با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » چگونه یک محتوای سئو شده تولید کنیم؟
چگونه یک محتوای سئو شده تولید کنیم؟
چگونه یک محتوای سئو شده تولید کنیم؟

چگونه یک محتوای سئو شده تولید کنیم؟

راهنمای کامل بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو (با چک لیست)

گوگل اعلام کرده که محتوای با کیفیت یکی از سه عامل مهم در رتبه بندی سایت است، اما چه چیزی باعث می‌شود که محتوا از دیدگاه سئو، خوب باشد؟ در این مقاله نکاتی که منجر به تولید یک محتوای سئو شده می شود را بیان کرده ایم.

بازاریابی محتوایی کارآمد است که محتوای آن خوب باشد.

همانطور که چرخ ها بدون موتور کارایی ندارد، محتوا بدون سئو نیز در بازاریابی دیجیتال کارایی ندارد. و درست مثل موتور بدون چرخ، یک ماشین پر زرق و برق است که در هیچ کجا، جایی ندارد.

محتوا به سئو نیاز دارد تا در میان پست‌هایی که هر روزه در اینترنت منتشر می‌شود برجسته شود و گوگل نیز به این نکته اشاره کرده است که یکی از سه عامل مهم رتبه بندی سایت در میان موتورهای جستجو، “محتوا” است.

اما این گفته به چه معناست؟ مطمئناً محتوایی که گوگل در مورد آن صحبت می‌کند هر نوع محتوایی نیست. متاسفانه موتورهای جستجو برای اینکه مشخص کنند محتوایی با کیفیت است چک لیست ندارند و احتمالاً هرگز نخواهند داشت. منظور گوگل محتوایی است که در صفحهٔ نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند و از Google Analytics و صفحات گستردهٔ عظیمی استفاده می‌کند که ظاهراً از کیفیت خوبی برخوردارند تا به شما نمایش داده شود (اما چه کسی را می‌خواهید با این تولید محتوا فریب دهید؟)، پس بهتر است این راهنمای جامع تولید محتوای سئو شده برای موتورهای جستجو را مطالعه کنید.

مرحله ۱: استراتژی محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.

بسیاری از بازاریابان به عنوان یک ابزار تبلیغاتی در پایان تولید محتوای خود آن را بهینه سازی می‌کنند. زیرا آنها در تلاشند که نشان دهند که محتوای جدیدی که تولید کرده‌اند نظیر ندارد و برای اینکه محتوای سئو شده تولید کنند از چند کلمهٔ کلیدی و لینک استفاده می‌کنند.

اما یک استراتژی محتوا باید از کلمات کلیدی هدفمند و مورد علاقهٔ کاربراستفاده کند. هنگامی که می دانید کاربرانتان به دنبال چه نوع محتوایی است و چه چیزی را در اینترنت جستجو می‌کند، می‌توانید یک استراتژی بازاریابی طراحی کنید که به سؤالات خاص کاربرانتان پاسخ دهد و باعث جذب هر چه بیشتر مخاطبان شود.

نکات مهم در یک محتوای مخاطب محور:

  • محتوایی است که نیاز مخاطب را درک کرده است و از کلمات کلیدی هدفمند و مورد علاقهٔ کاربر استفاده کند. از زبان مخاطبان خود استفاده کنید و اطلاعاتی به آنها ارائه دهید که به دنبالشان هستند.
  • محتوایی است که به خواننده کمک کند و به یک نیاز خاص کاربر پاسخ دهد. محتواهای طولانی (محتوایی که بیش از ۱۰۰۰ کلمه دارد) تمایل دارند که در نتایج جستجو رتبهٔ بهتری داشته باشند. پس به کار خود ادامه دهید و تمرکز را بر روی محتوای خود بگذارید.
  • محتوایی است کاربر را تشویق می‌کند که ادامهٔ محتوا را بخواند. زمانی که با خوانندهٔ خود و نحوهٔ خرید او آشنا باشید محتوایتان می‌تواند چیزی از بیش از نیاز مخاطبتان را برآورده کند.

مرحلهٔ ۲: محتوای خوب طراحی کنید

زمانی که سئو محتوا خوبی داشته باشید، تجربه کاربری‌تان نیز خوب است. زمانی که کاربران با محتوایتان تعامل برقرار می‌کنند، زمان بیشتری روی محتوایتان می‌گذارند، با محتوا ارتباط برقرار می‌کنند و آن را به اشتراک می‌گذارند. سعی کنید از ساختار کلی تا جزئیات محتوای خود را خوب طراحی کنید.

فلسفه‌های بسیاری در مورد محتوای “خوب”، “بد” و “رهبری فکری” وجود دارد. هر کدام از اینها ارزش رسیدگی را دارند و البته هر قطعه از محتوای سئو شده نیز حداقل باید چند مورد از موارد زیر را داشته باشد:

  • ساده / روشن / منسجم
  • غیر منتظره
  • واقعی
  • قابل اعتماد/ معتبر / ورزیده
  • عاطفی
  • سرگرم کننده
  • آموزشی
  • مرتبط
  • عمیق/ کامل
  • کاربردی
  • جدید / منحصربفرد (هم از نظر محتوا و هم از نظر ارزش محتوا باید منحصربفرد باشد)
  • موثق

در حین طراحی محتوای خود به این نکته در مورد مخاطبین خود نیز توجه داشته باشید: شما برای مردم می‌نویسید و موتورهای جستجو نیز می‌توانند این را درک کنند- نه برعکس.

نکات مهم در طراحی یک محتوای سئو شده :

  • محتوایی است که برای مخاطبان نوشته شده نه برای رقبا. دقت کنید متنی بنویسید که نه خیلی ساده و نه خیلی پر از اصطلاحات تخصصی باشد.
  • محتوایی است که قابل به اشتراک گذاری باشد. یک گام به عقب بردارید و از خودتان بپرسید که اگر بتوانید محتوای خود را به اشتراک بگذارید از چه طریقی می‌توانید آن را به اشتراک می‌گذارید؟ (به عنوان مثال آیا دکمه به اشتراک گذاری شبکه‌های اجتماعی به راحتی در دسترس است؟)
  • محتوایی است که به سرعت بتوان آن را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار داد. از پاراگراف‌ها، ضمیمه‌های کوتاه، متن‌های دارای خط درشت، از نقاط تاکید مناسب، لیست‌های شماره دار و نقل قول استفاده کنید و محتوایی باشد که از نظر چشمی براحتی قابل خواندن باشد و براحتی قابل هضم باشد.
  • محتوایی است که دارای عناوین و نام های پرصلابت است. در محتوای خود از عناوین فریبنده و عملی استفاده کنید که در آن از کلمات کلیدی بصورت طبیعی و استراتژیک استفاده شده باشد. اگر در این مورد به کمک نیاز دارید می‌توانید از CoSchedule که یک ابزار تجزیه و تحلیل عنوان خوب است استفاده کنید.
  • محتوایی است که از نظر نتایج جستجو ایده آل است، ایرادهایی که دارد ایرادهای معمولی است یا فریم‌های زمانی آن در هدرهای پایینی قرار داشته باشند. سعی کنید در محتوای خود پیش بینی امید، ترس و نگرانی‌های مخاطب خود را بکنید.
  • محتوایی است که بهتر از نتایج موجود در صفحات‌های نتایج موتورهای جستجو است. عملکرد رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید. صفحاتی که در حال حاضر رتبهٔ آنها برای کلمات کلیدی مورد نظر خوب است را مورد بررسی قرار دهید و از خودتان بپرسید که آیا محتوایتان بهتر از محتوای این صفحات است یا خیر. اطمینان حاصل کنید که محتوایتان بهتر است.

طراحی یک محتوای سئو شده

مرحله ۳: محتوای مناسبی تولید کنید

آیا چیزی مانند یک اشتباه تایپی در یک قطعه محتوای عالی می‌تواند ذهنتان را مغشوش کند؟ نه. در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند گرامر یک معیار برای رتبه بندی است بلکه گرامر یک تجربهٔ کاربری و یک معیار مهم در مورد اعتبار متن است.

علاوه بر این، نقل قول از منابع دیگر و لینک دادن به مقالات نویسندهٔ های معتبر نیز روش خوبی است اما از نظر سئو، مناسب نیست زیرا لینک‌های خارجی به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که تا چه اندازه در مورد موضوع محتوای خود می دانید و تا چه اندازه به محتوای مرتبط با محتوای خود وابسته هستید.

نکات مهم در سئو محتوا:

  • محتوایی است که عاری از خطاهای املایی و دستوری است، اصلاح شده است و پس از نوشتن متن توسط نویسنده توسط شخص دیگری ویرایش و اصلاح می‌شود. (وجود خطاهای املائی و دستوری در یک متن شوخی نیست، به عنوان مثال مادرم اخیراً یک عکس از خطاهای دستوری از پستی که اخیراً Propecta Facebook منتشر کرده است برایم ارسال کرد. توجه داشته باشید که خطای گرامری در محتوای افرادی وجود دارد که شما در زندگی روزانهٔ خود به آنها نیاز دارید.)
  • محتوایی است که به منابع خوب و معتبر لینک داده است. به عنوان مثال ویکی پدیا یک منبع خوب از نظر گوگل است و مهم نیست که معلم مطالعات اجتماعی دبیرستانتان در مورد ویکی پدیا چه گفته است.
  • محتوایی است که مطابقت آن با واقعیت بررسی شده است. مطابقت با واقعیت یعنی اگر فردی آماری در اختیارتان قرار داد تا زمانی که منبع او را پیدا نکرده‌اید گفتهٔ او را نپذیرید.

مرحله ۴: کاربرد کلمات کلیدی مورد استفادهٔ خود را مورد بررسی قرار دهید

از کلمات کلیدی هدفمند و مورد علاقهٔ کاربر استفاده کنید. توجه داشته باشید که ما در اینجا نمی‌خواهیم نحوهٔ استفادهٔ شما از کلمات کلیدی در یک قطعه محتوا را مورد بررسی قرار دهیم بلکه می‌خواهیم در مورد خود کلمات کلیدی که در محتوای مورد نظر استفاده می‌شود، صحبت کنیم.

این درست است که انتخاب کلمات کلیدی بسیار بسیار دشوار است. اینکار در ابتدا، کار جذابی بود اما در حال حاضر به لطف گوگل نیازی به انتخاب کلمات کلیدی نیست (فرض بر این است که اینکار برای سایت خطری ندارد). این نیز درست است که گوگل در مورد کلمات کلیدی بسیار آگاه است که البته این بدین معنا نیست که کلمات کلیدی، کلماتی “بی روح” هستند این تنها بدین معناست که برای بهتر شدن متن، متن باید برای موتورهای جستجو بهینه سازی شود.

(همچنین لازم به ذکر است که کاربران در جستجوهای خود از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. گوگل نیز به اندازهٔ کافی برای شناخت عبارات رایج هوشمند است اما زمانی که کاربر یک کلمه کلیدی را وارد می‌کند در واقع به دنبال این است که کلمهٔ کلیدی که وارد کرده است در صفحات نتایج موتورهای جستجو برجسته شود.)

محتوای سئو شده عاری از کلمات کلیدی زیاد

نکات مهم در محتوای سئو شده عاری از کلمات کلیدی زیاد (کیورد استافینگ):

  • محتوایی است که پر از کلمات کلیدی نباشد. در هنگام استفاده از کلمات کلیدی نیازی به استفاده از ریاضی نیست. یک راه خوب برای شمرده تعداد کلمات کلیدی این است که از ویژگی ” Find” در سند خود استفاده کنید و کلمهٔ کلیدی مورد نظر خود را جستجو کنید. اگر بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده‌اید شروع به اصلاح متن خود کنید و سعی کنید به جای خود کلمهٔ کلیدی از مترادف‌های آن استفاده کنید.
  • محتوایی است که در بخش‌هایی از موضوع از کلمات کلیدی مرتبط و اصلی استفاده کرده است. گوگل خیلی خوب می‌توانید مفاهیم مرتبط را درک کند. پس نگران نباشید که اگر از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید گوگل نتواند این مرتبط بودن را تشخیص دهد.
  • محتوایی است که بصورت طبیعی از کلمات کلیدی و انواع آن در محتوا استفاده کرده است. نیاز به فکر کردن بیش از حد در این مورد نیست برای اینکه از کلمات کلیدی استفاده کنید می‌توانید از مترادف‌ها، مخفف‌ها و جمع کلمات کلیدی مورد نظر خود مثل یک انسان عادی استفاده کنید.
  • محتوایی است که در یک متن تصویردار به صورت طبیعی از کلمات کلیدی استفاده می‌کند. نام، عنوان و توضیحات تصاویر مکان‌های استراتژیک برای زبان‌های توصیفی هستند. خود را به استفاده از کلمات کلیدی مجبور نکنید و سعی کنید از آنها تا حدی که خوش آیند باشد استفاده کنید.
  • محتوایی است که بصورت طبیعی در عناوین آن از کلمات کلیدی استفاده شده است. اگر برای بار اول است که برای مردم می‌نویسید از کلمات کلیدی هدفمند در عناوین خود استفاده کنید.
  • محتوایی است که بصورت طبیعی از کلمات کلیدی در URL آن استفاده شده است. اگر از عنوان محتوای خود در URL استفاده کنید اینکار خیلی دشوار نخواهد بود.
  • محتوایی است که بصورت طبیعی از کلمات کلیدی و انواع آن در ۱۰۰ کلمهٔ اول استفاده کنید. اینکار را ناشیانه انجام ندهید اما سعی کنید تا حد ممکن از کلمات کلیدی استفاده کنید و از تمام کلمات کلیدی مورد نظر خود هر چه سریع‌تر در ۱۰۰ کلمهٔ اول استفاده کنید.

حال نوبت جایزه است: برخی از مسائل مربوط به تکنیک‌های سئو محتوا

سئوی تکنیکال، مبحثی است که با سایر آنچه که در مورد آن صحبت کردیم متفاوت است. اکثر فاکتورهای سئوی تکنیکال مربوط به کل سایت است که باید مورد بررسی قرار گیرد و یکی از نکات مهم آن این است که قبل از اینکه شروع به بهینه سازی محتوا کنید باید محتوای خود را خالص کنید.

با این حال چند نکتهٔ فنی در مورد محتوا وجود دارد که نمی‌توانم آنها را نادیده بگیرم و از گفتن آنها صرف نظر کنم:

  • محتوا باید به سرعت بارگذاری شود. محتوا باید در عرض سه ثانیه یا کمتر بارگذاری شود. مطمئن شوید که تصاویر و سایر فایل‌های رسانه‌ای‌تان عملکرد محتوا را کند نمی‌کنند.
  • محتوا باید به خوبی در موبایل اجرا شود. اگر سایتتان از طراحی واکنشی استفاده می‌کند این مسئله نیاز به رسیدگی ندارد اما باید مطمئن شوید که فرم‌ها و CTA ها به خوبی در محتوایتان قرار گرفته‌اند و تصاویر دقیقاً در وسط صفحه قرار گرفته‌اند و …
  • صفحهٔ سایتی که از زبان XML استفاده کرده است باید نقشهٔ سایت داشته باشد. زیرا اینکار به گوگل در پیدا کردن و درک محتوا کمک می‌کند!
  • لینک‌های داخلی باید به محتوایتان اشاره داشته باشند. مطمئن شوید که این کلمات کلیدی مرتبط هستند و سعی کنید از لینک‌هایی استفاده کنید که در آن کلمات کلیدی تا جایی ممکن و بصورت مناسب استفاده شده باشد.
  • URL ها باید کوتاه باشند. صفحاتی که رتبهٔ بالایی دارند URL کوتاهی دارند. یک URL بطور میانگین باید ۵۹ کاراکتر داشته باشد.

به جلو حرکت کنید و محتوای با کیفیت بالا تولید کنید

به جلو حرکت کنید و محتوای با کیفیت بالا تولید کنید

برخی افراد می گویند که محتوایی زیباست که در چشم مخاطب زیبا باشد اینگونه افراد تلاشی هم نمی‌کنند که رتبهٔ محتوای خود را در نتایج جستجو بهبود بخشند. حقیقت این است که برای رسیدن به اهدافمان محتوایمان باید در چشم مخاطب زیبا باشد و این زیبایی توسط یک برنامه یادگیری ماشین در گوگل تفسیر می‌شود.

خوشبختانه برای اینکار، ابزاری به نام RankBrain وجود دارد که هر چند هنوز مبهم و نا مفهوم است اما حداقل ابزار مناسبی است. این بدین معناست که می‌توانیم هزاران واژه را بررسی کنیم، ده ها هزار نتیجه را مطالعه کنیم، برای فرضیات خود از آزمون A/B استفاده کنیم و لیستی از ویژگی‌هایی که به احتمال زیاد از نظر گوگل برای محتوا مناسب را پیدا کنیم- تعداد دقیق این ویژگی‌ها، ۷۷ تاست.

محتوای سئو شده در واقع کنار هم قرار دادن دو عنصر مخاطب و گوگل در کنار هم است. اگر می‌خواهید از یک استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنید که در آن سئو مورد بررسی قرار نگرفته است، دوباره شروع به کار کنید و سئو محتوا را نیز مدنظر قرار دهید. هنگامی که چرخ ها و موتور با هم کار می‌کنند، سواری بسیار نرم‌تری خواهید داشت.

17 thoughts on “چگونه یک محتوای سئو شده تولید کنیم؟”

  1. سلام و خسته نباشید
    دوستان من میخوام کار تولید مختوا رو شروع کنم ولی دقیقا نمیدونم از کجا و باید چه چیز هایی پیش نیاز داشته باشم
    کسی میتونه یک راهنمایی مختصری بکنه ؟

  2. با عرض سلام و خسته نباشید.
    من حدود سه سال میشه که مشغول نوشتن محتوا برای سایت‌های مختلف هستم اما به تازگی مطالب شما رو دیدم و مطالعه کردم.
    این مطالب خیلی مفید و کاربردی بودند.
    ممنون خسته نباشید.

  3. ((با این حال چند نکتهٔ فنی در مورد محتوا وجود دارد که نمی‌توان آنها را نادیده بگیرم و از گفتن آنها صرف نظر کنم:)) باعرض سلام و خسته نباشید. از لحاظ دستوری متن کپی شده بالا که مربوط به محتوای شما می باشد یک اشتباه دستوری دارد.با عرض معذرت اصلاح شده آن اینطور است: ((وجود دارد که نمی‌توانم آنها را نادیده بگیرم و از گفتن آنها صرف نظر کنم.)) یا بنویسید ((وجود دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و از گفتن آنها صرف نظر کرد.)) باز هم معذرت میخوام.جسارت کردم.به بزرگواری خودتون ببخشید.ممنون

  4. الهام کشاورزی

    سلام خواستم خسته نباشید بگم بهتون
    محتوا واقعا کامل و بدون نقص بود
    مرسی از شما خیلی استفاده کردم

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *