با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » داستان سرایی به شیوه National Geographic و جذب ۳۵۰ میلیون فالوور در جهان
معجزه بازاریابی محتوا در نشنال جیوگرافی به شیوه داستان سرایی: جذب 350 میلیون فالوور در جهان
داستان سرایی به شیوه National Geographic و جذب ۳۵۰ میلیون فالوور در جهان

داستان سرایی به شیوه National Geographic و جذب ۳۵۰ میلیون فالوور در جهان

شخصا، ترجیح می دهم که صفحات National Geographic در تمام رسانه های اجتماعی، به خصوص رسانه های تصویری مثل فیسبوک و اینستاگرام و Pinterest دنبال کنم. اما چه چیزی من و بقیه ی دنبال کننده ها را جذب می کند؟ تا مجاب شویم پست های این صفحات را دنبال کنیم؟ روش هوشمندانه ای که از آن بهره می برند، قدرت تصاویر و داستان سرایی است. این همان دلیلی است که می گوییم داستان سرایی، آینده ی رسانه های اجتماعی است.

با وجود صفحات بسیاری در رسانه های اجتماعی، National Geographic طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کرده. ۳۷ درصد از بازاریابان معتقدند که بازاریابی تصویری مهم ترین روش برای ارتقای کسب و کار است.

در اینجا با روش های National Geographic آشنا می شویم:

قدرت هیجان: با استفاده از تصاویر خارق العاده

تولید محتوا با کیفیت، رنگی و منحصر به فرد از شاخصه های National Geographic می باشد که با این ها شناخته می شود. این اولین گام برای جذب و مسخ کردن مخاطبین است. این عنصر، یعنی استفاده از تصاویر هیجان انگیز باعث کنجکاوی بیشتر مخاطب می شود تا بفهمد که این مکان کجاست و به دنبال اطلاعات بیشتری از آن می باشد. این تصاویر مخاطب را از مکان و وضعیت فعلی خود دور می کند و او را به دل تصاویر می کشاند.

این یکی از دلایلی است که تعداد دنبال کننده های پیج اینستاگرام آن ها را بالا می برد. اما باید توجه کرد که عکس و محتوای تصویری در عین خارق العاده بودن، به تنهایی کافی نیست!

نادین هجی، رمز موفقیت National Geographic را اینگونه توصیف کرد:

“استفاده از قدرت تعجب و درک فن آوری های جدید در عین صادق بودن”

استفاده از تصاویر جالب و اریجینال که توسط عکاس های حرفه ای گرفته شده اند، باعث می شود که محتوای آن ها همیشه دست اول و شگفت انگیز باشد. National Geographic برای دست یابی به این مهم ۲۷ درصد از سود خود را به تحقیق و پژوهش در این خصوص اختصاص می دهد.

اولین جمله ی درگیر کننده (جذاب/پیوند)

همیشه جملات آغازین در داستان سرایی باعث می شود که مخاطبین به سمت آن مطلب جذب شوند. جملاتی کوتاه که با کلماتی مانند: جالب، غیر معمولی، تکان دهنده و یا عاطفی شروع می شوند. National Geographic از تمام پتانسیل این عنصر در محتوای خود استفاده می کند و از آن بهره می برد.

جذاب

اگر عنوان تصاویر با جملات هیجان انگیز و جذاب همراه شوند، احتمال این که کاربران بیشتری را جذب مطلب (محتوا) کنند بیشتر می شود. برای مثال به نمونه ی زیر توجه کنید:

می بینید. جالب است چون متفاوت است! بسیاری از کاربران تجربه ی چنین چیزی را نداشته اند و برای برخی نیز تجربه ای درست شبیه به واقعیت را به ارمغان می آورد. این جذاب است و مخاطبین می خواهند بیشتر در باره ی آن بدانند. به قدری مخاطب را درگیر می کند که برای کسب اطلاعات بیشتر مجبور می شود بر روی «بیشتر» کلیک کند.

غیر عادی

حتما از خودتون می پرسید که این چیست؟! تعجب کرده اید. National Geographic به شما پاسخ می دهد.

تکان دهنده (شوکه کننده)

این هم درست مثل قسمت اول یعنی جذابیت است. مخاطب را به قدری درگیر می کند که مشتاق است ادامه ی ماجرا را بداند. با فشردن «بیشتر» باید دید که National Geographic چه حرفی برای گفتن درباره ی آن دارد که به مخاطب خود بزند.

احساسی/عاطفی

استفاده از محتوای احساسی و عاطفی از نظر تاریخی، شخصی و حتی امور روزمره.

به نظرات و کامنت های مخاطبین خود توجه کنید و به آن ها احترام بگذارید. به تصویر بالا که یه حادثه ی وحشتناک را به نمایش می گذارد توجه کنید. این تصویری از بحران اخیر یعنی طوفان ایرما می باشد. نظرات کاربران این پست سرشار از احساس درد، ناامیدی و ناراحتی است و نشان می دهد که افراد تا چه حدی از این حادثه تاثیر گرفته اند.

داستان

تا اینجای کار محتوای تصویری و عکس های جذاب، تکان دهنده و احساسی بود که باعث جذب مخاطب می شدند اما جذب مخاطب فقط اولین قدم است و مهم تر از آن نگه داشتن و درگیر کردن او می باشد. اما این کار چگونه اتفاق می افتد؟

آنها به خاطر یک داستان سرایی طولانی و اطلاعت دقیق در مورد محتویات عکس شرمنده نیستند. به مثال های زیر توجه کنید.

می بینید. متن های نوشته شده تصاویر را برای شما تداعی می کنند!

یک متن و عنوان خوب، باید مملو از جزئیات غنی از موضوع تصویر باشد. این از دلایل اهمیت متن می باشد. وقتی که تمام این عناصر یعنی تصویر جذاب، عنوان خوب و متن غنی در کنار یکدیگر قرار بگیرند باعث ایجاد یک پست زیبا، خارق العاده و هیجان انگیز می شوند.

رسانه ی اینترنتی و چاپی Humans of New York که توسط برندون استاتون اداره می شود، نیز از استراتژی و تکنیک موفق National Geographic استفاده کرده است. این رسانه در کمتر از ۷ سال با داستان سرایی قوی و استفاده از تصاویر در فیسبوک حدود ۲۰ میلیون مخاطب جذب کرد-درست مانند National Geographic.

داستان سرایی یک روش و استراتژی ویژه است که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود؛ چرا که با یک برنامه ریزی درست و دقیق می تواند تعامل خوبی را بین شما، مخاطبین و محتوای تولیدی شما برقرار کند.

فقدان نام تجاری و تبلیغات شرکت

هر عکس به فرد عکاس به جای آن برند نسبت داده می ‌شود و این باعث می ‌شود که محتوا بیشتر شخصی باشد و کمتر مرتبط به کمپانی که این روی روان شناسی تعاملات بین برند و مشتری تاثیر گذار هست.

خیلی تبلیغاتی بودن یک اشتباه رایج در بازاریابی محتوا است که این می‌تواند مخاطب‌های شما را سرد کند و به همین دلیل است که national geographic عکس‌هایش را به عکاس‌هایش نسبت می‌دهد

National Geographic به علت ارتباطی که بین خود و مخاطبان خود برقرار کرده است، می تواند به عنوان یک کمپانی انسانی معرفی شود که این باعث محبوبیت آن ها در صفحات و رسانه های اجتماعی شده.

محتوای ویدئویی در استراتژی بازاریابی محتوا

خودتان را فقط به درج تصاویر محدود نکنید. می توانید از محتوای ویدیویی نیز بهره ببرید. درست مانند National Geographic. البته ویدیوهایی که در اینستاگرام، فیسبوک و سرویس های مشابه استفاده می شوند، بی صدا هستند و این مسئله کار را برای رساندن پیام به مخاطبین سخت می کند. این یک چالش برای شماست تا از ویدیوهایی استفاده کنید تا نیازی به صدا برای روایت داستان خود نداشته باشند. یک راه استفاده از تاکتیک ویدیوی ۳۶۰ تعاملی است.

این ویدیوی بدون صدا است و اطلاعات را با زیرنویس در اختیار مخاطبین قرار می دهد. هرچند عده ی کثیری معتقدند که استفاده از این شیوه یک عقب گرد محسوب می شود و بهتر است از ویدیوهای عادی استفاده کرد.

محتوای رایگان و پولی!

زمان زیادی را به عنوان یک رسانه ی اجتماعی کار کنید و محتوای رایگان را در اختیار مخاطبان خود بگذراید. اما بعد از جذب مخاطب و شناخته شدن در فضای کاری خود، برای کار خود ارزش قائل شوید و کاری را که در آن تخصص دارید، رایگان انجام ندهید!

برای محتوایی که وقت گذاشته اید و زحمت زیادی کشیده اید مبلغی را تعیین کنید تا مخاطبین کنجکاو برای خواندن و دیدن آن ها پول پرداخت کنند.

اشتباهات رایج در استراتژی بازاریابی محتوا

یکی از رایج ترین اشتباهات در بازاریابی محتوا، تولید نکردن محتوا به اندازه ی کافی است. برای موفقیت در این زمینه و جذب مخاطبین بیشتر؟ بد نیست که برخی از تاکتیک های زیر را بشناسید، آن ها را باهم ترکیب کنید و از آن ها استفاده کنید:

  • سرگرم کننده/ محرک/ تحریک کننده ی فکر
  • فراهم کردن ابزار واقعی
  • آموزشی
  • جذاب/ همه جانبه
  • تصاویر خیره کننده
  • عمیق/ دقیق
  • فراهم آوردن تجربه ای منحصر به فرد برای کاربر
  • اینفوگرافیک ها

می توان گفت که National Geographic تقریبا تمام این عناصر و مولفه ها را باهم دارد. به همین دلیل است که یکی از موفق ترین و الهام بخشان رسانه های اجتماعی هستند. داستان سرایی آنان مخاطب را درگیر خود می کند و راه بازگشت را بر روی آنان می بندد. این رمز موفقیت National Geographic است.

منبع: smartinsights

4 thoughts on “داستان سرایی به شیوه National Geographic و جذب ۳۵۰ میلیون فالوور در جهان”

  1. سلام خانم فدایی
    عالی بود. ممنون که دانسته هاتون رو با ما به رایگان به اشتراک میذارید.
    براتون ارزوی موفقیت دارم

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *