با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش سئو » تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) چیست؟
انتخاب کلمات کلیدی مناسب، آغازگر تولید محتوای با کیفیت!
تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) چیست؟

کلمات کلیدی چه کلماتی هستند؟

هنگامی‌که در اینترنت به دنبال اطلاعاتی درباره یک مطلب هستید، آن را با چه کلمات یا عبارت‌هایی جستجو می‌کنید؟ مسلماً برای اینکه منظورتان را به موتورهای جستجو بفهمانید باید از کلمات و عبارت‌های مرتبط با آنچه می‌خواهید استفاده کنید.

کیوردها بنا بر تعریف، کلمات و عبارت‌هایی هستند که هر کاربر به منظور یافتن اطلاعات خاصی در موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و نظایر آنها وارد می‌کند.

می‌توان گفت انتخاب کلمات کلیدی در واقع خلاصه‌ای جامع از کل محتوای شما (متن، تصاویر، ویدئوها) در صفحه وب‌سایت‌تان است.

چرا انتخاب کلمات کلیدی مهم هستند؟

هدف شما به عنوان صاحب وب‌سایت یا تولیدکننده محتوا این است که کلمات موجود در صفحه با واژه‌هایی که توسط افراد جستجو می‌شوند مرتبط باشند تا بازدید از محتوای سایت از بین تمامی موارد جستجو شانس بیشتری داشته باشد. بنابراین کیوردها نقش مهمی در محتوا دارند. کلمات کلیدی در واقع پل ارتباطی بین کلمات جستجو شده و مطالبی هستند که شما برای رفع نیاز کاربران فراهم کرده‌اید. هدف شما این است که رتبه سایت‌تان را در موتورهای جستجو بالا ببرید و ترافیک (حجم بازدیدکنندگان) بیشتری را به سمت وب‌سایت‌تان هدایت کنید. بنابراین کلمات کلیدی که در محتوای سایت‌تان به کار می‌برید در میزان جذب ترافیک بازدیدکننده‌ها تعیین‌کننده است.

برای مثال اگر یک فروشگاه لوازم ورزشی دارید، باید در محتوایی که تولید می‌کنید از کیوردها که بیشترین میزان جستجو توسط کاربران در حوزه لوازم ورزشی دارند استفاده کنید.

علاوه بر آن، برای ایجاد محتوای مناسب باید نیازهای مخاطبانتان را بهتر بشناسید و نوع زبان مخصوص آنها را یاد بگیرید. برای این کار، باید با مشتریان خودتان گفتمان کنید، در گروه‌های اجتماعی و بین مردم حضور داشته باشید و از همه مهم‌تر با ابزاری مانند «جستجوی کلمات کلیدی» گوگل کار کنید.

چرا انتخاب کلمات کلیدی مهم هستند؟

انتخاب کلمات کلیدی بلند

دامنه کلمات کلیدی می‌تواند بسیار گسترده باشد (معمولاً به آنها کیوردهای اصلی می‌گوییم) یا می‌تواند از ترکیب خاصی از چند واژه باشد که به آنها کلمات کلیدی بلند یا دنباله‌دار می‌گوییم.

بدیهی است که تک واژه‌های کلیدی بهترین انتخاب هستند، زیرا معمولاً به وفور از آنها در جستجو استفاده می‌شود. اما در عین حال، رقابت بر سر آنها هم بسیار دشوار است؛ زیرا راحت‌ترین راه انتخاب کیوردها برای هر تولیدکننده محتوا است. به عنوان مثال، اگر فروشگاه لباس دارید و می‌خواهید میزان بازدیدکننده بیشتری داشته باشید، می‌توانید محتواهای وب‌سایت را بر اساس کلمه کلیدی«لباس» ایجاد کنید، اما مسلماً رقیبان بسیار قدرتمندی در زمینه تولید لباس و پوشاک خواهید داشت که هیچ‌چیز نمی‌تواند آنها را از نتایج اول جستجو پایین بکشاند.

اتکا به کلمات کلیدی تک واژه‌ای علاوه بر ایجاد رقابت دشوار می‌تواند به شکل کلافه‌کننده‌ای مبهم نیز باشد. مثلاً اگر شخصی واژه «سگ» را جستجو کند، دقیقاً نمی توان تشخیص داد که آیا به دنبال فهرستی از نژادهای سگ است، فروشگاهی برای خرید سگ می‌خواهد یا فقط می‌خواهد سایتی پر از عکس‌های فانتزی سگ‌ها را ببیند.

کلمات کلیدی بلند معمولاً به شکل شفاف‌تری منظور جستجوگر را بیان می‌کنند. برای مثال کلمات کلیدی به شکل «بهترین غذای ارگانیک برای سگ» یا «خرید سگ با نژاد هاسکی» دقیقاً جستجو را به سمت وب‌سایتی هدایت می‌کنند که این کیوردها یا نزدیکترین کلمات به این عبارت‌ها را در خود داشته باشد. در این صورت اگر محتوایی تولید کرده باشید که دقیقاً این کلمات کلیدی را با همین ترکیب در خود گنجانده باشد، شانس دیده شدن‌تان بسیار بیشتر خواهد بود.

انتخاب کلمات کلیدی بلند

استفاده از کلمات کلیدی در صفحه‌تان

اینکه فقط یک سری کلمات کلیدی را در محتوایتان پخش کنید و هیچ راهبردی برای استفاده از آن نداشته باشید، رویکرد مناسبی نیست و موفقیتی را برایتان به دنبال نخواهد داشت. ایجاد محتوای جذاب برای بازدید به معنی قلاب انداختن برای جذب ربات‌ها در گوگل نیست، بلکه ارزش گذاشتن به آدم‌های واقعی است.

برای شروع کار باید با یک سری قواعد اساسی استفاده از کیوردها آشنا شوید و با پیروی از آنها محتوایتان را بهینه کنید. در غیر این‌صورت کلمات کلیدی به دردتان نخواهند خورد.

به کارگیری کلمات کلیدی منحصربه‌فرد در همه مطالب صفحات وب‌سایت‌تان باید به گونه‌ای باشد که افراد را از رسیدن به مطالب موردنظرشان در سایت شما مطمئن کند. بنابراین کیوردها قبل از هر چیز باید در عنوان مطلب‌تان که در نتایج موتور جستجو مشاهده می‌شود وجود داشته باشد و در مرحله بعد در خود محتوای مورد نظر به کار رفته باشد. فقط در این صورت کاربر بی‌درنگ روی وب‌سایت‌تان کلیک خواهد کرد.

استفاده از کلمات کلیدی اساسی‌ترین شیوه برای بهینه‌سازی نتایج جستجو است، اما انتظار نداشته باشید با رعایت آن بلافاصله به بالاترین رتبه در فهرست نتایج جستجو برسید. این‌ها ملزومات اولیه سئو هستند که هر وب‌سایت دیگری هم آنها را رعایت می‌کند؛ بنابراین این گام اولیه فقط شما را در رقابت نگه می‌دارد و ضامن کسب رتبه‌های بالا نیست.

استفاده از کلمات کلیدی برای ایجاد یک راهبرد محتوایی

درست است که در بسیاری از مواقع می‌توانید یک کلمه کلیدی را انتخاب کنید و پیرامون آن محتوا بنویسید، اما گاهی محتوایی از قبل دارید و حالا می‌خواهید آن را با کیوردها مناسب مطابقت دهید. برای این کار باید از فرایندی موسوم به «مطابقت دادن محتوا با نقشه کلمات کلیدی» استفاده کنید و نقشه کلمات کلیدی را ایجاد کنید. ایجاد این نقشه می‌تواند به شما در درک تأثیر محتوای موجود و تشخیص لینک‌های ضعیف و خلائی که نیاز به پر کردن دارد کمک کند.

کلمات کلیدی می‌توانند به شما در سازمان‌دهی محتوای مطالب و فرموله کردن یک راهبرد کمک کنند. اساسی‌ترین شیوه برای این کار این است که با یک صفحه گسترده (نقشه کلمات کلیدی شما) شروع کنید و کیوردها اولیه مربوط به هر مقاله را شناسایی کنید. سپس می‌توانید صفحه را متناسب با نیازهای شخصی‌تان ایجاد کنید، میزان جستجوی کلمات کلیدی، ترافیک طبیعی، اعتبار صفحه و هر معیار دیگری که برای کسب‌وکارتان مهم است در آن وارد کنید.

معمولاً در بهترین حالت، هر صفحه از سایت‌تان باید یک کلمه کلیدی منحصربه‌فرد را هدف قرار دهد. اما صفحه اصلی (خانه)، اصطلاحات تجاری زیادی را به محض ایجاد صفحات دسته‌بندی مطالب، صفحات مربوط به محصولات و مقاله‌ها هدف قرار خواهد داد.

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین، ارزشمندترین و سودآورترین فعالیت‌ها در زمینه بازاریابی محتوا است. رتبه‌بندی بر اساس کلمات کلیدی می‌تواند وب‌سایت‌تان را بهبود بخشد یا آن را کاملاً نابود کند. با کیورد ریسرچ نه تنها کلمات و عبارات مربوط به بازار کسب‌وکارتان را شناسایی می‌کنید، شناخت بیشتری نسبت به مشتریان‌تان هم پیدا می‌کنید.

به یاد داشته باشید هدف این نیست که فقط تعداد بازدیدکنندگان از سایت‌تان را افزایش دهید، در اصل باید نوع درست مخاطبان را که با کسب‌وکارتان مرتبط هستند جذب کنید. با تحقیق درباره کیوردها می‌توانید تغییرات در تقاضا را پیش‌بینی کنید، در برابر تغییر شرایط بازار عکس‌العمل مناسب را نشان دهید و کالاها، خدمات یا محتوایی را ارائه دهید که جستجوکنندگان در اینترنت بیشتر به دنبال آنها هستند.

تحقیق انتخاب کلمات کلیدی

ارزیابی ارزش کلمه کلیدی

فکر می‌کنید یک کلمه کلیدی چقدر برای وب‌سایت‌تان ارزش ایجاد می‌کند؟ اگر صاحب یک فروشگاه کفش آنلاین باشید، آیا از جستجوی بازدیدکنندگان با واژه‌های «کفش قهوه‌ای» یا «چکمه‌های مشکی» فروش بیشتری خواهید داشت؟ کلمات کلیدی تایپ‌شده توسط بازدیدکننده‌ها در موتورهای جستجو اطلاعاتی را به شما ارائه می‌دهند که با استفاده از ابزارهای جستجوی کیوردها به راحتی می‌توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید. بااین‌حال، این ابزارها نمی‌توانند به‌شکل مستقیم به ما نشان دهند که دستیابی به میزان بازدیدکننده‌ها و افزایش ترافیک تا چه اندازه می‌تواند برای سایت ما سودآور باشد. برای درک ارزش یک کلمه کلیدی، باید درباره سایت خودمان شناخت پیدا کنیم، فرضیه بسازیم و با آزمون و تکراز به این هدف دست یابیم (این همان فرمول بازاریابی سنتی اینترنتی است).

ابزارهای تحقیق درباره انتخاب کلمات کلیدی

برای انتخاب کلمات کلیدی و تحقیق درباره آنها، ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد. برخی از آنها عبارت‌های کلیدی را پیشنهاد می‌کنند، برخی دیگر میزان رقابت را برآورد می‌کنند، برخی دیگر روند کلی را در طول زمان نشان می‌دهند.

خود گوگل، منبع اصلی اطلاعات درباره کلمات و عبارات کلیدی است. گوگل دو ابزار رایگان را در اختیار شما قرار می‌دهد: گوگل ادوردز کیورد پلنر (Google AdWords Keyword Planner) و گوگل ترندز (Google Trends).

Google AdWords Keyword Planner: این ابزار عبارت‌های بسیار زیادی را به شما نشان می‌دهد و میزان جستجوی آنها را در سراسر جهان برآورد می‌کند. این ابزار سال‌های طولانی ابزاری بسیار محبوب بود، اما در واقع برای کمک به بهینه‌سازی جستجو ایجاد نشده بود. این ابزار به عنوان بخشی از ادوردز برای کمک به تبلیغ‌کنندگان برای انتخاب عبارت‌هایی طراحی شده بود که می‌توانستند از آنها برای تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) استفاده کنند.

Google Trends: این ابزار روند کلی برای برخی کلمات و عبارت‌های خاص را در طول زمان نشان می‌دهد. بیشتر به منظور مقایسه بین کلمات و عبارت‌ها به کار می‌رود؛ اما تعداد محدودی کلمات و عبارات را پیشنهاد هم می‌دهد.

به جز این دو ابزار رایگان، تعداد ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بسیار زیاد هستند. از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به Soovle، Google Correlate، KWFinder . Uber Suggest اشاره کرد.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) از نظر کلمات کلیدی

بزرگ‌ترین هدف هر وب‌سایت (خواه در زمینه تولید محتوا باشد یا مربوط به کسب‌وکار باشد) این است که میزان بازدید و ترافیک بیشتری داشته باشد. برای دستیابی به این هدف، وب‌سایت باید از نظر رتبه‌بندی گوگل یا موتورهای جستجو در نتایج اول صفحه نخست قرار بگیرد. بر اساس مطالعات، بیشترین درصد کاربران فقط به نتایج اول تا سوم از اولین صفحه توجه می‌کنند. بنابراین هر وب‌سایت برای رسیدن به این هدف باید رتبه خوبی کسب کند.

اما چه چیزی در رتبه‌بندی به وب‌سایت کمک می‌کند؟ چه پارامترهایی باید در وب‌سایت رعایت شود تا به قرار گرفتن آن در نتایج اول کمک کند؟

هر محتوا برای کسب رتبه بالا از موتورهای جستجو (به‌ویژه گوگل) باید فرایند بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو را رعایت کند. سئو شامل تکنیک‌ها و روش‌هایی خلاقانه است که برای بهبود رتبه‌بندی، جذب ترافیک بازدیدکنندگان و برخی مزایای دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌رود.

سئو جنبه‌های مختلفی از انتخاب کلمات کلیدی گرفته تا ارتباط با وب‌سایت‌ها و مقاله‌های دیگر به کمک لینک‌ها و بک لینک‌ها دارد. در این مطلب، تمرکز اصلی ما روی کیوردها خواهد بود.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) از نظر کلمات کلیدی

از نظر سئو کلمات کلیدی باید به شیوه‌ای در محتوا استفاده شوند که موجب بهبود رتبه‌بندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان شود. به این منظور باید کیوردها را در مکان‌های مناسبی بگنجانید:

عنوان اصلی: کلمه کلیدی اصلی باید در عنوان محتوا به کار رود و ترجیحاً اولین کلمه عنوان باشد.

بدنه محتوا: کلمات کلیدی اصلی و نیز عبارت‌های ترکیبی هوشمندانه از آنها باید به مقدار کافی در متن محتوا به کار روند. به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی اصلی در محتوای شما «کفش چرمی» است، می‌توانید عبارت‌های کلیدی فرعی مانند «قیمت کفش چرمی»، «تولید کفش چرمی» یا «کفش چرمی باکیفیت» را هم در متن محتوا به کار ببرید.

توضیحات متا: اگر به صفحه نتایج موتورهای جستجو دقت کرده باشید، توضیحات متا (که حداکثر تا ۱۶۰ کاراکتر می‌توانند باشند) را با فونت ریزتر در زیر عنوان مطلب می‌بینید که کلمات جستجو شده در آن برجسته شده‌اند. هر چند که در سال‌های اخیر دیگر توضیحات متا به عنوان عاملی برای رتبه‌بندی از سوی گوگل در نظر گرفته نمی‌شود، اما بهتر است که کیوردها را در آن به کار ببرید.

آدرس URL: آدرس URL همان لینک اصلی محتوای شماست. کلمه کلیدی اصلی باید در این لینک گنجانده شود.

پاراگراف اول: یکی از بهترین مکان‌ها برای کلمه کلیدی اصلی پاراگراف اول و ترجیحاً اولین کلمه این پاراگراف است. قانون کلی این است که کلمه کلیدی اصلی در ۱۰۰ کلمه اول محتوا به کار رود.

عنوان‌ها: در هر محتوا ۶ عنوان با برچسب‌های هدینگ ۱ تا ۶ وجود دارد. بهترین محتوا آن است که کلمات کلیدی اصلی یا عبارت‌های ترکیبی از آنها در تیتر اصلی (هدینگ ۱) و حداقل در یکی دو تا از زیرعنوان‌ها به کار رفته باشد.

برچسب تصاویر: هر محتوا بهتر است از تعدادی تصویر برای جذب مخاطب استفاده کند. هنگام قرار دادن تصاویر در محتوا، روی برچسب آنها ابتدا کلمه کلیدی اصلی را بنویسید و پس از خط تیره توضیحی راجع به عکس قرار دهید. (برچسب تصاویر همان عبارتی است که برای عکس می‌نویسند تا اگر به هر دلیلی عکس بارگذاری نشد مخاطب بداند تصویر درباره چیست).

لینک‌های داخلی: از کلمه کلیدی اصلی یا عبارت‌های ترکیبی کلیدی می‌توانید به عنوان انکر تکست (Anchor Text) استفاده کنید و به محتواهای کاملاً مرتبط دیگر در وب‌سایت خودتان ارجاع دهید. به عنوان مثال اگر بخشی از محتوای شما درباره نحوه تولید کفش چرمی است، می‌توانید از کلمه کلیدی اصلیِ «کفش چرمی» به عنوان انکر تکست استفاده کنید و روی آن لینک محتوایی از وب‌سایت‌تان که درباره کارخانه‌های تولید کفش چرمی ایران است قرار دهید.

چگالی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی باید به‌شکل کاملاً طبیعی در متن گنجانده شوند. محتوایی که از کیوردها اشباع شده باشد، امتیاز منفی از سوی موتورهای جستجو دریافت خواهد کرد. به طور کلی کلمات کلیدی باید ۲ تا ۵ درصد از متن محتوا را تشکیل دهند. اگر تعداد کلمات کلیدی کمتر از این مقدار هم باشد، رتبه خوبی نخواهد داشت. گوگل به منظور ملزم کردن وب‌سایت‌ها به تولید محتوای ارزشمند، در سال‌های اخیر برای تراکم بیش‌ازحد کیوردها در مطلب جریمه و امتیاز منفی تعیین کرد. به این ترتیب، به فکر معیاری دیگر موسوم به کلمات کلیدی LSI افتاد.

کلمات کلیدی LSI چیست؟

این روشی است که در آن موتورهای جستجو تصمیم می‌گیرند هر صفحه یا محتوا به کدام پرسش مورد جستجو مربوط است.

کلمات کلیدی (LSI (Latent Semantic Indexing به کیوردها اطلاق می‌شود که از نظر معنایی با کلمه اصلی شما مرتبط هستند. به عنوان مثال، «اپل» و «آی تونز» کلمات کلیدی LSI هستند، زیرا زمینه مشترکی دارند و ارتباط معنایی آنها با هم مشخص است، البته این دو واژه مترادف هم نیستند.

فرض کنیم پست وبلاگ یا محتوای شما درباره اپل است. گوگل از کجا می‌داند منظور این محتوا اپل به معنای سیب است یا منظور شرکت اپل است؟

گوگل در محتوای شما شروع به جستجوی کلمات کلیدی LSI می‌کند. اگر در این صفحه، به کلماتی مانند سیب پخته، آب سیب، خواص سیب یا میوه سیب بیابد، متوجه می‌شود این محتوا به سیب ارتباط دارد. حال اگر در محتوا کلماتی مانند شرکت اپل، محصولات جدید اپل، آیفون و نظایر آن برخورد کند متوجه می‌شود مطلب درباره شرکت اپل است.

کلمات کلیدی LSI چیست؟

اما چرا گوگل این روند را آغاز کرد؟

دلیلش چگالی کلمه کلیدی بود که گوگل از آن به عنوان معیاری برای ارتباط یک صفحه با پرسش مورد جستجو استفاده می‌کرد. اما پس از در نظر گرفتن امتیاز منفی برای تراکم بیش‌ازحد کلمه کلیدی که از ارزش محتوا کم می‌کرد، گوگل تصمیم گرفت از معیار دیگری برای ارتباط دادن یک صفحه به یک پرسش استفاده کند و این بهترین راه‌حل بود. به این ترتیب، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند محتوای ارزشمندتری تولید کنند و به جای آن از ارتباط معنایی بین کلمات و عبارت‌های کلیدی استفاده کنند.

نتیجه‌گیری

امروزه تولید محتوا به یکی از رقابتی‌ترین فعالیت‌ها تبدیل شده است و مانند گذشته کسی نمی‌تواند با ایجاد محتوای نامناسب، هر اطلاعات بی‌ارزشی را به خورد مخاطب بدهد. محتواهایی که چیزی برای گفتن نداشته باشند به راحتی هم از سوی موتورهای جستجو طرد می‌شوند و هم کاربران به آنها توجهی نخواهند داشت. حالا که چیزهای زیادی درباره کیوردها یاد گرفته‌اید، دست‌به‌کار شوید و تمرین کنید. یک حساب کاربری در ابزار طراحی نقشه کلمات کلیدی در گوگل بسازید و تحقیق کلمات کلیدی را به شکل عملی ببینید.

منبع: سایت moz

5 thoughts on “تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) چیست؟”

  1. آقای مهدوی عزیز سلام
    خداقوت
    خیلی خوشحالم که قلم شما رو میخونم، لذت بردم
    امیدوارم هرجا هستید خوش و خرم باشید
    تشکر

  2. سلام خداقوت
    من تولید محتوا انجام میدم و از خوندن مقالاتتون لذت می برم موفق و پایدار باشین.

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *