با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » تاپیک کلاستر (Topic Cluster) در محتوا
مدل خوشه ای (Topic Cluster)
تاپیک کلاستر (Topic Cluster) در محتوا

تاپیک کلاستر (Topic Cluster) در محتوا

تکنیک‌های بسیاری برای بازاریابان سئو وجود دارد که آنها را در مسیر رشد و موفقیت در تولید محتوا یاری می‌کند. در واقع باید بگوییم این روزها بازاریابان مسیرهای متنوعی برای رسیدن به اهداف خود داشته و نیاز دارند که بتوانند در نتایج موتورهای جست‌وجو از سایر رقبای خود پیشی بگیرند و سایت خود را با بهره‌گیری از اصول سئو به نتایج نخست جست‌وجوی گوگل برسانند. موتورهای جستجوی تاثیرگذار مانند گوگل، الگوریتم مورد استفاده خود را برای بهره‌گیری از محتوای مبتنی بر موضوع دست خوش تغییرات قرار داده‌اند. در نتیجه جستجوگرها، برای مرتبط کردن محتوا و موضوع به یکدیگر از روش جدیدی تحت عنوان مدل خوشه ای (Topic Cluster) استفاده می‌کنند. این مقاله، می‌تواند برای بازاریابان سئو یک تاکتیک ابتدایی اما موثر باشد.

هنگامی که شما مشغول وب گردی و جستجو در سطح اینترنت هستید، بسیاری از کمپانی‌ها و شرکت‌ها وب سایت‌های خود را مجددا در پس زمینه تنظیم می‌کنند. اما دلیل این کار چیست؟ از آن جایی که امروزه رقابت شدیدی در نتایج جستجوی موتورهای جستجو به وجود آمده، روش‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو به یک مدل جدید که بسیاری از سایت‌های مبتنی بر محتوا از آن استفاده می‌کنند، تبدیل شده است.

در حال حاضر، بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا به اختصار SEO، به یک مدل خوشه‌ای (Topic Cluster)  تبدیل شده‌اند. در این روش تکنیک Pillar Page به عنوان یک محور اصلی بر محتوا عمل می‌کند و صفحات مختلف که مرتبط به همان موضوع هستند به صفحه ستون (pillar) و به یکدیگر متصل می‌شوند. این اقدام (پیوند دادن) به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که pillar page در این موضوع اعتباری به خصوص دارد و در طول زمان ممکن است که این صفحه میزان بیشتری از این موضوع مشخص را تحت پوشش خود قرار دهد. مدل خوشه‌ای (Topic Cluster) به واسطه ماهیت خود می‌تواند برای سازماندهی محتوای صفحات، با استفاده از ساختار سایت یک راه مناسب به وجود آورد.

مدل خوشه ای (Topic Cluster) و تکنیک Pillar Page

سئو مجبور به وفق دادن خود با موتورهای جستجو است

تغییر رفتار و شیوه، رویکرد اصلی مدل خوشه‌ای است. بازاریابان و کارشناسان بهینه‌سازی موتورهای جستجو، تنها به دلیل رفتار مصرف کنندگان خود این راه خسته کننده را طی نمی‌کنند بلکه مجبور هستند، چرا که موتورهای جستجو در پاسخ به تغییرات رفتاری مصرف کنندگان، الگوریتم‌های خود را تغییر داده‌اند.

در سال‌های گذشته مردم برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود، به دنبال کلمات کلیدی در موتورهای جستجوگر هستند. امروزه نیز اکثر افراد سوالات پیچیده‌ای دارند که انتظار نتیجه و پاسخی دقیق از موتورهای جستجو دارند. در حال حاضر موتورهای جستجو به اندازه کافی هوشمند هستند تا ارتباط میان آنها را تشخیص دهند. الگوریتم‌های گوگل به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌توانند زمینه‌های موضوعی و هدف یک جستجو را درک کنند، آن را به جستجو‌های مشابه مرتبط سازند و بهترین پاسخ‌ها را به سوالات ارائه دهند.

به روز رسانی مرغ مگس خوار (Hummingbird) گوگل، اولین تغییر بزرگی بود که در سال ۲۰۱۳ در این زمینه رخ داد. الگوریتم جستجوی این به روز رسانی به جای تمرکز بر کلمات کلیدی، سعی بر تجزیه عبارات از یکدیگر دارد. به عقیده بسیاری از متخصصان سئو، این به روز رسانی یک گام بزرگ محسوب می‌شود چرا که دیگر لازم نیست به کلمات کلیدی در موضوع خاص برای جستجو محدود شویم.

گام مهم بعدی که قصد تکیه بر موضوعات را داشت با به روز رسانی Rank Brain گوگل اتفاق افتاد. این به روز رسانی در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد و شروع به کار کرد. در واقع Rank Brain الگوریتم یادگیری گوگل است که برای درک محتوا و زمینه جستجوی افراد طراحی شده است. این الگوریتم گوگل، جستجوهای گذشته را با موضوعات مشابه، کلمات کلیدی و عبارات متعدد مرتبط با موضوع جستجوی شما مرتبط می‌سازد تا بهترین نتیجه را برای جستجوگر به ارمغان آورد.

آیا مدل خوشه ای (Topic Cluster) واقعا بر روی SERP تاثیرگذار است؟

با توجه به تغییرات الگوریتم گوگل می‌توان گفت هرچه که ارتباط موضوعات با یکدیگر بیشتر باشد، نتایج جستجوی بهتری به بار می‌آید. علاوه بر این، تعداد پیوندهای ایجاد شده باعث افزایش بازدید نیز می‌شوند.

این چه معنی و مفهومی برای سایت من دارد؟

قبل از اینکه وارد مبحث مدل خوشه ای (Topic Cluster) شویم، لازم به ذکر است که ساختار وب سایت ما به شکل دیگری بوده است. همانطور که سایت مطالب و محتوای بیشتری تولید می‌کند، صفحات وبلاگ و ساختار گسترش می‌یابد و پیچیده‌تر می‌شود. تا جایی که ساختار اتصال یکنواختی در سایت وجود نخواهد داشت.

این تنظیم‌ها باعث می‌شود که موتورهای جستجو به سرعت از طریق تمام صفحات، محتوای شما را پیدا کنند. علاوه بر این سایت ما و وبسایت‌های مشابه در کسب و کار ما که بر روی تولید محتوا سرمایه گذاری می‌کنند، خود را با ده‌ها صفحه وب که موضوعی مشابه دارند، پوشش می‌دهند. تمام این صفحات برای اینکه توسط جستجوگرها پیدا شوند، در حال رقابت با یکدیگر هستند. این کار نیازمند به تفکر دقیق و منظم است؛ تفکری که به موتورهای جستجو اعلام کند که کدام صفحه باید در اولویت قرار بگیرد و به عنوان موضوع اصلی نمایش داده شود و بعد از آن تمام صفحات مربوط به آن را در یک پیوند خوشه‌ای سازماندهی کند.

مدل خوشه‌ای (Topic Cluster) موضوعی، معماری را مجددا انجام می‌دهند. با پیوند دادن تمام مطالب داخلی با یک موضوع واحد به یک صفحه اصلی و ستون Pillar، موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یاندکس و… به راحتی می‌توانند تمام محتویات را بررسی و ارتباط محتوایی بین آنها را با یکدیگر درک کنند.

چگونگی ایجاد یک مدل خوشه ای (Topic Cluster) موضوعی

چگونگی ایجاد یک مدل خوشه ای (Topic Cluster) موضوعی

به عنوان مثال، از عنوان «بازاریابی محتوا» استفاده می‌کنیم. تعداد صفحات موجود خود را محاسبه کنید و آنها را بر اساس موضوع دسته بندی کنید. در صورت نیاز یک  pillar page ایجاد کنید که تمام جنبه‌های کلیدی موضوع را در بر بگیرد (به مثال زیر مراجعه کنید)

مثال:

  • بازاریابی محتوا
  • استراتژی بازاریابی محتوا
  • تکنیک‌های فکری
  • وبلاگ نویسی
  • اشتباهات وبلاگ نویسی
  • ویژگی خریدار
  • مهارت های نوشتن
  • بهره‌وری نوشتار
  • محتوای دروغین
  • خوانش در حال رشد
  • برنامه‌ریزی محتوا
  • ابزار ایجاد محتوا
  • پست‌های وبلاگ
  • اشتباهات گرامری
  • انواع پست‌ها

مقیاس خروجی محتوا

توجه داشته باشید که صفحات pillar باید موضوعی را که روی آن متمرکز هستید را به طور گسترده در بربگیرند، به طوری که به تمام محتوای خوشه‌ای آن مرتبط شوند. محتوای خوشه‌ای که ایجاد یا بهینه سازی می‌کنید، باید در بطن صفحه pillar قرار بگیرد. به عنوان مثال: اگر شما یک صفحه pillar در بهینه سازی موتورهای جستجو داشته باشید، صفحه محتوای خوشه‌ای، نحوه بهینه‌سازی ساختار سایت شما را برای موتورهای جستجو توضیح می‌دهد.

ایده برای انتخاب موضوع خوشه:

با توجه به اینکه باید یک صفحه را به عنوان صفحه ی pillar نامگذاری کرد، از خود بپرسید که آیا این صفحه به تمام سوالات خوانندگان پاسخ می‌دهد؟ آیا به حد کافی گسترده است؟

در مثال زیر، اگر به اصطلاح بخواهید «بازاریابی بیرون از منزل» انجام دهید، می‌بایست موضوعات مرتبط با کلمات کلیدی را با دقت بیشتری جستجو کنید، محتوا را در زیرشاخه‌ها ایجاد کنید و سپس آن را به یک صفحه pillar پیوند دهید.

در صورتی که یک صفحه pillar دارید، پیوندهای مربوط به صفحات محتوا را که در اطراف صفحه pillar  هستند را به روز رسانی کنید. هر پستی که در خوشه قرار دارد، حداقل باید یک بار با متن لینک پیوند داده شده باشد تا موتورهای جستجو توان تشخیص آن را داشته باشد و بداند که بخشی از موضوع خوشه مذکور است. با گذشت زمان، رتبه بندی صفحات pillar در موتورهای جستجو را مد نظر داشته باشید. زمانی که رتبه بندی شما به ثبت رسید و شما قدرت مانور خود را بر روی موضوع گسترش دادید، می‌توانید زنجیره خوشه‌های بیشتری را به یک موضوع مرتبط به اشتراک بگذارید.

Topic Cluster موضوعی

نتیجه گیری

۱- نکات تاکتیکی برای شروع کار با Topic Cluster موضوعی

۲- پیشنهاد هایی برای سازماندهی و ایجاد مدل خوشه ای (Topic Cluster) موضوعی

۳- ۵ تا ۱۰ مشکل مهمی که خریداران شما دارند را مشخص کنید. برای به دست آوردن این اطلاعات می‌توانید از نظر سنجی‌ها، مصاحبه‌ها و تحقیقات آنلاین استفاده کنید.

۴- هر یک از مشکلات مذکور در بالا را به گروه‌های موضوعی بزرگتر تقسیم کنید.

۵- با استفاده از تحقیقات کلیدی، موضوعات اصلی را با موضوعات زیر شاخه به وجود آورید.

۶- نقشه‌ای از ایده‌های محتوا که با موضوعات اصلی و زیر شاخه‌ای مرتبط است، ترسیم کنید.

۷- هر ایده را با تحقیقات صنعتی و رقابتی تایید کنید.

۸- تولید محتوا کنید و تاثیر آن را ارزیابی کنید.

بسته به پیچیدگی موضوع و تعداد صفحاتی که به آن پیوند می‌زنید، ممکن است برخی از دسته‌ها ضروری نباشند.

منبع: hubspot

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *