با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » چگونگی ارزیابی کیفیت تولید محتوا توسط گوگل
چگونگی ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل
چگونگی ارزیابی کیفیت تولید محتوا توسط گوگل

چگونگی ارزیابی کیفیت تولید محتوا توسط گوگل

حتما می‌دانید که گوگل تاکتیک‌های متنوعی را برای ارزیابی کیفیت تولید محتوا مورد استفاده قرار می‌دهد تا مشکلات رتبه‌بندی خود را تا جایی که مقدور است از میان بردارد. اما این ترفندها چیست؟

شاید بتوان گفت گوگل آنقدر دست و دل باز است تا چیزهایی که برای مدت زیادی شناخته شده بودند را به عنوان SEO تایید کند. در واقع این امر نشان می‌دهد که دو عامل در رتبه بندی گوگل بسیار رایج هستند این دو عامل عبارتند از:

این دو مورد از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و می‌توانند عاملی باشند تا گوگل در مسیر رتبه‌دهی، محتواهایی که با توجه به این دو فاکتور تولید شده‌اند را بیش از دیگر محتواهای موجود، ارزش گذاری کند.

البته باید بدانید امروزه این ارزش گذاری از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است؛ چرا که گوگل از روش‌هایی برای تجزیه و تحلیل سیگنال‌های محتوا استفاده می‌کند که به سادگی روش‌هایی که در گذشته استفاده می‌شد، نیست.

تجزیه و تحلیل سیگنال‌های محتوا

چگونه می‌توان این دو عامل را دور زد!

۱.گوگل، تو ذهنم را می‌‌خوانی!

اگر به دنبال چیزی، مثلا «بهترین برند گرانول» بوده و این واژه را جستجو کنم، اولین چیزی که با آن در صفحات وب برخورد می‌کنم، رتبه‌بندی آن است. البته ممکن است نتایج به دست آمده میان افراد با توجه به جغرافیا و مواردی از این دست، متفاوت باشد.

گوگل به خیلی چیزها اهمیت داده و به آنها توجه می‌کند؛ اما چیزی که همواره به دنبال آن بوده، مطابقت کلمات کلیدی با یکدیگر است که البته آن نه تنها یک مطابقت ساده بلکه یک انطباق هدفمند محسوب می‌شود. گوگل اساسا به دنبال ارزیابی و تجزیه و تحلیل درست است. وقتی که فردی عبارت «بهترین برند گرانول» را جستجو می‌کند، ممکن است منظورش از واژه ی «بهترین»، پرطرفدارترین یا محبوب‌ترین یا سالم‌ترین و یا شاید همه این ها در کنار یکدیگر باشد.

در این مورد، گوگل عبارت «سالم‌ترین» را اتخاذ کرده و در واقع بعد از جستجوی عبارت «بهترین برند گرانول» واژه «سالم ترین» جزو ۱۰ نتیجه برتری به دست می‌آید. به نظر می‌رسد که ارزیابی کیفیت تولید محتوا توسط گوگل اینطور فکر می‌کند که در جهان گرانول‌ها، واژه‌های «بهترین» و «سالم‌ترین» به نوعی با یکدیگر هم پوشانی دارند و به عبارت ساده‌تر با یکدیگر هم معنی و مترادف هستند. شاید بسیاری از افرادی که عبارت «بهترین» را جستجو می‌کنند به دنبال «سالم‌ترین» گرانول باشند!

سالیان سال است که برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو کارهای زیادی انجام شده است. در ارزیابی کیفیت تولید محتوا توسط گوگل نیاز به تطابق کلمات کلیدی با یکدیگر و به خصوص تطابق آنها با تیتر و شروع محتوا دارید.

۲.موضوعات (عناوین) مرتبط

ارتباطات موضوعی، عبارات مرتبط، تطابق و هماهنگی کلمات کلیدی با یکدیگر در ارزیابی کیفیت تولید محتوا توسط گوگل بسیار اهمیت دارد. بگذارید با یک مثال تکراری به تفهیم این بحث بپردازیم. وقتی که شما عبارت‌هایی مانند «بهترین برندهای گرانول»، «برندهای گرانول» یا «بهترین گرانول‌ها» را جستجو می‌کنید، واژه‌ها و عبارت مرتبط با این کلمات نظیر «پتروشیمی»، «پلیمر» و… را نیز مشاهده می‌کنید.

مرتبط کردن این کلمات و عبارات با یکدیگر، اساسا پاداش ارزیابی کیفیت تولید محتوا توسط گوگل به آن دسته‌ای است که از این اصطلاحات و عبارات به طور هوشمندانه استفاده کرده‌اند. حتی می‌توان گفت این امر تا جایی پیش می‌رود که صفحاتی که این کار را انجام نداده‌اند، جریمه شوند. به عنوان مثال ممکن است گوگل بگوید: “ عجیب است که ما صفحه‌ای در مورد گرانول داریم که در آن به مغزها (میوه ها) اشاره شده است، چرا که ما اغلب این‌ها را کنار یکدیگر نمی بینیم!” پس وقتی در صفحات وب این عناصر را مشاهده کنند، برای آن ها عجیب و سوال برانگیز است.

موضوعات (عناوین) مرتبط با ارزیابی کیفیت محتوا توسط گوگل

۳. اصل سادگی (انجام کار به ساده ‌ترین و بدیهی‌ترین روش)

هنگامی که افراد در مورد «بهترین برندهای گرانول» جستجو می‌کنند، تمایلی ندارند تا با مقالات بلند بالا مواجه شوند بلکه ترجیح می‌دهند که اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق مقالات کوتاه مثل «۵ یا ۱۰ برند برتر» و مقالات تصویری که ارزیابی‌های کوتاهی را نیز به همراه دارند، به دست آورند.

این فرمت و روش برای سطح مطالعه نیز کارآمد است. اگر در مقاله و نوشتار خود از واژه‌های ثقیل و سنگین علمی که برای قشر خاصی قابل فهم است استفاده کنید، ممکن است خیل عظیمی از مخاطبان آماتور و مبتدی خود را از دست بدهید. پس چه بهتر که اصل سادگی را رعایت کنید و مختصر و مفید بنویسید. یک راه بسیار خوب برای انجام این کار نوشتن مقالاتی با عناوینی مثل «۱۰ برند برتر» است.

۴. تبلیغ نام تجاری

نام یک سایت می‌تواند معرف کل آن سایت باشد و با تبلیغ آن می‌توانید خود را به دیگران بشناسانید. پس هنگامی که درباره چیزی جستجو می‌کنید و در صفحات ابتدایی نتایج با سایت‌هایی مواجه می‌شوید، ارزیابی کیفیت تولید محتوا توسط گوگل می‌گوید: “ما می دانیم که شما به دنبال چه چیزی هستید! این سایت جای خوبی برای کمک به شما است”

۵. صدا و تصویر

علاوه بر محتوای متنی، می‌توانید از محتوای صوتی و تصویری نیز بهره ببرید. شما می‌توانید از ویدیو، صدا، عناصر تعاملی، ابزارها و حتی ماشین حساب‌ها در محتوای خود استفاده کنید. گوگل به این کار شما به عنوان یک ویژگی مثبت نگاه می‌کند و آن ها را با چیزهای گوناگون مرتبط می‌سازد.

برای مثال، اگر شما به دنبال «نرخ وام»، «محاسبه وام» یا «تراکم جمعیت توسط دولت» باشید، گوگل نیز به دنبال ابزارها و عناصر تعاملی مرتبط با این عبارات خواهد بود. به همین ترتیب، اگر شما به دنبال نام یک موزیک هستید، گوگل می‌گوید: ” هی، می‌دونی چیه؟ ما باید به دنبال صفحاتی باشیم که حاوی ویدیو یا صوت باشند.” اگر به دنبال یک موضوع خاص هستید که با پادکست‌‌ها ارتباط دارد، گوگل سعی می‌کند آن را برای شما پیدا کند. استفاده از این ابزارها می‌تواند نقش مهمی در نحوه ارزیابی محتوای شما ایفا کند.

۶. گوگل می‌تواند حقیقت را بگوید

این بخش کمی غیرعادی و عجیب است؛ اما سال گذشته گوگل به طور رسمی در مورد ارزیابی کیفیت تولید محتوا صحبت کرد. آنها با همکاری رادیوی عمومی ملی NPR درباره صحبت و اعتبار اطلاعات در محتوای سایت صحبت کردند. به منظور انجام این کار گوگل از سایت‌ها و منابعی که به صحت اطلاعات آنها اعتماد دارد استفاده می‌کند. پس زمانی که مردم چیزی را جستجو می‌کنند، ما به دنبال صحت اعتبار مطالب نمایش داده شده هستیم. گوگل در این موارد گفته‌ است:” ما به اطلاعات بسیار دقیقی نیاز داریم تا قابل تایید باشند. “

این مسئله از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که ممکن است در آینده به چیزهای دیگر نیز تعمیم یابد.

۷. IFTTT

آخرین چیزی که امروز درباره ی آن صحبت می‌کنیم IFTTT است. یکی از نکات تقویت سئو، کمک کردن به بالا رفتن آمار بازدید سایت و انتشار محتوای سایت درون شبکه‌های اجتماعی است. IFTTT به اختصار IF This Then That است که طبق یک الگوریتم ساده در عین حال جالب و کاربردی نوشته شده است. بدین گونه که ابتدا شما حساب کاربری مثلا تلگرام خود را وارد کرده، پس از آن نیز حساب گوگل درایو را وارد می‌کنید و این گونه می‌توانید تعریف کنید که اگر در کانال تلگرام عکسی آپلود شد، IFTTT  سریع آن را در گوگل درایو قرار بدهد. این برنامه هیچ مشکل امنیتی نیز نداشته و تنها با ساخت API هایی ارتباط دو برنامه را برقرار می‌سازد.

این روش به گوگل کمک می‌کند تا تجزیه و تحلیل دقیق‌تری از اطلاعات محتوای منتشر شده در وب سایت‌ها داشته باشد.

منبع: Moz

1 thought on “چگونگی ارزیابی کیفیت تولید محتوا توسط گوگل”

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *