با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » بایدها و نبایدهای تولید محتوا در فضای مجازی
بایدها و نبایدهای تولید محتوا در فضای مجازی
بایدها و نبایدهای تولید محتوا در فضای مجازی

بایدها و نبایدهای تولید محتوا در فضای مجازی

چرا تولید محتوا در فضای مجازی اهمیت دارد؟

استفاده از اینترنت امروزه به بخش جدا ناپذیری از زندگی‌ها تبدیل شده است. فضای مجازی آنچنان در کسب و کارها نفوذ کرده که بخشی مهمی به نام تولید محتوا در فضای مجازی را درکسب و کارها بوجود آورده است.

دایره تولید محتوا تخصصی برای استفاده در فضای مجازی در جذب مخاطب و دنبال کننده و به تبع آن افزایش خریدار آنچنان موفق عمل کرده که به بازیگری بی بدیل در عرصه فضای مجازی بدل گشته است.

در واقع شکل ابتدایی تولید محتوا در سالهای نه چندان دور تألیف یک مطلب در حیطه معرفی یک کالا یا یک وب سایت بود؛ اما ذائقه بصری بشر با حضور اپلیکیشن هایی که نقطه ثقلشان عکس و فیلم بود آنچنان رشد کرد که امروزه تألیف یک متن به تنهایی کاربردی نیست و لزوم استفاده توامان از عکس و فیلم بهمراه یک کپشن به یک رویه پربازده بدل گشته است.

امروزه تولید محتوای تخصصی برای فضای مجازی آنچنان وسیع و عمیق شده است که حتی تأثیر استفاده از رنگها، فیلترها، بک گراندها و… به دغدغه‌ای برای تهیه کنندگان در این وادی مبدل گردیده است.

در زیر به اختصار تولید محتوا را در چند کانون مهم فضای مجازی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

چرا تولید محتوا در فضای مجازی اهمیت دارد؟

تولید محتوا در اینستاگرام

جلوه‌های بصری در پست‌های آپلود شده در اینستاگرام سبب شده تا اینستاگرام به یکی از پربازدید ترین و محبوبترین اپلیکیشن ها در فضای مجازی تبدیل گردد. بازدیدهای میلیونی در این برنامه نگاه بازار کار را به خود جذب کرده است و با نگاهی گذرا به سایت‌های فروش اینترنتی ادعای ما تأیید می‌شود. چنانکه اغلب وب سایتها یک حساب کاربری در اینستاگرام دارند. هر چه تعداد بازدیدکنندگان، دنبال کنندگان و لایک ها بیشتر باشد نوید بازاری پر رونق تر را می دهد و البته اعتبار مکتسبه با افزایش چشمگیر مواجه خواهد شد.

اما در این پروسه چه نکاتی می‌تواند یک حساب کاربری قوی در اینستاگرام را بوجود آورد؟

۱- تم خاص، فیلتر جذاب و رنگهای متناسب

همانطور که به کرات عنوان شد، اینستاگرام از جمله اپلیکیشن هایی است که بر پایه تصویر بنا شده است. سوژه تصاویر نیز به خودی خود شاید جذاب نباشد پس بهتر است برای جذب بهتر مخاطب کمی از دنیای واقعی فاصله بگیریم. استفاده از فیلترهای متنوع چنان شایع و کاربردی شده‌اند که فیلترهای موجود در اینستاگرام روز به روز افزایش می‌یابند و حتی برنامه‌های تخصصی در این زمینه تولید شده‌اند. بهرحال رویه جذاب کردن سوژه چنان فراگیر شده که کمتر عکسی را بدون روتوش در فضای مجازی خواهید یافت. پس اصل اول را همواره ملاک عمل قرار دهید.

۲- تعامل

خود را یک مشتری فرض کنید که اطلاعات مبهمی از یک کالا دارد. چه چیز شما را به خرید ترغیب خواهد کرد؟ بله، تعامل!

گرچه بیان و تشریح اطلاعات مرتبط با کالا می‌تواند نقاط تاریک آن را روشن سازد؛ اما به یاد داشته باشید نمی‌توانید هزار خط در مورد یک کالا بنویسید! پس بهتر است تعامل با مشتری را به عنوان اصل دوم همواره به یاد داشته باشید.

۳- مشخص کردن جامعه هدف

نوشتن یک مطلب برای ترغیب یک مادر برای خرید کالایی برای نوزادش بسیار ساده خواهد بود؛ به نحوی که فقط لازم است وی را مطمئن سازید خرید کالای مذکور برای نوزادش ضروری است، اما اگر جامعه هدف شما مردانی در بازه سنی ۴۰ تا ۶۰ ساله هستند کار سختی پیش رو دارید! آن‌ها ساعت‌ها درطول روز کار می‌کنند تا رفاه را برای خانواده‌شان به ارمغان بیاورند، به سختی اطمینان و توجه آنان جلب می‌شود؛ زیرا وقت کافی برای مطالعه کامل مطالب مبسوط را ندارند و با خواندن چند سطر اول نتیجه گیری خواهند کرد؛ ولی این مسئله هم راهکاری خواهد داشت کافیست به او با جملاتی کوتاه ثابت کنید کالای شما ارزش خرید بالایی خواهد داشت (پرداختی کمتر در قبال کیفیت بالاتر).

در نهایت جامعه هدف شما ممکن است چنان گسترده باشد که تنها راهِ تولیدِ محتوایی با کیفیت و جذاب در فضای مجازی، خلاقیت شما در پررنگ کردن نقاط قوت و کمرنگ کردن نقاط ضعف محصول باشد.

۴- بررسی و مقایسه

برخی کالاها بدون هیچ کم و کاستی در کیفیت در همه دنیا یکسان تولید می‌شوند؛ مثلاً یک مدل گوشی از یک برند خاص که در تمام ویژگی‌ها از قبیل دوربین، اندازه نمایشگر، رزولوشن نمایشگر، ابعاد و … ثابت هستند را در نظر بگیرید؛ در این مواقع دست شما برای معرفی در حوزه خلاقیت کاملاً بسته هست. نا امید نشوید چون می‌توانید با مقایسه آن با یک گوشی هم رده در همان بازه قیمتی مشتری را ترغیب کنید تا برای خواندن مقایسه به حساب کاربری اینستاگرام شما سری بزند و مطمئن باشید بازدیدهای متوالی منجر به افزایش شانس خرید از فروشگاه مجازی شما خواهد شد.

تولید محتوا در اینستاگرام

۵- هشتگ

گاهی موضوعات منتشر شده چنان فراوان هستند که دسترسی به یک سطح از اطلاعات خاص امری دشوار خواهد بود؛ اما هشتگ‌ها دشواری دسترسی را از بین برده‌اند و کار را راحت کرده‌اند. اگر متناسب با معرفی کالایتان هشتگ های متناسب و البته مرتبط بکار ببرید؛ شانس دیده شدن اطلاعات تألیفی شما در میان آن همه اطلاعات انبوه و متنوع افزایش می‌یابد. در واقع هشتگ ها شبیه کلمات کلیدی در متون هستند که استفاده از آنها راهنمایی برای ورود جستوجو گران به صفحه شما خواهد بود.

۶- انتشار نظرات مشتریان

گاهی یک کالای خاص نیازمند یک بررسی طولانی مدت است، بنابراین یک بررسی کوتاه و سطحی کار را به شدت پایین می‌آورد؛ مثلاً طول عمر یک باتری ممکن است با اعداد و ارقام بیان شده در دفترچه آن فاصله ملموس و محسوسی داشته باشد. این امر حتی در بررسی‌های چند ماهه نیز خود را نشان ندهد؛ پس بهتر است از مشتری‌ها کمک بگیریم. اطلاعات یک مشتری که بیش از یکسال از خریدش گذشته است قطعاً به اندازه نظر یک کارشناس خبره در این زمینه واجد ارزش و البته کاربردی خواهد بود، پس واهمه‌ای از منتشر کردن نظرات واقعی مشتریان خود نداشته باشید. البته فراموش نکنید هر چیزی بها و ارزشی دارد؛ پس با دادن امتیاز به خریداران در قبال درج نظراتشان آنها را وسوسه کنید تا اطلاعاتشان را در اختیار شما و دیگر خریداران قرار دهند.

تولید محتوای سایت

اگر وب سایت را یک فیلم نامه در نظر بگیریم، وبلاگ بازیگری است که استخدام می‌شود تا دیالوگ‌ها را ادا کند و این مسئله را در نظر بگیرید که بهترین و قوی‌ترین دیالوگ‌ها اگر توسط یک بازیگر آماتور ادا شوند ارزشی نخواهند داشت؛ پس تمام تلاش خود را برای ساختن یک بازیگر بکار ببندید! وبلاگ‌ها اغلب برای رفع ابهامات از اطلاعات محصولات در وب سایت‌ها ساخته می‌شوند. البته تعامل ساده‌تر با مشتریان و مخاطبان در قالب وبلاگ امری بدیهی است. در وبلاگ‌ها با بررسی، معرفی، مقایسه، سئوال و جواب‌ها می‌توان اصطلاح مشتری مداری را به بهترین نحو و البته در بالاترین سطح کیفی مجسم کرد. اگر برای بروز کردن مداوم محتوای سایت خود خسته شده‌اید و از ترافیک اندک مرتبط با وب سایت خود ناراضی هستید وقت آن رسیده یک وبلاگ قوی راه اندازی کنید و اثرات آن را در کوتاه مدت مشاهده کنید.

حال اگر با مطالعه مطالب عنوان شده عزم خود را جزم کرده‌اید تا رونقی به کسب و کار خود بدهید؛ نکات کلیدی تولید محتوا در فضای مجازی را در زیر مطالعه کنید:

۱- یک شروع طوفانی

اگر عنوانی جذاب را بعنوان تیتر اصلی خود انتخاب کنید یک سوم راه را طی کرده‌اید. اغلب خواننده‌ها از خواندن مطالبی که عنوانی مبهم، ناگیرا و جذاب ندارند صرفنظر می‌کنند؛ پس، قبل از تولید محتوای سایت، برای شروع، عنوانی خلاقانه و جذاب انتخاب کنید.

۲- صداقت در متن

از بزرگ نمایی بیش از حد بپرهیزید. استفاده از عبارات، کلمات و جملات اغراق آمیز و غیر واقعی ارزش و اعتبار کار شما را بشدت کاهش می‌دهد.

البته بیان واقعیت به تنهایی راهگشا نیست و رنگ آمیزی آن ضروری است. فقط به یاد داشته باشید این رنگ و لعاب دادن تا بدانجا باشد که نظرات کارشناسان خبره در آن زمینه را نقض نکند.

قاطعیت در بیان یک مطلب مسئله مهمی است اما همیشه کارگشا نیست؛ مثلاً اگر تحقیقات یک مرکز تحقیفقاتی نشان دهد خوردن یک فنجان شیر قبل خواب باعث افزایش کیفیت خواب می‌شود و شما این تحقیق را با عنوانی مانند: «با بی‌خوابی برای همیشه خداحافظی کنید»، در وبلاگ خود منتشر کنید، قطعاً صداقت را رعایت نکرده اید و مطمئناً با ریزش مخاطب مواجه خواهید شد؛ اما تحریک خواننده برای خواندن متن شما تداخلی با اصل صداقت ندارد؛ مثلاً عنوان کردن اعداد و ارقام جامعه آماری که با خوردن شیر خواب با کیفیتی را تجربه کرده‌اند می‌تواند از مصادیق همان تحریک‌ها و البته در چارچوب صداقت باشد.

تولید محتوای سایت

۳- اختتامیه‌ای بی نقص

به پایان بردن بی نقص یک مطلب در تولید محتوا برای فضای مجازی به اندازه‌ای ضروری است که در شروع کردن آن لازم است. اگر خواننده را با یک عنوان جذاب، مطلبی مفید با تکیه بر نظرات مهم در چارچوب واقعیت جذب وبلاگ خود کنیم؛ ولی در انتها نتوانیم او را به یک جمع بندی عالی برسانید، بدانید که بازی را باخته‌اید!

شما از همان ابتدا بوسیله محتوای تولیدی خود تلاش می‌کنید راهی جدید برای مخاطبتان بسازید؛ مثلاً اگر در مورد یک داروی جدید مطلب نوشته‌اید بایستی بیمار را مجاب کنید داروی شما را با اطمینان خاطر مصرف کند و زنده کردن امید به درمان و بهبودی بایستی با قلم و شیوه نگارش شما برای او بوجود آید.

شما با محتوای تولیدی با کیفیت خود، درمان پیش از مصرف دارو را استارت زده‌اید! شما روح او را آماده مصرف داروی مورد نظر می‌کنید و اگر چنین کنید به محتوای تولیدی خود افتخار کنید زیرا شما به اندازه محقق آن دارو مثمر ثمر بوده‌اید.

در پایان یک مطلب مهم را در خاطر داشته باشید که اختتامیه بایستی همچون قیچی از بین برندهٔ تمام شک و شبهه‌ها باشد و اگر در انتهای مطلب خود بجای پایان دادن محتوا، مطلب جدیدی را عنوان کنید قطعاً پیروز نخواهید بود.

تولید محتوا در تلگرام

تلگرام نیز از جمله برنامه‌های کاربردی در حوزه فضای مجازی است که در رونق دادن کسب و کارها خوش درخشیده است. این اپلیکیشن بسان اینستاگرام برپایه مالتی مدیا تعریف و برنامه ریزی شده است. نکاتی کلیدی که توجه به آنها در این اپلیکیشن محبوب، منتج به رونق کسب و کار خواهد شد را به اختصار گردآوری کرده‌ایم.

۱- بدیع بودن محتوا

به روز کردن مستمر مطالب اولین اصلی است که برای یک حساب کاربری تلگرام ضروریست. این نکته را به یاد داشته باشید بدیع و تازه بودن محتوای آپلود شده کمک شایانی به دائمی کردن مخاطبانتان خواهد داشت.

تولید محتوا در تلگرام

۲- زمان انتشار محتوا

نظرسنجی‌های متفاوتی دراقصی نقاط دنیا صورت گرفته است تا به یک الگوریتم واحد برای دستیابی به زمان طلایی برای انتشار پست‌ها و مطالب در فضای مجازی برسند. اعداد و ارقامی هم در این زمینه منتشر شده است؛ اما واقعیت این است هیچ الگویی نمی‌تواند بیانگر یک شمای کلی باشد، مثلاً عده‌ای بر این باور هستند که روزهای دوشنبه و سه شنبه و در بازه ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۱۰ شب بهترین زمان برای انتشار یک پست در فضای مجازیست؛ ولی به جرأت می‌توان گفت هر کشوری الگوی خاص خود را دارد. به هرحال این شما هستید که تجربی می‌توانید الگویی برای بهترین بازه زمانی برای خود ترسیم کنید.

۳- افزودن عکس

همانطور که گفته شد، تلگرام یک برنامه مالتی مدیا است؛ البته این تمایل به مذاق مخاطبان هم خوش آمده پس ناچاریم متون را با چاشنی عکس و فیلم آغشته کنیم. عکس از زوایای پنهان و پیدای یک کالا گاهی تأثیرگذاری عمیق‌تری از تألیف چند ده خط مطلب دارد؛ البته استفاده از نمودارهای مقایسه‌ای در قالب عکس نیز کمک شایانی به مفید واقع شدن مطالب شما دارد.

همه این مطالب تنها بیانی سطحی و عامه از حرفه تولید محتوا در فضای مجازی بود که عنوان شد.

در پایان ضروریست برای تولید محتوای در فضای مجازی چه در اینستاگرام یا تلگرام یا سایت کسب و کارتان به یک کارشناس خبره در این حوزه مراجعه کنید تا هم در صرف زمان و هم در هزینه، پرداختی معقول داشته باشید. با الو کانتنت همراه باشید.

1 thought on “بایدها و نبایدهای تولید محتوا در فضای مجازی”

  1. بد نبود البته میشه موارد دیگری رو هم اشاره کرد که شاید مهمتر از اینها باشند ولی بنظرم برای شروع نسبت به افراد مبتدی خوب و کافی هست.سپاس

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *