با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » آکادمی » لحنت را درست انتخاب کن
لحنت رو درست کن | غلط ننویسیم | درست نویسی | لحن نوشته | الو کانتنت
لحنت را درست انتخاب کن

لحنت را درست انتخاب کن

لحنت رو درست کن | غلط ننویسیم | درست نویسی | لحن نوشته | الو کانتنت

لحن درست نوشتار

سخن گفتن، کار آسانی است و همگی ما می توانیم به راحتی لب به سخن باز کنیم و هر آنچه دل تنگمان می خواهد بر زبان آوریم تا جایی که یادمان می رود همین کلامی که به کار می بریم گاه برای افرادی که با زبان ما آشنا نیستند، چقدر دشوار است.

باید بگوییم درست است که سخن گفتن به راحتی انجام می شود اما آیا به راحتی نیز می توان هر آنچه می خواهیم را بر روی کاغذ پیاده کنیم و قلم را برداریم و بنویسیم؟ آنجا است که موقع نوشتن صدها سوال برایمان ایجاد می شود که مسیر را برایمان به چالش می کشد و اجازه نمی دهد به همان راحتی که حرف می زنیم، بنویسیم.

آنجا است که سوال پیش می آید که اغراق درست است یا اغراغ؟ فارغ درست است یا فارق؟ جهیزیه درست است یا جهازیه؟ آنجا است که سوال پیش می آید که کدام کلمه را کجا قرار دهیم، درست است و چه واژه هایی مناسب احوالات متنی که می نویسیم، نیست؟

باید بگوییم زمان فارسی در طول زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده و پستی و بلندی های متعددی به خود دیده است. تصور کنید در یک متن امروزی از واژگانی استفاده کنیم که مخصوص متون قدیمی است، فکر می کنید در این شرایط چه اتفاقی برای محتوای ما می افتد؟ آیا خواننده امروزی حوصله خواندن متن ما را دارد؟ بگذارید به نحوی دیگری برایتان قضیه را تشریح کنیم.

روش های نوشتاری

  • متون کهن
  • روش گفتاری
  • روش نوشتاری امروزی

اگر روش کهن را می پسندید، باید بگوییم محتوایتان تنها و تنها تعداد معدودی از افراد را به سوی خود جذب می کند و شما مخاطبان خود را از دست خواهید داد. از سوی دیگر نیز باید تاکید کنیم اگر تمام نوشته های شما به سمت گفتار پیش برود و هر آن طور که صحبت می کنید نیز بنویسید، باز هم جذابیت یک محتوای ارزشمند و یک نوشته باکیفیت را از متن خود گرفته اید. در واقع شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید که به دو روش ابتدایی ننویسید زیرا این دو روش هر دو غلط بوده و گویای شرایط ادبی امروزه نیستند. پس نوشته نه باید خیلی قدیمی و سنگین باشد و نه باید آنچنان عامیانه باشد که آن را بتوان برابر با گفتار دانست.

یک نوشته اصیل، امروزی و صحیح آن است که علاوه بر رعایت قوانین نگارشی، لحنی ساده و مخاطب پسند داشته باشد و خواننده بی حوصله امروزی را به سمت خود جذب کند.

در این بین نباید یادمان برود که لحن و روش نوشتار تماما بستگی به این امر دارد که نوشته شما قرار است چه مخاطبانی داشته باشد و در کجا منتشر شود. به طور نمونه اگر قرار است برای اینستاگرام خود کپشنی مناسب بنویسید، نیازی نیست ادبیات غنی فارسی را به رخ بکشید زیرا فضای مجازی و کاربران آن لحن امروزی را می پسندند. از سوی دیگر اگر می خواهید کتابی منتشر کنید باید مراقب باشید که چت کردن در دنیای مجازی شما را از صحیح نوشتن دور نکند.

در پایان منظورمان از این متن چنین است که نوشته خود را به گونه ای پیش ببرید که نه از این طرف پشت بام بیوفتید و نه از آن طرف…

 

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *