با هفت مدرس کاربلدِ «هزاردستان» متخصص تولید محتوای متنی شو. تخفیف ۴۵۰هزارتومانی با کد تخفیف «الوکانتنت» شرکت در دوره تولید محتوا
خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش تولید محتوا » تولید کننده محتوا کیست؟
تولید کننده محتوا کیست؟
تولید کننده محتوا کیست؟

تولید کننده محتوا کیست؟

تولید محتوا امروزه یکی از داغ‌ترین موضوعات مطرح در بستر اینترنت است. در مطالب پیشین درباره چیستی تولید محتوا گفتیم و درباره اهمیت و کاربردش، مخصوصاً برای کسب و کارها توضیح بسیار دادیم. حال که با تولید محتوا و اهمیت آن به خوبی آشنا هستیم، نوبت به پاسخ دادن به سؤال بعدی می‌رسد: تولید کننده محتوا کیست؟

در یک تعریف کوتاه، ساده و بسیار کلی می‌توان گفت که تولید کننده محتوا کسی است که کارهای مربوط به تولید محتوا را برای سفارش دهندگان و کارفرماها به انجام می‌رساند. این تعریف از «تولید کننده محتوا» اولین چیزی است که به ذهن هر کس در پاسخ به این سؤال می‌رسد! اما شرح دقیق وظایف یک تولید کننده محتوا نیازمند توضیحات بیشتری است.

در حال حاضر شغل تولید کنندگی محتوا به یکی از محبوب‌ترین و پردرخواست ترین شغل‌ها در دنیا تبدیل شده است. احتمالاً خود شما با هم با آگهی‌های استخدام با عناوینی مثل «محتوا نویس»، «تولید کننده محتوا»، «کارشناس تولید محتوا» و…. برخورد داشته‌اید. کسب و کارها به شکل روزافزونی به تولید محتوا نیاز دارند و همین موجب شده تا شغل تولید کنندگی محتوا تا این حد اهمیت پیدا کند.

تعریف شغل تولید کننده محتوا

تولید محتوا به طور کلی عبارت است از خلق، طراحی و ایجاد پیام‌های محتوایی برای مخاطبان در اشکال مختلف متنی، تصویری، صوتی، ویدیویی و… که بر روی بسترهای دیجیتالی با هدف بازاریابی منتشر می‌شوند. در تولید محتوا هدف آن است که پیام‌های مورد نظر خود را به شیوه‌ای مناسب و تاثیرگذار در قالب‌های محتوایی مختلف به مخاطبان ارائه کرده و از این راه آن‌ها را به استفاده از خدمات یا محصول خود نزدیک کنیم.

بر اساس همین تعریف، کسی که شغلش تولید محتوا است، وظیفه دارد تا پیام‌ها و اطلاعات ارائه شده از سوی کارفرما را به صورت محتواهای تاثیرگذار برای مخاطبان طراحی و تولید کند. تولید کننده محتوا ایده اصلی و درون مایه یک محتوا را از کارفرما دریافت می‌کند و با مهارت خود در تولید انواع محتوا آن را به شیوه‌ای به مخاطبان ارائه می‌کند که توجه آن‌ها را جلب کرده و رویشان اثر بگذارد.

کارشناس تولید محتوا، وظیفه دارد تا بر اساس موضوع تعیین شده، اطلاعات مرتبط را گردآوری کرده، ساختاری مناسب برای آن‌ها طراحی کند و سپس آن اطلاعات را در قالب همان ساختار مناسب به صورت یک محتوای حرفه‌ای دربیاورد. این محتوا می‌تواند در فرمت‌های مختلفی باشد؛ مانند محتوای متنی سایت، پست‌های تصویری در اینستاگرام، خبرنامه ایمیلی، محتوای ویدیویی و…

با توجه به انواع مختلف محتوا، می‌توان تولید کننده‌های محتوا را به چند دسته تقسیم بندی کرد. مانند تولید کننده محتوای متنی، تولید کننده محتوای ویدیویی و… بسیاری از تولید کنندگان محتوا در چند زمینه تولید محتوا یا حتی همه انواع قالب‌های محتوایی رایج فعالیت می‌کنند. در ادامه به بررسی و معرفی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

تعریف شغل تولید کننده محتوا

شاخه‌های فعالیت تولید کننده محتوا

تولید کننده محتوای متنی

یکی از شاخه‌های اصلی فعالیت تولید کنندگان محتوا، تولید محتوای متنی است. تولید محتوای متنی را می‌توان پرکاربردترین و از لحاظ ساختاری، ساده‌ترین نوع تولید محتوا در نظر گرفت. تولید محتوای متنی برای وبسایت ها یک نیاز اساسی است؛ فارغ از این که موضوع وبسایت چیست و چه ساختاری دارد، محتوای متنی خوب و استاندارد برای هر سایتی ضروری است.

آن چه که باعث می‌شود مخاطبان جذب یک وبسایت شده و گوگل نیز در نتایج جستجوی خود یک سایت را نشان دهد، محتوای آن سایت است. محتوای متنی استاندارد برای یک وبسایت، محتوایی است که در آن اصول سئو رعایت شده و هم چنین برای مخاطبان و خوانندگان نیز جذاب و مطلوب باشد.

اگر چه محتوای متنی عمدتاً برای وبسایت ها مورد نیاز است، اما برای مواردی مثل نگارش کپشن پست‌های اینستاگرام، متن پست‌های کانال‌های تلگرامی، نوشتن متن خبرنامه‌ها، نگارش رپورتاژهای خبری و مواردی از این دست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کسی که در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارد، باید نویسنده خوبی بوده و به اصطلاح «قلم خوبی داشته باشد». تولید کننده محتوای متنی باید بتواند همزمان و به صورت موازی به چند عامل توجه داشته باشد؛ یکی آن که ساختار متن و لحن آن متناسب با مخاطب هدف باشد. دیگر آن که به رعایت اصول سئو (مانند چگالی کلمات کلیدی در متن، کاربرد کلمات کلیدی در تیترها و عناوین و…) توجه کند.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یک تولید کننده محتوای متنی باید مهارت‌هایی مثل توانایی نویسندگی درباره موضوعات مختلف، مهارت داستان گویی و آشنایی کامل با جدیدترین اصول و قوانین سئو داشته و مطالعه زیادی هم داشته باشد.

تولید محتوای متنی در موارد زیر کاربرد دارد:

  • نگارش مقاله سایت
  • نوشتن رپورتاژهای خبری
  • نوشتن شرح محصولات در سایت
  • کپشن و توضیحات پست‌های اینستاگرام
  • خبرنامه‌های ایمیلی
  • متن پست‌های کانال تلگرام

تولید کننده محتوای تصویری

تولید کننده محتوای تصویری

یکی دیگر از شاخه‌های بسیار مهم در تولید محتوا، تولید محتوای تصویری است. محتوای تصویری چه برای وبسایت ها، چه برای شبکه‌های اجتماعی یک ضرورت به شمار می‌رود. امروزه همه سایت‌ها و پیج های اینستاگرامی برای آن که بتوانند در زمینه جذب مخاطب موفق عمل کنند، باید از تصاویر با جذابیت بصری بالا استفاده کنند.

تولید محتوای تصویری یکی از شاخه‌های تخصصی تولید محتواست. به عنوان مثال برای تصویر برداری و عکاسی از محصولات، بهترین انتخاب کسی است که با عکاسی صنعتی و تبلیغاتی آشنایی کامل داشته باشد؛ چنین شخصی می‌تواند بهترین شرایط را از نظر نورپردازی، رنگ بندی، زمینه و… برای ثبت یک عکس حرفه‌ای از محصول فراهم کند.

تولید محتوای تصویری به گرفتن عکس‌های تبلیغاتی و یا تصویر برداری از محصولات محدود نمی‌شود. طراحی و ساختن تصاویر مورد نیاز برای وبسایت ها و شبکه‌های اجتماعی نیز در مجموعه تولید محتوای تصویری قرار می‌گیرد. هم سایت‌ها برای داشتن رابط کاربری UI مناسب به تصویرساز و گرافیست احتیاج دارند، هم پیج های اینستاگرامی.

محتواهای تصویری بسیار متنوعند؛ از عکس محصولات و کالاها گرفته، تا اینفوگرافیک ها و پست‌های اینستاگرامی. تولید کننده محتوای تصویری با توجه به حیطه فعالیتش (عکس برداری، گرافیک و…) باید خلاقیت داشته و با روانشناسی رنگ‌ها، انواع روش‌های تصویرسازی و نرم افزارهای ویرایش عکس کاملاً آشنا باشد.

تولید محتوای تصویری برای این موارد کاربرد دارد:

  • طراحی عکس پست‌ها در وبسایت
  • عکس برداری از محصولات برای انتشار در وبسایت
  • طراحی پست‌ها و استوری های پیج اینستاگرام
  • طراحی انواع بنرهای تبلیغاتی (بیلبوردها، تصاویر تبلیغاتی سایت‌ها و…)

تولید کننده محتوای ویدیویی

در چند سال گذشته، محتوای ویدیویی نسبت به سایر انواع محتواها بسیار رشد کرده است. دلیل این موضوع، استقبال بالای مخاطبان و کاربران اینترنت از این گونه محتواهاست. بررسی‌های آماری نشان می‌دهند که محبوبیت محتوای ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام با سرعت بسیار زیادی رشد کرده است. از همین رو بسیاری از کسب و کارها به تولید کننده محتوای ویدیویی حرفه‌ای نیاز دارند.

اگر چه هر یک از شاخه‌های تولید محتوا دشواری‌ها و سختی‌های خود را دارد، اما می‌توان به جرات گفت که تولید محتوای ویدیویی نسبت به تمام شاخه‌های دیگر دشوارتر است. چرا که برای تولید محتوای ویدیویی، به تمام مهارت‌های مورد نیاز برای تولید محتوای متنی و تصویری و فراتر از آن‌ها نیاز است.

برای آن که بتوان یک محتوای ویدیویی حرفه‌ای تولید کرد، لازم است که ابتدا سناریویی برای آن نوشته و برنامه‌ای برایش چیده بشود. سپس باید ایده‌های موجود در سناریو را به حالت تصویری درآورد. در نهایت بر همین اساس می‌توان محتوای ویدیویی نهایی را تولید کرد. بنابراین تولید کننده محتوای ویدیویی باید به تنهایی چندین مهارت داشته و «همه فن حریف باشد»!

تولید کننده محتوای ویدیویی باید در زمینه های متعددی مثل نورپردازی، کادربندی، تدوین و… مهارت داشته و از خلاقیت و ایده پردازی در سطح بالایی بهره مند باشد. با توجه به اهمیت و محبوبیت محتوای ویدیویی، همه کسب و کارها به این گونه محتواها نیاز دارند.

محتوای ویدیویی در موارد زیر کاربرد دارد:

  • معرفی محصولات و کالاها در سایت های فروشگاهی
  • محتواهای آموزشی
  • تبلیغات ویدیویی

تولید کننده محتوای صوتی

تولید کننده محتوای صوتی

بارزترین نمود محتوای صوتی، پادکست ها هستند که از محبوبیت بالایی برخوردارند. امروزه بسیاری از مردم از طریق اپلیکیشن های مخصوص به پادکست ها گوش می دهند. پادکست ها به ویژه در میان قشر تحصیل کرده و فرهیخته از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

اگرچه برای آن که بتوان یک پادکست خوب و شنیدنی درست کرد، لازم نیست حتما صدای داوودی داشته باشید، اما به هر حال کسی که در زمینه تولید محتوای صوتی فعالیت می کند باید صدایی خوش تن داشته باشد. ضمن آن که متن پادکست نیز باید دربرگیرنده اطلاعات و نکات مفید باشد.

یک تولید کننده محتوای صوتی باید علاوه بر آشنایی با اصول ضبط حرفه ای صدا و داشتن صدای خوب، فن بیان درستی هم داشته باشد. مهارت فن بیان می تواند شنیدن متن را برای مخاطبان جذاب و سرگرم کننده کند. تولید محتوای صوتی به خصوص برای کسب و کارهای فرهنگی و سازمانی یک گزینه بسیار مناسب است.

یک تولید کننده محتوا چه وظایف و ویژگی هایی دارد؟

تولید کننده های محتوا در هر شاخه ای که فعالیت کنند، باید یک سری ویژگی ها و مشخصات داشته باشند تا بتوانند وظایف خود را به انجام برسانند. به طور کلی ویژگی ها و وظایف یک تولید کننده محتوا را می توان به دو گروه کلی تقسیم کرد: ویژگی ها و وظایف کلی و ویژگی ها و وظایف خاص.

ویژگی ها و وظایف کلی تولید کننده محتوا

این دسته از ویژگی ها و وظایف، مواردی هستند که همه تولید کنندگان محتوا باید داشته باشند تا بتوانند کار خود را به درستی انجام بدهند. مهم ترین ویژگی ها و وظایف کلی تولید کننده محتوا عبارتند از:

1- خلاقیت: همان طور که از عنوان شغلی «تولید کننده محتوا» هم بر می آید، کسی که در این زمینه فعال است باید بتواند محتوا را «تولید» کند؛ یعنی وظیفه اش خلق محتواست، نه صرفا گردآوری آن. یک تولید کننده محتوای حرفه ای می تواند از منابع و اشخص مختلفی ایده بگیرد، اما در نهایت با خلاقیت خود یک محتوا را پدید می آورد.

2- مسئولیت پذیری: این ویژگی نه تنها برای تولید کننده محتوا، که برای تمامی مشاغل ضروری است. تولید کننده محتوا باید مسئولیت پذیری داشته، سفارش های خود را به موقع و با کیفیت بالا تحویل بدهد. یک تولید کننده محتوای مسئولیت پذیر، مطمئن می شود که مطالب منتشر شده صحت دارند و به شیوه ای که برای مخاطب جذاب است بیان می شوند.

3- تسلط بر زبان فارسی: کاملا بدیهی است که اگر می خواهید سفارش تولید محتوا را به کسی بدهید، او باید کاملا با زبان فارسی و اصول دستوری و نگارشی آن آشنا باشد. لازم به ذکر است که آشنایی بر سایر زبان ها نیز یک مزیت مهم برای تولید کننده محتوا به شمار می رود.

ویژگی ها و وظایف تخصصی تولید کننده محتوا

این ویژگی ها، شامل مواردی هستند که با توجه به شاخه فعالیت تولید کننده محتوا و حیطه تخصصی اش مشخص می شوند. اگر چه فهرست این ویژگی ها می تواند بسیار طولانی باشد اما ما به مهم ترین موارد اشاره می کنیم:

1- تسلط بر نرم افزارهای آفیس و به خصوص Word: کمترین سطح مهارتی که برای تولید محتوا نیاز است، تسلط بر نرم افزار مایکروسافت آفیس ورد است.ورد بهترین ابزار برای تولید محتوای متنی به شمار می رود. برای تولید اسلاید یا نمودار نیز نرم افزارهای PowerPoint و Excel بهترین ابزار هستند.

2- مهارت نویسندگی: تقریبا برای همه شاخه های تولید محتوا، فرد باید توانایی روایت و داستان گویی خوبی داشته باشد. ویژگی ای که با مهارت نویسندگی از آن یاد می شود.

3- تسلط بر نرم افزارهای گرافیکی: تولید کننده های محتوا و به ویژه تولید کنندگان محتوای تصویری باید با نرم افزارهای گرافیکی پرکاربرد کاملا آشنا باشند. نرم افزارهایی مثل فتوشاپ، ایلاستریتور و…

4- آشنایی با سیستم های مدیریت محتوای سایت ها: کسانی که تولید محتوای سایت ها را بر عهده می گیرند، باید با بخش ها و ابزارهای سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، دروپال و جوملا آشنا باشند. این ویژگی جهت انتشار صحیح مطالب در سایت ضروری است.

نتیجه گیری

تولید محتوا یک امر تخصصی است که باید از سوی افراد حرفه ای به انجام برسد. یک تولید کننده محتوا با توجه به موضوع و ایده زیربنایی، محتوایی را خلق و طراحی می کند که برای مخاطبان جذاب باشد. تولید کننده های محتوا در زمینه تولید انواع محتواهای متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی فعالیت می کنند.

یک تولید کننده محتوای حرفه ای از مهارت هایی برخوردار است که باعث می شوند کار خود را به بهترین شکل انجام بدهد. از جمله خلاقیت، مهارت بالا در نویسندگی، داستان پردازی، آشنایی با اصول تصویرسازی و تسلط بر نرم افزارهای گرافیکی. یک تولید کننده محتوا با این ویژگی ها قادر است محتواهایی کاملا اثرگذار برای تمامی مخاطبان بنویسد.

متن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *