با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » آکادمی » چگونه اینفلوئنسر شویم؟
چگونه اینفلوئنسر شویم
چگونه اینفلوئنسر شویم؟

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

یکی از مفاهیمی که به لطف شبکه های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام به سرعت گسترش یافت، مقوله اینفلوئنسر مارکتینگ بود. تا پیش از این، تبلیغات در فضای مجازی و اینترنت به صورت پاپ آپ، بنرهای تبلیغاتی و… انجام می شد. اما امروزه این شیوه های تبلیغاتی اثرگذاری خود را از دست داده اند و اینفلوئنسر مارکتینگ بازار داغی پیدا کرده است.

اینفلوئنسرها افرادی هستند که به واسطه تخصصشان در یک زمینه، بر روی تعداد افراد زیادی تاثیرگذاری دارند. این افراد به صورت تخصصی در حوزه مربوط به خود، تولید محتوا می کنند. افرادی هم که به آن حیطه علاقمند هستند، ضمن فالو کردن اینفلوئنسرها، از محتوایشان استفاده می کنند.

به عنوان مثال یک اینفلوئنسر ممکن است در زمینه محصولات زیبایی و آرایشی فعالیت کرده و محتوایی با همین موضوع تولید نماید. به دلیل آن که علاقمندان این حوزه این فرد را دنبال می کنند، این اینفلوئنسر فرصت آن را دارد که بتواند بر روی آن ها تاثیرگذاری داشته باشد. از همین رو، برندهای محصولات آرایشی هم محصولات خود را برای تبلیغ به او عرضه می کنند.

شبکه اجتماعی اینستاگرام فرصتی بی نظیر در اختیار کاربران خود قرار داده که با آن به یک اینفلوئنسر تبدیل بشوند. ممکن است شما نیز بخواهید در حوزه مورد علاقه خود، اینفلوئنسر شده و به عنوان یک چهره تاثیرگذار شناخته بشوید. در ادامه این مطلب، به این موضوع می پردازیم و سوالات مرتبط با آن را پاسخ می دهیم.

مراحل اینفلوئنسر شدن؟

این اساسی ترین پرسش این مطلب است که در ادامه به آن پاسخ می دهیم. برخی از افرادی که امروزه فالورهای زیادی در اینستاگرام دارند، صرفا به خاطر یک پست یا ویدیویی وایرال شده به چنین جایگاهی رسیده اند. اما در واقع، مسیری که بیشتر اینفلوئنسرها برای مطرح شدن طی کرده اند، این مراحل را دارد:

مشخص کردن حوزه کاری و مخاطبان هدف

اولین مرحله در مسیر اینفلوئنسر شدن آن است که جایگاه مناسب و حوزه فعالیتتان را مشخص کنید. ابتدا باید تعیین کنید که می خواهید در چه زمینه ای به تولید محتوا پرداخته و با کدام گروه از مردم ارتباط برقرار کنید. برای مشخص کردن حوزه فعالیت خود، راحت ترین راه یافتن نقاط قوت و علایقتان است.

به دنبال مواردی بگردید که نقطه قوت شما به حساب می آیند. فهرستی از چیزهایی که به آن ها علاقه دارید تهیه کنید. بهترین حوزه برای فعالیت شما، آن است که هم مورد علاقه تان باشد و هم در آن قوت داشته باشید. در بیانی خلاصه تر، موضوعی را برای فعالیت خود انتخاب کنید که اگر لازم شد در برابر جمعی از آن سخن بگویید، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشید.

طبق آن چه که از آمار فالورها و فعالیت کاربران اینستاگرام مشخص شده است، محبوب ترین زمینه فعالیت اینفلوئنسرها عبارتند از:

  • لایف استایل یا سبک زندگی
  • زیبایی
  • سفر و جهان گردی
  • مد و فشن
  • غذا
  • تکنولوژی
  • ورزش و فیتنس
  • سرگرمی

اگر حوزه فعالیت شما یکی از موارد بالا باشد، هم احتمال استقبال از پست هایتان زیاد است و هم رقابت سنگینی در پیش رویتان خواهد بود. بنابراین مهم است که موضوعی را برای فعالیت خود انتخاب کنید که حاضرید در مسیر آن دشواری ها رقابت را پشت سر بگذارید.

اینفلوئنسر شدن

تولید محتوای اختصاصی و با کیفیت

مهم ترین مرحله در مسیر اینفلوئنسر شدن، تولید محتوای با کیفیت است. اگر اینفلوئنسرها و افراد برجسته در شبکه های اجتماعی فالورهای زیادی دارند، دلیلش این است که محتوای خوبی به فالورهای خود عرضه می دارند. شما هم اگر می خواهید بیشتر شناخته شده و شما را فالو کنند، باید محتوایی با کیفیت و اختصاصی ارائه دهید.

صرف نظر از این که شما در چه حوزه ای به عنوان اینفلوئنسر فعالیت می کنید یا در کدام پلتفرم فعالیت دارید، محتوایتان باید کیفیت و ارزش بالایی داشته باشد. در این راستا، لازم است که به خوبی با مخاطبان هدف و موضوع فعالیت خود آشنا باشید. زیرا بهترین معیار برای سنجش کیفیت محتواهایتان، سلیقه مخاطب است.

بر اساس سلیقه مخاطبان و موضوع فعالیت خود، می توانید تشخیص دهید که کدام محتوا با کیفیت و مناسب انتشار است. به عنوان مثال، در زمینه زیبایی و آرایش، ویدیوهایی که از مراحل میک آپ منتشر می شوند، محبوبیت بالایی دارند. برای اینفلوئنسری که در این زمینه فعال است، چنین محتوایی محتوای با کیفیت به حساب می آید. حال اگر به آن چاشنی خلاقیت هم اضافه شده و ارزش بیشتری به آن داده شود، مخاطبان نیز بیشتر از آن استقبال می کنند.

اختصاصی و یونیک بودن محتوا اهمیت خاص خود را دارد. شما باید محتوایی را منتشر کنید که مخصوص شما باشد. به عبارت دیگر، آن چه شما به عنوان یک اینفلوئنسر منتشر می کنید، باید ارزش منحصر به فردی داشته باشد که شما را از سایر اینفلوئنسرها متمایز کند.

توجه به سلیقه مخاطبان

لازمه موفقیت در اینفلوئنسری، توجه کردن به سلیقه مخاطبان است. اگر می خواهید یک شخص تاثیرگذار در حوزه فعالیت خود بوده و مخاطبانی وفادار داشته باشید، باید دقیقا بدانید که سلیقه آن ها چیست و به چه چیزی نیاز دارند.

روش های مختلفی برای تشخیص سلیقه مخاطبان وجود دارد. یکی از راه های بسیار آسان و مستقیم، سرچ در گوگل است. کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود را جستجو کرده و از طریق پیشنهادهای گوگل، نیازهای عمده مخاطبان را پیدا کنید. راه دیگر، استفاده از ابزارهای آنالیز موجود در خود اینستاگرام است. ببینید کدام پست هایتان با استقبال بیشتری از سوی آن ها روبرو شده است.

هنگامی که سلیقه کاربران خود را شناختید، بر اساس آن اقدام به تولید محتوا در اینستاگرام کنید. به عنوان یک اینفلوئنسر، محتوایی را تولید کنید که به سوال های آنان پاسخ دهد و محصولاتی را به آن ها معرفی کنید که نیازشان را برطرف کند.

توزیع مناسب محتوا با هشتگ ها و تبلیغات

برای آن که مخاطبان حوزه کاری خود را جذب کرده و فالور بگیرید، باید محتوایتان را به دست افراد مناسب آن برسانید. محتوای شما تا به مخاطبان مخصوص عرضه نشود، شانس چندانی برای دیده شدن نخواهد داشت. به همین دلیل لازم است با هشتگ های مناسب، محتوایتان را به مخاطبان خود برسانید.

یک روش موثرتر اما هزینه بر دیگر، تبلیغات است. به پیج هایی که در حوزه فعالیت شما کار می کنند یا مخاطبانی مشابه مخاطبان هدفتان دارند، تبلیغ بدهید. با این کار محتوایتان را به شیوه ای مناسب توزیع کرده اید؛ در نتیجه مخاطبان بیشتری جذب خواهید کرد.

ارتباط با مخاطبان

یک اصل مهم دیگر که هر اینفلوئنسری باید مد نظر داشته باشد، ارتباط با مخاطبان است. آن چه که یک اینفلوئنسر را از یک سلبریتی متمایز می کند، همین ویژگی است.

اینفلوئنسرها می توانند به صورت مستقیم با مخاطبان و فالورهای خود در ارتباط بوده و به آن ها پاسخ بدهند. با این کار شما هم فضایی صمیمی برای مخاطبان خود ایجاد کرده اید و هم مخاطبان وفادارتری خواهید داشت.

اینفلوئنسر شدن؛ چالش ها و مزیت ها

مانند هر چیز دیگری در این دنیا، اینفلوئنسر شدن نیز هم مزیت ها و هم چالش های متعددی را دارد. بسیاری از مردم تنها مزیت های اینفلوئنسر بودن را در نظر می گیرند؛ چنین دیدگاهی موجب می شود که درک واقع بینانه ای از چگونگی اینفلوئنسر شدن نداشته باشیم.

نخستین مزیتی که یک اینفلوئنسر تجربه می کند، قابلیت تاثیرگذاری بالا بر روی دیگران است. اینفلوئنسرها در حوزه فعالیت خود به خوبی شناخته شده هستند. برخی از اینفلوئنسرها میلیون ها نفر فالور دارند و مانند یک سلبریتی در جامعه شناخته می شوند. و چه کسی دوست ندارد مشهور و تاثیرگذار باشد؟ اما این تنها مزیت اینفلوئنسر بودن نیست.

امروزه کسب و کارها و برندهای مختلف، اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ را به خوبی درک می کنند. شیوه های تبلیغات و بازاریابی سنتی دیگر کارایی لازم را ندارند؛ چرا که مردم مایلند محصول یا خدماتی را خریداری کنند که از سوی افراد مورد اعتماد به آن ها معرفی شده باشد. اینجاست که اینفلوئنسر مارکتینگ نقش خود را ایفا می کند.

اینفلوئنسر شدن؛ چالش ها و مزیت ها

اینفلوئنسرها به دلیل تخصص در حوزه کاری خود و تولید محتوا در این زمینه، اعتماد مخاطبانشان را جلب می کنند. از سوی دیگر، شبکه های اجتماعی فرصتی فراهم کرده تا اینفلوئنسرها مستقیما با فالورها و دنبال کنندگان خود در ارتباط باشند. در گذشته ممکن بود یک بازیگر یا ستاره موسیقی محصولی را تبلیغ کند، اما این ارتباط نزدیک و صمیمیت بین یک اینفلوئنسر و فالورهایش را نداشت.

طبق آمار، در سال 2017 حدود 86 درصد از کاربران شبکه های اجتماعی تحت تاثیر اینفلوئنسر مارکتینگ محصولی را خریداری کرده اند. همین آمار به خوبی نشان می دهد که اینفلوئنسر مارکتینگ چرا این قدر مهم شده است.

به طور کلی از جمله مهم ترین مزیت های اینفلوئنسر بودن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناخته شدن در میان مردم و کسب اعتبار
  • برخورداری از نفوذ و تاثیرگذاری بالا در میان مخاطبان
  • پرستیژ و جایگاه خوب در جامعه
  • فرصت کسب درآمدهای عالی از طریق تبلیغات و همکاری با برندها

در کنار این مزیت ها، چالش هایی هم در مسیر اینفلوئنسر شدن وجود دارد. امروزه افراد بسیار زیادی مایل هستند به عنوان یک اینفلوئنسر فعالیت کنند. اینفلوئنسر بودن به عنوان یک شغل یا فعالیت لاکچری دیده می شود؛ مزیت هایی مانند اعتبار اجتماعی و درآمد خوب اینفلوئنسرها، بسیاری از افراد را برای رسیدن به این جایگاه ترغیب کرده است.

همین موضوع به یک چالش در مسیر اینفلوئنسر شدن تبدیل شده است. تبدیل شدن به یک شخص با نفوذ و تاثیرگذار که مخاطبانی وفادار داشته باشد، کار آسانی نیست. این کار نیاز به صبر و فعالیت هوشمندانه دارد.از سوی دیگر، همین که افراد زیادی می خواهند اینفلوئنسر بشوند، این کار را سخت تر کرده. چون به نوعی رقابت بر سر جذب مخاطبان و کسب محبوبیت و اعتبار را شدت بخشیده.

امروزه برای تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر موفق، باید برای مدتی طولانی پشتکار به خرج داد؛ باید محتوای درجه یک و اختصاصی تولید کرد و تا جایی که می شود، در رقابت با سایر افراد هوشمندانه عمل کرد. این مسیر، دشواری های خاص خود را دارد. به خاطر همین، افرادی که صبر زیادی نداشته و می خواهند به سرعت موفق شوند، معمولا در آن به نتیجه ای نمی رسند.

اما یک چالش مهم دیگر، هنگامی پدیدار می شود که شما به یک اینفلوئنسر معروف تبدیل شده اید. وقتی که به عنوان یک اینفلوئنسر مطرح شده باشید، باید حساسیت زیادی نسبت به همکاری ها و تبلیغاتتان به خرج دهید. همکاری با یک برند غیرقابل اعتماد یا تبلیغ محصولی بی کیفیت، سریع تر از آن چه فکرش را بکنید به اعتبار شما ضربه می زند. هنگامی هم که به اعتبار و شهرتتان آسیب وارد شود، جبران آن تقریبا محال است.

مهم ترین چالش هایی که در مسیر اینفلوئنسر شدن وجود دارند عبارتند از:

  • نیاز به تلاش و پشتکار و صبر زیاد
  • لزوم تولید محتوای حرفه ای و اختصاصی و صرف وقت و هزینه برای آن
  • سخت گیری و حساسیت در همکاری با برندها و تبلیغ محصولات

با توضیحاتی که در این مطلب داده شد، شما دیدگاهی واقع بینانه نسبت به اینفلوئنسر شدن دارید. اگر هم چنان می خواهید تصمیمتان برای اینفلوئنسر شدن را عملی کنید، مطابق مراحلی که توضیح داده شد پیش بروید. با تلاش هوشمندانه و بردباری، روزی شما هم به یک اینفلوئنسر موفق تبدیل خواهید شد.

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *