با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » پرسونای مخاطب چیست؟ چگونه پرسونای مشتری طراحی کنید؟
پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا
پرسونای مخاطب چیست؟ چگونه پرسونای مشتری طراحی کنید؟

پرسونای مخاطب چیست؟ چگونه پرسونای مشتری طراحی کنید؟

مخاطب می‌خواهید؟ این روزها همه مخاطب می‌خواهند اما به دست آوردن آن چگونه ممکن است؟ فراموش نکنید یکی از اصلی‌ترین راه‌های به دست آوردن مخاطب این است که بتوانید پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا را شناخته تا در نهایت بتوانید محتوایی گیرا و جذاب و متناسب با نیازهای آنها تولید کنید.

اگر واقعا می‌خواهید مخاطبان خود را به دست آورید و آن را ماندگار کنید، بهتر است از اقدامات عجولانه بپرهیزید و در این مرحله زمان مناسبی صرف کنید در غیر این صورت تمام برنامه‌ بازاریابی محتوای شما نقش بر آب خواهد شد و رسانه شما نزد مخاطبتان بی‌ارزش جلوه خواهد کرد.

شما می‌خواهید در توسعه‌ محتوای خود با فکر و تمرکز عمل کنید، باید بدانید این امر نیازمند درک عمیقی از کسانی است که برایشان محتوا تولید می‌کنید. ایده‌ موثر در این راه چنین است که “بگویید، نفروشید” و برای “گفتن” موثر باید بفهمید چه چیزی برای مخاطبتان جذابیت دارد.

چه تفاوتی بین پرسونای مخاطب و پرسونای خریدار وجود دارد؟

مردم معمولا پرسونای خریدار و پرسونای مخاطب را اشتباه می‌گیرند. پرسونای خریدار به اهداف فروش مربوط می‌شود در حالی که پرسونای مخاطب به اهداف بازاریابی محتوا ارتباط دارد. در پرسونای خریدار تمرکز معمولا روی مرحله‌ تبدیل شدن به مشتری از قیف بازاریابی است، در حالی که پرسونای مخاطب به تمام مراحل قیف بازاریابی مربوط می‌شود که عبارتند از :

  1. آگاه شدن
  2. توجه
  3. تبدیل شدن به مشتری

نمونه‌هایی از تفاوت‌های دو پرسونای:

  • پرسونای خریدار معمولا پیرامون افرادی ساخته شده که توانایی تصمیم گرفتن را دارند ولی پرسونای مخاطب شامل افراد فراتر از آن نقش نیز می‌شود، از جمله افراد موثر بر روی تصمیم گیرنده‌ها.
  • پرسونای خریدار اکثرا پیرامون فردی است که به طور فعال به دنبال محتوای برند شده برای کمک به گرفتن تصمیم می‌باشد، درحالی که پرسونای مخاطب حول فردی بوده که به دنبال آگاهی یا محتوای مبتنی بر علاقه است.
  • پرسونای خریدار، شخصی که قصد خرید دارد را مورد هدف قرار می‌دهد در حالی که پرسونای مخاطب شخصی که ممکن است به خرید فکر کند را مورد هدف قرار می‌دهد.

این کلید را در اینجا به یاد داشته باشید که این دو نوع پرسونا متقابلا منحصر به فرد نیستند و همچنین نیازی نیست که همپوشانی داشته باشند. این که چگونه این دو نوع پرسونا با یکدیگر در تقابل باشند، بر اساس مدل بیزینس و استراتژی بازاریابی شما می‌تواند به طور گسترده‌ای تغییر کند.

تفاوت پرسونای مخاطب و پرسونای خریدار

ساختن یک الگوی ساده‌ی پرسونای مخاطب

این ممکن است وسوسه کننده باشد که یک راست سراغ تولید محتوا بروید، اما همواره به یاد داشته باشید که کیفیت از کمیت مهم‌تر است. در واقع کیفیت نیازمند داده بوده و داده نیاز به تحقیق دارد. پس عجله را کنار بگذارید و اجازه دهید اطلاعاتتان تا حد کافی افزایش یابد بعد به سراع تولید محتوای با کیفیت بروید.

پرسوناها نمادی بر مبنای تحقیق از مخاطب ایده‌آل شما است. این ممکن است جذاب باشد که مخاطبان خود را در یک دسته‌ مشخصی طبقه بندی کنید و بدون دردسر تنها و تنها برای یک دسته محتوا تولید کنید اما هیچ می‌دانید نتیجه کار چه خواهد بود؟ شما با این کار درصد قابل توجهی از مخاطبین خود را از دست خواهید داد. واقعیت این است که مردم انگیزه‌ها، اهداف و روش‌های متفاوتی جهت استفاده از محتوای شما دارند پس شما باید تمام این نکات را در پرسونا به حساب آورید. بگذارید یک الگوی ساده‌ پرسونای مخاطب را مثال بزنیم:

این تازه شروع کار شما است. پرسونای مخاطب شما می‌تواند تا حدی که بخواهید یا لازم می‌بینید دارای جزییات باشد. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد مخاطب مورد هدف داشته باشید، استراتژی بازاریابی محتوا شما دقیق‌تر می‌شود.

چگونه یک پرسونای مخاطب بسازیم

حال که شما قالبی برای پرسونای مخاطب خود دارید، نیازمندید که آن را با اطلاعات دقیق به دست آمده از داده‌‌ها پر کنید. هیچ راه یکتای درستی برای به دست آوردن اطلاعات وجود ندارد؛ در واقع، بهترین تلاش ممکن این است که شبکه گسترده‌ای را ایجاد کرده و اطلاعات مربوطه را از آنجا بدست آورید.

تجزیه و تحلیل

یک جای عالی برای شروع کردن این کار تجزیه و تحلیل وبسایت خودتان است. در اینجا، شما می‌توانید گنجینه‌ای از اطلاعات، شامل اینکه بازدید کننده‌های شما از کجا آمده‌اند (از لحاظ جغرافیایی و منابع ارجاعی)، چه نوع مقالاتی را بیشتر مشاهده کرده‌اند و این که چه قدر زمان در صفحات مختلف سایتان سپری کرده‌اند را مشاهده کنید. از این اطلاعات می‌توان برای مطلع شدن از نوع منابعی که از آنها اطلاعات کسب می‌کنند، نوع موضوعاتی که ممکن است راجب آنها تحقیق کنند و همچنین یافتن بعضی اطلاعات جمعی نیز استفاده کرد.

کمپانی‌های زیادی، یک مرکز محتوا یا مرکز تحقیق دارند که مکانی برای جمع آوری موردهای مطالعاتی، چک لیست‌ها، آموزش‌های گوناگون  و محتواهای مفید دیگری است. زمانی که آن مرکز به اندازه‌ کافی بزرگ شود، می‌تواند بعضی اطلاعات را به قسمت‌های مختلف صنعت، چالش‌ها و نوع مدیا تقسیم کند.

تیم فروش

یکی دیگر از منابع عالی داخلی، اطلاعات تیم فروش تان است. این افراد در خط مقدم تعاملات با تصمیم گیرنده‌ها هستند؛ بنابراین احتمال دارد آگاهی‌های ارزشمندی راجب شکاف‌های اطلاعاتی موجود در بازار داشته باشند. آنها ممکن است بتوانند لیستی از سوالاهای برتر پرسیده شده در جلسه‌ فروش، اعتراض‌های معروف که ممکن است به دلیل اطلاعات اشتباه یا کمبود ادراک باشد و نکات برتر در مورد علاقه مشتریان را فراهم آورند.

چگونه یک پرسونای مخاطب بسازیم

مخاطبان شما

با طرفداران اجتماعی و فالورها، تعاملات خدمات مشتری و مشتریان حاضر برای بدست آوردن اطلاعت در راستای تغذیه کردن استراتژی خود ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید از ابزاری مانند Google Forms و Typeform برای ساختن نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها بهره گرفته و برای مردم بفرستید.

راهنمایی: این آیتم‌ها را کوتاه و مختصر نگه دارید و در صورت ممکن برای مشارکت کنندگان هدیه‌ای در نظر بگیرید.

اجرای این چک لیست پرسونای مخاطب می‌تواند مفید باشد:

  • تحلیل گوگل را برای شناسایی اطلاعات مربوط به جمعیت شناسی افرادی که سایتتان را مشاهده می‌کنند چک کنید(جنسیت، سن)
  • مخاطبان > جمعیت شناسی > بررسی کلی
  • تحلیل گوگل را برای شناسایی علایق مخاطبان خود بررسی کنید
  • مخاطبان > علایق > پیوستگی دسته بندی
  • تحلیل گوگل را برای شناسایی اینکه مخاطبانتان چه دستگاهی را ترجیح می‌دهند بررسی کنید.
  • مخاطبان >موبایل >بررسی کلی
  • از مشتریان موجود اطلاعات کسب کنید(چگونه راجب شما شنیده‌اند  و محتوای مورد علایق آنها)
  • با فروشندگان صحبت کنید تا در مورد اینکه چه کسانی از شما خرید می‌کنند، اطلاعات کسب کنید
  • در پایگاه داده خود جستجو کنید-از پروفایل‌های اجتماعی ، وبسایتها، و دیگر افراد موجود در پایگاه داده اطلاعات کسب کنید
  • از روند تحقیقات، چالش‌ها، و پاسخ‌های مرتبط با تمایلات مخاطبان خود استفاده کنید

نه تنها این کار  پایه نوع محتوایی که می‌خواهید تولید کنید را مشخص می‌کند، بلکه به طراحی راه‌های بالقوه برای سازمان‌دهی محتوای روی وبسایت شما نیز کمک می‌کند.

این اطلاعات در بنیان نهادن پایه‌های ترفیع/تعمیم/تقویت استراتژیتان مفید خواهد بود و همچنین شما را از اینکه مردم کی و کجا از محتوا استفاده می‌کنند، مطلع خواهد ساخت.

مسئله اصلی پرسونای مخاطب این است که به شما برای شناسایی مخاطب مورد هدف کمک کرده و همچنین در مسیر پیدا کردن راه‌هایی برای تامین کردن اطلاعات موردن نیاز آنها به صورت مفید و گیرا همراهتان است. شما با این روش می‌توایند به منظور ساختن اعتماد و ارتباط و در نهایت ارتقای خود استفاده کنید.

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *