با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » آکادمی » تولید محتوا در یوتیوب
تولید محتوا در یوتیوب
تولید محتوا در یوتیوب

تولید محتوا در یوتیوب

یوتیوب بزرگترین سرویس اشتراک گذاری ویدیو و دومین موتور جستجوی محبوب دنیا است. در سال 2005 تأسیس شد و یکسال بعد به گوگل واگذار شد. در این سال‌ها رشد فزاینده‌ای داشته است به طوری که آمارها از عضویت بیش از 1.300.000.00 نفر، آپلود بیش از 300 ساعت ویدیو در هر دقیقه و بازدید بیش از 5 میلیارد ویدیو به صورت روزانه خبر می‌دهند. روزانه  میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان در این پلتفرم به جستجوی محتوای مورد نیاز خود می‌پردازند. با وجود چنین آماری، تولید محتوا در یوتیوب به یکی از مشاغل پر درآمد در دنیا تبدیل شده است.

تأسیس یوتیوب

سه تن (چاد هرلی، استیو چن، جاوید کریم) از کارمندان شرکت پی پل که پیش‌تر سرویس عکسی به نام «فلیکر» پایه گذاری کرده بودند، این بار به تأسیس وب سایتی برای اشتراک گذاری ویدیو اقدام کردند. در سال 2005 اولین ویدیوی آن بارگذاری و به طوری رسمی راه اندازی شد. این وبگاه بسیار مورد توجه قرار گرفت و به سرعت رشد کرد به طوری که در 2006 اعلام شد که هر روزه در یوتیوب 65000 ویدیو بارگذاری و 100 ملیون بار مورد بازدید قرار می‌گیرد. در همان سال این پلتفرم به گوگل واگذار شد. در حال حاضر دفتر مرکزی یوتیوب در کالیفرنیا است و بیش از 2000 کارمند دارد.

یوتیوب در این سال‌ها رشد فزاینده‌ای داشته است به طوری که آمارها از عضویت بیش از 1.300.000.00 نفر، آپلود بیش از 300 ساعت ویدیو در هر دقیقه و بازدید بیش از 5 میلیارد ویدیو به صورت روزانه خبر می‌دهند. به طوری که می‌توان گفت در هر موضوعی هر چند تخصصی چندین ویدیو و آموزش در این شبکه به اشتراک گذاشته شده است.

شرکت یوتیوب

یوتیوب در ایران

یوتیوب نیز مانند بسیاری شبکه‌های اجتماعی دیگر در ایران فیلتر است. این پلتفرم اگرچه سالهای زیادی در ایران شناخته شده است اما اخیراً مورد اقبال بیش از پیش ایرانیان قرار گرفته است. «فیلترینگ تلگرام» و در پی آن تجهیز کاربران ایرانی به «VPN» و «فیلتر شکن‌ها» از یک سو، گسترش استفاده از سرویس‌های «اینترنت نا محدود» و «غیر حجمی» از سوی دیگر، باعث توجه  روز افزون مخاطبان ایرانی به یوتیوب شد.

در یکسال اخیر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، محدودیت‌های سفر و گردشگری، اعمال قرنطینه‌های طولانی در کشورهای مختلف و افزایش اوقات فراغت در منزل، بازدید از یوتیوب را به یک روتین روزانه تبدیل کرده است.

یوتیوب و درآمد زایی

میلیون ها کاربر از سراسر جهان با این پلتفرم کار می‌کنند، ویدیو به اشتراک می‌گذارند یا به تماشای ویدیو می‌پردازند. هر کدام از این کاربران با هدف خاصی وارد می‌شوند. بعضی از کاربران صرفاً برای تفریح و سرگرمی در یوتیوب وقت می‌گذرانند. برخی برای رفع یک نیاز فوری، مثلاً تماشای ویدیوی آموزش کار با یک اپلیکیشن، اما عده زیادی به صورت حرفه‌ای و مدارم در یوتیوب حاضرند و به تولید محتوا در یوتیوب می پردازند که به این افراد «یوتیوبر» می گویند.

یوتیوبر ها افرادی هستند که با انگیزه‌های خاص به طور مداوم و حرفه‌ای در این شبکه فعالیت می‌کنند و از محبوبیت بالایی در میان کاربران برخورداند، تا جایی که طرفداران آنها از 100 میلیون کاربر تجاوز می کند. برخی از آن‌ها با  اهداف مالی در یوتیوب حاضرند. منظور از اهداف مالی هر فعالیتی است که بتواند به کسب در آمد منجر شود. کسب در آمد از یوتیوب به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد.

یکی از دلایل علاقه زیاد کاربران و رشد چشمگیر یوتیوب، محتوای ویدیویی است. محتوای ویدیویی علاوه بر جذابیت، قابلیت انتقال حجم بیشتر از اطلاعات را به شکل موثرتر دارد. ویدیو تمام امتیازات متن، صدا، تصویر و اینفوگرافیک را یکجا داراست. از اینرو شاید بتوان آن را قدرتمندترین شکل تولید محتوا در یوتیوب دانست.

چگونگی تولید محتوا در یوتیوب

چگونگی تولید محتوا در یوتیوب

اهمیت تولید محتوای ویدیویی از یکسو و ضرورت حضور فعال و استفاده از قابلیت‌های یوتیوب از سوی دیگر، ما را بر آن داشت تا در این مقاله چگونگی تولید محتوا در یوتیوب برای شروع کار در یوتیوب را به طور اجمالی آموزش دهیم. مراحل تولید یک ویدیو در یوتیوب به شرح زیر می‌باشد:

شناسایی مخاطب

قبل از هر تصمیمی برای انتخاب موضوع تولید محتوا در یوتیوب، ابتدا باید مخاطب خود را شناسایی نمایید. بدانید به چه چیزی نیاز دارد؟ اگر اهداف آموزشی دارید بفهمید مخاطبان شما در انتظار آموزش چه چیز هستند؟ اگر محصولی ارائه می‌دهید، جستجو کنید که مشتریان به دنبال دانستن چه چیز در رابطه با آن محصولند؟ در این مورد بهتر است چند سؤال اصلی از خودتان بپرسید:

  • مخاطب شما چه کسانی هستند؟
  • نیاز مخاطب شما چیست؟
  • آیا ویدیوی شما پاسخگوی آن خواهد بود؟

اگر پاسخ قانع کننده‌ای به این سؤالات نداشتید، پس نیازمند تحقیق بیشتر هستید. پاسخ به این سؤالات شما را در طراحی و برنامه ریزی ویدیویتان کمک خواهد کرد. برای ایجاد ارتباط مؤثر با مخاطب، شناسایی نیاز آن‌ها لازم است.

انتخاب موضوع مناسب

موضوعات پرطرفدار یوتیوب را می‌توان به 7 دسته تقسیم کرد. ویدیوهای عمومی، تجارت، مد و زیبایی، بازی و گیمینگ، ورزش و تناسب اندام، فیلم و تلوزیون و موسیقی و آموزش. با توجه به نیاز مخاطب موضوعی را انتخاب نمایید که در آن مهارت نیز داشته باشید. تسلط به موضوع برای تولید محتوا در یوتیوب ضروری است.

نوشتن متن

نوشتن یک متن، هرچند ساده به شما در نحوه اجرای ویدیو کمک شایانی خواهد نمود. از فراموشی و دوباره کاری جلوگیری خواهد نمود. متن را بگونه ای بنویسید که گویی مشغول اجرای آن هستید، تا حد ممکن واضح و به زبان خودتان باشد. تمام جزئیات را در متن خود بگنجانید. متن خود را چندین بار با صدای بلند تمرین کنید آن را ضبط کنید، گوش بدهید و روان بودن آن را چک کنید. در صورت وجود هر گونه ابهام در متن برگردید و آن را اصلاح نمایید.

متن را برای شخص دیگری بفرستید یا اجرا نمایید و از او بخواهید اشکالات شما را بگوید. اگرچه مورد قضاوت قرارگرفتن دلهره آور است، اما به تدریج به یک روند عادی تبدیل خواهد شد.

آماده کردن تجهیزات ابتدایی

 بی تردید استفاده از تجهیزات پیشرفته می‌تواند کیفیت بالاتری در تولید به همراه داشته باشد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که کار با این ابزار کاملاً تخصصی است و نیاز به آموزش تخصصی دارد. بسته به نوع تولید محتوا در یوتیوب، ابزارتان متفاوت خواهد بود. گاهی لازم است از خودتان یا هر چیز دیگر فیلم ضبط کنید در این صورت دوربین، میکروفن و نور و … لازم خواهد بود. در برخی موارد به ویژه ویدیوهای آموزشی لازم است صفحه اسکرین گوشی یا لپ تاب خود را به اشتراک بگذارید. با تجهیزات ابتدایی شروع کنید و به مرور آنها را ارتقاء دهید. چند مورد از تجهیزات ابتدایی برای ساخت یک ویدیو به طور خلاصه معرفی می‌شود:

  • دوربین: اگرجه دورین های سطح بالا می‌توانند ظاهر ویدیوی شما را به شدت بهبود بخشند، اما تنظیمات و گزینه‌های زیاد و مدیریت آن‌ها باعث پیچیدگی در کار خواهد شد. فراموش نکنید شما احتمالاً یک دوربین کوچک زیبا در جیب یا کیف خود دارید. بله گوشی‌های هوشمند می‌توانند فیلم را به صورت HD ضبط نماییند و حتی بسیاری از آنها قابلیت 4K را نیز دارند. این تا حدی می‌تواند شما را از خرید دوربین بی نیاز نماید.
  • تری پاد (سه پایه): به وسیله یک هولدر گوشی را برروی آن نصب می‌نمایید و با استفاده از پایه‌ها می‌توانیم گوشی را در ارتفاع دلخواه قرار بدهیم. علاوه بر آن استفاده از تری پاد برای جلوگیری از لرزش‌های دست حین تصویربرداری ضروری است.  گوشی خود را روی سه پایه تنظیم نمایید و برای اطمینان به طور آزمایشی ضبط نمایید.
  • میکروفن: اهمیت صدا کمتر از تصویر نیست. هر چقدر هم دوربین شما حرفه‌ای باشد، صدای ضبط شده با دوربین کیفیت بسیار پایین دارد. پس حتماً باید از میکروفن استفاده نمایید. میکروفن‌های یقه‌ای قیمت مناسب و کیفیت صدای قابل قبولی دارند.
  • نور: برای ضبط یک فیلم با کیفیت حتماً باید به نورپردازی توجه داشت. چرا که نور پردازی تفاوت زیادی را در ظاهر و کیفیت ویدیو شما ایجاد می‌کند. استفاده از سافت باکس در دو جهت از روبرو ضروری است. می‌توانید به جای خرید سافت باکس از چراغ‌های مطالعه ساده نیز استفاده نمایید.

آماده کردن تجهیزات ابتدایی

ضبط کردن

در این مرحله صحنه‌ای برای ضبط آماده نمایید که از شلوغی و آشفتگی خالی باشد. یک دیوار خالی و تک رنگ برای پس زمینه عالی است. دوربین و نور را تنظیم نمایید. دقت کنید که در قاب دوربین قرار بگیرید. فیلمنامه خود را اجرا نمایید. برای حفظ تماس چشمی دقت کنید که به لنز دوربین نگاه کنید. از اینکه تپق بزنید یا تکرار کنید یا هر اشکال دیگری هراس نداشته باشید. در واقع اولین فیلم شما، بدترین آنها خواهد بود. اگر این واقعیت را قبول کنید به خوبی به مشکل کمال گرایی خود غلبه خواهید نمود.

اگر هنگام اجرا اشتباه کردید، ضبط را متوقف نکنید. کمی مکث کنید و سپس از کمی قبل از اشتباه خود شروع کنید. در مرحله بعد می‌توانید اشتباهات و بخش‌های اضافی را حین تدوین حذف نمایید.

ضبط اسکرین

باید در نظر داشته ممکن است ویدیویی که شما قصد ساخت آن را دارید نیازی به تصویر برداری با دوربین نداشته باشد. در بسیاری از موارد خصوصاً آموزش کار با برنامه‌ها و سایت‌ها و … بیشتر کار با ضبط صفحه نمایش انجام می‌شود.

برای ضبط صفحه نمایش نرم افزارهای مختلفی موجود است. Camtasia و bb flash back و OBS Studio هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. سعی کنید نرم افزاری انتخاب نمایید که همزمان با ضبط صفحه قابلیت ضبط صدا، ویرایش و اشتراک گذاری را نیز داشته باشد.

ابتدا آیکون‌های اضافی را از دسکتاپ پاک کنید، برنامه‌های غیر ضروری را ببندید. اعلان‌ها را خاموش کنید تا بدون مزاحمت کار را آغاز کنید. لازم است از قبل با نرم افزار تمرین کرده باشید تا تسلط کافی داشته باشید. نرم افزار مورد نظر خود را باز کنید و شروع به ضبط نمایید. از حرکات اضافی ماوس خودداری کنید. به یاد داشته باشید اگر اشتباهی شد، توقف نکنید. با کمی مکث ادامه دهید، در پایان می‌توانید اشتباهات را ویرایش نمایید.

ادیت فیلم

این قسمت جالبترین و وقت گیر ترین قسمت خواهد بود و البته برای مبتدی‌ها بسیار طاقت فرسا. البته لازم نیست یک تدوین گر حرفه‌ای باشید. موارد اضافی و اشتباهات را حذف کنید. از ترنزیشن و حاشیه نویسی روی تصویر استفاده نمایید. ناحیه یک سوم پایین ویدیو جایی برای ارائه اطلاعات به مخاطب حین پخش ویدیو است. اضافه کردن موسیقی: سرگرم کننده ترین بخش ماجرا همین خواهد بود. به احتمال زیاد انتخاب آهنگ به مراتب بیشتر از تهیه کل ویدیو وقت خواهد گرفت. بهتر است از موسیقی‌هایی که یوتیوب در اختیارتان قرار داده استفاده نمایید تا با مشکل حق امتیاز روبرو نشوید.

اضافه کردن Intro و Outro

یک «Intro» مقدمه ساده اضافه کنید و در آن خیلی شفاف آنچه که قرار است ببینند را بیان نمایید. در پایان «Outro» اضافه کنید این به نوعی صفحه پایان کار شماست. از این صفحه چند گونه استفاده می‌شود:

  • پلی لیست: پیوندی از یک تا چندین ویدیوی خود را قرار دهید.
  • سابسکریب: لینکی قرار دهید که بیننده برای اشتراک کانال شما استفاده نماید.
  • کانال: به شما این امکان را می‌دهد که کانال دیگری را پیوند دهید.
  • پیوند به وب سایت: می‌توانید به وب سایتی خارج از یوتیوب لینک دهید.

تولید ویدیو در یوتیوب

بارگذاری در یوتیوب

این مرحله بسیار ساده است. یوتیوب از فرمت‌های زیادی نظیر: AVI، 3GPP، MOV، MP4،MPEG  یا.MPG، FLV، FLV، M4V، M4V، WMV WEBM پشتیبانی می‌کند.

  • یوتیوب را باز کرده و وارد حساب کاربری خود شوید. با کلیک بر روی «upload» بر روی «select files to upload» کلیک کنید. فایل مورد نظر را انتخاب کنید. با زدن دکمه «upload» وارد صفحه‌ای خواهید شد که اطلاعات بیشتری از شما می‌خواهد.  در قسمت «description» توضیحات را بنویسید و در قسمت «tag»  ستونی که قرار است ویدیوی شما در آن به نمایش بیایید را مشخص نمایید.
  • «tumbnails» تصویری که ابتدای ویدیوی شما نمایش داده می‌شود را انتخاب کنید. اولین چیزی که دیده می‌شود همین تصویر است و اهمیت زیادی در جذب مخاطب دارد.
  • «translation» اگر مایل باشید می‌توانید عنوان و توضیحات خود را ترجمه نمایید تا به زبان‌های دیگر نیز نمایش داده شود.
  • «advanced setting» در این قسمت می‌توانید کامت ها را غیر فعال نمایید. محدودیت سنی اعمال کنید، دسته بندی و موقعیت جغرافیایی را تعیین کنید.
  • در آپشن «privacy» می‌توانید تنظیمات مربوط به نمایش را انجام دهید.
    • «public» در حالت عمومی قرار می‌گیرد و همه می‌توانند ویدیوی شما را مشاهده نمایند.
    • «unlisted» در سرچ ظاهر نمی‌شود و در قسمت ویدیوهای شما دیده نخواهد شد. فقط قابل مشاهده برای کسانی است که لینک ویدیو را به آن‌ها می‌دهید.
    • «private» کاملاً شخصی شده و فقط شما و کسانی که تأیید می‌کنید می‌توانند مشاهده نمایند.
    • «scheduled» می‌توانید زمان انتشار آن را تعیین نمایید. در صورتی که چند ویدیو با هم آپلود کنید می‌توانید مشخص نمایید که هر هفته یکی منتشر شود. قبل از آن زمان ویدیوها قابل بازدید نیستند.

در آخر پس از تعیین تمام موارد، گزینه Publish را انتخاب کنید تا اولین ویدیوی شما در یوتیوب بارگزاری گردد.

نکات مهم برای تولید محتوا در یوتیوب

برای اینکه بازدید بیشتری داشته باشید علاوه بر داشتن محتوای مفید و جذاب در یوتیوب نکات دیگری را باید مد نظر داشته باشید.

  • 15 ثانیه طلایی: بر اساس آمارها 15 ثانیه اول ویدیو نقش به سزایی در تصمیم گیری مخاطب نسبت به ادامه ویدیو یا بستن آن دارد. سعی کنید در این 15 ثانیه مخاطب را جذب نمایید. برای این کار می‌توانید نتیجه نهایی کار را همان ابتدا به نمایش بگذارید، این روش معمولاً در ویدیوهای «خودت بساز» و «قبل و بعد آرایش» از این گونه‌اند. در ابتدا نتیجه پایانی را نشان می‌دهند و پس از جذب مخاطب به نمایش مراحل کار می‌پردازند.
  • برنامه منظم: کانال‌هایی که به طور مرتب بیش از یکبار در هفته پست می‌گذارند بازدید و عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارند. به خصوص اگر تازه شروع به کار کرده‌اید و سعی در ایجاد مخاطب دارید. رعایت یک برنامه منظم با چندین پست در هفته می‌تواند کانال شما را به سرعت در الگوریتم افزایش دهد.
  • ایجاد یک روند کاری پایدار: ممکن است شما در حال ساخت ویدیویی هستید که 6 ماه زمان می‌برد، این فیلم حتی اگر شایسته اسکار هم باشد به رشد کانال شما کمکی نخواهد نمود. بارگذاری ویدیو در زمان‌های مشخص کاربران را برای بازدید به کانال شما می‌کشاند.

محتوای شما می‌تواند در هر موضوعی باشد، اما سعی کنید «روند کاری ساده پایدار» ی ایجاد نمایید، این روند می‌تواند راه اندازی یک استودیو، ایجاد یک الگوی مداوم برای تدوین یا استخدام همکار و ایجاد تیم کاری باشد. آنقدر به اصلاح موضوعات ویدیوها و روند کارتان ادامه دهید تا فرایند تولید محتوا در یوتیوب مانند  ماشین روغن کاری شده روان شود.

  • تعامل با همکاران: در ویدیوی همکاران و رقبای خود مشارکت کنید. از این طریق مشترکان آن‌ها با شما و کانالتان آشنا می‌شوند.
  • خط مشی یوتیوب: یوتیوب برای مشترکان خود قوانین و خط مشی مشخص نموده است و این قوانین را با توجه به وضعیت جامعه به روز رسانی می‌نماید. نگاه کوتاهی به این قوانین می‌تواند شما را در مدیریت کانالتان یاری نماید. یوتیوب بارگذاری هر گونه ویدیوی توهین آمیز، هرزه نگاری، و موارد تشویق به اعمال جرم را ممنوع کرده است.
  • موضوعات و ایده‌های پرطرفدار یوتیوب: یکی از مراحل مهم تولید محتوا در یوتیوب یا هر شبکه دیگری انتخاب موضوعات جذاب و مورد نیاز مخاطب است. موضوعات پرطرفدار یوتیوب را می‌توان به 7 دسته تقسیم کرد. ویدیوهای عمومی، تجارت، مد و زیبایی، بازی و گیمینگ، ورزش و تناسب اندام، فیلم و تلوزیون و موسیقی. اگر هنوز کانالی ایجاد نکردید این پست می‌تواند ایده جالبی برای مبتدیان باشد. اگر صاحب کانال هستید این پست شما را در افزایش مخاطبان و انتخاب ایده‌های بهتر یاری می‌نماید.

برای ایجاد یک کانال با سؤال از خود شروع کنید. چه کار می‌کنید؟ چه چیزی دوست دارید؟ در چه کاری مهارت دارید؟ یا به دنبال مهارت در چه کاری هستید؟

  • مد، فشن و زیبایی: مد همیشه رایج است و مخاطبان زیای دارد. راه اندازی یک کانال مد ایده خوبی است به شرطی که سعی کنید بی نظیر باشید. بافت مو، شینیون یا آرایش صورت آموزش دهید. آخرین اخبار حوزه مد و فشن را به اشتراک بگذارید. سبک آرایش و پوشش گذشته خود، خانواده و دوستانتان را به نمایش گذاشته و از آن انتقاد کنید. چالش تغییر، آرایش با قیمت زیر 20 هزار تومان، آرایش بدون آینه، آرایش میوه‌ها و … اجرا و دیگران را دعوت کنید. ویدیوهای درست و غلط آماده کنید.
  • بازی و گیمینگ: اگر به بازی علاقه مند هستید و در آن تخصص دارید، در عین سرگرمی می‌تواند بسیار پر سود هم باشد. ورزش الکترونیک صنعتی رو به رشد و فضای آن کاملاً رقابتی است تا جایی که گیمرها پلتفرم مجزایی به نام «توییچ» برای این کار راه اندازی کردند. معرفی اشکالات و باگ‌های بازی‌ها، راه حل عبور از بخش‌های سخت بازی،تجربه خود از سفارشی سازی ظاهر شخصیت‌های بازی، اکتشافات خود از یک بازی خاص و پاسخ گویی به سؤالات مشترکان را در ویدیوهایتان به اشتراک بگذارید.

درباره بازی‌های قدیمی صحبت کنید و حس دلتنگی در مخاطب ایجاد نمایید. یا درباره نسخه‌های جدید و قدیم بازی‌ها و تفاوت آن‌ها صحبت کنید.

  • تجارت و کسب و کار: این دسته به اندازی ای که باید، ترند نشده حتی برای مشاغل آنلاین. این دسته به اندازه‌ای که باید، (حتی برای مشاغل آنلاین) رایج نشده است. داشتن یک حساب کاری در یوتیوب قطعاً مفید است حتی اگر برای تبلیغ از آن استفاده نکنید. کسب و کارتان را معرفی نمایید. با جزئیات درباره شغل خود توضیح دهید و اطلاعات زمینه‌ای را در اختیار مخاطبان قرار دهید. درویدیو آرم و نام شرکت را به وضح نمایش دهید تا مخاطب با نام تجاری شما ارتباط بگیرد. حرفه‌ای به نظر رسیدن این فیلم ضروری است زیرا اولین برداشت و قضاوتی است که درباره شما خواهند داشت.design wizard مجموعه‌ای از الگوهای ویدیویی با مضامین تجاری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

آموزش استفاده از محصولات، رویداد «event» های بزرگ کاری و رضایت مشتری، مشاوره تجاری و رموز موفقیت خود  را می‌توانید در قالب ویدیو بگنجانید.

  • ورزش و تناسب اندام: همیشه علاقه مندان زیادی داشته و با شیوع کرونا و بسته شدن سالن‌های ورزشی این کانال‌ها با رشد زیادی مواجه شده‌اند.

اگر کانال ورزشی دارید می‌توانید اخبار روز حوزه ورزشی خود را بازگو کنید، استوری و پست‌های ورزشگاران محبوب را به طور مستقیم از کانالشان بازنشر کنید. در باره وقایع روزانه ورزشی صحبت کنیدیا بازی تیم خود را مورد تحلیل قرار دهید. ویدیوهای تمرینی خود را به اشتراک بگذارید یا درباره تمرینات مشاوره بدهید.

اگر رژیم غدایی خاصی دارید که ارزش اشتراک گذاری دارد آن را بیان کنید درباره غذاهای رژیمی خاصتان و طرز تهیه آن صحبت کنید. ویدیویی درباره میزان کالری خوراکی‌ها و مقایسه آن‌ها بسازید. تمرینات ورزشی در خانه آموزش دهید. ویدیوهای قبل و بعد از رژیم و برنامه ورزشی خود بسازید. مکمل‌های رژیمی خود را معرفی کنید و درباره نقاط ضعف و قوتش صحبت کنید.

برخی از متدهای تناسب اندام شناخته شده را با دلیل و منطق تخریب نمایید با اینکار برای خود اعتبار می‌خرید.

  • اگر علاقه مند به فیلم هستید و عاشق صحبت کردن در مورد فیلم و سریال‌ها هستید، چرا افکار خود را با مخاطبان بیشتری به اشتراک نمی‌گذارید؟

درباره شخصیت‌های مورد علاقه خود صحبت کنید. صحنه‌های مورد علاقه خود، یا صحنه‌ای از آخرین فیلم اکران شده یا فیلم‌های قدیمی مورد توجه را تحلیل و تفسیر نمایید. تحلیل تریلرهای جذاب بسیار مورد استقبال واقع می‌شود. لیستی از بهترین فیلم‌ها تهیه کنید مثلاً «10 فیلمی که کودکان قبل از 12 سالگی باید ببینند» و درویدیو دلیل این برتری را شرح دهید. بیوگرافی بازیگر محبوبتان را شرح دهید درباره اینکه چطور در زندگی شما تأثیر گذار بوده توضیح دهید. برای گرفتن ایده‌های بیشتر می‌توانید از «IMDB» کمک بگیرید. صحنه‌هایی از فیلم‌ها را بازآفرینی کنید، این بازسازی می‌تواند جنبه طنز به خود گیرد. اگر اطلاعاتی درباره فناوری فیلم سازی دارید می‌توانید چگونگی ساخت برخی فیلم‌ها را توضیح دهید، درباره جلوه‌های ویژه؛ نور پردازی و … اطلاعاتی بدهید. درباره قسمت‌های آینده فیلم‌ها پیش بینی کنید.

  • موسیقی: این کانال ها می توانند ویدیو هایی از آخرین آهنگ ها، آموزش آلات موسیقی و … می باشد.
  • تهیه لیست: لیست …… ترین ها همیشه مورد توجه قرار می گیرند. برای مثال 10 سایت برتر….، 8 نکته برای ….، موضوعی لیست را در ویدیوی خود شرح دهید و در باره هر کدام از موارد لیست توضیح بدهید.
  • آموزش های کوتاه: یکی از رایج ترین انواع ویدیو در یوتیوب آموزش ها هستند. می توانند شامل هر آموزشی باشند از بازی و آشپزی گرفته تا زبان و فناوری. به یاد داشته باشید کسی که از کانال شما انجام کاری را یاد گرفته باشد به طور حتم علاقه زیادی به تماشای بقیه ویدیو های شما خواهد داشت.

از اینفوگرافیک و تصاویر واضح برای توضیح جزئیات نکاتی که در هر ویدئو بیان می کنید استفاده کنید. ثابت شده است که تصاویر بصری نه تنها یادگیری را آسان تر می کنند بلکه لذت بیشتری نیز دارند.

  • چالش ها: در سال های اخیر فیلم های چالشی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. از چالش سطل یخ گرفته تا… . فیلم چالش خود را بسازید و چیزی به آن بیفزایید. مثلا می توانید چالش را در لباس یا مکان منحصر به فردی انجام دهید. غالبا فیلم های چالشی که اشتباه انجام میشود بازدید بیشتری دارند اما خرابکاری عمدی اصلا جذاب نخواهد بود.
  • ویدیو پاسخ: قبلا قابلیت پاسخگویی در یوتیوب فراهم بود اما به خاطر استفاده کم حذف شد. شما می توانید برای یک ویدیوی معروف پاسخ ویدیویی بسازید. حتما باید عنوان دقیق آن فیلم را در عنوان خود وارد کنید تا بازدید کنندگان بدانند این دو با هم در ارتباطند. این دست ویدیو ها ترافیک ویدیوی معروف را به سمت شما روانه می کند.
  • تایم لپس: آن ها جزئیات جدیدی از صحنه را اشکار میکنند که در ویدیو های عادی قابل مشاهده نیستند. امروزه دوربین ها تنظیماتی دارند که می توانند تایم لپس را بسیار کارآمد ضبط کنند. ولی اگر مجبورید به صورت دستی ثبت نمایید باید عواملی مانند مدت زمان کوتاه و فاصله بین عکس ها را در نظر بگیرید. دوربین خود را در فضای جالبی که فعالیت زیادی دارد تنظیم کنید. اگر موفق شوید یک اتفاق جالب را ضبط کنید، ممکن است بینندگان زیادی برای دیدن آن اغوا شوند.
  • کشیدن زندگی من: نوعی از ویدیو ها هستند که در آن نویسنده تاریخچه زندگی خود را روایت می کند، ویدیو با حرکت های سریع قلم بر روی تابلوی سفید وقایع مهم و چهره های اصلی زندگی را به نمایش می گذارد.
  • مقایسه: گاهی کاربران در انتخاب 2 محصول مشابه مردد هستند. فیلمی بسازید و در آن معایب و مزایای هر دو را برجسته نمایید. با این کار بینش خوبی نسبت به محصولات ارائه می نماید. توجه داشته باشید در پایان ویدیو نظر خود را روشن نمایید.
  • پشت صحنه: دیدن پشت صحنه و فرایند تولید یک محتوای با کیفیت در یوتیوب برای کاربران بسیار جذاب است. از روند ضبط و تدوین فیلم خو ویدیویی بسازید.

در پایان

در پایان باید در نظر داشته باشید، اگرچه دانستن این نکات شما را برای شروع کارتان راهنمایی خواهد نمود؛ اما در ابتدای کار ویدیوهای شما کیفیت چندان خوبی نخواهند داشت. به مرور با کسب تجربه مطمئنا کیفیت تولید محتوا در یوتیوب بهبود می یابد. مهم این است که شروع کنید حتی با یک محتوای نه چندان خوب!

8 thoughts on “تولید محتوا در یوتیوب”

  1. متشکرم از شما
    لطفاً درمورد ممنوعیات یوتیوب هم بنویسید
    چه مواردی به انتشار محتوای کانال آسیب میزند؟

  2. ممنون از شما ، مقاله شما باعث شد افکارم کمی جمع و جور تر بشه برای شروع در یوتیوب

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *