای آموزشی، این حس را به کاربر القا می‌کند که شما تسلط و تخصص زیادی در حوزه خود دارید و همین امر سبب می‌شود محتوای تخصصی شما، بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد. همین طور می‌توانید با نوشتن نام شرکت یا برند خود در آخر محتوای آموزشی و همچنین خدماتی که ارائه می‌دهید، سبب برندسازی شوید.

  • توجه به تمام رازها و شایعات در محتوای تخصصی

هنگام تولید محتوای تخصصی باید به تمامی رازهایی که در رابطه با کسب و کار شما یا موضوع محتوایتان وجود دارد، بپردازید. برخی سایت‌ها با مطرح نکردن مسائلی که وجود دارد، سعی در پوشاندن آنها از مخاطب دارد، ولی همواره به این نکته توجه داشته باشید که مخاطب شما، باهوش است و با راه‌های زیادی که وجود دارد، می‌تواند به این شایعات و رازها دست یابد. پس بهتر است با مطرح کردن آنها، سعی در رد یا اثبات آنها داشته باشید.

  • تولید محتوای تطبیقی و خلاق

در این مرحله نویسنده می‌تواند از ذوق نویسندگی و ادبی خود استفاده کند و به طرح مسئله بپردازد. نویسنده می‌تواند تفکر انتقادی را در محتوای تخصصی خود، بزرگ جلوه دهد و از روشی مقابله‌ای استفاده نماید تا مخاطب را به چالش بکشاند. همچنین هر چه نویسنده خلاق‌تر باشد، می‌تواند جذابیت محتوا را بیشتر کند.

  • رعایت نکات نگارشی در تولید محتوای تخصصی متنی

استفاده از علائم نگارشی، اهمیت ویژه‌ای در تولید محتوای متنی دارد. با استفاده مناسب از نقطه، ویرگول و … می‌توانید متن خود را قابل فهم کنید، اما در عوض استفاده نا بجا از علائم نگارشی، ممکن است باعث کج فهمی شود و محتوای شما را زیر سؤال ببرد.

  • محتوا با تعداد کلمه مناسب بنویسید

توجه داشته باشید که حداقل تعداد کلمه‌ای می‌توانید مورد استفاده قرار دهید، ۵۰۰ کلمه است. و اگر از این مقدار کمتر باشد، ممکن است گوگل شما را جریمه کند. محتوای تخصصی شما باید بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه باشد. اگر محتوایتان به ۴۰۰۰ کلمه رسید، بهتر است آن را در دو مقاله منتشر کنید.

بازاریابی محتوا برای استارتاپ‌ها

 

  • استفاده از منابع معتبر خارجی برای تولید محتوای تخصصی

منابع و مقالاتی که وجود دارند، می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای تولید محتوای تخصصی باشند. ترجمه آنها و همچنین ادغام چندین مقاله با هم و آوردن موارد مهم در یک مقاله از جمله روش‌هایی است که اکثر سایت‌های ایرانی برای تولید محتوا متنی از آن استفاده می‌کنند.

بهتر است زبان انگلیسی خود را قوی کرده تا بتوانید محتوایی سلیس و مفهوم را برای کاربر خود، تولید کنید. در این مورد ترجمه کلمه به کلمه متون، اصلاً گزینه مناسبی نبوده و سبب از دست دادن مخاطب می‌شود.

از محتوای تخصصی تولید شده در کجا استفاده کنیم؟

بسیاری از افراد محتوای تخصصی خود را در مکان‌های عمومی که مختص محتواهای معمولی است، انتشار می‌دهند و توقع بازخورد عالی را دارند. ولی این کار، نه تنها مخاطب را جذب نمی‌کند بلکه محتوای شما را بی ارزش می‌کند.

محتوای تخصصی به کانال‌ها و بسترهای تخصصی برای انتشار، احتیاج دارد. این کانال‌ها شامل گروه‌های تخصصی، وبلاگ‌ها و سایت‌های مرتبط با حوزه فعالیت شما می‌شود.

محتوای تخصصی از محتواهایی به شمار می‌رود که احتیاج به نگهداری و مراقبت دارد. برای این کار بهتر است در بازه‌های زمانی خاصی، محتوای خود را بازنگری کرده و اگر مطلبی در حوزه آن تخصص اضافه یا تغییر کرده است، به مطلب خود بیافزایید.

در آخر

در اینجا توضیحات کاملی برای تولید محتوای تخصصی بیان کردیم. همچنین بسترهایی که یک محتوای تخصصی باید در آن انتشار یابد را مطرح نمودیم. با توجه و رعایت آن‌ها می‌توانید محتوایی با کیفیت و تخصصی ارائه کنید.

تولید محتوای تخصصی از چالش‌هایی است که اکثر کسب و کارهای کوچک و بزرگ، درگیر آن هستند. به یاد داشته باشید، می‌توانید از متخصصین در این امور برای تولید محتوای تخصصی استفاده کرده تا به آنچه می‌خواهید در این حوزه دست یابید.

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *