با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » تولید محتوای الکترونیکی و آموزشی
تولید محتوای الکترونیکی
تولید محتوای الکترونیکی و آموزشی

تولید محتوای الکترونیکی و آموزشی

امروزه با رواج اینترنت در بین اکثر مردم، تولید محتوای الکترونیکی از به روزترین و پرکاربردترین تولید محتواهایی است که مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرد. اما اینکه محتوای الکترونیکی چیست و چگونه تولید می‌شود، از مواردی است که در این مطلب به آن می‌پردازیم. اگر شما هم به دنبال تولید محتوای دیجیتال هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

محتوای الکترونیکی چیست؟

محتوای الکترونیکی یک مفهوم گسترده است و بیشتر در حوزه محتوای آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هر نوع محتوایی که از طریق رایانه، گوشی هوشمند و ابزارهای الکترونیکی قابل مشاهده و انتقال باشد، محتوای الکترونیکی می گویند.

محتوای الکترونیکی شامل محتوای متنی، صوتی، تصویری، انیمیشنی و فیلیمی است، که در قالب برنامه‌های آموزشی، مانند آموزش مکمل درس، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله محتواهای الکترونیکی می‌توان به کتاب‌های دیجیتالی اشاره کرد که به سرعت رشد و توسعه یافته و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

هدف از تولید محتوا دیجیتالی چیست؟

هنگام تولید محتوای الکترونیکی، هدف صرفاً بازی و سرگرمی نیست و هدف اصلی یادگیری و آموزش است. شاید محتوای الکترونیکی برای سنین جوان و نوجوان جذاب‌تر باشد ولی برای تمامی سنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برنامه‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف، می‌تواند برای تمامی افراد با سلایق و علایق متفاوت استفاده شود.

هدف از تولید محتوا دیجیتالی چیست؟

مراحل تولید محتوای الکترونیکی

برای تولید محتوا این موارد را گام به گام انجام دهید و مطمئن باشید که می‌توانید محتوای الکترونیکی مناسبی تولید کنید. البته می‌توانید با سفارش تولید محتوای الکترونیکی به شرکت‌های تولید محتوا، به آنچه می‌خواهید دست یابید.

ابتدا طرحی برای آماده سازی محتوا، جهت تبدیل به محتوای الکترونیکی و همچنین سناریویی طبق مراحل انجام پروژه، تهیه کنید. سپس اجزایی را که در محتوای الکترونیکی به آن نیاز دارید، تولید کرده و بعد به جمع بندی محصول خود که شامل صوت، تصویر، انیمیشن و … است، بپردازید. در آخر برای انتشار آن، باید بستری مناسب را انتخاب کنید تا مورد استقبال قرار بگیرد.

ابزارهای تولید محتوای دیجیتال

محتوای تصویری

شاید اولین قسمتی که توجه کاربران را به محتوای الکترونیکی شما جلب می‌کند و سبب می‌شود از آن استفاده کنند، قسمت تصویری آن باشد. بهتر است برای تولید عکس‌های مناسب از برنامه‌های photoshop, photoimpact, snaglt استفاده کنید. تصاویر می‌توانند در فرمت‌های jpg,gif,bmp ذخیره شوند.

 Gif ها یک فرمت عالی برای استفاده در صفحات وب هستند و برای محتواهای الکترونیکی بیشتر از فرمت jpg استفاده می‌کنند، چرا که تصویری با میلیون‌ها رنگ در فایلی کوچک ذخیره می‌شود. محتواهای تصویری از جذابترین تولید محتواهای الکترونیکی به شمار می‌رود.

محتوای متنی

می‌توان به متن یک محتوا به عنوان مهمترین بخش محتوای دیجیتالی اشاره کرد. برای تولید محتوا، متنی می‌توانید از نرم افزارهای presenter,PowePoint,Arobat reader استفاده کنید. همچنین محتواهای متنی خود را می‌توانید در قالب‌های pdf,Txt,doc,htm ذخیره نمایید. از جمله، بیشتر کتاب‌های الکترونیکی نیز در همین فرمت‌ها وجود دارند. همین طور در تمامی رایانه‌ها، قابلیت تولید محتوای متنی فراهم شده است.

ابزارهای تولید محتوای دیجیتال

محتوای صوتی

همانطور که می دانید امروزه اکثر محتواهای آموزشی، صوتی است و افراد علاقه زیادی به این بخش از محتواهای الکترونیکی نشان می‌دهند. چرا که در اکثر مواقع می‌توانند از آن استفاده کنند، مانند پیاده روی، در طول مسیر، هنگم دوچرخه سواری و… .

نرم افزارهایی برای تولید محتوای دیجیتالی و ضبط صدای با کیفیت وجود دارد، مانند SoundBooth, SoundFourge, Audition Captivate. حال این فایل‌ها در فرمت‌های مختلفی از جمله mp3,wav,au ذخیره می‌شوند. این فرمت‌ها می‌توانند موسیقی را با کیفیت عالی ولی در حجم فشرده، ارائه دهند، به همین دلیل محبوبیت زیادی در بین کاربران دارد.

محتوای ویدیویی

از محتواهای ویدیویی برای سرگرمی، آموزش و تبلیغات و … استفاده می‌کنند. همچنین با نرم افزارهایی که هم اکنون در بازار برای فشرده سازی و پخش فیلم‌های با کیفیت وجود دارد، توانسته‌اند مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند. نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی برای فیلم captivate, Camtasia هستند. امروزه فیلم، سریال و ویدیوهای آموزشی جزو پرطرفدارترین محتواهای الکترونیکی به حساب می‌آیند.

محتوای انیمیشن

انیمیشن‌ها از جدیدترین ابزارهای آموزش و تبلیغ به شمار می‌روند. انیمیشن‌های دو بعدی و سه بعدی با استفاده از فایل‌های فشرده‌ای که وجود دارد، قابلیت استفاده برای تمام کاربران را فراهم کرده است. از جمله نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی انیمیشن، می‌توان به Flash,Swishmax, Captivate اشاره کرد. این انیمیشن‌ها در فرمت‌های swf,flc,gif تولید می‌شوند. انیمیشن‌ها نیز مخاطبان زیادی در سنین مختلف دارند و تنها مختص نوجوانان نیستند.

اصول تولید محتوای الکترونیکی

در تولید محتوای دیجیتال باید توجه نمایید که محتوای تولید شده ساده و قبل فهم برای سن مخاطبی که در نظر دارید، باشد. همچنین نباید از کلمات سنگین و پیچیده در تولید محتوا استفاده کنید. بهتر است تا جایی که می‌توانید از زیاده گویی بپرهیزید و مستقیم به اصل مطلب اشاره کرده و سعی کنید تمام ابهامات موجود در متن خود را رفع نمایید تا مخاطب به آنچه می‌خواهد، دست یابد.

می‌توانید برای رسیدن به محتوایی بی نقص با سفارش تولید محتوای دیجیتال به شرکت الوکانتنت از داشتن محتوایی جامع و کاربردی لذب ببرید.

اصول تولید محتوای الکترونیکی

انواع تولید محتوای الکترونیکی

از محتواهای الکترونیکی در موارد گوناگونی استفاده می‌کنند، مانند ایجاد و ساخت اپلیکیشن های بانک اطلاعاتی، تولید نرم افزارهای سرگرمی و بازی، ایجاد اپلیکیشن های آموزشی برای انواع سیستم‌های عامل، تولید محتواهای الکترونیکی مکمل کتب درسی، تولید محتوای الکترونیکی شامل اجزای آموزشی خارج کتب درسی، نرم افزارهای دایره المعارف و نرم افزارهای قرآنی و پرورشی در حیطه آموزش و پرورش که از انواع تولید محتوای الکترونیکی به شمار می‌روند.

تولید محتوای آموزشی

از موارد قابل توجه در تولید محتوای دیجیتال می‌توان به تولید محتوای آموزشی اشاره کرد. محتواهای آموزشی برای اکثر افراد جامعه که به اینترنت دسترسی دارند و ترجیح می‌دهند در خانه، محل کار یا در مسیر به یادگیری بپردازند و بعضی نیز به دلیلی کمبود وقت نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند، مناسب است.

برای اینکه به تولید محتوای آموزشی بپردازید، بهتر است ابتدا حوزه‌ای که در آن کمبود آموزشی وجود دارد، پیدا کرده یا اگر طرحی متفاوت و نوین برای آموزش دارید، ارائه نمایید. سپس با توجه به گام‌هایی که برای تولید محتوای الکترونیکی در بالا گفته شد، به تولید محتوای آموزشی بپردازید.

شرکت‌های سفارش تولید محتوا نیز، می‌توانند برای شما به تولید محتوای آموزشی بپردازند، شرکت الوکانتنت که پیشرو در تولید محتوا به شمار می‌آید، با داشتن افراد با سابقه در تیم خود، می‌تواند محتوایی را که مد نظر دارید، به نحو احسن تولید کند.

این نوع روش تولید محتوا، از جمله روش‌های جدید و بسیار کارآمد در یادگیری است که توانسته طرفداران زیادی را به خود جلب کند.

در ادامه انواع تولید محتوای آموزشی و موارد استفاده از آن را بیان می‌کنیم.

انواع تولید محتوای آموزشی

برای تولید محتوای آموزشی می‌توان از انواع مختلفی استفاده کرد؛ که عبارتند از:

تولید محتوای متنی

محتوای متنی از کلمات و واژگان ساخته می‌شود؛ ولی متنتان باید به گونه‌ای باشد که برای مخاطب جذابیت داشته و سبب خواندن محتوای متنی شود. برای تولید محتوای متنی آموزشی ابتدا باید مواردی را که می‌خواهید آموزش دهید، از منابع مختلف جمع آوری کنید؛ سپس شروع به تولید محتوا نمایید. اگر تمامی اطلاعات لازم برای آموزش در دسترستان نباشد، ممکن است محتوایی که تولید می‌کنید، تمام مطالب را پوشش ندهد که یک ضعف محسوب می‌شود.

از طرف دیگر در محتوای آموزشی هنگامی که قصد تولید محتوای متنی دارید، باید به صورت موردی و جزء به جزء تمام مطالب را آموزش دهید. یعنی بهتر است از کلی گویی بپرهیزید، چراکه کلی گویی در محتوا می‌تواند مخاطب را سردرگم کند و او را از خواندن ادامه مطلب منصرف نماید. پس بهترین روش در تولید محتوای متنی جمع آوری اطلاعات سپس بیان محتوا آموزشی به صورت موردی است.

تولید پادکست آموزشی

تولید محتوای صوتی یا پادکست آموزشی از محتواهایی به حساب می‌آید که توانسته طرفداران جدیدی را به خود جلب کند، چراکه هنگام استفاده از پادکست افراد می‌توانند به کارهای دیگر رسیدگی کنند و حتی در حین رانندگی، آشپزی و… از محتوای پادکست استفاده نمایند. پادکست‌ها درتولید محتوای آموزشی نقش موثری دارند به خصوص افرادی که شنیداری هستند، ترجیح می‌دهند که از این نوع محتوا برای یادگیری و آموزش موضوع‌های مختلف استفاده کنند. چند نوع تولید پادکست آموزشی داریم که عبارتند از:

  • پادکست تک نفره

پادکست تک نفره با داشتن یک میزبان به عنوان ساده‌ترین و مرسوم‌ترین نوع پادکست معرفی شده است. این میزبان یا شخص، اطلاعاتی را در اختیار شنونده قرار می‌دهد؛ این اطلاعات می‌تواند شامل یکسری داده مشخص باشد یا می‌تواند یک فرد با مهارت در حوزه‌ای مشخص اطلاعات خودش را در پادکست بیان نماید. اگر شما هم بدنبال جمع آوری اطلاعات ارزشمند و با کیفیت مشغول هستید، بهترین روش ارائه آن به صورت تک نفره است.

  • پادکست مصاحبه‌ای

در پادکست مصاحبه‌ای، یک شخص را که در حوزه مرتبط با اطلاعاتی که در پادکست بیان کرده‌اید، دعوت می‌کنند. سوالاتی را از قبل آماده کرده و از مهمان می‌پرسند و ادامه پادکست با بحث و گفتگو حول آن سؤالات می‌گذرد تا اطلاعات کامل و مفیدی در ارتباط با موضوع آموزشی در اختیار شنونده قرار بگیرد.

  • پادکست میزگرد

در پادکست میزگرد از چندین نفر برای صحبت و گفتگو در رابطه با تولید محتوای آموزشی دعوت می‌کنند. در این گفتگو افراد با یکدیگر راجع به موضوع بحث کرده و با توضیحات کامل سبب درک بهتر موضوع می‌شوند. همچنین جذابیت پادکست میزگرد برای شنونده‌ها زیاد است. تنها موضوعی که در این پادکست باید به آن توجه نمود، مدیریت زمان بوده که البته این پادکست‌ها طولانی هستند و وقفه در آن کمتر دیده می‌شود.

  • پادکست با میزبانی دو نفر

در پادکست با میزبانی دو نفر مانند پادکست با میزبانی یک نفر، وظایف افراد کاملاً مشخص بوده و هرکس می‌داند باید راجع به چه چیزی و در چه زمانی صحبت کند. این نوع پادکست‌ها می‌تواند جنبه شوخی نیز داشته باشد ولی اگر محتوای آموزشی که تولید می‌شود، با کیفیت و ارزشمند باشد، می‌تواند مورد استقبال بسیاری از افراد قرار بگیرد.

اینکه از کدام روش تولید پادکست استفاده می‌کنید، اهمیتی به اندازه کیفیت محتوای تولید شده ندارد. پس بهتر است تمرکزتان را ابتدا در محتوایی که می‌خواهید تولید نمایید، گذاشته سپس با توجه به محتوا سراغ روش تولید پادکست بروید. در تولید پادکست یک چارچوب را برای خودتان مشخص کنید و طبق آن عمل نمایید. با توجه به موضوع می‌توانید یک زمان مشخص برای انتشار پادکست مانند روزانه، هفتگی، ماهانه و… در نظر بگیرید.

تولید پادکست آموزشی

تولید محتوای تصویری

مطالعات نشان داده که محتوای تصویری می‌تواند تأثیر زیادی در یادگیری و جذب مخاطب داشته باشد. امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پین‌تر است، لینکدین و… تولید محتوای تصویری بسیار ارزشمند شده است، چراکه افراد در ابتدا جذب تصاویر می‌شوند و این تصاویر می‌تواند اعتماد افراد را به شما و کسب و کارتان جلب کند و سبب توسعه کسب و کارتان شود.

تصویری که به عنوان تولید محتوای آموزشی منتشر می‌شود، باید به صورت حرفه‌ای طراحی شده و از لحاظ مطلبی که قصد بیان آن را در تصویر دارد، بهترین عملکردش را داشته باشد و یک تصویر بی نقص ارائه دهد. هرچه تصویریتان حرفه‌ای‌تر و راحتتر بتواند مطالب را نمایش دهد، می‌تواند در جذب مخاطب مؤثرتر باشد.

تولید محتوای ویدیویی

محتوای ویدیویی یکی از پرطرفدارترین محتواها برای مخاطب است؛ چراکه امروزه افراد ترجیح می‌دهند، تا کمتر در مسیر و شلوغی قرار بگیرند و در هر زمانی که مایل بودند، بتوانند در حوزه‌ای که می‌خواهند آموزش ببینند. این محتواهای آموزشی باید با کیفیت بالایی از لحاظ آموزشی باشند؛ همچنین ویدیوی آموزشی که می‌خواهد در یک وب سایت قرار بگیرد باید از لحاظ حجم فایل، زمانبندی، وضوح صدا و تصویر و در تمام موارد در استاندارد بالایی قرار داشته باشد تا بتواند مخاطب را راضی نگه دارد.

تولید محتوای تصویری

تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام

از تولید محتوا در بسترهای مختلفی استفاده می‌کنند؛ ولی تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام از جمله مواردی است که توانسته کاربران زیادی را با محتوا درگیر (engage) کند و سبب افزایش فالور ها شود.

برای تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام ابتدا باید موضوعی را که قصد آموزشش را دارید به طور کامل مورد بررسی قرار دهید، یک تصویر یا ویدیو مرتبط با آن تهیه نمایید و متنی کامل و منسجم بنویسید. تمامی اینها به اضافه تکنیک‌هایی که برای افزایش و درگیر شدن مخاطبان در اینستاگرام وجود دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا کسب و کارتان را گسترش دهید.

هنگام تولید محتوای تصویری برای پست آموزشی در اینستاگرام باید روی موضوع مورد نظر تمرکز کنید و اگر نتوانستید در یک پست تمام مطالب را قرار دهید، مطلب را به چند بخش تقسیم کنید؛ سپس در پست‌های مختلف به تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام بپردازید. استفاده از تولید محتوای ویدیویی در این شبکه اجتماعی نیز مورد استقبال افراد زیادی قرار می‌گیرد.

تولید محتوای آموزشی برای اینستاگرام

برای تولید محتوای آموزشی چه ویژگی‌هایی را باید در نظر گرفت؟

محتوای آموزشی که تولید می‌شود، باید دارای ویژگی‌هایی مشخص باشد که در زیر به طور کامل این ویژگی‌ها را بیان کرده‌ایم:

  1. همانند یک مطلب درسی که آموزش داده می‌شود، باید یک چارچوب مشخص و پیشبردی رو به جلو برای یاد دادن مطالب در نظر گرفت.
  2. برای تولید محتوای آموزشی مناسب، مطالب را باید به صورت جذاب بیان کرد همچنین اگر بتوانید راهی برای ارتباط بین کسی که آموزش می‌بیند و آموزش می‌دهد (یا حتی استفاده از ادمین هایی برای پاسخگویی) برقرار کرد، می‌توان بازده را افزایش داد. همانند گذاشتن نظر در قسمت کامنت اینستاگرام و پاسخگویی به آن که موجب ارتباطی دو طرفه می‌شود و مخاطب را مشتاق یادگیری می‌کند.
  3. بیان موضوعات آموزشی در تولید محتوا باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را به فعالیت و کار وادار کند.
  4. استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای برای به تصویر کشیدن محتوا و ملموس کردن محتوای آموزشی برای مخاطب تا بتواند مطالب را بهتر درک کند. در اینجا به همان تولید محتوای تصویری و ویدیویی اشاره دارد که در بالا به طور مفصل به آن پرداختیم.
  5. ارائه مثال برای درک بهتر مخاطب همچنین می‌توانید با درخواست مثالی از مخاطب او را تشویق به مشارکت در تولید محتوا نمایید.
  6. در آخر هر مطلب بهتر است با هدایت مخاطب به بخش‌های دیگر او را تشویق به مطالب مرتبط کنید و او را به محتواهای آموزشی دیگر که تولید کرده‌اید، هدایت نمایید.

مخاطبان تولید محتوای آموزشی چه کسانی هستند؟

احتمالاً هنگام تولید محتوا برای شما هم پیش آمده که چه کسانی جزو مخاطبانتان هستند و در اصطلاح پرسونای مخاطب شما چیست؟ این سؤال می‌تواند جواب‌های گوناگونی داشته باشد. زمانی که شما به تولید محتوا می‌پردازید، باید به این نکته توجه کنید که این محتوای تولید شده به درد چه کسانی می‌خورد. در مواقعی مشغول به تولید محتوای مکمل درسی هستید که قطعاً مخاطبان شما دانش آموزشان هستند.

در مواقع دیگر شما به بازاریابی محتوا در حوزه کسب و کارتان می‌پردازید که آن هم بنا به محصول یا خدمت شما مخاطبان متفاوتی دارد. این محتواهای آموزشی که در حوزه کسب و کارتان هستند، باید حس اطمینان به شما را در مخاطب ایجاد کند تا بتواند از محتوای آموزشیتان استفاده نماید.

اهمیت تولید محتوای دیجیتالی

همانطور که شما در جریان هستید، امروزه بسیاری از کارهای روتین به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و افراد از حمل وسایل به صورت فیزیکی دوری می‌کنند. مانند کتاب‌های الکترونیکی که جای کتاب‌های فیزیک را گرفته‌اند. همچنان با گذر زمان این تغییرات بیشتر می‌شود و افراد بیشتر تمایل پیدا می‌کنند که در تمامی منابع و مکان‌های از ابزارهای الکترونیکی استفاده کنند.

بهتر است برای این که بتوانید محصول خوبی را تولید کنید، از تولید محتوای الکترونیکی استفاده نمایید. از مهمترین ارکان در این بخش، انتخاب تیمی است که در تولید محتوای دیجیتال با تجربه باشد و بتوانند شما را به آن هدف مطلوبی که در نظر دارید، برساند.

دغدغه‌های تولید محتوای الکترونیکی

از جمله دغدغه‌هایی که اکثراً اساتید و معلمان با آن درگیر هستند، این است که آیا تنها کتاب فیزیکی چاپ کنند یا به تولید محتوای الکترونیکی نیز بپردازند؟ طبق آماری که وجود دارد، اکثر افراد از خریدن کتاب به صورت فیزیکی خود داری می‌کنند و نرم افزارهای آموزشی را که با برنامه‌ای دقیق جلو می‌رود، به کتاب‌ها ترجیح می‌دهند.

بهتر است در ابتدا برنامه‌ای برای تولید محتوای الکترونیکی خود داشته باشید، سپس از نرم افزارهای معرفی شده، برای تولید محتوا در هر بخش استفاده نمایید. البته در این مرحله هم می‌توانید از شرکت‌هایی که سفارش تولید محتوا می‌گیرند نیز، استفاده نمایید. سعی کنید به سابقه آن تیم و کارهایی که انجام داده‌اند، برای انتخاب شرکت، دقت نمایید.

مخاطبان محتوای الکترونیکی چه کسانی هستند؟

با توجه به اپلیکیشن یا محتوایی که تولید می‌کنید، می‌توانید مخاطبان خود را تعیین نمایید. به عنوان مثال اگر محتوای الکترونیکی مکمل درسی تولید کرده‌اید، بیشتر کاربران شما جوان و نوجوان هستند. پس اینکه در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، می‌تواند کمک خوبی برای تشخیص مخاطبان باشد. با شناخت مخاطبان خود می‌توانید در تولید محتوای تصویری، فیلمی و… دقت نمایید که متناسب با روحیات آنها بوده، تا بتوانند به راحتی با اپلیکیشن شما ارتباط برقرار کنند.

در آخر

موارد زیادی درباره تولید و انواع محتواهای الکترونیکی بیان کردیم. همچنین هر آنچه را که در تولید محتوای دیجیتال به آن نیاز داشتید، مطرح شد تا بتوانید بهترین محتوای الکترونیکی را تولید کنید اما اگر زمان یادگیری تمام نرم افزارهای گفته شده را ندارید و می‌خواهید از تیمی حرفه و کاربلد در کنار خود استفاده کنید تا محتوای الکترونیکی خود را تولید کنید، سفارش تولید محتوا به شرکت‌ها از جمله مواردی است که می‌تواند به شما کمک کند.

1 thought on “تولید محتوای الکترونیکی و آموزشی”

  1. سلام وقت بخیر.ببخشید من دنبال برنامه ای هستم که معلم را شبیه کارتون بکنه.ممکنه راهنماییم کنید

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *