با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » اصول نوشتن محتوا از زبان آلن لیتل خبرنگار ویژه بی بی سی
اصول نوشتن محتوای با کیفیت از زبان آلن لیتل خبرنگار ویژه بی بی سی
اصول نوشتن محتوا از زبان آلن لیتل خبرنگار ویژه بی بی سی

اصول نوشتن محتوا از زبان آلن لیتل خبرنگار ویژه بی بی سی

قدم اول در انجام تولید محتوا، استفاده از اصول نگارشی استاندار است. در این مقاله بر آن شده‌ایم با استفاده از نظرات آلن لیتل، خبرنگار ویژه بی‌بی‌سی، اصول نوشتن تولید محتوا متنی را توضیح دهیم.

براساس اصول نوشتن محتوا، خوب نوشتن یعنی انتخاب کلمات درست برای رساندن منظور خود به خواننده. در واقع باید به این نکته توجه شود که سادگی، کلید فهمیدن است. کلمات ساده و جملات کوتاه کمک می‌کنند خواننده در متن با موانع کمتری مواجه شود و در نتیجه درک بهتری از متن به دست آورد. نویسنده می‌بایست درک عمیقی از اطلاعاتی که می‌خواهد ارائه دهد، داشته باشد، همچنین باید بداند که محتوا چه هدفی را دنبال می‌کند و به دنبال بیان چه حرف و نکته‌ای است.

هدف از تولید محتوا می‌تواند گفتن یک داستان، آگاه‌سازی، توضیح دادن چیزی پیچیده یا ترغیب کردن مخاطبان برای دنبال کردن کلام شما باشد. غیر از سبک و روش، ساده نوشتن از دلایل اصلی موفقیت در تولید محتوا است. شما به عنوان تولید کننده محتوا باید مطمئن شوید چیزی برای گفتن دارید، در این شرایط واژه‌هایتان را بادقت انتخاب کنید و ساده و شفاف بنویسید

تاثیر رعایت اصول نوشتن در تولید محتوا

نوشتن برای تلویزیون، رادیو و وب نیازمند مهارت‌های گوناگونی است. اگر به‌طور میانگین در یک جمله ۱۶ کلمه به کار ببرید، جمله شما خیلی طولانی خواهد شد. بر همین اساس برخی از اصول اولیه مانند دستور زبان خوب، محتوا را دقیق و مؤثر کرده و درنتیجه متن خواننده و شنونده را آزار نمی‌دهد. طبق تحقیقات انجام‌شده توسط بی‌بی‌سی می‌توان فهمید مخاطبان به چه چیزهایی مختلفی ازجمله دستور زبان بد و اصطلاحات سخت واکنش نشان می‌دهند.

جان آلن مدیر اجرایی سابق رادیو بی‌بی‌سی که در سال ۲۰۰۳ راهنمای سبک جدید اخبارگویی بی‌بی‌سی را نوشت، می‌گوید: “حقوق خبرنگاران تنها در صورت تولید محتوای متنی خوب پرداخت می‌شود. ارائه اخبار قابل ‌فهم و مؤثر کار ما است و محتوا باید به راحتی فهمیده شود؛ در ضمن ما باید طوری از زبان استفاده کنیم که خواننده از خواندن مطلب و فهم آن، لذت ببرد!” آلن لیتل فهم شخصی از موضوع را دلیل نوشتن یک محتوای شفاف و تأثیرگذار و جذاب می‌داند. او می‌گوید: “اگر می‌خواهید خوب بنویسید به دنبال فهمیده شدن نوشته‌تان باشید. آیا محتوایتان قابل فهم است یا نه؟”

در نهایت باید تاکید کنیم نقطه شروع در خدمات تولید محتوا این است که اطمینان حاصل کنید چیزی برای گفتن دارید. تا زمانی که موضوعی جذاب به ذهنتان نرسیده است شروع به نگارش نکنید؛ چون احتمالاً کسی مطلب شما را نخواهد خواند.

1 thought on “اصول نوشتن محتوا از زبان آلن لیتل خبرنگار ویژه بی بی سی”

  1. باحال بود.
    “اگر می‌خواهید خوب بنویسید به دنبال فهمیده شدن نوشته‌تان باشید. آیا محتوایتان قابل فهم است یا نه؟”

    قلم خوبی دارید.
    تشکر

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *