با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا

تولید محتوای صوتی

این روزها روندی فزاینده در فضای محتوای دیجیتالی وجود دارد که سبب شده است کسب و کارهای بسیاری به سمت آن کشیده شوند و بازاریابی خود را از آن طریق پیگیری نمایند. اما این روند چیست؟ باید بگوییم تولید محتوای صوتی.

ما در مورد صوتی که در محتوای ویدیویی استفاده می کنید، صحبت نمی کنیم بلکه این یک موضوع کاملاً مجزا بوده و به نوعی به عنوان یک بازاریابی محتوا صوتی مورد توجه است. به همین دلیل قصد داریم انواع محتوای صوتی را مرور کنیم و به شکل دقیق به شما بگوییم که چگونه می توانید آنها را در بازاریابی محتوایی خود بگنجانید تا سبب تقویت روند بازاریابی شما شود.

نکات مهم در دنیای بازاریابی صوتی چیست؟

تولید محتوای صوتی به دلیل راحتی در ارتباط، با محتوای ویدئویی و متن متفاوت است. یکی از دلایل آن این است که مخاطب مجبور نیست برای تماشای یا خواندن آن بنشینید و زمان صرف کند بلکه می تواند در هر مکانی خواه در محل کار، اتومبیل، در منزل یا خواه خارج از منزل به محتوای صوتی گوش دهد و اطلاعات آن را کسب کند.

در واقع باید بگوییم تولید محتوا به صورت صوتی آنچنان برای مخاطب کاربر دارد که وی می تواند در طول روز و همزمان با کارهای روزمره آنها را انجام دهد و با ذهن کنجکاو خود، مطالبی که در آن گفته شده است را تخیل کرده و درک نماید.

جالب است بدانید که بزرگترین برندهای جهانی امروزه به سرمایه گذاری در دنیای تولید محتوای صوتی پرداخته اند و تخمین زده شده است که هزینه های بازاریابی صوتی تا انتهای سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می رسد. در واقع برندهای معتبر با چندین راه تبلیغ از جمله کتاب صوتی، محتوای صوتی خبری، محتوای صوتی آموزشی و… این مسیر را طی می کنند و برای استراتژی بازاریابی محتوای دیجیتال خود برنامه ریزی می نمایند.

انواع تولید محتوای صوتی کدامند؟

پیش از قدم گذاشتن بر مسیر تولید محتوای صوتی، باید بدانید محتوای صوتی انواع گوناگونی دارد و باید یک به یک آنها را شناخته و با توجه به نیازی که دارید، آنها را انتخاب نمایید. نمونه این محتواهای صوتی عبارتند از:

  • پادکست

پادکست ها یکی از محبوب ترین انواع محتوای صوتی هستند. این نوع محتوا از سال ۲۰۰۴ تولید شد و به مرور زمان محبوبیت بسیاری در میان صاحبان کسب و کار و مخاطبان پیدا کرد. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۱، پادکست ها تقریباً برابر با ۱۱۲ میلیون شنونده داشته باشند.

پادکست ها فوق العاده محبوب هستند و برخی از محبوب ترین آنها میلیون ها شنونده دارند. از آنجا که انواع مختلف پادکست وجود دارد که طیف گسترده ای از موضوعات را پوشش می دهد، کسب و کارهای گوناگون نیز به سمت این نوع تولید محتوا کشیده شده و با کمک آن مخاطبان بسیاری را به سوی خود جذب می کنند.

جالب است بدانید به طور کلی، شنوندگان پادکست معمولاً دارای تحصیلات عالی بوده و احتمالا افرادی مرفه هستند. از سوی دیگر باید تاکید کنیم که ایجاد پادکست به طور خاص در مورد شغل شما یک استراتژی عالی نیست، مگر اینکه به زاویه ای متفاوت از برند خود نزدیک شوید. شما باید به فکر ایجاد و ارتقاء پادکست هفتگی به عنوان یک ابتکار محتوای دارای برند باشید که متفاوت از تاکتیک های بازاریابی محتوای سنتی مانند وبلاگ نویسی است.

در واقع به جای ایجاد پادکست در مورد شرکت خود، سعی کنید پادکست در مورد یک موضوع خاص در صنعت خود ایجاد کنید یا در مورد برخی جنبه های کسب و کار خود که هم به طور مستقیم بر شما و هم بر مشتریان آینده شما تأثیر می گذارد، استفاده نمایید.

  • کلیپ های صوتی

شاید تولید محتوای صوتی به سبک پادکست درباره شرکت شما ایده خوبی به نظر برسد؛ اما تنها خود را محدود به آن نکنید و سعی کنید کلیپ های صوتی را هم برای خود در نظر بگیرید. قسمت های کوتاه یک تا پنج دقیقه ای می تواند برای کسب و کار شما مفید به نظر برسد.

کلیپ های صوتی کوتاه، یکنواختی از پیام های متنی یا ویدئویی را شکسته و به دنبال کنندگان فرصتی می دهند تا با سرعت اطلاعاتی را در مورد شرکت یا کسب و کار شما به دست آورند. برای این کار می توانید از مصاحبه ویدیویی گرفته شده، استفاده کرده و آن را به کلیپ های صوتی کوتاه تبدیل کنید تا به صورت منظم به اشتراک بگذارید.

  • کتاب صوتی

مطمئناً درباره کتاب های صوتی اطلاعات خوبی دارید و مطالب بسیاری می دانید. کتابهای صوتی به یک قالب محتوای صوتی گسترده تبدیل شده اند و حتی این روزها به عنوان رقیب کتاب های شومیز سنتی شناخته می شوند.

شاید از قبل بدانید که ایجاد کتابهای الکترونیکی چگونه می تواند یک شکل موفق در بازاریابی محتوا باشد. اما باید تاکید کنیم این نوع تولید محتوا در صورتی که هدفمند باشد، راهی عالی برای سرمایه گذاری و گسترش استراتژی فعلی بازاریابی محتوای شما محسوب می شود. بنابراین چرا کتاب های موجود را به کتاب صوتی تبدیل نکنید؟

بهینه سازی موتورهای جست و جوی صوتی را جدی بگیرید

بهینه سازی جستجوی صوتی یا جستجوگر صوتی، عملی است که می توانید تبلیغات خود را از طریق جستجوی صوتی ایجاد کنید. کاربران هنگام جستجوی صوتی، به جای تایپ کردن کلمات، صدای خود را در دستگاه های خودکار صدا ضبط می کنند و جست و جوی خود را انجام می دهند.

بهینه سازی جستجوی صوتی به همان روش بهینه سازی جستجوهای متنی انجام می دهد. از آنجا که شما در جستجوی عبارات کلیدی هستید که مشتریان احتمالی شما آن را به صورت صوتی جست و جو می کنند، باید محتوایی تولید کنید که کاربر بتواند به آن دسترسی پیدا کند.

اگر می خواهید نتایج بازاریابی ویدیویی خود را بهبود بخشید، می توانید تلاشهای سئوی صوتی خود را نیز برای بهینه سازی و هدایت هر گونه ترافیک صوتی محور به محتوای ویدیوی خود بهینه کنید.

تولید محتوای صوتی چه کاربردهایی دارد؟

تولید محتوای صوتی میتواند برای شما و کسب و کارتان کاربردهای بسیاری داشته باشد که نمونه هایی از آنها عبارتند از:

  • افزایش رتبه سایت در موتورهای جست و جو
  • تولید محتوای صوتی در غالب آموزش برای کاربران
  • بهبود سئو سایت
  • افزایش مخاطب اپلیکیشن کسب و کار شما
  • انتشار سخنرانی های صاحبان کسب و کارها
  • استفاده از محتوای صوتی در نمایشگاه ها
  • ارسال محتوای صوتی از طریق شبکه های اجتماعی برای کاربران
  • انتشار کتاب صوتی
  • تولید محتوای صوتی جهت معرفی کسب و کار

در پایان

هر آنچه در این بخش برای شما توضیح داده شد، تنها بخشی از دنیای بی پایان تولید محتوای صوتی است. باید بدانید تولید محتوای صوتی به زودی به یکی از اصلی ترین ابزارهای بازاریابی محتوا تبدیل می شود و روزانه میلیون ها نفر به شنیدن آن می نشینند. پس زمان را از دست ندهید و هر چه سریعتر از این ابزار برای جذب مخاطب و توسعه کسب و کار خود بهره ببرید.